Uusimmat
Suosituimmat

Epävirallinen Saksitunkki harrastajaryhmä kohottaa -60 & -70-lukujen Renaultien mainetta Raahessa

10.08.2023 14:35 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu pitää tällä kertaa tunkkinsa Raahessa. Tosin epävirallisen Saksitunkki Renault harrastajaryhmän -60 & -70-lukujen ajokkeja kurvasi paikanpäälle myös Limingasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saksitunkki ryhmä. Paikallisessa Renaulteja harrastavassa ryhmässä jokainen on toisilleen jotakin sukua ja merkin innokas harrastaminen onkin kuulemma sukuvika. Epävirallinen porukka kokoontuu myös illanviettoihin ja "puheenjohtajana" toimii Tapsa (toinen vas.), koska hänellä on maailman paras sauna Tuomiojalla :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Saksitunkki ryhmä ei pidä toimintansa virallistamista ihan mahdottomana, mutta mukavalla pikku porukalla harrastaminen on rentoa, eikä liiallinen byroktaria pääse häiritsemään toimintaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Renault on ranskalainen autonvalmistaja, joka valmistaa henkilö- ja pakettiautoja. Aiemmin se on valmistanut myös kuorma-autoja, linja-autoja, kiskobusseja ja traktoreita. Renault on ollut tunnettu merkki myös moottoriurheilun saralla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saksitunkki nimi tulee tietenkin merkin logosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Renault 8 vuosimallia 1966.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kivelän Seppo vuosimallia 1966. Merkin ihailu on tullut perintönä ja Sepon isä oli Rellulla huoltomiehenä 70-luvulla. Seppo on porukan tunnustettu varaosamies, koska hän osaa jopa viheltää ranskaksi :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajokki on prikulleen samanikäinen kuin omistajansa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on ollut tallissa 4 vuotta ja samanlaisia pelejä löytyy sieltä 6 kappaletta. Oma kädenjälki näkyy mm. jälkikäteen tuunautuissa levityksissä ja vanteissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottori erehdytti radiotoimittajan ja pärähtikin soimaan takaboksissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Renaultit ovat kestäviä ja tunkeille ei ole paljoa tarvetta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Renault 8 Gordini on vuosina 1964–1973 valmistettu pikkuauton urheiluautomuunnos. Tehoa oli 66 kW vakiomallin 32 kW sijasta ja myöhemmin tehoa lisättiin 74 kilowattiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Renault 4CV vuosimallia 1958.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kivelän Tapio. Mestari on Sepon velipoika ja kyseessä on veljesten yhteinen ajokki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pekkalan Eino Oulusta toi 70-luvulla auton remonttiin isälle ja mukana ei tuolloin tullut osia. Kun isäukko aikanaan kuoli, veljekset ostivat heti pelin itselleen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajokki on ollut tässä priimakunnossa jo 20 vuotta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässäkin mallissa moottori on takana ja merkin omassa myllyssä on ollut alunperin 20 hevosvoimaa. Tässä pelissä tosin on hieman isompi kone. Muistuttaako kori jopa hieman Kuplaa? Tutkitaanpa kohta asiaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siisti myös sisältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Renault 4CV oli Renaultin vuosina 1946–1961 valmistama automalli. Se oli Volkswagen Kuplan inspiroima taloudellinen ”kansanauto” ja ensimmäinen ranskalainen auto, jota myytiin yli miljoona kappaletta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaappariovet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Renault 12 TS vuosimallia 1974.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ylikuljun Aki. Tämä mestari kurvasi paikalle Limingasta ja muut Saksitunkkilaiset ovat pääasiassa Raahesta. Serkkupojat on hyviä huoltomiehiä ja apukin on siten aina lähellä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän Rellun möi aikanaan Lehtolan Armas saman merkin liikkeestä maailmalle. Auto oli ensimmäisellä omistajalla 39 vuotta ja Aki on sen kolmas omistaja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on juuri museokatsastettu ja alkuperäiskuntoiseksi laitettu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maalautetun korin oranssi väri oli muotia 70-luvun puolivälissä. Alustakin on huippukuntoinen, eikä sieltäkään löydy ruostetta. Kotitallissa komeilee myös eräs singnaalin vihreä mersu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Penkkiverhoilut teetettiin erikseen verhoilijalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Renault 12 TS -mallista löytyy korkeaselkänojaiset etuistuimet, runsaampi varustelu sekä tehokkaampi moottori. TR-mallissa sen sijaan oli automaattivaihteisto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Renault 16 TS vuosimallia 1976.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ylikuljun Esa. Mestari on Akin serkkupoika ja miehellä pysyy jakoavain vankasti kädessä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä pelissä on hieman isompi moottori ja hevosvoimat aina hiljalleen lisääntyivät uudemmissa malleissa. Kampe tunnettiin aikansa tehokkaana autona.

(kuva: Ari Kettukangas)

Varusteluna 2-kurkkuinen kaasutin, läpihengittävä kansi ja 1600:nen moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lisävarusteena niskatuet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja varma starttaamaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Renault 16 on suurikokoinen, omana aikanaan epätavallisella hatchback-korilla varustettu perheauto, jota valmistettin vuosina 1965–1980. Vuonna 1968 markkinoille tulleella TS-mallilla erillis­vääntösauva­jousitus ja etupään kolmiotukivarret nielivät maantien epätasaisuudet tehokkaasti, joten nopeus pysyi myös mallikkaana. Sen varustelu hintalaatusuhde oli myös hyvä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Renault 4 GTS vuosimallia 1970.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tapion Tipparellu on ainoa laatuaan maailmassa ja GTL on siitä yleisempi malli. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kokoelman mansikka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Priimakunnossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pakokaasu tuli ulos sivuputkesta ja startatessa auton vieressä seisseellä toimittajalla aukesi kengännauhat :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Renault 4 "Tipparellu" on hatchback-korinen pikkuauto, jota Renault valmisti vuosina 1961-1993. Se oli merkin ensimmäinen etuvetoinen perheauto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sponssori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab 96 vuosimallia 1966.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sepon pojan autossa on 2-tahti kone ja käyntiääni muistutti kattilassa kiehuvia perunoita. Onkohan pottusaabbi saanutkin nimensä samasta seikasta :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on kuulemma vielä hybridi malli, nimittäin se polttaa bensaa ja kumea :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Saabeihin törmättiin talvella myös Alavieskan SEO:lla: Koutosen Alin tiimi on varustanut SEO-huoltamon Saabin merkkikorjaamoksi ja harvinaistenkin mallien varaosakaupaksi Alavieskassa

(kuva: Ari Kettukangas)

Siistit verhoilut.

(kuva: Ari Kettukangas)

Made in Sweden.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz 190E vuosimallia 1984.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Akin ja hänen vävypoikansa yhteinen ajokki, joka on museorekisterissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseinen peli oli aikanaan näyttävä malli ja se kertoi omistajansa vauraudesta ja menestymisestä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aiempi omistaja muutti aikanaan Ruotsiin ja oli ennen sitä tuttu näky Raahen maanteillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelillä on ajettu vain 103 000 kilometriä.

(kuva: Saksitunkki ryhmä)

Kylillä.

(kuva: Saksitunkki ryhmä)

Tapsan saunassa on maailman parhaimmat löylyt.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Pitäkää tunkkinne!" Huusi Kivelän ja Ylikuljun pojat, kun varmoilla Relluilla päästelivät :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Olipa niin komea potretti, että piti ihailla vähän joka suunnasta. Myös ohikulkijoita poikkeili heti autojen liepeillä jutun aikana. Heinäkuun puolella tehdyn jakson aikoihin porukalla oli parhaillaan tähtäimessä Wanhan Woiman päivät Oulaisissa ja Renaultharrastajien kesätapahtuma Kemissä.

Lue myös: Karhun Eeron massiivinen venäläinen ATS tykinvetäjä murisee Turkin Yläniässä Nivalassa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu