Uusimmat
Suosituimmat

Hyvärisen Raimo sammuttaa jenkkirauta ja hot rod kamppeiden janoaan sota-ajan romuista kasatulla Ford "säiliöautolla" Haapavedellä

18.05.2023 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa nähdään tällä kertaa rautaa rajan takaa Rytkynkylällä Haapavedellä. Lause tosin voi tarkoittaa Hyvärisen Raimon kohdalla keräiltyjä jenkkirautoja, mutta myös aikanaan sotatantereelta romuina pelastettua ja mestarin itsensä jalostamaa vuoden 1938 Ford "säiliöautoa". Rami on innokas diesel koneille ja on kasannut eläissään eräänkin vaihdelaatikon autoihin ja erilaisiin raskaan kaluston koneisiin. Tallista löytyy mm. kaksi Oldsmobilea -70 ja 80-luvulta, sekä projektina oleva Buick riviera vuosimallia 1966. Miehen työhistoria on myös värikäs, limittyvä ja lomittuva, kuin hot rod kamppeiden coctailit erilaisissa autoissa ja isommissa roippeissa. Eli koitetaanpa saada 30 vuoden aikana toistasataa tämän herran nurkissa pyörinyttä ajokkia mahtumaan myös seuraavan 13 minuutin mittaiseksi hot rotiksi!

(kuva: Ari Kettukangas)

Raimo "Rami" Hyvärinen. Jenkkiautoharrastaja, dieselkoneiden ystävä, vaihdelaatikkojen kasaaja, hot rodien kehittelijä, prätkämies, kirvesmies, aiemman autokorjaamon ja kaivikoneyrityksen pyörittäjä sekä nykyinen helikopterifirman maamies Orivedellä. Mestari on syntyisin Piippolasta, mutta on asunut 80-luvun alusta saakka Haapavedellä. Tämän herran käsien kautta on kulkenut toistasataa Jenkkirautaa 80-luvulta alkaen ja tällä hetkellä niitä on omistuksessa kymmenkunta kappaletta. Rami tykkää dieseleistä, koska niitä on haukuttu maailman huonoimmiksi moottoreiksi ja miestä myös miellyttää, aina kun koneen saa halvalla. Automaattilaatikoita on puolestaan tullut rassattua ammattimaisesti jo 40 vuotta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oldsmobile Delta 88 350 vuosimallia 1981.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on Eila vaimon 40-vuotishäälahja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto löytyi Orivedeltä ja se on toiminut uutena kirjapainon edustusautona ja ollut myöhemmin siviilikäytössä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäinen suomiauto oli edelleen niin siisti, että se oli pakko ostaa.  Automaatti kamppeelle ei ole tarvinnut tehdä mitään ja sillä on ajettu nyt omia ajoja parituhatta kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sinisenharmaa peli on täysin läpikäyty vuonna 2007 ja tuon jälkeen myös museorekisteröity.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mittariin on kertynyt kaikkiaan 248 000 kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto kävi kivasti ja pellin alla kehräävä Oldsmobilen 5,7 litran 350 moottori tuottaa 105 hevosvoimaa. Hyötynä on ennenkaikkea pieni polttoainekulutus. Toimittaja sai kokeilla ajokkia ja luonnehti sen ohjaamista osaksi suurempaa kokonaisuutta :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Oldsmobile 88:a valmisti yhdysvaltalainen Oldsmobile vuosina 1949–1999.

(kuva: Ari Kettukangas)

Delta 88:a luonnehditaan full-size-luokan autoksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä mallissa on erilainen perä, kuin kohta nähtävässä vastaavassa vuoden -79 ajokissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyyliä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peräkontissa on alkuperäinen vararengas suojapussilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pinnakapseli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oldsmobile Delta 88 vuosimallia 1979.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Ramin oma käyttöauto, joka on samanlainen kun Eilan auto, mutta edellistä korimallia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on ollut paljon tekemistä ja se ei ole vielä museorekisterissä. Tosin ovetkin on jo käytetty irti, paikat maalattu, tiivisteet vaihdettu ja muutama viilaus odottaa vielä pieniä työvaiheita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on viimeinen täysin valaistulla perällä valmistettu malli ja vastaavissa ajokeissa on muitakin pieniä eroja koreissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelissä 4-vaihteinen laatikko ja pienin kulutus on ollut 7,1 litraa sataselle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Takapuskuri tuottaa vielä huolta ja seuraavaksi seuraakin etsintäkuulutus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jostain pitäisi löytää ehyempi takapuskuri museointia varten!

(kuva: Ari Kettukangas)

David Brown - Ford traktori rodi vuosimallia 1932-1960.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pohjana David Brown 940 vuodelta 1960 ja Fordin hytti 1932. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Hyttiä on shopattu ja myös levennetty 60 senttiä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kampetta on alunperin alettu rakentamaan Kalajoen suunnalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelissä on ollut alunperin Moparin 360 automaattilaatikko. Kamppeella saa ajaa 15-vuotiaana ja se on laillinen peli virallisten papereiden perusteella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän kamppeen omistaminen vaatii matalaa profiilia :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaapparimallin ovet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rami osti juuri tekniikan Oulusta ja keulaan tulee 350 diesel kone. Haaveena on saada 8 pystyputkea ja jokaiseen läppä. Tavoite on myös saada kampe jossain vaiheessa Wanhan Woiman päiville Oulaisiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Polttoainetankki on sijoitettu taka-akselin päälle. 

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Tällainenkin rattori rodi oli tallissa 4 vuotta sitten.

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Kyseessä oli Massey Ferguson.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevrolet El Camino vuosimallia 1984.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vuonna -84 mallista tehtiin 600 dieseliä ja niitä on nyt 2 kappaletta Suomessa. Toinen autoista on Ramin pihalla Haapavedellä ja toinen eri omistajalla Porissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kamppeella on nätti kuljettaa tavaraa ja Rami ajoi sillä aikanaan 3 vuotta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Syöttöpumppu oli parhaillaan huollossa Oulussa ja moottorissa on vaivannut ylimääräinen sivuääni. Vänkärin ovi menee uusiksi ja saman puolen lokasuoja on jo vaihdettu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevrolet on yhdysvaltalaisen General Motorsin automerkki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäiset maalit. Tämäkin peli on tarkoitus museorekisteröidä.

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Chevrolet Impala SS vuosimallia 1965. 

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Rami omisti vastaavanlaisen kamppeen vuonna -91 ja samanlainen on tullut hankittua osineen ja varusteineen uudelleen. Auto on lämpimässä säilössä Oulaisissa.

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Ford Business Coupe vuosimallia 1938.

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Autoa on tehty Kärsämäellä, katosta on otettu 8 senttiä ja liki 10 senttiä pudotettu rungolle.

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Peli on ollut kiihdytysautona Vaasassa ja se löytyi Joensuusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kamppeessa on täysi ilma-alusta ja perästä löytyy kompressorit ja sen ohjauslaitteet. Piuhat tulee kojelautaan ja säätimet löytyy alustan ohjaukselle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaukosäätimestä A-nappia, ilmapussit tyhjenee ja alusta tulee alas. Viive-releellä pystyy säätämään sille oikean ajoituksen, mutta ajokorkeus hoidetaan silti manuaalisesti.

(kuva: Raimo Hyvärinen)

T-Bucket Ford hotrodi vuosimallia 1923.

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Autoa on alettu tekemään Etelä-Suomessa. Lasikuitukoria ei saa kilpiin, mutta jemmassa odottaa valmiina peltikori.

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Runko on rakennettu rhs putkesta ja tehty huonosti. Valmiina tosin odottaa originelli T-Fordin runko 20-luvulta.

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Hienot pakosarjat ja koneena on nyt Chevroletin mylly 80-luvulta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Rami nimittää 10 sentin maanvaralle rakennettua kampetta V8:lla varustetuksi kylpyammeeksi :)  

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto ei ole ajokunnossa ja siitä puuttuu mm. kartaani ja sytytyslaitteet. Starttilaturi on jo valmiina.

(kuva: Ari Kettukangas)

Honda 125 vuosimallia 1975. Kyseessä Ramin ensimmäinen ja isän ostama moottoripyörä vuodelta -80.

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Harley Davidson Shovel poikittain ja automaattivaihteisto. Tämmöinenkin kampe tuli rakennettua muutama vuosi sitten ja se on myyty jo maailmalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Papan Nissan 1980-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pappa osti aikanaan auton uutena ja kyseessä on Ramin isän museorekisteröimä peli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siisti myös sisältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Buick Riviera vuosimallia 1966.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on projekti, johon on juuri tehty pohjamaalaus ja auto on lähdössä piakkoin maalattavaksi ja myytäväksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoon on uusittu myös verhoilu, takapenkki ja lattiamatot.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmistumisella alkoi juuri olemaan kiireellinen aikataulu.

VIDEO: Buickin erikoinen vilkku.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitäs perätilasta löytyy tässä mallissa?

(kuva: Ari Kettukangas)

Ruiskukoneen polttoainejärjestelmä. Auto on rakennettu helppoa alkuperäiseksi palauttamista kunnioittaen ja polttoainejärjestelmä on kiinni vain yhdessä alumiinlevyssä. Letkut vain takaisin tankkiin ja siitäkin ominaisuudesta saa helposti alkuperäisen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Leveän pellin alla on -99 Corvetten LS1 kone ja -03 Hummerin 460 4-vaihteinen laatikko lukkoturbiinilla. Täysalumiininen 5,7 litran mylly tuottaa 350 hevosvoimaa ja auto vie alle 10 litraa sataselle. Peli on myös hiljainen kampe hiippailla seläntaakse.

(kuva: Ari Kettukangas)

Eikö nämä valot ole väärin suunnattu?...

(kuva: Ari Kettukangas)

...Rami kävi painamassa napista...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja niimpä asettui ja pastoi tarvittaessa! Ikkunatkin toimii sähköllä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Buickin alkuperäinen 425 naulapääkone ja perässä 400:nen laatikko. Tämä mylly seuraa Rivieraa, niin kauan kuin mestari saa itse päättää asiasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Buickin alkuperäinen väri on haasteellisempi löytää. Koodi on valmiina ja kaava pitää vielä tutkia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peräkontin kannen sisäpuolella on alkuperäistä Riviera shamppanja väriä ja se toimii värin löytymisen dna:na.

(kuva: Ari Kettukangas)

Riviera shamppanja.

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Pari valokuvaa tuli vielä jutun teon jälkeen viikolla.

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Ajamalla maalattavaksi?

(kuva: Ari Kettukangas)

Sairaalan sängystä tehty konepöytä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rami on kasannut laatkoita vuodesta 1984 alkaen. Ensimmäinen 904 loota valmistui tuona vuonna Haapaveden ruumisautoon. Tututuksi on tullut myös Valmettien ja Volvo pyöräkuormaajien isot laatikot.

(kuva: Ari Aakko)

Seuraavana tutustumaan Ramin "säiliöautoon" parin kilometrin päähän Aakon Arin talliin. Tämäkin mestari on tuttu Rasvamonttu -ohjelmasta ja vierailun jälkeen on tullut uusia kamppeita tuohonkin osoitteeseen.  Molemmat herrat on jenkkiautoharrastajia ja heitä yhdistää myös ranskalaiset autot. Kuvassa oleva Arin Ford Tudor vuosimallia 1935 palkittiin juuri American Car Showssa hot rod 3 palkinnolla. Ford Mustang vuosimallia 2005 puolestaan sai pari vuotta sitten uudet teippaukset kunnioituksesta 100-vuotista lottajärjestöä ja yli 80 vuotta sitten sodassa kuollutta Arin isoisää kohtaan. Lisää tuoreita kuvia näistä autoista Arin oheisessa aiemmassa artikkelissa: Nappaako Aakon Ari hulppeat Ford Mustanginsa kiinni vanhalla poliisi pösöllä Haapavedellä

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Ford "säiliöauto" vuosimallia 1938.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kysessä on Ramin sota-ajan romuista kasaama peli 1940-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kukaan ei tiedä miltä sodasta osina pelastettu kampe on näyttänyt alkuperäisenä. Sota-aikoina romuja pelastettiin auto pulan vuoksi ja Ramille värkki tuli kasana osia.  

(kuva: Ari Kettukangas)

1025 litran puutynnyrissä on ilmeisesti säilytetty aikanaan omenaviiniä tai -mehua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ramin velipoika saattaa vielä tehdä säiliöön lattian ja pariovet ja tynnyriä voisi hyödyntää vaikka tavaratilana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Messinkinen hana kruunaisi vielä kokonaisuuden.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kori on hiekkapuhallettu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitäs tämä peli puolestaan on syönyt?

(kuva: Ari Kettukangas)

Nyt pellin alle piiloutuu 82-vuoden Chevrolet El Caminon pikku V8 ja 700:nen laatikko.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tulipellin lätkässä lukee: "Uudistettu Ford" ja päiväys. Auton malli tiedoilla ei löytynyt mitään sen liikkeistä edes kansallisarkistosta ja peli saadaan kilpiin paperittoman auton katsastuksena.

VIDEO: Ford "säiliöauto" liikekannalla. Tässä oli myös käydä pahasti, kun polkaistiin kaasua ja irtonainen hytti siirtyi taaksepäin ja nykäisi kaasun auki. Akusta suoraa virta sytkälle ja ei vielä jarruja. Vänkärin jalkatilassa akku, joten äkkiä johto irti että sammu :)

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Lokasuojat ja maskipelti odottaa valmiina. Autoa on mainittu p...ukeulaksi ja sivistyneemmät taas kutsuu sitä p..nokeulaksi :)

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Vielä tältäkin kantilta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Paripyörät.

(kuva: Raimo Hyvärinen)

Harrikka tynnyrikärryllä vuosimallia 1976. Shovel turbolla ja ruiskulla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pienoismalleja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harrikkamiehen suihku!

(kuva: Ari Kettukangas)

Taidetta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Konemiehen sisustus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Itsetehty takka Pihtiputaan hopealoimusta. Erkkilän Jari oli kaverina Varma uuni sydämen koristelussa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Historiaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Kuvassa Aakon Arin käsialaa. Paljon kaikenlaista mahtuu siis Hyvärisen Raminkin autotalliin ja omistaja itsekin on koneharrastelun varsinainen hotrodi moniottelija. Toimittaja tosin jäi vielä miettimään, että miksi mestarin Ford "säiliöauto" oli juuri Aakon Arin tallissa? Oliko se siellä tilanpuutteen vuoksi, vai oliko pojilla tulossa väkevät juhlat viikonloppuna? :)

Lue myös: Se oli siihen aikaan kun Heinosen Ari Suomen ensimmäisen rekisteröidyn kiinalaisen kolmipyöräsähköhyötyajoneuvon Haukiputaalle osti

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu