Rauno "Rälläkkä-Rane" Juntunen säästää ajanpatinan Volgswagen Transporter Das Joppel Cabinessa ja Jawa Twin Sport pyörässään Oulussa

04.05.2023 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu hiotuu tällä kertaa saksalaisten autojen ja tsekkipyörien tietämyksessä Oulun Patelassa. Paikallinen koneharrastaja Rauno Juntunen tunnetaan kaveripiireissään Rälläkkä-Ranena ja pysyypä hänellä käsissään muutkin työkalut puusepän vankalla kokemuksella. Mestari on autojen parissa erityisen innostunut erilaisista Volkkareista ja kaksipyöräisten tankeissa lukee pääsääntöisesti Jawa. Esimerkkeinä mainittakoon pallokeula Volgswagen Transporter Doppel "Das Joppel" Cabine vuosimallia 1970 ja Junankeula malli vuodelta 1965. Mestarin ehdoton suosikki kaksipyöräisistä on puolestaan sivuvaunullinen Jawa Twin Sport vuosimallia 1985. Kekseliäältä sepältä tosin löytyy vielä monta muutakin omaperäistä pärisijää ja viritelmää, joten ei muuta kuin laikka pyörimään!

(kuva: Ari Kettukangas )

"Rälläkkä-Rane" alias Rauno Juntunen. Vannoutunut Volkkari- ja Jawamies, koneharrastaja, omaperäisten viritelmien kehittelijä ja puuseppä. Tässä saksalaisten autojen ja tsekkiläistenpyörien harrastajassa on runsaasti myös keksijänkin vikaa. Nimittäin olipa kamppeet sitten puuta tai rautaa, mikään tämän velmun sepän kättentuotos ei lopulta ole sitä miltä se aluksi näyttää. Rälläkkä-Rane tosin tykkää ajanpatinasta ja jättää sen mielellään silmän iloksi peltien pintaan.

(kuva: Ari Kettukangas )

Korkonimi on hiljalleen hioutunut kohdilleen kaveriporukoilta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Nimikko työkalu.

(kuva: Ari Kettukangas )

Rälläkkä-Rane kuulee heti, jos joku painaa summeria ovella :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Toimittajallakaan ei ollut sepän seurassa kauan aikaa peukalo keskellä kämmentä :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Sopu kuulemma antaa sijaa pienellä harrastepihalla.

(kuva: Ari Kettukangas )

Volgswagen Transporter Doppel "Das Joppel" Cabine vuosimallia 1970.

(kuva: Ari Kettukangas )

Kyseessä Volgswagenin ns. pallokeula ja harvinaisempi lavamalli.

(kuva: Ari Kettukangas )

Auto löytyi pari vuotta sitten eräältä kaverilta Wanhan Woiman -päivien yhteydessä Oulaisissa. Volkkarin työjuhtina käytetyt lavaversiot on ilmeisesti aikanaan ajettu loppuun ja lopulta laitettu paaliin. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Tällä pelillä kulkeutuu nätisti kotiin mökillä tehdyt polttopuut.

(kuva: Ari Kettukangas )

Hyvin starttasi ja moottori oli lyhyen etupellin vuoksi luonnollisesti auton peräosassa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Mallin vapaa suomennos. Volkswagen Transporter on ollut Volkswagenin valmistama pakettiautomalli vuodesta 1950 lähtien. Sen ensimmäinen sukupolvi T1 esiteltiin vuonna 1949. Siitä käytettiin nimeä Typ 2, koska Volkswagenin ensimmäinen malli "Kupla" oli nimeltään Typ 1. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Hytin perällä on miehistönkuljetuspuoli ja se on erotettu talveksi muusta osasta pleksillä. Puolikas ohjaamo lämpenee yksin ajaessa nopeammin diesel-ilmalämmittimellä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tillikkalamppu on ajalta, ennen kuin Rälläkkä-Rane Joppelin osti :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Taittuvat penkit.

(kuva: Ari Kettukangas )

Pellin alla 1600:nen kone ja n. 50 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ranen asentama töötti toimii nyt Volkkari merkin äänitorvena.

(kuva: Ari Kettukangas )

Oliko se autopuhelin jo kaikissa Volkkarin malleissa 1900-luvun alussa? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessäpä onkin 12 voltin matkajääkaappi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Puusepän autosta ei voi erehtyä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällä pelillä voi ajaa vaikka Kalevan kisojen seipään karsintaan :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Lisää ripoja.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tuosta kuuluu kun Rälläkkä-Rane on tulossa!

(kuva: Ari Kettukangas )

Mikäli auto hyytyy tienposkeen, meno jatkuu perinteisellä tyylillä :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Ruisleivällä toimiva Stihl.

(kuva: Ari Kettukangas )

Eväät mukana?

(kuva: Ari Kettukangas )

Ei suinkaan, vaan diesel-lämmittimen polttoainetankki. Talviautona lämmitysilma kulkee moottorin kautta eteen kiinalaisella lämmittimellä. Kyllähän toimittaja tiesi kontin sisällön, mutta varalta kysyi :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Kuorimarauta tunnetaan myös parkkuurautana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajanpatinaa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tiilenpäitä lukemassa...?

(kuva: Ari Kettukangas)

...ei suinkaan, vaan laskemassa tarralla merkattuja moottorin prakaamisia :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Volgswagen Transport "junankeula" vuosimallia 1965.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on ollut alunperin umpinainen pakettiauto ja 70-luvulla saadun ikkunasarjan myötä edelliset omistajat ovat puhkoneet sen läpivalaistumpaan muotoon.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on  nykyisin retkeilykäytössä ja se on rekisteröity henkilöautoksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä kamppeessa on ehostetummat pellit ja luonnollisesti kone takana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Akkua ei ollut paikallaan, joten tämä peli ei sanonut tällä kertaa päivää. Pellin alla 1600:nen kone ja n. 50 hevosvoimaa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehtaanleima.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siellä pitäisi olla vararengas, mutta Rälläkkä-Ranen omaperäisten ratkaisujen perusteella toimittaja veikkaa kuitenkin kymmentä vessapaperirullaa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Pallokeula ja junankeula. Vihreän junankeulan tunnistaa kaksiosaisesta tuulilasista, jota on verrattu vanhojen junien vastaavaan keulalasiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitäs yksityiskohtia täältä löytyy?

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällä puhelimella soitettiin juttelun aikana kansainväliseen autoliittoon ja pyydettiin toimittamaan pari volkkaria lisää Oulun Patelaan :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saksalainen varsikäsikranaatti. Mikäli tämä auto hyytyy lopullisesti tienposkeen, viimeisenä keinona on kuulemma heittää tuo sisälle ja juosta karkuun :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Arabiverhot.

(kuva: Ari Kettukangas )

Stig ombord!

(kuva: Ari Kettukangas)

Retkeilymallista löytyy sohva ja pöytä-jääkaappi-liesi-yhdistelmä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyylilleen uskollinen sisustaja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lättäpäällä säädetään tarvittaessa nopeutuva tunnelmavalo ja loppuillasta katsotaan tuijottaviin silmiin :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Vesikanisterin kautta saa pumpattua vettä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaasukeitin.

(kuva: Ari Kettukangas)

12 voltin jääkaappi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kemiallinen wc.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jos vessa on varattu, on apukin lähellä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Sytkäri ja ladatut pippuri- ja suolasirottimet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rälläkkä-Rane päätti kokeilla karkeampaa laikkaa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Virtapiikit?

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei, vaan makkaranpaistoon!

(kuva: Ari Kettukangas)

Toisesta päästä tulppa pois...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja tulta vaikka perjantai-illan nuotiolle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimittajalla ei ollut tästä keksinnöstä mitään hajua, mutta toisessa sieraimessa on terotin lyijykynille. Jos puolestaan vetää herneen nenään, jonkin luukun takana oli jemelissä myös verenpainemittari.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ablootikone...?

(kuva: Ari Kettukangas)

...ei vaan hyttystentorjuntalaite :)

(kuva: Ari Kettukangas)

"Sandaalit jalkaan ja suolisto pois..." lauloi Matti ja Teppo :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Jokakodinturva.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä lyhennetty kaksipiippuinen haulikko...

(kuva: Ari Kettukangas)

...patruunat paikalleen...

(kuva: Ari Kettukangas)

...siellä on...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja shottihaulikko on ladattu! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tarjoiluvaihtoehto 2.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aamuvara, kun lämpöpattereistakin on jo vedet juotu :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Junankeulan saamia plakaatteja ovessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jerrykannu?

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei vaan ilmanotto-skuuppi. Pellin alla käy ilmajäähdytteinen moottori ja kesällä maantieajossa se ohjaa ilman tehokkaammin moottoritilaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ihan vaan normaali polttoainetankki :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Legendaarinen tarra tuli vastaan päivänä muutamana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

 Itsetehty takapuskuri on Amerikan mallia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Millä se Rane siellä ajelee?

(kuva: Ari Kettukangas)

Itsetehty pienoisjunankeula Volkkari.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rane osti aikanaan lokariauton, modifioi siitä pienemmän mallin ja teki itse lasikuidusta päälle juniksen korin. Päällä istuen voi ajaa ja ärhäkästä lokariautosta tuli aikanaan jopa liiankin ärtsy vehje tenaville.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehtaanleima.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuosa kuvastanee vauhtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas )

McCulloch moottorisaha vuodelta miekka ja kilpi!

(kuva: Ari Kettukangas )

Laipalla on pituutta pitkälle toista metriä ja isän isä toi pelin aikanaan Suomeen urakkasahaksi Amerikoista. Tällä vehkeellä kaatuu kymmenen puuta kerralla ja osa vielä naapurinkin puolelta. Sahalla on kaadettu punapuuta suuressa maailmassa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Saha kulkee vuorotellen kummankin Volkkarin katolla retkeilyvarusteena.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tältä näyttää kone itse.

(kuva: Ari Kettukangas )

Mitä luultavimmin erittäin luja vehje.

(kuva: Ari Kettukangas )

McCulloch Motors Corporation on ollut yhdysvaltalainen moottorisahojen ja ulkokäyttöön tarkoitettujen sähkötyökalujen valmistaja vuodesta 1943 alkaen. Moottorisahateollisuus mullistui, kun yritys esitteli uuden ja kevyen yhden hengen 3-25-moottorisahan vuonna 1949 (Tieto: McCulloch Motors Corporation).

(kuva: Ari Kettukangas )

Jawa 350 Twin Sport vuosimallia 1985.

(kuva: Ari Kettukangas )

Pyörä ja sivuvaunu ovat eri ikäisiä ja "volvon punaisia". Ajokin runkoon ei ole koskettu, mutta siihen on vaihdettu peltiosia vanhemmasta pyörästä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Mestaria miellyttää Jawassa sen yksinkertaisuus ja elektroniikatonta peliä on helppoa rassata. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Pomminvarmasti starttasi talvenkin jälkeen. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Jawa on ollut tšekkiläinen moottoripyörämerkki vuodesta 1929 alkaen. Jawa ei ollut suosittu vain hintansa takia, vaan se oli uudenaikainen ja kilpailumenestyksensä myötä se oli osoittautunut myös luotettavaksi ja kestäväksi. Suomen Koneliike toi maahan 13 kappaleen koe-erän Jawa-CZ tyyppi 12:sta vuonna 1949. Malli oli 350-kuutioinen ja kaksisylinterinen. Jawojen säännöllinen tuonti alkoi pari vuotta myöhemmin. Jawa oli lopulta maailman myydyin kaksitahtipyörä 1950-1960-luvuilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sivuvaunu Jawa on Rälläkkä-Ranen mieluisin menopeli kaksipyöräisistä ajokeista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Velorex on tehnyt aikanaan Jawaan sivuvaunuja ja tämä akantappaja on vuosimallia 1960. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaunuun löytyy aina matkustaja ja matka-ajossa loota on täynnä tavaraa. Mitä enemmän on kuormaa, sitä tukevampi on ajaa, eikä ole ongelmaa sivutuulesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rane halusi säilyttää tämän yhdistelmän alkuperäisen näköisenä ja rosoisessa pinnassa likakin korostaa vain kyseisen kamppeen arvoa. Lentojätkä nimeä on käytetty maailmalla kodittomana reissaavasta henkilöstä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Rane kuuluu Akantappajat sivuvaunukerhoon ja hänen korkonimekseen on muodostunut joukossa myös Manitsmän. Jokaiselle jäsenelle löytyy kerhossa vastaavantyylinen korkonimensä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Kuvastaakohan tämä kerhoa vai onko se aina määränpään suunta?

(kuva: Ari Kettukangas)

Ihan kuin noja olisi hieman liikahtanut.

(kuva: Ari Kettukangas )

Takana säilytysboksi.

(kuva: Ari Kettukangas )

Sivuvaunussa riittää hyvin jalkatilaa. Historiankirjojen mukaan sivuvaunun keksijä haudattiin aikanaan arkun viereen :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Täydessä matkavarustuksessa peli vie löpöä 5-6 litraa sataselle. Maksimi matkavauhti on puolestaan 80 kilometriä tunnissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hylsyjen sisään on piilotettu eri toimintojen merkkivalot. Omansa on mm. pitkille valoille, vilkuille ja vaihteiston neutraalille merkkivalolle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Suomen armeijan taskulamppu...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja sisällä digitaalinen matkamittari. Ruuvimeisseli toimii Rälläkkä-Ranen virta-avaimena ja hän on harjoitellut ensin sen käyttöä muiden henkilöiden erilaisissa ajoneuvoissa :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Tulppa pois...

(kuva: Ari Kettukangas )

...ja alla tupakansytytin.

(kuva: Ari Kettukangas )

Mikäs letku menee tuossa tankin kyljessä?

(kuva: Ari Kettukangas )

Polttoaineen pinnan voi tarkistaa letkusta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Haravakoneen istuin on kuulemma paras mahdollinen istuin pitkälle matkalle. Leveässä istuimessa ei puudu takalisto ja pyörässäkin on suhteellisen hyvät jouset.

(kuva: Ari Kettukangas )

Ketjunrasvauskranaatti. Vivulla voi rasvata suoraan ketjukoteloon vaikka ajon aikana.

(kuva: Ari Kettukangas )

Jawassa on 350 kuutioinen 2-tahtikone ja n. 25-30 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tällä alustalla on miellyttävä pitää jalkaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Joko nyt on oikea jerrykannu tai se ilmanotto-skuuppi?

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei vaan työkaluboksi :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Takarekkarin valo ja vilkkuja.

(kuva: Ari Kettukangas )

Mikähän se tämä jööti nyt olikaan? Olisiko ollut asfaltinmerkintä patruuna? :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Tyyliä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Entä mikä se tämmöisillä sarvilla varustettu pyörä on?

(kuva: Ari Kettukangas )

Jawa 250 "Varsovanliitto" 1960-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Rane on ajanut tällä 250 kuutioisella kamppeella kilpaa erilaisissa pyörälajeissa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tälläiset mallit tempaisi mestarin mukaansa, kun Rane sai ajaa pari kertaa rovaniemeläisen kaverin toisella pyörällä tallikuskina. Lopulta piti hankkia kilpaväline itselleenkin.

(kuva: Ari Kettukangas )

Varsovanliitto. Kyseinen liitto perustettiin, jotta paperittomat pyörät saadaan hupikäyttöön. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Tästä myllystä löytyy n. 7 hevosvoimaa. Sääntöjen mukaan pyörää ei saa viritellä ulkopuolelta, mutta moottorin sisäpuolelta se on luvallista. Koneesta puuttui nyt kipinä ja luultavasti katkojankärjet ovat hapettuneet.

(kuva: Ari Kettukangas )

Kaljatölkki ilmanputsarina :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Tuo putki kertoo, kun kone on pirteänä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Pelkistettyä tekniikkaa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jawa 175 1960-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on Ranen ensimmäinen moottoripyörä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Solifer SM mopedi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällä kamppeella mestari kulki aikanaan töihin Lintulasta Kempeleeseen ja tämä oli kuulemma hyvin lämmin ajella. Käyntiinpukatessa tuli kuulemma aina matkalle kunnon pohjahiki :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Peugeot polkupyörä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harvemmin näkee poljettavia pösöjä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Opel Manta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä saksalainen kampe oli Ranen ensimmäinen auto vuonna 1987.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto tuli aikanaan taloon kolaroituna ja autopeltiseppä isän kanssa peli laitettiin priimakuntoon.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on ollut vuosien aikana vaihtelevasti ajossa ja seisonnassa. Tarkoitus olisi laittaa siitä taas kampe liikenteeseen jälkipolvelle tänä kesänä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla hyrskyttelee 1.9S kone.

(kuva: Ari Kettukangas)

Erikoisuutena puuratti...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja käärmeennahkainen sisäverhoilu. Alunperin tarkoitus oli löytää Mantan logosta tutun paholaisrauskun nahkaa, mikä tuntui olevan hakusessa ja tilalle tuli lopulta käärmettä. Autossa on myös edellisen omistajan asentama tarvikekattoluukku mallia Finlandia 70-luvun alkupuolelta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rasvamonttu ohjelmassa tuli taannoin vastaan Mantan kunnostus projekti Pattijoella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Manta alkutekijöissään kolaroituna.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei muuta kuin mankelin läpi sileytymään.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rälläkkä-Rane päästettiin irti!

(kuva: Ari Kettukangas)

Pohjamaalia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja vola!

(kuva: Ari Kettukangas)

Volgswagen Kupla vuosimallia 1968.

(kuva: Ari Kettukangas)

Projekti tulee jossain vaiheessa valmistumaan tytölle. Peltien värin alkuperästä ei ole tietoa ja nekin odottaa käsittelyä. Sisusta on hiljalleen purettu pois ja luvassa on mm. lattian hitsuuta. Tämä on Ranelle merkin ensimmäinen tämän mallin projekti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volgswagen Matkaaja "Rototyyppi" vuosimallia 1982.

(kuva: Ari Kettukangas)

Perheen parempi puolisko halusi aikanaan asuntovaunun ja mestari itse asuntoauton. Tämä källin näköinen kampe löytyi lopulta Hämeenlinnasta ja sen hintakin oli ok. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on rakennettu 31:selle alustalle ja sen oleskelutilan sisusta oli jo homehtunut, mutta se ei ollut ongelma ammattipuusepälle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Matkaaja Ky oli suomalainen vuonna 1967 perustettu matkailuvaunujen ja -autojen valmistaja vuosina 1967–1992. Yritys rakensi yhteensä noin 6 000 matkailuvaunua ja 1 500 matkailuautoa tuotemerkeillä Matkaaja, Resenär ja Pallas.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rane ei lopulta ollutkaan tiennyt ostaessaan minkä harvinaisuuden oli hankkinut. Kyseinen yksilö on nimittäin ollut Matkaajan ensimmäinen prototyyppi testiauto ja siitä on tehty aikanaan artikkeli Tekniikanmaailma lehteen nro. 1/82.  Autossa on yhä sama rekisterikilpikin ja lehdessä peliä on kuvailtu kulmikkaaksi koppakuoriaiseksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on ollut alunperin diesel kone ja aiempi omistaja on vaihtanut siihen vakio suora bensa kuutosen. Mylly kuluttaa kiitettävästi 16 litraa sataselle, joten lomamatkan kurvit täytyy miettiä erittäin tarkasti. Kovalla vastatuulella tulee kuulemma halvemmaksi jäädä leirintäalueelle, joten olisiko protyypissä yhä jatko testattavaa. Ikkunassa käytyjä volkkaritapahtumia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Ranella on yhä tallessa kyseinen Rototyyppiä käsittelevä Tekniikanmaailma -lehti vuodelta 1982.  Mitenkähän polttoaineen kohonneet nykyhinnat puolestaan mahtavat vaikuttaa polttoaineelle persolla Rototyypillä kurvailuun ja tuleeko lähimatkailu sillä rajoittumaan tulevana kesänä ihan vaan omalle tontille? Summa summarum, kaiken edellä nähdyn perusteella voidaan todeta, että Rälläkkä-Ranella pysyy hyvin kädessään kyseinen laikka ja puusepänhöyläkin!

Lue myös: Kettu Pentti on palannut! - kokoelman harvinaisuuksina tällä kertaa mm. Opel Blitz linja-auto ja valtava Koljat Farmall 6 traktori Pattijoella

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat