Rasvamonttu on tällä kertaa todellisessa suomalaisen koneharrastelun ytimessä Rakentajankadulla Raahessa. Äijäkirppis Nestori avasi täällä ovensa loppukesästä ja sen jälkeen ne ovat käyneet rivakasti kuin kangaspuut. Miehille suunnatun kirpputorin hyllyissä tosin ei näy pitsiä eikä villamyssyjä ja mukana toiminnassa ja alueen koneharrasteluissa on myös naiset. Tasa-arvon nimissä kauniimman sukupuolen edustajille on myös oma ryhmänsä, eli t-paidan mukaisesti Ämmät :) Suomalaiset äijät ovat puolestaan haistaneet myymälän kahvin ja höyrymakkaran tuoksun lisäksi myös hyllyissä odottavat kone- ja varaosa-aarteet. Ja heti kun makkarat olivat kypsymässä, paikanpäälle kurvasi jo samantein näyttäviä autoja vuoden -67 Ford Fairlanesta vuoden -70 Chevrolet Impalaan saakka!
Rasvamonttu seurailee tällä kertaa lentokoneiden nousua Pellonpäästä Oulunsalossa. Samalla paikalla on myös viljellyt erilaisten koneiden pienoismalleja eläkkeellä oleva maanviljelijä Peltolan Jussi. Mestari on 87-vuotias ja hänen pitkälle elämän varsitielle mahtuu lukuisia konemuistoja. Todistettuna on myös Oulun pommitukset, Oulunsalon lentokentän historia ja kotitöissä on tartuttu viljelyvehkeiden ohjaimiin jo lapsuudesta saakka. Näiden muistojen mielikuvat ovat eläneet Jussissa niin vahvana, että niiden myötä puusta on muotoutunut mm. traktoreiden, autojen ja lentokoneiden pienoismalleja. Esimerkkeinä mainittakoon "Losterr Latiooperr" kaksitaso lentokone 1936 ja Farmal H tarktori vuodelta 1940.
Rasvamonttu aistii tällä kertaa merituulen ja pakosarjan tuottaman yhteishenkäyksen Toppilansaaressa Oulussa. Yhteen henkeen puhaltavat myös vannoutuneet moottoriharrastajat paikallisella Strokers Clubilla. Paikalla edustivat puheenjohtaja Linnan Joni ja varapäällysmies Rasimuksen Toni. Kerho sijoittuu yhtenä toimijana isohkoon merinäköala halliin ja clubin porukkaan kuuluu kuusi virallista jäsentä. Tallissa esittäytyy omien kamppeiden lisäksi ohimennen myös tuttujen talvisäilytyskalustoa. Esimerkkeinä mainittakoon Tonin vuoden 1970 Pontiac LeMans ja Jonin Suzuki Intruder moottoripyörä vuosimallia 1987. Tallissa räyhähtää myös ärhäkällä turbolla varusteltu vuoden 1968 Volvo. Eikä myöskään sovi unohtaa tekeillä olevaa ja erikoisen pitkää variantti polkupyörää!
Rasvamonttu yhdistelee tällä kertaa jenkkityyliä ja retromatkailua Kalajoen Pohjankylällä. Ojan Veli-matti ottaa tekaisi eräänä päivänä hienon yhdistelmän vuoden -61 Buick Le Sabresta ja -74 Tabbert asuntovaunusta. Tosin iso urakka vei kokonaisuudessaan aikaa kaksi vuotta, mutta vastaavanlaisiin projekteihin on totuttu aiemminkin vanhaan navettarakennukseen rakennetussa kotitallissa. Mukana touhussa häärää innokkaasti myös 16-vuotias poika Niko ja ajokortin häämöttäessä, hänellä on jo työn alla oman bemarin kasaaminen. Koneharrastelu toimii Veli-Matille tärkeänä vastapainona työelämälle ja sitä mm. tehostaa itse kunnostettu ja vesille laskettu 60-luvun huvivene. Kurkataanpa myös miltä näyttää sarjakuvista tuttu Pelle Pelottoman "pikkuapulainen" ja minkälaisia tuotoksia sen syttynyt idealamppu on verstaaseen tuottanut!
Rasvamontussa kellot ja koneet nakuttavat tällä kertaa Pohjankylällä Kalajoella. Tanhualan Antti vannoo Taunuksen nimeen ja on saanut kärpäsen puraisun niihin jo pikku kossina. Merkkiä on kertynyt 60- ja 70-luvulta jo usempia kappaleita ja ne sointuvat hienolta ulkonäöltään kuin maalikaupan värikartta. Vihreän farmari mallin perään istuu myös kuin nenä päähän samaa sävyä oleva Sprite Musketeer retroasuntovaunu 60-luvun lopulta. Kaksipyöräisistä miehen vie nuoruuteen mm. maailmalta löytynyt Raisu mopedi. Mestarilla on tietotaito hienomekaniikasta, aikaraudoista ja automaatioasennuksesta. Näiden yhteisvaikutuksesta nykyinen titteli hänellä on kellosepän tarkkuudella autoja asentava hienomontöörikkö :)
Rasvamonttu käsittelee tällä kertaa mm. kappaletavaraa ja terveisiä Sievin kulmilla. Kallion Matti on laittanut eläkepäivilläänkin hihat heilumaan ja entisöinyt museorekisteriin saakka 60-luvun Scania Vabiksen ja kappaletavara-autoksi muunnetun vanhan paloauton 80-luvulta. Pitkän linjan automiehenä ja rahtarina mestari tietää kuormien vaativan hevoisia ja molempien ajokkien pellin alta löytyy myös turbokone. Hallin kulmilla on monenlaista muutakin koneen raatoa ja eläkkeellä olevan miehen askeleet ehtivät enenevissä määriin suunnata projektihallin puolelle. Ansaittuja eläkepäiviään viettää hallissa puolestaan paikalleen jäänyt Lokomon vanha "tiekarhu". Entä ehtiiköhän tämä kyseinen koneharrastaja kohta kaivamaan naftaliinista käyttöönsä myös lapsuutensa "Matin polkuauton" 60-luvulta.
Rasvamontussa palmut huojuu tällä kertaa Ylivieskan Savelassa. Sailokosken Matti on kasannut kotitalonsa halliin näyttävän "kotimuseon", josta löytyy mm. erikoisia itsekasattuja moottoripyöriä. Paikassa vallitsee palmujen ja vesiefektien myötä Välimerellinen tunnelma ja oman kylän fiilikseen taas pääsee omassa nostalgisessa Shellin baarissa. Yli 40 vuoden kokemus koneista työelämässä on opettanut miestä myös tutustumaan niiden sielunelämään. Pihalla komeilee mm. omana kättentyönä tupla-ahdettu 25A Zetori ja moni kaksipyöräinenkin on herätetty henkiin pahvilaatikko romuista. Loppusilauksen entisöidyille harrastekamppeille antaa vuosikymmenten kokemus kolarikorjaus- ja maalaus-alalta. Kurkataanpa minkälaisia luomuksia mestarilla on syntynyt tähän mennessä kiireisen päivätyön ohessa!
Rasvamontussa ei mennä tällä kertaa leijonan luolaan, vaan Jaguaari talliin Haikonsaareen Oulaisiin. Talvi Espanjassa ja kesällä täällä Suomessa, toteaa Talven Asko kotitilansa hienoissa maisemissa. Mies tunnetaan autopiireissä Jaguar harrastajana ja mestari tuntee myös paljon merkin keräilijöitä. Omista talleista löytyy melko kattavasti kyseisen karjahtajan mallisto ja koko elinkaari. Oma ehdoton Askon silmäterä on Jaguar XK 120 vuosimallia 1952. Merkin fanittaminen on karannut kuulemma käsistä ja sama nimi löytyy myös mopoista, polkupyöristä ja kelloista. Musiikissa ylivoimainen ykkönen on Beatles, jolle on pyhitetty oma huone ja lisäksi Haikonsaaresta löytyy yhtyeen mukaan nimetty katu :) Miehen leipätyö irtosi ennen eläkkeelle jäämistä koko elämän ajan kirjapainoalalta. Katsotaanpa saadaanko Asko ja kokoelman koko tarina mahtumaan tähän artikkeliin, vai julkaistaanko erikseen romaani :)
Rasvamonttu vetää keskustelua tällä kertaa Parsialanperällä Kannuksessa. Paikan nimi sopii hyvin Vesisenahon Erkille, joka erikoisella kyläsepän kasaamalla Volvo N88 hinurilla parsii ja korjaa pulaan joutuneet tienpäältä. Tosin mestari ja kone ovat jo puolieläkkeellä, mutta saattavat vielä kilpailuttaa hinausalan luotettavalla ja varmalla otteella. Mestari on autoilijan poika ja isän luoman yrityksen perinteet jatkuvat jo neljännessä polvessa. Nostalgiaa tarjoaa myös hinurin kyyti ja se etenee kuin juna. Melkein kaikki kaluston toiminnot on varman manuaalisia ja vain vetopuomin nosto ja vinssi ovat mekaanisia. Tutkitaanpa mitä kaikkea yksityiskohtia löytyykään tästä kokonaisuudeltaan maailman ainoasta hinausautosta!
Rasvamontussa idealamppu välähtää tällä kertaa Etelänkylällä Kalajoella. Pahikaisen Keijolla tuo leimahdus on käynyt monta kertaa Myllymäentanhuan kotitontilla ja Latohaan rantteella. Kyseinen pelle peloton nimittäin entisöi menneiden vuosikymmenten autoja ja rakentelee puuhommia helpottavia työkoneita. Autoista mainittakoon esim. raadoista kasatut vuoden -64 Austin Mini ja Ford Zephyr. Nostalgisia tunteita herättää myös nykyisin matkailuautona toimiva 60-luvun vanha Nalle-Sisu postiauto. Kekseliäisyydestä kertoo omalla rouskunnallaan Volkswagen Passatista suurille tukeille rakennettu vannesaha ja puuta nielevä sirkkeli-klapikone yhdistelmä. Otetaanpa lopuksi vielä selvää, mikä erikoinen sivuvaunullinenkin peli pitää ääntä tuoreessa konekatoksessa!
Rasvamontussa tervataan tällä kertaa vanhat moottorit Rajahaudassa Oulussa. Terwamotoristit on VMPK:n, eli valtakunnallisen Veteraanimoottoripyöräklubi ry:n Pohjois-Suomen aluekerho. Paikallisiin kerholaisiin kuuluvat myös ahkerat pyörämiehet Nurmen Risto ja Holmin Jukka. Kalustoon tutustutaan Riston kotiverstaalla Linnanmaan liepeillä ja Jukka ajoi tärkeän asian johdosta paikalle asiastatehden Kiimingin suunnilta. Pärisijöiden suhteen kaikkiruokaisen tallin isännän sydäntä lähellä ovat alkuperäiskuntoiset vanhat moottoripyörät ja vierailevan pyörämiehen ehdoton valinta on ollut vuosikymmenten ajan brittikalusto. Kokoelmasta mainittakoon Riston juuri unesta herätettävä vuoden 1955 CSepel ja ehkä ainokaisena maailmassa kasattavana oleva vuoden 1931 Excelsior AW11 Big Sport. Komeasti puolestaan kiiltelee Jukan ajama ja huollosta palautuva kaverin Norton Commando 850 1970-luvun lopulta. Ja vielä lisämausteena isän löytyneestä vuoden 1954 IC:stä piipahtaa kertomassa oman tarinansa naapurissa asuva kerholainen Hannu Suikki.
Rasvamontussa tutustutaan tällä kertaa betonin koviin koneharrastajiin Ruskonselällä Oulussa. Nuojuan Harri pyörittää paikallisessa Puolatien Boogien hallissa Oulun Betonikuljetus Oy:n toimintaa ja talon tiimi on pyhittänyt saman hallin tiloja myös vapaa-ajan koneharrastelulle. Kokoelmasta löytyy mm. Cadillacia, harvinainen viritelmä 70-luvun Coupe Taunuksesta ja Harley Parkinson moottoripyörät. Koneita on runsaasti ja osa niistä niistä on varastoitu myös kotitontille. Raskaan työn vastapainona mestari tahdittaa rumpalina kevyttämusiikkia ja jopa rokkia työpaikan yläkerran äijäluolasta löytyvässä treenikämpässä. Seuraavana otetaankin selvää, lähteekö peltien takomisesta kovempi jytke kuin menopelien konehuoneista!
Rasvamonttu etsii tällä kertaa moottorin älyllistä elämää Planet Garagella Kempeleessä. Heikkisen Petri muutti keväällä Ekohaan uusiin ja suurempiin toimitiloihin ja hallin viimeistely etenee hiljalleen. Mestarilla nimittäin on kädet täynnä omia ja asiakkaiden töitä ja kiireisimmät hoidetaan ensin alta pois. Sama mies hoitaa myös päällysmiehen ja auton alusmiehen hommat. Tallista löytyy parasta aikaa mm. asiakkaan tekniikan vaihdossa oleva vuoden 1954 Ford Customline ja huollettavana oleva hulppea Ribcraft vene. Mikäli aikaa jää, kotona odottelee kunnostusta myös oma konekalusto. Kurkataanpa mitä härpäkkeitä verstaalta löytyy ja onko ne kaikki tältä planeelta!
Rasvamonttu machoilee tällä kertaa Revonlahdella. Lause ei ole lainkaan liioiteltu, nimittäin Junttilan Marko on kasannut sen verran miehekkään autokokoelman. Ja ei tarvi myöskään paljon puhua höystöin kanssa, jos nimittää miehen kotipihalta löytyvää hulppeaa JUMA Garage hallia "F1-talliksi". Paikanpäältä löytyy mm. useita jenkkiautoja, oma näyttely- ja säilytystila sekä peliautomaateilla varustettu miestenluola. Projektihallissa eli "karvalakkipuolella" taas rälläköidään ja rakennellaan mm. Abarth kilpakalustoa. Lisäsäväystä kokoelmaan antaa terminaattorimaiset Chevyt ja pakoputket, sekä Stallonen Cobra leffasta tuttu Mercury Custom. Seuraavaksi myös kurkataan kuinka kovaa pärinää lähtee tältä kylän yhdenmiehen "formulapyhätöstä"!
Rasvamonttu seuraa tällä kertaa johtotähteä Raahen Mettalaan. Isokosken Jussi on seurannut jo pitkään samojen sakaroiden opastusta, nimittäin mestarista on kasvanut armoton mersufani. Autoja on vuosien aikana tullut ja mennyt ja vain arvokkaimmat ja käyttötarkoitukseen sopivimmat pelit ovat jääneet tallin perukoille. Työnalla on parasta aikaa Saudi-Arabian malli vuodelta 1977, jonka ajomittari näyttää vain 11 000 kilometriä! Mieluisin jo käytössä oleva silmäterä on puolestaan museoitu mersu V126 vuosimallia 1984. Huimimpia vaiheita matkan varrella on puolestaan kokenut rauhanturvatehtävissä palvellut mersu W123 vuosimallia 1984. Jussin leipä on irronnut parikymmenen vuoden ajan yrittäjänä tapahtumatekniikkaa ja studiopalveluita tarjoavalla Tuupa Recordsilla. Kurkataanpa seuraavaksi kuinka tähdellistä kalustoa on johtajan halliin hankittu ja kuinka hyvin niiden saundit on miksattu ammattilaisen käsittelyssä!
Rasvamonttu tekee tällä kertaa aikamatkan autojen ja traktorien historiaan ja kehitykseen Raahen Yritysperällä. Paikallisesta hallista nimittäin löytyy Keski-Korsun Pentin talli ja "leikkipaikka". Pitkänlinjan 90-vuotias automies on harrastanut ikänsä koneita ja ne ovat tulleet tutuksi niin ammatin kuin kotitöidenkin kautta. Muistona lapsuudesta on tallessa Ford AA kuorma-auto, joka on matkan varrella muutettu bensa ja puuhiilikaasukäyttöiseksi autotraktoriksi. Ja vaikka mestari on itse saavuttanut korkean ja kunnioitettavan iän, vielä vanhempi yksilö on REO G Runabout vuosimallia 1909! Se on ikänsä ja mallinsa puolesta täydellinen aikalainen Raahen vanhimman auton kanssa. Kokoelma kätkee monenlaisia muitakin aarteita ja seuraavassa tutustutaan niihin valikoidusti!