Pitkäkankaan Pauli on luottanut 53 vuotta entisöimäänsä Kuplavolkkariin Raahessa

21.09.2023 14:35 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa seikkaillaan tällä kertaa kivikirkon vaiheilla Raahessa. Pitkäkankaan Pauli on katsellut samoja maisemia lasista mäelle jo 1940-luvulta lähtien. 53 vuoden ajan hänen elämäänsä on kuulunut myös uskollisesti palvellut Kuplavolkkari, joka on nyt viimeisen päälle entisöitynä ja museorekisterissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pitkäkankaan Pauli. Volkkarimies, mopoharrastaja ja eläkkeellä oleva tehtaan levyseppähitsaaja vuosimallia 1944.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volgswagen Kupla 1302 vuosimallia 1971.

(kuva: Ari Kettukangas)

Viimeisen päälle entisöity peli on Paulin ja hänen velipoikansa yhteinen kampe ja se on otettu käyttöön jo vuoden -70 syksyllä. Auto on museorekisterissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on myös Paulin ensimmäinen auto 53 vuoden takaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Käyttöautot löytyy erikseen ja Kupliakin on ollut vuosien aikana 5 kappaletta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton alkuperäisväri on niin erikoinen ja hieno, ettei sitä osaa edes kuvailla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sisustus on alkuperäiskunnossa. Peliin löytyy edelleen myös kaikki alun paperit ja huoltokirjat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Uutena öljynvaihto tehtiin 1500 kilometrin välein ja ensimmäinen moottori kesti melkein 300 000 kilometriä. Auto ei ole koskaan jättänyt kuljettajaansa tienposkeen ja museovehkeessä vakuutusmaksukin on vain muutamia kymppejä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volgswagen Kupla 1302:sessa on 1300 kuution kone ja 1302S -mallissa 1600:nen moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koria laitettaessa käytettiin pohjamaalitkin pois ja laadukkaat maalaukset teetettiin Iivosella.

(kuva: Ari Kettukangas)

1300:seen koneeseen menee vain pari litraa öljyä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peruutusvalo.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valkosivurenkaat. Kamppeessa on Perssonin etukeula ja jousitus. Taka-akselisto puolestaan on kuin Porchessa ja nivelien ansiosta ratas ei pääse kallistumaan isollakaan painolla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kampe on nähty ja heti visusti takaisin tallin suojiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mihinkäs talliin Kupla kurvasikaan?

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on mestarin lapsuuden pihan vanha navettarakennus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhoja työkaluja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Justeeri soimaan ja muukin Kipparikvartetti!

(kuva: Ari Kettukangas)

"Syksy vei, syksy vei muurarin..."

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhoja kolirattaita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moposetti. Kyseiset kaksipyöräiset on laittanut viimeisenpäälle kuntoon Oravan Timppa ja maalaukset tehtiin niihinkin Iivosella. Kromiosat puolestaan ehostettiin Porissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tunturi Sport 1970-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Solifer "luikutankki" 1980-90 lukujen taitteesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pappa-Tunturi 1960-luvulta. Jalkavaihteinen peli löytyi Muhokselta ja silläkin on ajettu vain 4000 kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pauli on myös aktiivijäsen paikallisessa Rapapapat kerhossa. Mestari itse ei ole ajanut näillä mopoilla metriäkään, mutta aina pitää olla silmälle koreutta ja käsille jotakin rapattavaa. Aikanaan nuori rämäpää ehti ajella monella moottoripyörälläkin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Kohta 80-vuotias mestari on parhaassa kasvuiässä, niin kuin pihan valloittanut 3,5 metrinen auringonkukkakin. Kukan on istuttanut eri henkilö, joten Pauli ei osaa sanoa sen kasvun salaisuutta. Hetkinen, olisiko tuonne juuriston alle sittenkin unohtunut aikanaan apulantasäkki ja V8-moottori! :)

Lue myös: Joensuun Teuvo on ehtinyt kasvattaa hulppean harrastekonekokoelman Tevon konepajatoiminnan ohessa - valikoimassa mm. harvinaisemmat 50-luvun McCormick traktorit Raahessa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat