Uusimmat
Suosituimmat

Terje Tenhovuori kurvaa Vauxhall Firenzalla ja Magnum 2300:sella sekä vaimolle rakentuu harvinainen farmari Viva Vihannissa

25.05.2023 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu kurvaa tällä kertaa kesäbaanalle Vihannissa ja Lampinsaaressa. Tenhovuoren Terjelle ja hänen hulppealle Vauxhall kokoelmalle kesä on myös luvattua aikaa ja Lampinsaaren konesuojan viimeisiäkin ajokkeja heräteltiin jo talviunilta toukokuun alkupuolella. Mestari on kasvanut kyseiseen automerkkiin jo lapsuudesta saakka ja synnytyslaitokseltakin hänet tuotiin kotiin Vauxhall Victorilla. Vuosien aikana autovalikoimaan on päätynyt myös ehdottomia nuoruuden haaveita ja yksi niistä on kullanvärinen Magnum 2300 vuosimallia 1975. Kaasupolkimelle ei tunnu löytyvän pohjaa myöskään keltaisella vuoden 1971 Firenzalla kurvaillessa. Vaimolle puolestaan rakentuu hiljalleen harvinainen farmari Viva kotitallissa Vihannissa. Kaiken tämän kokonaisuuden kruunaa tallin hyllystä löytyvä ja koko maan kattava Vauxhall & Bedford Club Finland -kerhon Vauxhalleja ja Bedfordeja käsittelevä merkkikirjasto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tenhovuoren Terje. Koneharrastaja, Vauxhall keräilijä ja autoasentaja. Mestari on kasvanut kyseiseen automerkkiin ja synnytyslaitokseltakin hänet tuotiin kotiin Vauxhall Victorilla. Lampinsaaressa kyseistä mallistoa on nyt 7 kappaletta ja yksi projekti on meneillään kotona Vihannin puolella. Pääasiassa kaikki versiot on HC korimalleja. Autoja on myös tullut ja mennyt kymmenittäin vuosien aikana. Kaikki ajokit on kunnossa ja ne ovat vain kesäkäytössä. Valikoimassa ei ole museorekisteröityjä pelejä ja tärkeämpää niissä on oma mielekkyys. Tämän miehen työ ja vapaa-aika sekoittuu täydellisesti, nimittäin Terje on toiminut työuransa alusta saakka autoasentajana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vauxhall. Alunperin Vauxhall Motorsin brittiläisestä automerkistä on valmistettu noin kymmenkunta eri mallia ja tietyistä korimalleista löytyy myös eri ikäisiä versioita. Merkki on tunnettu työläisten autona ja kuuluisassa kaivoskylä Lampinsaaressakin niitä on liikkunut takavuosina. Logon tunnuksena on aarnikotka.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Vauxhall & Bedford Club Finland. Kerho on toiminut 40 vuotta ja sillä on 160 harrastajaa eri puolilla Suomea. Jokaisella harrastajalla on omat auto suosikit ja kerholehti ilmestyy 3 kertaa vuodessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vasemmalla tuoreempi tarra rekisteröidystä yhdistyksestä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Konesuoja. Terjen "Vaux-hallina" toimii vanha kaupparakennus, joka Lampinsaaren kyläkirjan mukaan on Keskon aikanaan rakentama liikekeskus. Nythän siihen siis saisi vaikka autoliikkeen avatuksi :) Tila on tässä vaiheessa autojen säilytystä varten ja vertas puolestaan löytyy kotitallista Vihannista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vauxhal & Bedford Kirjasto. Terje siirteli tiiviisti parkkeerattuja autoja tottuneesti kuin arkistonhoitaja ja sekin työ on siis tuttua kerhon omassa kirjastohuonessa. Vauxhall & Bedford Club Finland -kerhon virallisesta ja hyvin kattavasta kirjastosta löytyy kirjallisuutta eri puolilta Suomea. Terje on luvannut huolehtia kerhon jäsenten kasaamien teosten säilytyksestä ja ylläpidosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valikoimassa mm. varaosa-,  korjaamo-,  ja käyttöohjekirjoja. Teoksia hankitaan mielellään lisää ja tarvittaessa niitä voidaan myös lainata.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vauxhall Viva GLS  vuosimallia 1977.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on Suomen ainoa vuoden -77 GLS-malli. Auto on tullut Suomeen muuttoautona Englannista vuonna -84  ja se on ollut siellä oikealta puolelta ohjattava. Peli on liikkunut harrastajilla Etelä-Suomessa ja se on muutoskatsastettu vasemmalle puolelle vuonna -94.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on tällä hetkellä yhtenä tulevaisuuden projektina.

(kuva: Ari Kettukangas)

7-reikäinen mittaristo.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ensimmäiset Vauxhall-autot tuotiin Suomeen sotien jälkeen 1940-luvun lopulla. Merkin maahantuojana toimi Suomen General Motors Oy ja myynti jatkui 1980-luvulle saakka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Suomessa oli rekisterissä 686 Vauxhallia vuoden 1999 lopussa ja eniten oli Vivaa 275 kappaleella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vinyylikatto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vauxhall Magnum 1800 vuosimallia 1974.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä 4-ovinen peli löytyi Alavudelta ja se on myös tulevaisuuden projekteja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Palapeliä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kojelaudoissakin on eroja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Magnumin moottorivaihtoehtoja olivat OHC 1,8 ja 2,3 litraa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vauxhall Viva 1300 vuosimallia 1973.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä beigen värinen perus Viva, joka tuli projektina Ylöjärveltä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Terje kävi tekniikan läpi ja maalasi auton loppuun.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto rekisteröidään omalle tytölle ensimmäiseksi käyttöautoksi lähiaikoina. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Vivastakin löytyy kolme ikäluokkaa. Terveisiä Oulunsaloon Ervastin Reijolle, joka juuri lukee tätä tekstiä :) t. Terje ja Ari

(kuva: Ari Kettukangas)

Konehuone oli vielä ostaessa maalaamatta ja lopulta tuli valmista. Siisti konehuone starttasi hyvin tälläkin kertaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alakate.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kiiltoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyyliä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vauxhall Magnum 2300 vuosimallia 1975.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on Terjen ehdoton ykkösauto. Tästä 2-ovisesta mallista mestari haaveili jo nuorena miehenä ennen ajokorttia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli löytyi Karungista ja se vaihtui Kupla-Volkkariin. Terje ei ole katunut kauppaa ja kyseisen auton on rakentanut eräs harrastajakaveri aikanaan Torniossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Omassa tallissa on hieman entrattu tekniikkaa ja sisustusta. Tekniikanmaailma -lehden mukaan tämä oli lehdelle kiihtyvin auto, mitä oli koeajettiin vuonna -74.

(kuva: Ari Kettukangas)

Magnum oli HC-korisarjan ylellisemmin varusteltu malli vuodesta 1974 lähtien. Korivaihtoehdot oli 2D, 4D, 3D-farmari ja Coupe. Moottorivaihtoehtoja olivat OHC 1,8 ja 2,3 litraa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Magnum on varusteltu harvalla perävälityksellä, sähköisellä ylivaihteella, kahdella Strömbergin kaasarilla ja pellin alla möyryää 122 hevosvoimaa. Auto painaa alle 1000 kiloa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sähköinen ylivaihde eli "ylimääräinen viitonen" on tuttu mm. Volvo Amazonista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Merkintä ylivaihteesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Logo mustana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyyliä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vauxhall Viva HB vuosimallia 1970.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä auto on varattu lähitulevaisuuteen pojan ajokorttia varten. Jälkikasvukin halusi ehdottomasti Vauxhallin ja tämä kampe haettiin Kemistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on vanhempi korimalli ja eroa on myös perässä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on palannut 50 vuoden jälkeen omille juurilleen. Voitto Jalonen on ostanut sen aikanaan uutena Vihannin Lampinsaaren kylälle. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on jossain vaiheessa käyttökunnostettu ja museorekisteröity.

(kuva: Ari Kettukangas)

Viva HB esiteltiin muodoiltaan linjakkaampana ja koriltaan hieman kasvaneena mallina vuonna 1966. Myös moottori suureni 1 159-kuutioiseksi. HB-mallin valmistus päättyi vuonna 1971.

(kuva: Ari Kettukangas)

Luksusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottori odottelee hiljalleen kunnostusta ja peli on tälläkin hetkellä ajokuntoinen. Auto on tarkoitus katsastaa tälle kesälle. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Mallin sivumuotoilua kutsutaan harrastepiireissä Cokis kyljeksi. Korikin menee jossain vaiheessa ylimaalattavaksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vauxhall Firenza 2300 Sport SL vuosimallia 1971.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseinen malli on varusteltu aikakautensa mukaisilla herkuilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto oli juuri ollut liikekannalla ja näytillä Classic Motorshowssa Lahdessa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajokki toimii kesäisin säännöllisenä käyttöautona.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli kuulemma kulkisi niin paljon, että jää ajamatta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vauxhall Firenza on Vivan koriin perustuva Vauxhallin coupe malli, jota valmistettiin vuosien 1970-75 välillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Terje ajeli juuri kyseisellä pelillä kylille tähän haastatteluun.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Weberin 2,3 ohc moottorilla varustellusta raketista löytyy mm. sivuimukaasaria, ylivaihdetta ja peltipakosarjaa. Nokka-akselia ja kantta on myös vähän laitettu ja löytyy mm. Magnumin akselit ja perä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Pisarapeili.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyyliä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Osaakohan Terje jo kirjaston opit ulkomuistista?

(kuva: Ari Kettukangas)

Bedford merkki kuorma-autoineen on saman tehtaan hyötyajoneuvoja ja niihinkin löytyy kirjallisuutta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jokaiseen makuun.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaasareita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Osia pahan päivän varalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Automaaleja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Konemies sisustaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Honda Monkey vuosimallia 1977.

(kuva: Ari Kettukangas)

3-vaihteinen puoliautomaatti peli tuli osina pahvilaatikossa Ruukista. Pojan kanssa mopo on käyttökunnostettu ja se on täysin ajokuntoinen. Jälkikasvu käy säännöllisesti Vihannin mopokerhossa ja Rasvamonttu -ohjelmastakin tutuille kerholaisille ja ohjaalle Niirasen Saulille terveisiä ja kiitos hyvästä arvokkaasta työstä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Honda Monkeyt on tätä nykyä hamuttuja ja arvokkaita pelejä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pappatunturi Start vuosimallia 1983. Kyseinen mopo on vaimon suvusta ja siellä pappa on saanut sen aikanaan 50-vuotislahjaksi. Peli tuli talliin pahvilaatikossa, se käyttökunnostettiin ja nyt mopedi kiertää vuorollaan suvussa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Värisuora.

(kuva: Terje Tenhovuori)

Massey Ferguson 35 vuosimallia 1962. Kyseessä on Terjen edesmenneen papan ostama peli, joka siirtyi hänen omistukseen pari vuotta sitten. 3-pyttyinen vehje on nyt toiminut nuoremman polven lumityökoneena :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Vauxhall Viva farmari projekti vuosimallia 1973.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseinen 5-paikkainen ja isolla tavaratilalla varustettu ajokki on työn alla kotitallissa Vihannissa ja projektista valmistuu hiljalleen menopeli vaimolle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on ollut alkujaan 1300:nen malli ja löytyi aikanaan Sipoosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on tarkoitus saada valmiiksi tälle kesälle ja se menee myös katsastettavaksi viimeistään ensi kesänä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoon tulee kevyesti viritelty Vauxhallin 2,3 ohc-moottori ja automaattivaihteisto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Isolla moottorilla varustetusta harvinaisesta farmari pelistä tulee ainokainen yksilö Suomessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on lähdössä näihin aikoihin maalattavaksi maalaamoon Ylöjärvelle. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Korin väriksi tulee vaalea sävy.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harvinaiseen farkkumalliin löytyy myös kirjallisuutta ja sillähän voi myös kuljettaa enemmän kirjallisuutta :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: perheen parempi puolisko saa lahjaksi auton. Airiina Tenhovuori odottelee jo innolla oman ajokin valmistumista ja kotitallissa isäntäkin pysyy aina hyvin seurana ja maisemissa. Tallissa hääräilee apuna hiljalleen monta muutakin ahkeraa tulevaa pikku autoasentajaa ja Vauxhall nimen mainitseminen sai junioritkin hymyilemään heti leveästi. Toimittajalla tosin unohtui vielä kysyä, saako emäntä valita tälle juuri maalattavaksi menevälle autolleen kevään muotivärin? :)

Lue myös: Hyvärisen Raimo sammuttaa jenkkirauta ja hot rod kamppeiden janoaan sota-ajan romuista kasatulla Ford "säiliöautolla" Haapavedellä

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat