Tanhualan Antille 70-luvun Taunuksien tuunaaminen on kellosepän hommaa Kalajoella

08.09.2022 14:40 - Bauer Media

Rasvamontussa kellot ja koneet nakuttavat tällä kertaa Pohjankylällä Kalajoella. Tanhualan Antti vannoo Taunuksen nimeen ja on saanut kärpäsen puraisun niihin jo pikku kossina. Merkkiä on kertynyt 60- ja 70-luvulta jo usempia kappaleita ja ne sointuvat hienolta ulkonäöltään kuin maalikaupan värikartta. Vihreän farmari mallin perään istuu myös kuin nenä päähän samaa sävyä oleva Sprite Musketeer retroasuntovaunu 60-luvun lopulta. Kaksipyöräisistä miehen vie nuoruuteen mm. maailmalta löytynyt Raisu mopedi. Mestarilla on tietotaito hienomekaniikasta, aikaraudoista ja automaatioasennuksesta. Näiden yhteisvaikutuksesta nykyinen titteli hänellä on kellosepän tarkkuudella autoja asentava hienomontöörikkö :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tanhualan Antti. Leppoisa taunusmies, hienomekaanikko, kelloseppä ja automaatioasentaja. Kirkonkirjojen tarkemman syynäämisen mukaan sukunimi on ollut aikanaan Taunuksela :) Taunus bakteeri on kuulemma pesiytynyt mieheen jo pikku nöösinä, kun isäukolla oli tuohon aikaan Ford Taunus 20M P5  ja muutama muukin Fordi. Merkin vanhoissa autoissa ei ole kovin paljon muovia ja sekin on harrastajalle mieluista, pelti on näet aina helpompi muokata. Ajokit on siistejä pelejä, mutta Antille aina käyttöautoja. Kamppeet on myös sen verran omia tuotoksia, ettei niistä yksikään ole museorekisterissä. Talvet ajellaan sitten uudemmalla pösöllä ja naftakin on siinä halvempaa. Antilla ja Pookilla on muuten yhteinen historia, nimittäin hän on toiminut kanavan perustajan Järvelän Tapsan koruliikkeessä kelloseppänä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Taunus oli Saksan Fordin valmistama automallisto, jonka jotkin versiot ovat samankaltaisia Englannissa valmistetun Ford Cortinan kanssa. Vuosien 1952 ja 1968 välillä kaikkia saksalaisia Fordeja kutsuttiin nimellä. Taunus ja mallinimiä olivat 12M, 15M, 17M, 20M ja 26M. Kirjain M tulee mestariteosta tarkoittavasta sanasta Meisterstück tai Masterpiece. Taunus taunus nimi poistui autojen pelleistä -68 versioiden kohdilla ja se palasi uusien mallien myötä käyttöön -71 jälkeen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Taunus Turnier 17M  2000 S farmari vuosimallia 1971.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton väri on tehtaan mukaan fern green ja kyseessä on vakiokuntoinen Fordin malli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Antti pitää ajokkia käyttöautona ja sillä on mukava ajella kesäisin. Talvet tämäkin malli on suojassa varastossa ja kotoakin löytyy ainakin katto jokaisen aarteen päälle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on tasainen vääntö ja se ääntää nätisti kuin huonekärpänen. 

(kuva: Ari Kettukangas)

4v manuaalilaatikko. Tällä pelillä perhe ajoi taannoin Viron lomareissun ja parituhatta kilometriä. Matkalla vain tankattiin, eli nämä ovat varmoja vehkeitä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ratti omalla materiaalilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Joo, sehän onkin turneelle tarkoitettu!

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämäkin malli kuuluu ns. "isompiin Taunuksiin". Numero 17 ei myöskään viittaa moottorin iskutilavuuteen, vaikka yleisesti niin luullaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fordin oma kerho. Merkkiä harrastaa n. parisataa jäsentä Suomessa. Alareunassa aiempia kokoontumisia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla 2 litran V6 ja yllättävät 90 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Antin asentamat tuplavalot.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

14 tuuman rinkilät.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

IDS my life! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Taunus 20M RS vuosimallia 1971.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on urheilullisempi malli, joka on juuri saatu kursittua kattoa vaille kokonaiseksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on ilma-alusta ja hieman kutiteltu konehuone. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

3v manuaalilaatikko. Antille mukavin asia tässä autossa on hyvä vääntö ja peli jaksaa tyhjäkäynnilläkin hyvin kulkea.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mittareita joka lähtöön.

(kuva: Ari Kettukangas)

20M. Sitäkö on tosiaan myyty ihan metri tavarana? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Antti muutti tässä merkissä vähän numeroita, eli ihan samoin kuin toimittaja aikanaan koulun kevätodistuksessaan. 2600:sessa kakkosen korvasi kolmonen ja moottorin kokokin muuttui kuutosesta kasiksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Katosta on vain runkokaaret jäljellä ja ensi talven aikana se olisi tarkoitus myös ommella loppuun.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jalopuun pätkillä päällystetty ja niitattu ohjauspyörä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kölnin vaakuna.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hole in one! - eli suomeksi sanottuna, ei muuta kuin ykköstä silmään!

(kuva: Ari Kettukangas)

On kierroslukumittaria, öljynpainemittaria, amppeeria ym.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fordin kerhon logossa on kölnin vaakuna ja vähän ruutulippua ja siitä Antti sai idean viedä penkin kankaat serkkupojalle prodeerattavaksi Kokkolaan. Lopuksi toinen luottoverhoilija kursi ne vielä kasaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alta löytyy vaihtunut tekniikka. Koneena on vuoden -62 Ford Fairlinen pikkulohko, eli pienin versio.  221 kuutiotuumaa eli ojalan laskuopin mukaan 3,6 litrainen mylly ja aiemmin se on ollut mietoviritteinen moottori. Tehtaalla on valjastettu 145 heppaa ja nyt kone on tehty ylös uusilla osilla ja ruiskulla. Onnistuessaan työ ei siis ole ainakaan vähentänyt tehoa ja se on tonnin painoiseen koppaan riittävästi. Tämän V8 injectionin käyntiääni on jo enemmänkin mörinää. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuoteseloste.

(kuva: Ari Kettukangas)

Euroopan malleissa on ollut vain suorat rannut kyljessä ja tämä suikale on kopioitu Etelä-Afrikan mallista. Muut mutkittelevat rannut korissa tekevät siitä myös hieman erilaisen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Itse rosterista tehty keularitilä ja oman mielen mukaan lisätyt pienet lisävalot. Tuplavaloja ei ole oikeasti kuin kalleimmassa 26M mallissa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Talbotin pisarapeilit 70-luvulta. Näidenkin lisäosien arvo on noussut ja nykyisin ne ovat jo hyvissä hinnoissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mersun 16 tuuman tarvikevanteet 80-luvulta. Ne ovat leveämmät ja korkeammat kuin alkuperäiset 14:set rinkulat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vroooooom!!

(kuva: Ari Kettukangas)

Täydellinen moottoriohjaus näyttöpääte kännykässä. Tästä näkee kaikki koneen tapahtumat ja tällä voi ohjelmoida lisätyn ruiskun. Kampe ohjaa myös sytytystä ja alunperin pellin alla oli kaasutinkone kärkisytytyksellä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Taunus 20M RS Turbo vuosimallia 1967.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä peli on ollut Antilla pisimpään ja hän osti sen vuonna -83. Auto on kokoelman äkäisin ja toimii vaimon kauppakassina! Toisin sanoen, parempi puolisko sanoo tällä aina sen viimeisen sanan :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on muutaman kerran kasattu kokonaan uusiksi ja siihen on vaihdettu nykytekniikkaa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tälläkin pelillä on käyty Latviassa, Liettuassa, Lontoossa, Norjassa, Ranskassa ja Virossa asti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muut pihan autot ovat manuaalilaatikolla ja tämä automaatilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tutkitaanpa elektronisiakin laitteita kohta tarkemmin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Haitarikatto ja ikkunat toimivat sähköllä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Lupaus tehosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nykyaikaistetussa tekniikassa 95:sta Scorpionista on otettu 2,9 litran tuplaturbo Cosworthin 24 venttiilinen kone ja aiempi oli V6 lohko. Nyt mylly on siis isompi tilavuudeltaan ja siihen on lisätty mausteeksi kaksi (24v twin turbo intercooler) turboa ja välijäähdytin. Hevosvoimat riippuvat ahtopaineesta ja nyt niitä on varmasti satoja. Turbot vinkaisee tässä vehkeessä näyttävästi. Uuden tekniikan sovittaminen tämmöiseen autoon vaatii valtavan määrän itsetehtyjä osia, taidon saada ne paikalleen ja lopuksi vielä toimimaankin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koneen historiikki. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Singneeraus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mistähän tämä rinkeli malli on alunperin peräisin?

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Taikaboksi ja pientä huumoria.

(kuva: Ari Kettukangas)

Taikalaatikosta löytyy hälyttimet, poppivehkeet, supparit ja sähköä haukkaavia vahvistimia varten lisäakut.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaikki pelaa kaukosäätimellä ja onko siellä vielä digiboksikin :)  Pooki pauhasi näillä vehkeillä komeasti ja Antti fanittaa ennen kaikkea Hurriganesia. Vielä kun lisättiin vähän volaa, ei enää erottanut soiko Pekka Himanka vai Lordi ja Hard rock hallelujaa :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Sprite Musketeer retrovaunu vuosimallia 1967.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ulkokuori on alumiinia ja siinä on oikeaa lasia olevat ikkunat. Auto sopii väri myöten täydellisesti vihreän farkku Taunuksen perään. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Sisustus on pääosin alkuperäinen. Sisäpinnat on kovalevyä ja niissä rima välissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nukkumapaikat löytyy 5 hengelle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ensimmäiset suomalaiset matkailuvaunut tehtiin vuonna 1949 Seinäjoella ja rakentajana oli autokoritehdas Penko Oy. Myös ulkomaisten Sprite matkailuvaunujen tuonti Suomeen alkoi Briteistä vuonna 1962.

(kuva: Ari Kettukangas)

Raisu mopedi vuosimallia 1978.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä ensimmäisen valmistusvuoden malli ja Antilla oli nöösinä vastaavanlainen peli oranssilla tankilla. Harmikseen nuorimies myi sen pois muita investointeja varten ja aikuisena sellainen oli sitten löydettävä takaisin. Raisua valmistettiin aikanaan vain oranssilla tai hopeisella tankilla. Pikkuviilauksella tästä tuli toimiva kampe.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mopo on nyt jälkipolven käytössä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Husqvarna polkupyörän miesten ja naistenmallit vuodelta 1951. Sinisessä mallissa on 2-vaihteinen takanapa, eli sillä pystyy vaihtamaan vaihdetta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kullanvärinen Jopo vuodelta 1972 ja hopeanvärinen on vuodelta 1966. Jälkimmäinen on ollut alunperin appiukon kunto-Jopo, eli kuntopyörä ja se on muutettu tieliikennekäyttöön. Enää joukosta puuttuu vain pronssi versio ja sekin on ollut hiljalleen suunnitelmissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörän keskiössä on numerosarja, josta näkee sen vuosimallin. Näidenkin menopelien hinnat ovat saattaneet viime aikoina nousta. Vanhemmat  ja uudemmat Jopot erottaa mm. rungon kohoumien ja takavalojen muodosta. Hopeisessa se muistuttaa tipparellun tyyliä ja kultaisessa tuoreemmassa mallissa se on salmiakin muotoinen. Neljässä eri versioissa lamppu voi olla myös soikea ja kanttinen. Kokoelmassa on myös Camping merkkinen pyörä 70-luvulta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kellosepän kotiverstas.

(kuva: Ari Kettukangas)

Amerikkalainen Waltham taskunauris 1900-luvun alusta. Isännillä tämmöinen roikkui aikanaan perineen housun kauluksessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Antin kelloseppäkoulussa opinnäytetyönä tekemä luuranko kello vuodelta 1994. Kaikki osat ei ole itsetehtyjä, mutta kaikki ne piti muokata ja soveltaa aihiona toimineeseen raakakoneistoon.

(kuva: Ari Kettukangas)

Gustav Becker seinäkello sota-ajoilta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tarinan mukaan se on jouduttu katkaisemaan evakkorekeen mahtuvaksi. Alaosa oli metrin korkuinen ja toisen painon sisällä on paperilappu, jossa on kellon historia. Eräs kaveri toi tämän aikanaan kelloliikkeeseen ja möi sen Antille saadakseen rahat jälkiverojen maksuun. Tästä merkistä löytyy myös pienempiä malleja ja ne on varustettu pienemmillä painoilla. Tässä painot on isompia ja ne on kiinnitetty ketjulla. Kellon katolla on vaarivainajan palveluslakki puolustusvoimista, jossa hän toimi ylivääpelinä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Blaubunkt radio vuodelta 1964.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pookin lähetykset halutaan ehdottomasti kuunnella kotona tällä vehkeellä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Blaubunktin pattereilla toimiva ja mukaanotettava autoradio 1960-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Asetelma.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Tanhualan Antilla riittää siis tulevaisuudessakin kokoelman karttuessa pienempää ja isompaa konerassaamista. Ja jos miettii lopuksi vielä mestarin harraste kamppeiden yhteneväisyyttä, niin autot ja kellot käy, niissä molemmissa on myös koneisto, mutta - Taunus ei jätä eikä jätätä maantiellä! :)

Lue myös: Kallion Matti kuljettaa eläkepäivillään pelkkiä terveisiä entisöimillään Scania Vabis ja G82 museoautoilla Sievissä

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat