Kettu Pentti on palannut! - kokoelman harvinaisuuksina tällä kertaa mm. Opel Blitz linja-auto ja valtava Koljat Farmall 6 traktori Pattijoella

27.04.2023 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa tehdään jälleen kone- ja sukuselvitys Pattijoella. Toimittajan setä, eli samasta puusta veistetty Kettu Pentti täytti reilut kolme vuotta sitten 80-vuotta ja ohjelmassa vierailtiin tuolloin mestarin itsensä perustamassa konemuseossa. Vanhalla ketulla on kuitenkin romppeita ympäri kyliä ja ohjelman aika loppui tuolloin auttamattomasti kesken. Nyt tehdään siis jatkokierros kokoelmaan ja värikkäät jututkaan ei lopu tältä ukolta kesken. Hallien erikoisuuksina mainittakoon Volvo puimakoneesta tehty traktori, harvinainen vuoden -64 Opel Blitz linja-auto ja ainut lajiaan maailmassa oleva ja valtavan kokoinen Koljat Farmall 6 traktori 50-luvulta. Jutun ohesta löytyy linkkejä myös aiempaan vierailuun ja sen koneisiin. Nyt on siis luvassa uusia härveleitä ja tässä inventaariossa nähtäviä kamppeita saattaa olla myös myynnissä, nimittäin mestaria ei kuulemma ole vihitty niiden kanssa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

"Kettu Pentti" alias Pentti Kettukangas. Eläkkeellä oleva autoilijanen, vannoutunut mersumies, konekeräilijä, Kettukankaan konemuseon perustaja, kylähullu, korpifilosofi sekä värikkäiden juttujen ja terävien mielipiteiden laukoja vuosimallia 1939. Omien sanojensa mukaan pula-ajan poikia, eli herrain lapsia mutta köyhistä vanhemmista. Vanhan Ketun askel hidastuu, mutta tihenee ja jälkipolvet auttelevat kone- ja työhommissa. Ja olipa työhomma mikä tahansa, touhussa pitää aina olla mallit kohdillaan ja tässäkin valokuvassa asetelma on juuri oikea. Kuvasta nimittäin löytyy vastaus, mitä yhteistä on Euroopan ja Suomen suurimmalla kuorma-automyyjällä Pekka Mäkisellä ja Kettu Pentillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ketun-Pesä tanssilava. Kettu Pentti pohjusti aikanaan koneilla Multarannan karavaanari alueen ja teki sinne joitakin ensimmäisiä pikku rakennuksia. Myöhemmin Multaranta SFC on jatkanut alueella toimintaa ja paikan kehittämistä. Tämä tanssilava rakentui alueelle parisenkymmentä vuotta sitten, jolloin Kettu teki maapohjan, hommasi värkit ja rakennus on pääasissa karavaanarien rakentama. Metallinen plakaatti on poltettu polttovehkeellä Rautaruukilla ja se painaa 30 kiloa.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Autoilijanen" ja vanha Bedford. Tähänkin peliin tutustutaan kohta tarkemmin.

(kuva: Pentti Kettukangas)

Autoilu-ura lähti liikkeelle jo lapsena omatekoisella puuautolla. Vasemmalla Kettu Pentti ja oikealla Mattilan Matti.

(kuva: Pentti Kettukangas)

Bensa Volgalla liikenteessä vuonna 1970.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nuoruuden seikkailuja. Pena otti tämän kuvan nätistä tytöstä ja Popedasta 1960-luvulla ja veivattava grammari soi tuolloin etuistuimella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Velipojan kanssa yhteinen Ukkomestari 2T traktorikaivuri vuonna 1968.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kettukankaan konemuseo. Museo perustettiin vuonna 1986 ja koneita oli jo aiemmin kertynyt runsaasti eri halleihin. Kioski ei ole nykyisin toiminnassa ja museo on avoinna sovittaessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harmaa Fergu 1950-luvulta ja Kettu Pentin katettu varkaudenestojärjestelmä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä ja monessa muussa katoksessa ei ole lainkaan ovea ja kamppeen saa varastettua vain isolla purkutyöllä tai ylös nostamalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Traktori löytyi Ketunperältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä kampe oli nähtävillä jo Kettu Pentin ensimmäisessä haastattelussa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Priimat pellit. Mersuja löytyy kymmeniä ja sävy sävyyn vaikka jokaiseen paitaan. Punaisella mennään vappujuhliin, vihreällä maatalousnäyttelyyn ja musta peltisen mallin kanssa käytetään kravattia :) Käytössä on vain kaksi bensa mersua ja Pena luottaa dieseliin kuin auringon nousuun. Käyttöautotkin on viimeisen päälle ruosteettomia ja se on vanhalle Ketulle ollut aina kunnia-asia. On kuulemma vain kuskin vika, jos pelleissä on korroosiota. Omassa ajossa on eri malleja useilta vuosikymmeniltä ja kaikista löytyy alkuperäiset pellit. Ei ole ikinä hitsattu eikä ostettu massaa. Ennaltaehkäisevänä lääkkeenä on käytetty pelkästään tervaa, öljyä ja vaseliinia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Haastattelun kiertelyautoksi valikoitui tällä kertaa tämä keltiäinen 240 W123 vuosimallia 1984.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä on maailman lujin mersu ja tällä korilla on nähty 6 miljoonaa kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseinen väri on kuulemma maalla ehdoton, koska sen löytää heinikostakin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Vannoutunut mersumies. Lukematon on se määrä, mitä Kettu Pentin talleissa on ollut mersuja runsaan 83 vuoden aikana. Edellisestä haastattelusta löytyy niitäkin lisää: Kettu Penalla ei keksinnöt lopu! - mersumiehellä mittarissa 80 vuotta Raahessa

(kuva: Ari Kettukangas)

Pikkupuusavottatyömaalla on meneillään tiheä tilanne.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pikku Valmetti 361 D vuosimallia 1963.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestari osti kyseisen kamppeeen ihan uutena ja muita koneita ei juurikaan ole hankittu vereksenä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Traktori on Penan ostama, mutta suurimmaksi osaksi hänen isänsä maksama :) Traktorimyyjä tuli käymään kotona ja isä tuohtui ensin koneen hinnasta ja paineli lopulta navettaan. Pentti teki kuitenkin ominpäin kaupat osamaksulla ja isältä tuli lopulta tarvittava 2000 markan käsiraha. Pentti maksoi itse pelin osamaksulla ja tienasi hiljalleen summan ajohommissa Rautaruukilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 361 D oli Valmet 359:n jälkeen kolmas suomalaisen Valmetin valmistama dieselkäyttöinen maataloustraktorimalli vuoden 1960 lopussa. Kampe tuli siis jatkoksi 359 D:lle, jonka ulkonäkö oli uudistettu ja se oli aikaansa edellä kulmikkuudessa. Tekniikassa muutokset edeltäjään verrattuna olivat pienempiä. Moottori oli uudistettu 310 D, ja siinä oli Boschin ruiskutus- sekä sähköjärjestelmä. Tehoa oli 42 DIN- tai 46 SAE-hevosvoimaa. Vetokoukku oli vakiovaruste ja lisävarusteena oli saatavissa entistä leveämpiä renkaita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 1102 vuosimallia 1975.

(kuva: Ari Kettukangas)

Keltaisessa voimanpesässä on 115 hevosvoimaa ja Pena osti aikanaan tietämättään tuolloin teholtaan kylän suurimman traktorin. Peli löytyi kokkolalaisesta sikalasta ja vielä vuoden päästäkin hytti haisi sialle :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 1102:sen valmistaja oli suomalainen Valmet-yhtiö ja malli esiteltiin vuonna 1973. Se korvasi vuoden 1969 1100 version. 1102 on järeä yleistraktori, joka on varustettu nelisylinterisellä turboahdetulla moottorilla, kaksoiskytkimellä, synkronoidulla vaihteistolla, hydro-ohjauksella, voimanulosottokoneistolla ja hydraulisella nostolaitteella. Nostolaite on riippumaton ajo- ja voimanottokytkimestä. Mallia valmistettiin sekä taka- että nelivetoisena. Traktorista tehtiin myös ns. teollisuusmallia 1112:sena. Teollisuusmallissa ei ole nostolaitetta eikä voimanottokoneistoa. Traktori sopi hyvin kaivureiden peruskoneeksi, koska siinä oli suurennettu ohjaamo ja ympärikääntyvä istuin. Valmet 1102 korvattiin 1203 -mallilla vuonna 1980.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo BM 4300 pyöräkuormaaja vuosimallia 1980.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kamppeella on ajettu hieman yli 10 000 tuntia ja siinä ei näy kummempia käytönjälkiä. "Osta Volvo voimanpesä, ajele sillä koko kesä".

(kuva: Ari Kettukangas)

Poclain LY 80 kaivinkone vuosimallia 1972.

(kuva: Ari Kettukangas)

Malli oli aikanaan suosittu kampe, mutta se olisi komura vehje nykyajan konekuskille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ohjaamon pitkiä vipuja käyttäessä heilui koko olkapäät. Kun mallit on kohdillaan, koneella on lastattu 9 kuution hiekkakuorma parissa minuutissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Uusi kauha, mutta täysin väärin hitsattu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nämä piikit hitsannut henkilö ei ole kuulemma takuulla kaivanut metriäkään kaivinkoneella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Museon palveluihin on kuulunut myös erilaisten maa-ainesten myynti vuosikymmenten aikana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Caterpillar "Intikka" International Drott vuosimallia 1964 ja varkaudenestojärjestelmä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pena kuormasi tällä harvinaisella vehkeellä Bedfordiin 1004 kuormaa vuonna 1975. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaikeasti käsiteltävä vipu oli hieman sivussa ja puutuneella kädellä ei tahtonut jaksaa tervehtiä edes vastaantulleita tyttöjä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on ilmeisesti amerikkalainen ja n. 7 tonninen kapine. Alimpana tekstinä lukee Skid Shovel eli "liukuva lapio". Tämän mallin erikoisuus sai jopa vastaavaan vanhaan työkalustoon perehtyneet tahot mietteliäiksi maakunnissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jos tuo vehje pääsee karkuun, sen kyllä löytää jälkiä seuraamalla :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kasaa ja lastaakin eikä vain puske.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei kovin leveä kampe.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sanakirjakaan ei antanut vihjeitä mallin nimestä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Irrotettava hytti.

(kuva: Ari Kettukangas)

BM Volvo puimakoneesta tehty traktori 1970-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siisti ja asiallinen kampe löytyi Nivalasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nyt se on tosiaan kastettu traktoriksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuossahan mahtuu vaikka syömään eväitä kuin katetussa pöydässä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mutta tietääkö kone itse, pitääkö nyt puida vai kyntää? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Scania-mersu kattaus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mersu 190. Jossain vaiheessa peli oli maan alle rakennetussa trukkilava montussakin ja lähti silti heti käyntiin, vaikka oli mm. yltäpäältä linnun paskassa. Kampe ei ole muuten kunnossa, mutta se on ajokunnossa :) Istuimena on toiminut 20 litran ämpäri ja ajokilla on suoritettu yhä näytösajoja. Autossa ei ole kytkintä eikä jarruja, joten ykkönen siis silmään ja vetämällä käyntiin. Ja kun jarrut ei toimi, laitetaan vain äänimerkkiä isommalle :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Scania 110 Super "kymppipyörä" vuosimallia 1969.

(kuva: Ari Kettukangas)

Scania AB on kuorma- ja linja-autojen valmistaja Ruotsista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Super tarkoittaa turboahdettua moottoria.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimittajakin on istunut pikkupoikana tämän samaisen auton hytissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajanpatinaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuormaa on saanut olla päällä 8,4 tonnia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Scania 111 "kymppipyörä" vuosimallia 1979.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällä pelillä on ajettu vain 398 000 kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässäkin samaisessa hytissä on toimittaja istunut pikkupoikana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harvinaisen mallinen lava mataloituu perää kohti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehtaan leima.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ykkösvehje.

(kuva: Ari Kettukangas)

Bedford kuorma-auto 1970-luvulta. Kampe on varusteltu jossain vaiheessa myös vaihtolavalla. Penalla saattaa olla tämän mallin autolla Pohjois-Suomen ennätys, nimittäin hän ajoi vastaavalla pelillä parikymmentä vuotta ammattiauton keltaisilla kilvillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kattaus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jäkälälajista päätellen tämäkin kampe on liikkunut juuri Pohjois-Suomessa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Hilman vuosimallia 1964.

(kuva: Ari Kettukangas)

Parempi Hilman kuin ihan ilman :) Tämä auto oli aikanaan legendaarisessa paikallisessa lehtikuvassa ja nostettuna Penan myytävän halkopinon sisään. Sivusta näkyi auton kylkiprofiili ja mainoksena oli: "Auto ostajalle kaupanpäälle". 

(kuva: Ari Kettukangas)

Jäiköhän auto lopulta kotitalliin, koska jossakin halkomainoksessa luki: "Kalliita, älä osta!" :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Myyntimalli Minx. Keulan toinen nurkka on ajettu puuhun.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hillman on brittiläinen automerkki. Suomessa myytiin Hillman-autoja 1970-50-lukujen aikana. Sen myyntimalleja olivat Minx, Super Minx, Imp ja Hunter. Merkkiä edusti Autola Oy vuodesta 1935 saakka ja se tuli lopulta osaksi Wihuri-yhtymää. Hillman-merkin maine huononi monivikaisen Imp-mallin myötä 1960-luvun lopulla ja Suomen markkinoilla nimeksi vaihtui Sunbeam.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz 300 bensa vuosimallia 1983.

(kuva: Ari Kettukangas)

Huligaanit särki aikanaan autosta ikkunat maailmalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaksi kolaroitua mersua. Mittarissa ei ole 400 tuhatta ja toisessa on keula läjässä ja toisessa perä. Harmaaseen bensa malliin kun korjaa perän ja nakkaa jäähdyttäjän paikalleen, niin sillä ajaa vaikka Honoluluun.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peltisepälle hommia tiedossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pentin-Poksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kettu Pentin kootut teokset: "Langenneet legendat". Mainittakoon tässä yhteydessä, että "toimitus Kettusen" toimistossa on kasautunut vuosikymmenten aikana mm. useampi pakastearkullinen lehtileikkeitä ja valokuvia. Mittava kokoelma on hätkäyttänyt jopa samaa työtä tekeviä lehtitoimittajia!

(kuva: Ari Kettukangas)

Köyhän pojan moottorisaha :) Teoksen rakensi Pentti Ylikulju vuonna 2018.

(kuva: Ari Kettukangas)

Veneteos...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja sama tekijä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tavarajunaan törmännyt mersu vuosimallia 1984.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla on vielä priimakone ja tähän peliin ei tarvinnut koskaan lisätä 10 tuhannen kilometrin jälkeen öljyä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mersu jäi aikanaan junalle toiseksi ja se puraisi autosta perän mennessään.

(kuva: Ari Kettukangas)

Haveri sattui eri kuljettajalle ja tapauksen myötä aiheesta on tehty virallinen varoitusvideokin nettiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Erikoinen lavetti. Sillä on kuskattu 5 metrisiä rakennuksia mm. Ouluun. Kun kuljettettavan rakennelman pudottaa alas ja asettaa pölökkyin nokkaan, lavetin voi vetää alta pois.

(kuva: Ari Kettukangas)

Parhaimmat päivänsä nähnyt Skoda 120 LS.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ohjelman toimittajan tästä ja Pookin uuden Skodan vaihtokaupasta kertova juttu on herättänyt hilpeyttä Facebookissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mutta mikäs peli se tämä on ollut loistonpäivinään?

(kuva: Ari Kettukangas)

Škoda 105/120 on tsekkiläisen AZNP:n esittelemä mallisarja vuodelta 1976. Sarja korvasi sitä edeltäneen 100/110-sarjan. Mallinumerot juontuvat moottorien iskutilavuuksista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Morris Commercial kuorma-auto vuodelta miekka ja kilpi. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kampetta ei ole taidettu tuoda tontille ajamalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hytti voitiin aikanaan rekisteröidä kolmelle hengelle...

(kuva: Ari Kettukangas)

...kun rautatangosta tehtiin väliseinä! Tuossa ei voinut ainakaan ruveta tappelemaan kuskin kanssa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Hytillä olisi paljon kerrottavaa, jos se osaisi puhua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Morris Commercial Cars Ltd oli brittiläinen hyötyajoneuvojen valmistaja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kettu Pentti on rakentanut eläissään eräänkin tallin ja hallin. Laatioistakin on syntynyt ainakin 50 katosta ja niistäkin tarkemmin oheisessa edellisessä haastattelussa: Kettu Penalla ei keksinnöt lopu! - mersumiehellä mittarissa 80 vuotta Raahessa

(kuva: Ari Kettukangas)

Zastava.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on hyvin harvinainen 5-ovinen henkilöauto. Vastaavaa mallia ei ole juurikaan nähty näillä seuduilla. Peliä on vaikea saada näinä aikoina rekisteriin ja sen omistaja pitäisi ensin löytää monen mutkan kautta Venäjältä. Autoon ei ole tallessa papereita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto tuli talliin Romu-Markukselta ja Pena itse vähän purki ja ehosteli sitä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autolla on ajettu vain 50 tuhatta ja se on verhoiluineen kaikkineen siisti peli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Zastava 1100:sta valmistettiin Jugoslaviassa 1970-luvun lopulta -80-luvulle.
Zastava 1100 oli Fiat 128:n lisensoitu versio ja autoa myytiin myös Suomessa. Se oli hankintahinnaltaan hyvin edullinen, mutta samalla myös viimeistelyltään heikko. Teknisesti auto ei juuri eronnut Fiatin Italiassa valmistamasta sisarmallista. Zastava 1100, jota myytiin Suomessa nimellä Fiat 128 Z, maksoi 27 900 markkaa vuonna 1981.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan tämän pelin omistajalla ollut taakka kannettavanaan?

(kuva: Ari Kettukangas)

Nopeasti näyttöisi 6-pistevyö rallipenkeille :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz 240 D vuosimallia 1982.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mittarissa tasan 700 000 kilometriä. Pena ajoi tällä 14 vuotta ja uutena auto on toiminut taksina. Kyseinen matkalukema tuli täyteen naapurista kotiin ajaessa ja meinasi mennä jo vähän ylikin, joten Pena ajoi pakilla loppumatkan :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz 200 D "Timantti" vuosimallia 1982.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Oulun entinen taksi ja Penan siistein mersu. Peli on täysin ruosteeton ja hitsaamaton kampe. Mestari nimittää 560 000 kilometriä ajettua ajokkiaan timantiksi ja vakuuttaa, ettei tällä kirkkoreellä ole ajettu paskaa! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

"Siperian Mercedes Benz" vuosimallia 1994. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Keula on kuulemma monta kertaa vastaantullessa erehdyttänyt sekoittamaan sen mersuksi. Pulkkilasta löytyneellä autolla on ajettu 128 000 kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kotiin ajaessa tuli lämmin ja Ylikuljun Pentti neuvoi puhelimessa, ettei Lada ole lämmin vaan se on kuuma! Joku vipu lopulta auttoi ja ikkunat täytyi myös pitää ajaessa auki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yamaha SR vuosimallia 1993. Kyseessä on Antin autokoulun opetuspyörä ja se ei ole nykyisen omistajansa mukaan komea, vaan se on nätti. Kone käy kuin tytöt ja sen käyntiäänessä lepää hermot. Hyvät opit on autokoulussa näköjään menneet hyvin perille, kun kamppeessa ei ole lommon lommoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Penan ensimmäinen mersu vuosimallia 1974.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän mersun hankintaan kuulemma loppui lastentunti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kettu Penan kootut teokset osa 2.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinä on naistyyli Kettu Pentin mieleen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tienvarsiopasteita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Opel Olympia 1950-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä olisi jollekkin hyvä aihio.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja alkuperäisillä kilvillä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz 220. Kyseessä Kalajoen entinen taksi ja mittarissa miljoona 1 400 000 tuhatta kilometriä. Peli on hyvä starttaamaan, mutta helmoissa on jo ruostevaurioita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Museon ja tämänkin mopohallin sisältöä nähtävissä edellisessä haastattelussa: Kettu Penalla ei keksinnöt lopu! - mersumiehellä mittarissa 80 vuotta Raahessa

(kuva: Ari Kettukangas)

Haravapyöriä on vieläkin joutilaana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nyt! Koljat Farmall 6 traktori vuosimallia 1952.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kone ainut lajiaan maailmassa, sillä on korkeutta 3 metriä, leveyttä 2,7 metriä ja se kulkee 70 kilometriä tunnissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valtava laitoksen perä on otettu vuoden -52 Farmallista ja moottori Fordin kuorma-autosta. Kopissa on kaikki verhoilut, radiot ja redeot. Tuolta hytistä näkisi Wanhan Voiman päivien traktoriletkassakin hyvin muiden yli jonon perällä ajaessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kampe on tarkoitus saada tänä kesänä väljemmille vesille ja kyseessä on vielä ajokuntoinen peli. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Koljatin on tehnyt Pekka Pajala lähellä Raumaa sijaitsevassa Kiukaisissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Farmall on amerikkalainen maataloustraktorimerkki, jota valmisti International Harvester vuodesta 1924 alkaen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fordin kuusi-sylinterinen moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Asetelma.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz 190 W201 vuosimallia 1986.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kätevä pojan poika on kunnostanut itselleen tämän pelin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitenkähän Kettu Pentti suhtautuu -85 jälkeisiin malleihin? Sitä vanhempia malleja mestari kutsuu rauta- ja uudempia piippiautoiksi. Tämä kuvan malli taas taisi totella nimeä "Tenavatähti" :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Erikoisvarusteena puuratti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ansaittuja eläkepäiviä viettävä Pojan Scania 143.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän auton mittarissa 1 400 000 kilometriä ja vielä pelaa tarvittaessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällä autolla on kuljetettu muutakin kuin terveisiä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz 220 D vuosimallia 1972.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siisti auto löytyi aikanaan Oulusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Priimakuntoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

 Pelillä on ajettu 420 000 kilometriä ja vieläkin käy ja kukkuu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaksi hyväkorista 80-luvun diesel mersua Multarannassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Erittäin hyvin tuettu autokatos...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja molemmilta puolilta :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Toyota Crown vuosimallia 1964.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mallia löytyy kaksikin kappaletta ja tämä on paremmassa kunnossa. Kyseessä öljytty ja hyväkorinen auto ilman moottoria. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Toisessa Crownissa olisi hyvä vain kone ja se on vuosimallia 1966.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toyota Crown on ollut Toyotan henkilöautomalli vuodesta 1958 alkaen.
Auto oli aikanaan suosittu taksikäytössä. Maahantuoja asensi moneen maahantuotuun Crowniin Peugeotin dieselmoottorin 1970-luvulla ja lopulta saataville tuli Toyotan oma dieselmoottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mersuja sikiää kuin sieniä sateella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz 190 D vuosimallia 1965.

(kuva: Ari Kettukangas)

Opel Blitz linja-auto vuosimallia 1964.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kettu Pentti on päälle 83-vuotias, eikä ole nähnyt tätä vastaavaa mallia koskaan missään, ei livenä, ei elokuvissa tai valokuvissa. 17 hengen bussi on muutettu asuntoautoksi. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuusi-sylinterinen bensa kone käy sievästi kuin tytöt.

(kuva: Ari Kettukangas)

Opel Blitz on saksalaisvalmisteinen kuorma-auto vuodesta 1930 alkaen. Saksan armeijaa palvelleesta pelistä kehiteltiin erilaisia versioita ja monet autot palvelivat erilaisissa käyttötarkoituksissa mm. paloautoina vielä sodan jälkeenkin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tietää vaiheensa, mutta ei kerro.

(kuva: Ari Kettukangas)

Bedford "petteri" kuorma-auto vuosimallia 1966.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siistikuntoinen myös sisältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Bedford oli englantilainen hyötyajoneuvojen valmistaja 1930-luvulta alkaen. Merkin kuorma-autoja valmistettiin vuosina 1931-1986 General Motorsin alaisuudessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vielä ehjää puutakin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuormaa sai olla päällä 4.2 tonnia.

(kuva: Pentti Kettukangas)

Laulaja Esko Rahkonen oli Kettu Pentin hyvä kaveri ja harrasti myös vanhoja autoja. Kuva kyläilyreissulta vuodelta 1980.

(kuva: Pentti Kettukangas)

Itsetehty ja 4 metriä korkea halkopino vuodelta 1993. Ihmettelijöitä riitti myös kummastelemaan tätä työn monumentttia. Kaksi pinoa piti tehdä rinnakkain tuen saamiseksi ja oli kuulemma vaikea yltää kuin pikku sonnilla :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kierros loppusuoralla ja siihen kului aikaa 3,5 tuntia. Kettu Pentin mukaan on henkisesti hyvin raskasta kehua niin kauan itseään :)  Kahvin jälkeisen lepohetken tarjosi harvinainen puurunkoinen hetekka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: tämä oli Kettu Pentin inventaario osa 2. ja edelleen museosta on läpikäymättä runsaasti mielenkiintoisia autoja, traktoreita ja kaksipyöräisiä. Värikkäitä juttuja ja viritelmiäkin riittäisi vanhalla Ketulla loputtomasti ja niistä toimittajan mieleen on jäänyt mm. Toivoselta ostettu merenranta pakettiauto, jossa oli kuljettajan paikalla wc-pönttö ja auton peräosassa puuliiteri :) Ja lisääkin tuntuu koko ajan uusia härveleitä ilmestyvän, joten jatkossa päätettiin pitää valikoimasta aina tuore 3-vuotiskatsaus :)

Lue myös: Kettu Penalla ei keksinnöt lopu! - mersumiehellä mittarissa 80 vuotta Raahessa

Lue myös: Hosionahon Heikin ralliperheessä tiedetään harrastekamppeiden kaasupolkimen sijainti Nivalassa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat