Kaarlelan Mikan harvoihin ja valittuihin koneisiin lukeutuu Freightliner jenkkirekka ja vuoden 1923 T-Ford roadster pickup Nivalassa

20.07.2023 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa vieraillaan tällä kertaa harvojen ja valittujen menopelien parissa Nivalan kirkonkylällä. Kaarlelan Mikan konevalikoima pitää sisällään pienempää ja raskaampaakin kalustoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaarlelan Mika. Harvojen ja valittujen koneiden harrastaja sekä paikallinen metalli- ja remonttihommien yrittäjä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford F600 vuosimallia 1960.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on korkea peli, joka tuli aikanaan uutena Suomeen paloautoksi Kirkkonummen palomiehille. Auto on tehdaskorotettu 4-vetomalli ja se on muunnelttu ja täysin läpikäyty Mikankin toimesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peliin on asennettu pickupin lava ja ajokki toimii nykyisin Mikan käyttöautona.

(kuva: Ari Kettukangas)

Katto on yli 2 metriä korkealla, joten ohjaamosta on hyvä näkyväisyys.

(kuva: Ari Kettukangas)

Amerikkalaista laatua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mallikin osuu napakymppiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mika vaihtoi pellin alle bensakoneen tilalle 7,3 litran V8 myllyn ja se yskäisee 185 hevosvoimaa. Autossa on ohjaustehostimet ja kampe on 4-vaihteinen automaatti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kromia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Freightliner jenkkirekka vuosimallia 1985.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestari nimittää Kotkasta löytynyttä ja museorekisterissä olevaa ajokkiaan "töpönokaksi". Kyseessä on lyhyt jatkohytti ja tuuliohjaimet hämäävät luulemaan sitä isommaksikin nupiksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peliin on asennettu radio-ohjattavat vaihtolavalaitteet Suomessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuoteselostetta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on Caterpillarin 15 litrainen kone, teliveto ja Fullerin suorahampainen laatikko. Kone kävikin pirteästi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Freightliner Trucks on yhdysvaltalainen kuorma-autojen valmistaja, jonka omistaa saksalainen hyötyajoneuvovalmistaja Daimler Truck. Freightliner Trucksin brändi on Freightliner, joka on Pohjois-Amerikan markkinajohtaja rekkojen painoluokassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

T-Ford roadster pickup vuosimallia 1923.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli tuli kokoelmiin 10 vuotta sitten Los Angelesista. Auto oli ennen kunnostusta hyvin ruosteinen ja auringon paahtama.

(kuva: Ari Kettukangas)

Puutyön tulosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto kävi osina ja tekniikkakin oli vielä yllättävän hyvässä kunnossa. Pellin alla 2,9 litran suora neloskone ja rinnallaan parivaihteinen puoliautomaatti vaihteisto. Ensin bensahana auki ja täysin ajokuntoinen 100-vuotias vanhus starttasi ensiyrittämällä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Keulassa on pari huomioitavaa asiaa...

(kuva: Ari Kettukangas)

...nimittäin auton alkuperäiset umpiot....

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja merkin vaatimattomuus sen aikaisessa näkyvyydessä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Puolipuuvanteissa kehät on terästä ja puolat puuta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Michigan pienpyöräkuormaaja 1960-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Salosta löytynyttä konetta on käytetty ahtaissa louhostunneleissa junanvaunujen lastaukseen ja sillä on putsattu ruuman periä laivoista. Ilmeisesti kone on jäänytkin maailmalle jonkin paatin kyydistä. Kone painaa 3000-4000 kiloa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nimi viitannee syntymäkaupunkiinsa Amerikoissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muunninvetoisen työjuhtan varusteena Waukeshan moottori, Powershift-vaihteisto ja 2 eteen ja yksi taakse.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Mestarille ei merkkaa koneharrastelussa härveleiden määrä ja niihin kiintyminen vaan niiden hetkellinen mielekkyys. Mika totesikin juttutuokion lopuksi näidenkin koneiden taltioinnin olleen paikallaan, nimittäin hallissa saattaa joku kaunis päivä olla niiden tilalla taas jotakin ihan muuta. 

Lue myös: Kallion Risto heitti Arin Pookiin itsetekemällään 12-metrisellä Ingrid köökipaatilla Raahessa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat