Rasvamontussa seikkaillaan tällä kertaa kivikirkon vaiheilla Raahessa. Pitkäkankaan Pauli on katsellut samoja maisemia lasista mäelle jo 1940-luvulta lähtien. 53 vuoden ajan hänen elämäänsä on kuulunut myös uskollisesti palvellut Kuplavolkkari, joka on nyt viimeisen päälle entisöitynä ja museorekisterissä.
Rasvamonttu tutkii tällä kertaa isoa konelanssia Raahen Saloisissa. Kierroksella voisi syödä vaikka eväät välillä, nimittäin sen verran paljon erilaisia härveleitä on ehtinyt Joensuun Teuvo haalimaan kokoelmaansa vuosien aikana. Valikoimaan mahtuu mm. useita traktorimerkkejä ja työkoneita. Koneharrastelun lisäksi mies on ehtinyt tehdä pitkän elämäntyön perustamansa Tevo Oy konepajan päällysmiehenä.
Rasvamontussa varaudutaan hiljalleen syksyn tuloon ja aletaankin hahmottelemaan kaksipyöräisten varastointia Raahessa. Korpelan Voiton ja Männistön Sakarin entisöidyt Jawat ja mopot laitettiin kuitenkin vielä potrettiin hyvissä ajoin ennen pyöräilykauden päättymistä.
Rasvamonttu koluaa tällä kertaa koneaarteita Meri-Lapissa. Main Street Cruisers kerhotilat löytyvät Keminmaasta ja sen hallissa harrastetaan lähestulkoon kaikkia amerikkalaisvalmisteisia autoja. Lisäksi mukaan mahtuu myös projektina olevia Suomi-autoja. Ruokamon Petri toimii kerhon tallivastaavana ja hänen omia silmäteriään ovat mm. Chevrolet Impala vuosimallia 1960 ja Chevrolet Nova 1970.
Rasvamonttu kohtaa tällä kertaa pesunkestävän konemiehen Kourilehdon kylällä Torniossa. Pääkön Martin erikoisalaa ovat mm. harvinaiset maamoottorit, traktorit ja moottoroidut kotitalouskoneet.
Rasvamontussa vaalitaan perinteitä tällä Raahen Arkkukarissa. Saloisten Kotiseutumuseon pihalla olevan suuren kuusen alta kuuluu salaperäinen peltien kolina ja nesteen pulputus. Mitä siellä tapahtuu, no metsä tietää, mutta ei kerro :) Jaahas, Kettukankaan Mikkohan se onkin siellä keltamultaa keittämässä ja purkittamassa!
Rasvamonttu pitää tällä kertaa tunkkinsa Raahessa. Tosin epävirallisen Saksitunkki Renault harrastajaryhmän -60 & -70-lukujen ajokkeja kurvasi paikanpäälle myös Limingasta.
Rasvamonttu puskee jälleen Nivalan suuntaan. Viime kerralla jututettiin paikallisen Kaarlelan perheen jälkipolvea Mikaa ja tällä kertaa vuorossa on pitkän elämäntyön maansiirtokoneiden parissa tehnyt isäukko Väinö Kaarlela.
Rasvamontussa vieraillaan tällä kertaa harvojen ja valittujen menopelien parissa Nivalan kirkonkylällä. Kaarlelan Mikan konevalikoima pitää sisällään pienempää ja raskaampaakin kalustoa.
Rasvamontussa vieraillaan tällä kertaa meriteitse Raahen Pookissa. Kyydistä kyseiselle merimerkille huolehtivat Ingrid köökipaatin rakentaneet Kallion Risto ja Suorannan Heimo.
Rasvamonttu hulluttelee tällä kertaa Kerälänkylällä Siikalatvan Rantsilassa. Päätirehtöörinä tempuissa toimii Kokkosen Aapeli, jonka vinkeet ovat tulleet tutuksi kylällä ja jopa valtakunnallisten tv-uutisten loppukevennyksistä. Esimerkkeinä mainittakoon mm. pari pääsiäistä sitten noidanluudalla pyöriminen Hitachi kaivinkoneessa ja äänennopeuteen pyrkiminen kuumennetulla paineilmasäiliöpotkukelkalla :) Tämä herra on myös aikanaan laskenut kesän kunniaksi Taunuksen vesille ja Pösön räjähtämisen ja palamisen puolestaan aiheutti erikoinen "sähköhäiriö". Leipätyönä mestarilla on ollut maanviljely sekä lihakarjanhoito ja hullut tempaukset puolestaan toimivat raskaan työn tärkeänä vastapainona.
Rasvamonttu kurvaa tällä kertaa kesäbaanalle Vihannissa ja Lampinsaaressa. Tenhovuoren Terjelle ja hänen hulppealle Vauxhall kokoelmalle kesä on myös luvattua aikaa ja Lampinsaaren konesuojan viimeisiäkin ajokkeja heräteltiin jo talviunilta toukokuun alkupuolella. Mestari on kasvanut kyseiseen automerkkiin jo lapsuudesta saakka ja synnytyslaitokseltakin hänet tuotiin kotiin Vauxhall Victorilla. Vuosien aikana autovalikoimaan on päätynyt myös ehdottomia nuoruuden haaveita ja yksi niistä on kullanvärinen Magnum 2300 vuosimallia 1975. Kaasupolkimelle ei tunnu löytyvän pohjaa myöskään keltaisella vuoden 1971 Firenzalla kurvaillessa. Vaimolle puolestaan rakentuu hiljalleen harvinainen farmari Viva kotitallissa Vihannissa. Kaiken tämän kokonaisuuden kruunaa tallin hyllystä löytyvä ja koko maan kattava Vauxhall & Bedford Club Finland -kerhon Vauxhalleja ja Bedfordeja käsittelevä merkkikirjasto.
Rasvamontussa nähdään tällä kertaa rautaa rajan takaa Rytkynkylällä Haapavedellä. Lause tosin voi tarkoittaa Hyvärisen Raimon kohdalla keräiltyjä jenkkirautoja, mutta myös aikanaan sotatantereelta romuina pelastettua ja mestarin itsensä jalostamaa vuoden 1938 Ford "säiliöautoa". Rami on innokas diesel koneille ja on kasannut eläissään eräänkin vaihdelaatikon autoihin ja erilaisiin raskaan kaluston koneisiin. Tallista löytyy mm. kaksi Oldsmobilea -70 ja 80-luvulta, sekä projektina oleva Buick riviera vuosimallia 1966. Miehen työhistoria on myös värikäs, limittyvä ja lomittuva, kuin hot rod kamppeiden coctailit erilaisissa autoissa ja isommissa roippeissa. Eli koitetaanpa saada 30 vuoden aikana toistasataa tämän herran nurkissa pyörinyttä ajokkia mahtumaan myös seuraavan 13 minuutin mittaiseksi hot rotiksi!
Rasvamontussa ollaan tällä kertaa uraa uurtavia edelläkävijöitä Haukiputaan Kellossa. Heinosen Ari ja Tanja ovat nimittäin innostuneet ja jopa hullaantuneet sähköistettyihin kiinalaisiin ajopeleihin. Kovin moni muu niihin ei ole kotimaassa vielä ehtinyt hurahtaakkaan, koska kyseisen pariskunnan tallista löytyy Suomen ainoa moottoripyöräksi rekisteröity kolmipyöräinen ja lavallinen Huaihe sähköhyötyajoneuvo. Mukaan mahtuu myös erilaisia moposkoottereita ja Mangosteenin valmistama tyylikäs ja erehdyttävästi harrikkaa muistuttava M1 mopo. Seuraavana selvitetäänkin laulujen sanoin, kuinka kauas mopolla pääsee ja kuinka paljon mahtuu pieneen Huaiheen!
Rasvamonttu hiotuu tällä kertaa saksalaisten autojen ja tsekkipyörien tietämyksessä Oulun Patelassa. Paikallinen koneharrastaja Rauno Juntunen tunnetaan kaveripiireissään Rälläkkä-Ranena ja pysyypä hänellä käsissään muutkin työkalut puusepän vankalla kokemuksella. Mestari on autojen parissa erityisen innostunut erilaisista Volkkareista ja kaksipyöräisten tankeissa lukee pääsääntöisesti Jawa. Esimerkkeinä mainittakoon pallokeula Volgswagen Transporter Doppel "Das Joppel" Cabine vuosimallia 1970 ja Junankeula malli vuodelta 1965. Mestarin ehdoton suosikki kaksipyöräisistä on puolestaan sivuvaunullinen Jawa Twin Sport vuosimallia 1985. Kekseliäältä sepältä tosin löytyy vielä monta muutakin omaperäistä pärisijää ja viritelmää, joten ei muuta kuin laikka pyörimään!
Rasvamontussa tehdään jälleen kone- ja sukuselvitys Pattijoella. Toimittajan setä, eli samasta puusta veistetty Kettu Pentti täytti reilut kolme vuotta sitten 80-vuotta ja ohjelmassa vierailtiin tuolloin mestarin itsensä perustamassa konemuseossa. Vanhalla ketulla on kuitenkin romppeita ympäri kyliä ja ohjelman aika loppui tuolloin auttamattomasti kesken. Nyt tehdään siis jatkokierros kokoelmaan ja värikkäät jututkaan ei lopu tältä ukolta kesken. Hallien erikoisuuksina mainittakoon Volvo puimakoneesta tehty traktori, harvinainen vuoden -64 Opel Blitz linja-auto ja ainut lajiaan maailmassa oleva ja valtavan kokoinen Koljat Farmall 6 traktori 50-luvulta. Jutun ohesta löytyy linkkejä myös aiempaan vierailuun ja sen koneisiin. Nyt on siis luvassa uusia härveleitä ja tässä inventaariossa nähtäviä kamppeita saattaa olla myös myynnissä, nimittäin mestaria ei kuulemma ole vihitty niiden kanssa :)