Rasvamontussa vetää tällä kertaa Volvo puuauto niin myötä kuin vastamäessä Haapavedellä. Haukipuron Jari valitsi aikanaan emännän harrastuksensa suhteen tarkalla silmällä. Nappivalinnan ja pienen koulutuksen jälkeen Jaana vaimo on ollut innokkaasti mukana myös mestarin rakkaassa koneharrastuksessa. Tästä todistaa yhdessä entisöity puutavara-auto, joka on ollut Jarin isän Kalervo Haukipuron käytössä jo 70-luvulla. Projektiin kului pariskunnalta aikaa 10 vuotta. Isäntä on huolehtinut karkeammista työvaiheista ja emäntä mm. sisustuksesta. Seuraavaksi tutustutaankin tähän luomukseen, talon konekokoelmaan ja otetaan selvää myös molempien kiinnostuksesta erilaisiin menopeleihin!
Rasvamontussa häikäisee tällä kertaa helleaurinko silmiin jenkkirautojen kyljestä Kilpuan kylällä Oulaisissa. Färmin Matti on viljellyt kotitilallaan jo vuosien ajan amerikkalaisia Plymoutheja. Merkkiuskollisuus vallitsee perheessä jo toisessa polvessa. Mestarin vuosien sinnikäs entisöintityö kruunautuu lähiaikoina myös henkilökohtaisesti ensimmäiseen auton museokatsastukseen. Merkin alta löytyy myös erilaisia malleja ja moottoritehoja. Kurkataanpa miltä näyttää Matin Plymouth viljelmä!
Rasvamonttu livahtaa kuin rotta tällä kertaa Raahen Kopsaan. Koska kysymyksessä on kuitenkin Raetsaaren Mikan ja kylän ukkojen kehittelemä Rotta-maamoottoripyörä, sen järkälemäinen ulkoasu ja jykevä käyntiääni eivät pysy keltään salassa. 500 kiloisen härvilän käyttäminen nostaa taatusti hien pintaan ja sen jälkeen puolestaan maistuvat löylyt pihalta löytyvässä moottorikäyttöisessä turbosaunassa. Seuraavaksi kurkataankin mitä kaikkea speciaalia on syntynyt tämän pelle pelottoman ja sähkömestarin käsistä!
Rasvamontussa vaalitaan tällä kertaa perinteitä Ylivieskan Raudaskylässä. Paikallinen taksiyrittäjä Huhtakankaan Unto löysi kokoelmiinsa vastaavan Chevrolet "letukka" hoppa-auton, kuin hänen isällään Veikko Huhtakankaalla oli pirssikäytössä jo 40-luvulla. Mies on itsekkin ajanut taksia jo 43 vuoden ajan. Iän karttumisen myötä mestaria on alkanut kiinnostamaan enenevässä määrin vanhat autot. Kokeneena ajurina Unto osaa punnita tarkasti teknisesti karheamman Chevyn ja vaikkapa tallista löytyvän pehmyt kyytisen Rolls-Roycen eroavaisuudet. Tämä tarkoittaa siis tallista löytyvän vaikka minkälaista menopeliä, kurkataanpa mitä!
Rasvamontussa erotellaan tällä kertaa kulta ja aarteet romppeista Ouluisissa. Romu-Heikki on pelannut erilaisten koneiden kanssa jo 60 vuotta. Käsien läpi on mennyt tuona aikana 15 000 autoa ja hajottamo yrittämisen jälkeen miehen on vienyt mukanaan huutokauppa- ja kirpputori toiminta. Romualalla voi kuulemma edetä vain siirtymällä jalompaan metalliin ja sitä silmälläpitäen pihassa odottaakin koeponnistusta itsekehitelty kullanjalostuslinjasto. Kurkataanpa onko kokoelmassa kaikkia romua mikä kiiltää!
Rasvamontun hevosvoimat laukkaavat tällä kertaa Lännentielle Liminkaan. Kedonperältä löytyy mies, jonka katse kiinnittyy autoissa erikoisuuksiin ja omaperäisiin yksityiskohtiin. Leinosen Ollin kokoelmassa on alkanut vuosien aikana näkymään entistä enemmän jenkkiautot. Myöskin tietyt neljä kirjainta löytyvät usean eri tyylisen menopelin keulasta. Niistä harvinaisempaa mallia edustaa Amerikan maissipellot mieleentuova vuoden 1959 Ford F100 lava-auto. Ja heinää ne hepat rouskuttaa myös monen pellin alla. Ja ihan selvästi mestari sanoi myös "halvalla" erään ostoksen kohdalla. Tutustutaanpa Leinosen Ollin tempauksiin ja kalustoon!
Rasvamontussa tutustutaan tällä kertaa siihen kuuluisaan suomalaiseen Sisuun Siikajoen Karinkannassa. Sama kaava pätee kuorma-autoihin ja paikallisen Jaresko Oy:n merkkikorjaamon ammattimiehiin. Kuntoon hoidetaan myös muut merkit ja kaikenlaiset työkoneet. Eskolan veljekset Jarmo (kuvassa) ja Jari työllistävät halleissaan 13 miestä. Peltolanssilta löytyy myös oma "Sisu-viljelmä", jossa on monenlaisia varaosa-autoja ja muutamia erikoisuuksiakin joukossa. Tällainen kasvava toiminta sopiikin hyvin luomuviljatilallisen mentaliteettiin. Tutustutaanpa kalustoon ja paikkaan tarkemmin!
Rasvamontussa tehdään tällä kertaa rengasmatka Raahen Saloisiin. Turusen Mauno on pitänyt vesitornin mäellä rengasliikettä vuodesta 1978 lähtien. Raahen Rengas ja Laite Oy:n tontilta löytyy mielenkiintoisia menopelejä aina henkilöbiileistä raskaaseenkalustoon asti. Näin ollen renkaitakin on kaikenlaisessa kokoluokassa. Alue käsittää n. 4 hehtaaria ja lähimailla puolestaan sijaitsee kymmenkertainen lanttaasi koneita. Ison tontin varmasti vaatiikin mm. kolme kertaa normaalikokoista suurempi 90 tonnin "mörkö" Hough pöyräkuormaajaa! Tutustutaanpa mieheen ja koneisiin tarkemmin!
Rasvamontussa mennään tällä kertaa läpi sen kuuluisan harmaan kiven. Ja mennäänpä samalla ensimmäistä kertaa myös maan alle. Myntin Markun salaoja porukka on nimittäin tottunut puhkaisemaan reitin vaikka kallionkin kohdalta. Tällainen harvinaisempi vastus tulikin urakoinnissa kohdalle Laitala-Männistön tulevan robottinavetan työmaalla Merijärvellä. Rakentamisessa tosin vältytään turhalta paalutukselta ja kovan maaperän ansiosta tarvittava kantava maa-aineskin saadaan kätevästi paikanpäällä tapahtuvasta murskauksesta. Mies on salaojittanut peltoja jo 50 vuoden ajan ja louhintaa on tehty parikymmentä vuotta. Seuraavaksi tutustutaan tähän meneillä olleeseen hulppeaan savottaan ja eri töissä tarvittavaan konearsenaaliin!
Rasvamontussa ei puhuta tälläkään kertaa politiikkaa, vaikka maantietä katsellaankin oikealta ja vasemmalta puolelta Sievin Asemakylällä. Korkia-Ahon Markun entisöimistä kuorma-autoista voi nimittäin löytää ratin kummalta puolelta hyttiä tahansa. Näitä menopelejä edustaa harvinainen Kölnin Ford ja väärältä puolelta ajettava Leyland. Löytyypä mestarin kokoelmista toki muitakin menopelejä, nimittäin leipä on irronnut hänellä tienpäältä vuodesta 1966 lähtien. Seuraavaksi tutustutaankin miehen kokoelmaan, koneharvinaisuuksiin ja kättentaitoihin!
Rasvamontussa mennään tällä kertaa hoppa-autossa Vihannin kirkolle. Ja kun teemana on 85 vuotta täyttävä Tuomas Hautajoki ja hänen valtavan laaja konevalikoima, voiko menopelistä sittenkään olla ihan varma. Pitkänlinjan konemies on harrastanut ikänsä kaikenlaisia kaksi- ja nelipyöräisiä härveleitä. Usein menopelit ovat päätyneet myös entisöitäväksi. Tilojen puutteen vuoksi edellinen kulkuneuvo on yleensä lähtenyt maailmalle ja antanut tilaa uudelle. Tallessa on kuitenkin kokoelman helmi, itse entisöity Reo Wolverina hoppa-auto vuosimallia 1928. Seuraavaksi tutustutaankin menneisiin koneisiin ja mestarin kättentaitoihin. Ohjelma toimii samalla myös Tuomaksen elämäntyön digitointina.
Rasvamonttu kaartaa sivuluisussa tällä kertaa Haapajärvelle. Vuolaan Matti ja hänen pojat Antti ja Niilo virittävät itse kasaamiaan speedway-pyöriä lajin maailman pohjoisimmassa tallissa Haapajärvellä. Hallitseepa nuoret herrat myös ajokkien käsittelyn, nimittäin palkintokaappiin on jo kertynyt useita suomenmestaruuksiakin. Pyöristä otetaan kaikki vauhti irti jo 16 vuoden vahvalla kokemuksella. Seuraavaksi tutustutaankin speedwayhin sekä paikalliseen talliin ja kalustoon. Selvitetäänpä myös miksi harrastus on harvinaisempi Suomessa ja mihin ihmeeseen pyörässä laitetaan risiiniöljy!
Rasvamonttu pureutuu koneiden maailmaan tällä kertaa rouhevalla ja siloisella otteella Haapajärvellä. Tälläinen tekniikka nimittäin on raskaankaluston tuunaamisessa paikallisella romukauppiaalla Haanpään Raimolla. Mies kierrättää metallia ja mestarin tarkka katse saattaakin bongata kuormista monenlasia aarteita. Miehen erityinen intohimo on kuorma-autojen nokkakeulaisissa malleissa. Rakentamisen kädenjälki näkyy hänellä vapaassa improvisoinnissa ja omaperäisissä ratkaisuissa. Seuraavana tutkitaankin mitä on tarttunut haaviin matkanvarrella ja miltä näyttää projektien lopputulos!
Ohjelmassa vieraillaan tällä kertaa rasvamonttulaisten alkulähteillä. Joka jaksossa mennään aina teemalla oppia ikä kaikki ja tällä kertaa ihan kirjaimellisesti Keski-Pohjanmaan ammattiopiston Kannuksen toimipaikassa. Maatalouskoneasentajien linjalta löytyy vahvaa osaamista niin opiskelijoissa kuin opettajissakin. Lisäksi henkilökuntaa kiinnostaa erilaiset koneet myös omalla vapaa-ajalla. Saman katon alta olisi saanut tehtyä vaikka useammankin jakson, mutta seuraavaksi laitetaan ne jonkinlaiseen järjestykseen ja sekoitetaan värikäs koneharrastuscoctail!
Rasvamonttu kohtaa tällä kertaa tutun persoonan Kalajoella. Vieraana on työmies Eelis, konemies ja tiivistetysti lähetyksiin soittava Pookin Eelis! Nuorimies on vasta 11-vuotias, mutta jutuissaan ja työhommissa puolestaan täysi aikamies. Tallin puolella hän taas laittaa kuntoon monenlaiset härvilät ja koneet. Kiinnostusta löytyy nopeisiinkin menopeleihin, nimittäin tallista löytyy mm. 125 kuutioinen Fude offroad-auto. Seuraavaksi tutustutaan niihin pärisijöihin ja myös tähän mahdollisesti tulevaisuudessa aloittavaan radiojuontajaan!
Rasvamonttu ohjelma kulkee tällä kertaa itsekseen ja ilman ohjaajaa Pihlajaperälle Nivalaan. Pihlajaniemen Miika on saanut kylältä huollettavakseen Ritari Ässä tv-sarjastakin tutun Kitt-auto Trans Amin. Kätevältä mieheltä se onnistuu semmoinenkin huolto, nimittäin suuressa verstaalla riittää monenlaista pärisijää ja härpäkettä. Mestarin ammattitaitoon luottaa kylältä myös Jylhä-Ollilan Esa ja hän huollattaakin paikan päällä omat autot ja traktorit. Ja melkoinen pelle peloton se on tämä asiakaskin, nimittäin sitä todistaa mm. hänen itsekehittelemänsä pesäkolopora. Seuraavaksi tutustutaankin Oska Oy:n halleilta löytyvään konearsenaaliin!