Nivalan Puskutyö Oy palkittiin paikallisena Vuoden yrityksenä - valikoimassa koneita jopa Suomen suurimpaan Caterpillariin saakka Nivalassa

25.11.2021 15:15 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu rymistelee tällä kertaa Nivalassa. Nivalan Puskutyön perustanut Ylikotilan Timppa viettää ansaittuja eläkepäiviä ja hänen pojat Marko ja Mika jatkavat firman pyörittämistä. Raskasta maansiirtoa harjoittava talo työllistää tällä hetkellä hulppeat 50 työntekijää ja se palkittiin juuri Nivalan kaupungin Vuoden yrityksenä! Seinässä komeileva nimi ei ole tuulesta temmattu, kun katsoo pihalla ja halleissa olevaa konepaljoutta. Halleja löytyy huolto- ja korjaustiloista Kotilankylältä ja toimitilosta teollisuusalueelta. Sukupolvenvaihdos tehtiin 4 vuotta sitten ja nyt pojat hoitavat modernin konepuolen ja Timppa harrastelee kaikenlaisen vanhemman raskaan kaluston parissa. Mestari nauraakin koneiden riittävän, mikäli tulee vielä huonot ajat ja on lähdettävä taas tienaamaan. Valikoimassa on kaikenlaisia uusia ja vanhoja maansiirtokoneitakin aina Sotkamon kaivoksella työskentelevään Suomen suurimpaan 130 tonnin puskukalustoon saakka. Kurkataanpa mitä erikoisuuksia löytyy, kun artikkelien kokoluokka liikkuu isoista koneista aina mopoon asti!

(kuva: Ari Kettukangas )

Ylikotilan Timo ja poika Mika. Timppa aloitti maansiirtotyöt jo 1970-luvulla ja kertoo savottaa olevan takana 40 vuotta. Tuosta ajasta 25 vuotta kului istuessa puskukoneen päällä. Mika ja velipoika Marko ovat nyt olleet yrityksen puikoissa 4 vuotta ja Nivalan Puskutyö perustettiin vuonna 1995. Toki myös veljekset ovat mukana harvinaisuuksien bongaamisessa ja kunnostustöissä, mikäli kiireisillä miehillä aikaa jää. Pitkää päivää painetaan koko ajan menemään kaivoksella Sodankylässä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Aluksi vanha hirmu, jolla ei kuljeteta perunoita! Caterpillar louheauto 769 A-malli vuosimallia 1962.

(kuva: Ari Kettukangas )

Auto on ollut Timpan kaverilla Outokummussa. Peli vaatii kesällä ja talvella 2 minuutin hehkun ja nytkin palmun alta startessa sen jykevään ääneen hätkähti koko Nivala! Pellin alta löytyy reilun kokoinen kone, johon on tehty täydellinen remontti. Moottorilla on ajettu vasta 500 tuntia ja kaikki on siinä uutta kannesta lähtien. Kyseessä siis työkuntoinen vekotin, joka on tarkoitus hiekkapuhaltaa ja maalata. Timo kertoo koneiden maalaustöiden olevan hänen kohdallaan aina näyttelykuntoisuuden sijasta pelkkää kunnostusmaalausta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Harvinainen mersu 1513 ja siinä Suomessa Wihurin tekemä Teijon teli. Peli on varustettu Fiskars 12000 nostokouralla. Täysin työkuntoinen kokonaisuus, johon tehtiin jarrut, oijottiin ritilöitä ja se odottaa nyt maalausta. Ennen vanhaan lastaaja kulki puutavara rekan mukana ja nyt nosturi kulkee auton mukana. Toisin sanoen kyseessä siis lastauskone. Nosturista löytyy myös vettä pitävä katto.

(kuva: Ari Kettukangas )

Majuri vuosimallia 1962...

(kuva: Ari Kettukangas )

...ja siihen yhdistettynä Temmes-kaivuri. Peli tuli pihalle äskettäin ja se on täysin työkunnossa. Toinenkin vastaava vehje löytyy purkukoneena, mutta nostalgista kapinetta ei raski purkaa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Kunnostusta vaatisi myös Caterpillar 944A pyöräkuormaaja vuosimallia 1964. Vasemmalla Jehu metsätraktori. Se on hyväkuntoinen ja sillä on ajettu vain 3400 tuntia. Oikealla puolella tallessa puretun louheauton osia. Rungot ja lavat menivät sulatukseen.

(kuva: Ari Kettukangas )

Fiskars 550 kaivinkone vuosimallia 1968.

(kuva: Ari Kettukangas )

Se on työkuntoinen ja päällä on uusi maali.

(kuva: Ari Kettukangas )

Pikku-Jussi kaivinkone. Heti työhön valmiina ja takana uudet rautarenkaat, joten niitä ei tarvi enää vaihdella työmaalla.

(kuva: Ari Kettukangas )

Pikku-Jussi tunnetaan kansan suussa myös "hullu-jussina".

(kuva: Ari Kettukangas )

Riukuvammas. Siinä puomi ja vastapaino kääntyvät eriparina.

(kuva: Ari Kettukangas )

Vanha Temmes-kaivuri.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tuolta näyttää vielä aika terveeltä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Vaan alempana on joku opetellut aikanaan hitsaamaan muuntajalla. Sekaan on heitetty kaikkea kovaa materiaalia harjateräksestä lähtien. Harakan tekemäksi luuli tuota varmaan pikkulintukin ja on tehnyt pesän runkoon :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Tukijalassakin on kiinni kaikkea "vääntyneestä naulasta" lähtien.

(kuva: Ari Kettukangas )

Vammas Kersantti Ford 5000 vuosimallia 1972.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tämmöisellä pelillä Timokin aloitti aikanaan kaivinkone urakoinnin.

(kuva: Ari Kettukangas )

Vammas Majuri. Tätä konetta ei ole maalattu. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Mika kuulemma nakkaa joku päivä telat päälle ja lähtee hommiin omille mehtäojille.

(kuva: Ari Kettukangas )

Bröyt X2 kaivinkone vuosimallia 1968. Edessä rautapyörät, joten minkähänlainen ajettava tämä on asfaltilla? :)

(kuva: Ari Kettukangas )

"Bröyt!" sanoi koneähkyä poteva keräilijä :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Etu- ja takapää eivät vedä ja konetta pitää liikutella kauhalla.

(kuva: Nivalan Puskutyö Oy)

Volvo Carman kaivinkone vuosimallia 1962. 

(kuva: Nivalan Puskutyö Oy)

Tähän vänkään kaivinkoneeseen kuuluu karman laki, eli minkä kauhan taaksensa jättää, sen edestään löytää :) Kyseessä tuore hankinta, jossa kaivinosa kääntyy kuljetuksessa taakse konepellille. Kone on työkuntoinen ja Timppa harkitseekin sille työtarjouksen jättämistä kaupungille :) Kuulemma joku purettukkin vastaava masiina on liikkunut jossain vaiheessa pohjoisessa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Kockum 425 B maansiirtoauto vuosimallia 1980. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Museokone on työkuntoinen ja siitä löytyy yhden hengen hytti.

(kuva: Ari Kettukangas )

Kone tuli Nivalaan Vaalimaalta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Caterpillarhalli. Ensimmäinen vasemmalta vuosimallia 1964 ja sitten malli vuosien 1959-1960 taitteesta. Vuosimalli 1950, sen apumoottori nykäistään narulla käyntiin ja harvinaisempi  Englannissa Super Majorista tai Powerista tehty työkuntoinen puskukone Coynty C50 vuosimallia 1950. Raksa 977 D6 telakuormaaja vuosimallia 1955, muita korkeampana ja kauhalla varustettuna. Sinikeltainen Coynty Ford Vilskeen etukuormaimella, näitä talosta löytyy myös kauhattomana 6 kappaletta. Mccormick Farmall, josta pikkupojat ovat särkeneet virranjakajan kannen ja lamput. Uudet varaosat on tulossa Amerikasta. Rungolleppa viikaritkaan ei tainneet voida mitään :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Caterpillar U-malli 4 vuosimallia 1952. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Peli on ollut Ruotsin armeijalla lumikoneena ja sillä on ajettu vain 4000 tuntia. Kone on seisonut kauan ja se vaatii nyt huoltotyötä. Kaikki käydään huolella läpi ja uusien kylkiohjareiden myötä se on pääpiirteittäin käyntikunnossa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Eipä siitä paljon muoviosia löydy. Tämä Caterpillari on ollut aiemmin telatraktori ja keulan hydrauliikka on laitettu jälkeenpäin. Puskulevyt on pultattu telarunkoon ja ne irrottamalla siitä saadaan taas traktori. 5 vaihetta eteen ja pakki.

(kuva: Ari Kettukangas )

Sota-aikana nämä olivat tykinvetovehkeitä, jonka jälkeen niitä muutettiin puskukoneiksi. Vinssikin löytyy perästä. Ei kai tuommoisia vehkeitä ole saanut pommillakaan rikki :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Nykykoneissa ei ole tällaisia hienouksia, eli kyseessä polttoainesuodatinkotelo. Kun kone käynnistetään, jäähdytysneste kiertää polttoaineen ympärillä ja suodatin ei mene tukkoon. Elikkä kun polttoaine kiertää suodatinkotelossa, se on eräälainen jäätymisen esto. 50-luvulla on oltu muutenkin kaukaa viisaita, härvilässä ei ole paljon sähköä eikä elektronikkaa. Timppa aikoo myös hiekkapuhaltaa ja maalata rungon.

(kuva: Ari Kettukangas )

Zetori vuosimallia 1954. Tällä reppanalla on ollut päiviä, jolloin kaikki on tuntunut kaatuvan päälle. Se ehtikin pötkötellä nurin kellahtaneen puun alla 30 vuotta. Kone ei suinkaan ole vielä viimeistely vaiheessa ja mestarilla tuleekin riittämään sen myötä iltapuhdetta :)  Pelille muuten paljastui prikulleen sama valmistusvuosi kuin omistajallakin! Mikan mielestä taas tällä koneella ajetaan jo ensi kesänä. Nestorin mukaan hänen omia juuria muistellessaan, nälkä on opettanut loput asiat elämän varsitiellä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Volvo BM 320 1962. Timo on kunnostanut ja maalannut sen ruiskulla. Tehtynä on myös moottoriremontti ja peli on nyt täysin kunnossa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Steyer vuosimallia 1954.

(kuva: Ari Kettukangas )

Itävaltalainen kone kaipasi vähän hajuvettä nokkaan ja starttasi sitten nätisti. Kunnon konemiehellä kuulemma pitää olla aina mukana itselle nitroa ja koneelle pilottia ja molemmilla notkistuu :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Valmet 361D 1960-luvun alusta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tämä ja muutama muukin traktori on tullut kokoelmaan eräästä talosta, jossa sairastunut isäntä hävitti koneet tallista. Niitä on pidetty siististi.

(kuva: Ari Kettukangas )

Cropmaster vuosimallia 1948.

(kuva: Ari Kettukangas )

Mallia pidetään David Brownin esi-isänä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tällä päästelee isäntä ja emäntä yhdessä kirkolle. Kuski istuu ojan- ja vänkäri tien puolella. Kahden ajettavasta mallista löytyy myös polvisuojat ja oma poljin ratkaisu. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Kytkyttimet ja jarrut nimittäin löytyvät tuolta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Ford 3000.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tämä peli on toiminut perunannostokoneena. Voikohan pottumaan kääntää Caterpillarilla? :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Coynty 754 vuosimallia 1972. Näillä Timppa on myös tienannut leipää täryjyrä perässä. Nyt keulassa oli puskulevy.

(kuva: Ari Kettukangas )

Coynty 1164 vuosimallia 1972. Mallia ei ole paljoa tullut.

(kuva: Ari Kettukangas )

Ensimmäisiä Super Majorista tehtyjä Coyntyja vuosimallia 1962 tai -63. Harvinaista mallia vietiin Englantiin ja Eurooppaan Suomesta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Mörkö Majuri. Peliä ei entisöidä ja siitä löytyy alkuperäiset renkaatkin.

(kuva: Ari Kettukangas )

Jutun teon aikaan olikin sopivasti halloweeni tulossa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Takra vuosimallia 1954.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tämä kotimainen peli oli valtion mielestä liian iso traktori Suomen maatalouteen vuonna 1954 ja sen tuotanto loppui. Tilalle tuli Zetoria ja hinnalla ei pystytty kilpailemaan. Koneen on tehnyt Takra Oy, joka oli 1950-luvun alkupuolella Tampereen Nekalassa toiminut traktorinvalmistaja. Tämä yksilö on viimeisen päälle näyttelykunnossa ja näitä on ilmestynyt osinakin, jotka vaatisivat kasausta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Harvinainen Güldner vuosimallia 1958.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tämä yksilö on maalattu jälkikäteen komeamman väriseksi.

(kuva: Ari Kettukangas )

Näitä saksalaisia pelejä ei varmaan löydy muita seutukunnasta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Güldner vuosimallia 1952.

(kuva: Ari Kettukangas )

Alkuperäinen väri on aina alkuperäinen.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tutkitaanpa, löytyisikö merkistä tarkempia taustatietoja.

(kuva: Ari Kettukangas )

Löytyi, mutta saksaksi :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Deutz 40 vuosimallia 1961 tai -62.

(kuva: Ari Kettukangas )

Deutz on saksalainen moottoritehdas, joka on valmistanut mm. laadukkaita traktoreita.

(kuva: Ari Kettukangas )

Fordson Dexta vuosimallia 1963.

(kuva: Ari Kettukangas )

Onpa siinä traktoreitakin. Mestari ehti mainita ohimennen myös harvinaisemmasta ja alkuperäisestä bensa-petrooli Majorista vuosimallia 1951 tai -52. Niitä muutettiin dieseliksi ja lopulta ne hävisi. Hallissa vilahti jossain kohtaa Timo 60 -merkkinenkin traktori, jota on valmistettu poikien toimesta syntymäpäivälahjana yhtenä vuonna vain yksi kappale :) Piikkipyörä Fordson ja Valmet 15:kin mainittiin. Ostoslistalla puolestaan olisi tarvis löytää taloon kunnon Nuffi!

(kuva: Ari Kettukangas )

Scania Super 110 vuosimallia 1972. Se on käyty täysin läpi sisustusta myöten. Nyt muuten siirryttiin Kotilankylältä teollisuuskylän halleille.

(kuva: Ari Kettukangas )

Scanian sisustus ja verholukin on viimeisen päälle kunnossa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tällainen malli tuli ohjelmassa viimeksi vastaan Sievissä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Hallissa näyttää olevan lisääkin raskasta kalustoa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Mersu vuosimallia 1955. Auto on Sammalmaan Eeron entisöimä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Takana Hiab 193.

(kuva: Ari Kettukangas )

Kyydissä poikien ostama ja lavalle nostama Massey Ferguson Harris Pony. Siitä löytyy 2-tahti dieselkone.

(kuva: Ari Kettukangas )

Sisältäkin on mersu huolella sliipattu.

(kuva: Ari Kettukangas )

Bedford paloauto vuosimallia 1962.

(kuva: Ari Kettukangas )

Peli meni uutena Vaalan vankilaan paloautoksi. Sillä on ajettu vain 10 000 kilometriä ja siinä on paikallaan kaikki alkuperäiset työkalut, letkut, pumput ja jopa puutikkaatkin.

(kuva: Ari Kettukangas )

Kyseinen yksilö on entisöity vankilan tiloissa huolella ja AJAN kanssa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Yllättäen Nivalan hallissa alkoi ulvomaan vanhan palo- ja poliisiauton kaltainen sireeni. Mikalla ei ollut startatessa mikrofonia, joten kyllä se ääni tuli Bedfordista :) Mistähän siellä Vaalassakin on erottanut samankaltaisen palohälytyksen ja vankipaon merkkiäänen?

(kuva: Ari Kettukangas )

Laulun sanoin: "...aina kiire jonnekkin on on on..."

(kuva: Ari Kettukangas )

Karhu Sisu paloauto vuosimallia 1981.

(kuva: Ari Kettukangas )

Auto täysin alkuperäisessä kunnossa ja lähtöisin Juankoskelta. Pelillä on ajettu 10 000 kilometriä ja merkkiä on ollut melko paljonkin paloautona.

(kuva: Ari Kettukangas )

Pumput ja mittarit ovat keulassa. Eipä ole kärsinyt ajaa kolaria hälytyksessä...

(kuva: Ari Kettukangas )

Mersu vuosimallia 1992.

(kuva: Ari Kettukangas )

Vinssi otetaan pois... 

(kuva: Ari Kettukangas )

...ja päälle laitettiin jo lava. Hyvällä maanvaralla varustettu 4-veto peli lähtee Sotkamoon huoltoautoksi.

(kuva: Ari Kettukangas )

Coynty 774 on merkin viimeisiä malleja.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tämä jämy puskulevyllä varustettu renki odotti jo talven tuloa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Vähän isompia moottoreita. Tämä on peräisin 990 pyöräkoneesta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Coynty miehenä Timpan piti ostaa täryjyrä takaisin tietyömailta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Puch metsäauto vuosimallia 1991. 

(kuva: Ari Kettukangas )

9 hengen auto on täydellisessä ja alkuperäisessä kunnossa. Edessä ja takana on ollut vetokita ja sillä on siirrelty lentokoneita Rovaniemen lentoasemalla. Peli on peräisin armeijan huutokaupasta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Pressun saa nätisi pois ja siitä tulee avoauto. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Miehistötilaan on ehtinyt kertyä pölyä. Kiireiset työmiehet eivät ole entineet huppailla.

(kuva: Ari Kettukangas )

Auto taitaa olla lähtöisin Sveitsin armeijasta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Ei kai tämä sittenkin ole vain hirvikeula Volga? :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Tämä soppatykki sopii metsäauton perään ja joka juhannus sillä valmistuu 180 litraa juustokeittoa. Keitos ei pala pohjaankaan, nimittäin säiliö on eristetty välissä olevalla öljylaipalla.

(kuva: Ari Kettukangas )

Lincoln Continental vuosimallia 1977.

(kuva: Ari Kettukangas )

Olisikohan vähän normaalia pidempi malli.

(kuva: Ari Kettukangas )

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas )

Herraosastosta löytyy baarikaapitkin. Hetkinen...yhteenlaskettunahan nämä menee näin: jos lähtee hirvimetsälle, ottaa pitkät kaatoryypyt ja mökki syttyy palamaan, pitää soittaa paloauto :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Mercedes Benz 300sd vuosimallia 1978. Eipä kyllä tarvi hävetä uutta peltiä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Anglia "juustohöylä" vuosimallia 1964. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Lempinimi tulee takalasista, joka kaartuu sisäänpäin.

(kuva: Ari Kettukangas )

Ford Touring vuosimallia 1937.

(kuva: Ari Kettukangas )

USA:laisen hopan pellin alla möyryää 2.2 V8 moottori ja 60 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mika haki konehuoneesta hetken aikaa "suomi-englanti sanakirjaa".

(kuva: Ari Kettukangas)

Käynnistyihän se! Ja viiksivilkkukin kääntyi heti sivulle. Buickissakin on tullut aiemmin vastaan samanlainen tekninen ominaisuus.

(kuva: Ari Kettukangas )

Autossa ei ole lämmityslaitteita, joten ikkunat eivät pääse tuulilasia avatessa huurtumaan. Toppaaminenkaan ei jäädy talvella, nimittäin pelistä löytyy mekaaniset vaijerijarrut.

(kuva: Ari Kettukangas )

Pelti kääntyy auki keulakoristeesta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Cadillac DeVille vuosimallia 1966. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Originaali, mutta kovonneet ja halkeilevat penkinpäälliset menivät vaihtoon ja uudet tilattiin jenkeistä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tyyliä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Autossa on erittäin hyvä jousitus ja miellyttävä istua.

(kuva: Ari Kettukangas )

Konepellin allakin oli puhdasta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Peli käynnistyi kuin palmun alta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas )

Mercedes-Benz SL 500

(kuva: Ari Kettukangas )

Taustalla puolestaan Timpan pappa-Tunturi vuosimallia 1972. Kuulemma aikanaan kun kortti otetaan pois, sillä on nätti syhkäistä kylille :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Kiidä veli hopea!

(kuva: Ari Kettukangas )

Kyllä lähtee!

(kuva: Ari Kettukangas )

Mitähän se tämä peli on syönyt?

(kuva: Ari Kettukangas )

Pellin alla V8 Compressor moottori ja alamäessä ottaa vauhtia 240 kilometriä tunnissa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Nykyistä työkalustoa. Terex kiviauto.

(kuva: Ari Kettukangas )

Peli on 60 tonnin kalustoa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Caterpillar 990 painaa hulppeat 90 tonnia. Huomioi lähes 3 metriset rattaat.

(kuva: Ari Kettukangas )

Hirmu on tällä hetkellä huollossa.

(kuva: Nivalan Puskutyö Oy)

Siinä se on hirmujen hirmu! Komatsu 475.

(kuva: Nivalan Puskutyö Oy)

Suomen suurimman puskukoneen työpaino on rapiat 120 tonnia. Vastaavia jättiläisiä kuulemma löytyy reservistä toinenkin. Talon hirmut olivat aikanaan ensimmäisiä malleja Kevitsan kaivoksella. Vertailun vuoksi normaalikokoinen telapuskutraktori painaa n. 6 tonnia.

(kuva: Ari Kettukangas )

Sponsorit antoivat takin. Kaiken nähdyn jälkeen tämän firman nimi ei ole tuulesta temmattu.

(kuva: Ari Kettukangas )

Volvo N88 vuosimallia 1973.

(kuva: Ari Kettukangas )

Lokasuojat ja pellit alkavat olla maalissa. Vielä odottaa lavan asennus ja hytin verhoilu.

(kuva: Ari Kettukangas )

Peli tunnetaan myös kasipari nimellä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Sävy on juuri oikea.

(kuva: Ari Kettukangas )

Timpan pitäisi löytää jostain vielä kuskinpuolen astinlauta. Hakusessa on myös Scania 110:sen kuskin ovi.

(kuva: Ari Kettukangas )

Projektihallissa riittää tilaa temmeltää.

(kuva: Ari Kettukangas )

Loppuyhteenveto: Ylikotilan isäntien kaikki vapaa-aika tahtoo kulua harrastehallissa. Projektityön palkitsee aina hieno lopputulos. Kiirettä piisaa myös leipätyössä ja Mika toikin haastatteluaamuna ensin kuorma-auton Sotkamosta Nivalaan, aikoi illalla palata taas Kajaaniin ja mennä aamuksi kaivokselle. Tuossa uurastuksessa puolestaan lämmittää varmasti mieltä juuri jutun teon jälkeen yllättäen vastaanotettu paikallinen Vuoden yrittäjäpalkinto. Siinäpä kunnioitettava esimerkki siitä, kuinka yhden miehen kasaama firma voi kasvaa menestyneeksi yritystarinaksi!

Lue myös: Viian Ari pisti Rasvamonttu kaiman limusiinin puikkoihin! - erikoisuuksia Speden Chrysleristä Mihail Gorbatšovin venäläiseen Tšaikaan saakka Nivalan Limusiinissa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat