Viian Ari pisti Rasvamonttu kaiman limusiinin puikkoihin! - erikoisuuksia Speden Chrysleristä Mihail Gorbatšovin venäläiseen Tšaikaan saakka Nivalan Limusiinissa
Viian Ari ja Esa poika. Mestari on innokas autoharrastaja ja leipätyössään kuljetusalan yrittäjä. Esa puolestaan 8-vuotias, jo nyt autoista kiinnostunut koululainen. Taustalla komeilee pihapiirin entiseen sikalan tuotantorakennukseen rakentunut epävirallinen ja hulppea Nivalan Limusiini harrastehalli. Rakennuksen tilat on kuivatettu, lattiat pinnoitettu ja kytketty lämmöt talveksi. Menopelejä on keräilty pikkuhiljaa ohimennen ja välillä niistä on jäänyt aina joku talliinkin. Senior kertoo olevansa koneiden suhteen kaikkiruokainen keräilijä ja eniten häntä kiinnostaa niiden historia. Reilu puolenkymmentä yksilöä niistä on myös museokilvissä.
Tässä aluksi talon "käyntikortti" Lincoln Town Car vuosimallia 2001.
Mutta, mitä, mitä!! Kaima viittoilee heti aluksi toimittajaa istumaan kyseisen limusiinin rattiin!
Hullua ei tarvi kahdesti yllyttää :) 9-metrisestä ja 6-metrin akselivälillä varustetusta limusiinista löytyi heti tila myös kahden metrin jaloille :)
"Ja sitten jo mentiin ja penkka vain pölisi!" Tottapuhuen automaattivaihteinen auto on Ketulle jo entuudestaan tuttu ja ajo onnistui mallikkaasti. Esa todisti myös tilannetta kameran kanssa takapenkiltä. Pitkäksi autoksi myös liikkuminen oli yllättävän sulavaa, vaikka tämmöinen pullapitko kaara saattaakin vaatia tilaa kunnon käännöksissä. Autonperä oli muuten vielä Nivalassa, kun keula oli jo Sievissä :) Isontien p-paikalla poikkeamisen jälkeenkään ei kuulunut rymähdyksiä, eikä pelteihin tullut lommoja. Tämmöiseen autoon kun niitä kolhujakin mahtuisi. Kaimallakin oli nuorena miehenä automaatti Saab ja sen jälkeen hän ei ole muita laittanutkaan.
Onnistuneen koeajon jälkeen tutustutttiin auton perällä olevaan herraosastoon.
Seuraavaksi kurkataan aarreaittaan!
Mercedes-Benz Coupe vuosimallia 1992.
Kyseessä leveä urheiluauton tyylinen malli, jonka pellin alla hyrskyttää V12 kone. Moottoritila on niin täyteen pakattu, ettei sinne taida mahtua Esankaan käsi nyrkissä.
Peli starttasi nytkin pirteästi.
Autoa ei ole juurikaan ohitettu maantiellä.
Cadillac Coupe DeVille vuosimallia 1959.
Kyseessä museokilvissä oleva siipiauto, joka on ollut Arin omistuksessa jo toistakymmentä vuotta.
Pelissä on aikakautensa suurimmat siivet. Siivekeet toimivat koristeena ja ne vähentävät myös vääränsuuntaisia ilmavirtauksia.
Onkohan kyytikin kuin ilmalaivassa.
Lincoln Continental Town Car vuosimallia 1978.
Museorekisterissä oleva auto tuli lääkäriltä Kanadasta. Se oli siellä uudesta saakka yhdellä omistajalla.
Tahti jalalle antaa pellin alta löytyvä 7,5 litran moottori.
Cadillac Eldorado vuosimallia 1973.
Rättikatolla varustetusta avomallista löytyy 8,1 litran moottori.
Lincoln Town Car vuosimallia 1999.
Aikalailla identtinen peli koeajossa olleen limusiinin kanssa. Näitähän on hyvä olla useampi, nimittäin samalle pyhälle voi sattua vaikka useammat häät.
On sitä asiakaskunnassa näköjään riiattu ilman tarkkaa juhlapyhääkin :)
Pontiac Firebird Trans Am GTA vuosimallia 1990.
Ritariässä autosta saa katon targapalat irrottamalla pikaisesti avomallin. Tosin sen jälkeen heittoistuin on galibroitava uudelleen :) Auto on ehostettu ja uudelleen maalattu.
Autosta löytyy analogisen kojelaudan sijasta merkkipiirissä mainittu "liekinheittomittaristo". Mestarikin katsoi aikanaan innokkasti suosittua Knight Rider tv-sarjaa.
Volvo 740 vuosimallia 1985. Kyseessä Åstromin vanha edustusauto, josta löytyy kaikki merkin varusteet ilmastoinnin, webaston ja kattoluukun lisäksi.
Venäläinen Gaz Tšaika-13/3250 vuosimallia 1962.
Auto ollut papereidenkin mukaan neuvostoliiton pääsihteeri Mihail Gorbatšovin käytössä.
Ja vielä puolella paranee! Peli on aikanaan rekisteröity Suomeen ja kuvassa alkuperäiset kilvet!
Kaara tuli Nivalaan Sipoosta eräältä rakennusyrittäjältä. Arin porukka purki, entisöi ja maalasi pelin tähän nykyiseen kuntoon. Se on amerikkalaisen Packardin kopio, mutta sisältää tekijämaansa venäläistä ja haasteellistakin tekniikkaa.
Autossa on hieno keula jos peräkin. Kyljessäkin on jänniä muotoiluja.
Kun peliä entisöitiin ja yhdestä kohdasta piti hitsata, laikat vain kuluivat eikä peltiiin meinannut tulla jälkeäkään. Olisikohan kori tehty ihan luodinkestävästä pellistä.
Kurkataanpa onko ison herran salkku unohtunut kyytille?
Auto lähti heti käyntiin ja se vie kuulemma joidenkin arvioiden mukaan paljon löpöä. Mestarin mukaan vain puoli tankkia kesässä, riippuen miten paljon ajaa.
Bensamoottorista löytyy 195 hevosvoimaa. Oikeassa takakulmassa haitarimallinen jarrustehostin.
Tässä peli on purettuna.
Ja valmiina menossa maalaamoon. Työn hoiti todella taitavasti ammattimaalari Väripajalla Sievissä.
Hallin seinältä löytyy täydellinen luettelo Suomessa olevista Tšaikoista. Niitä on kaikkiaan 22 kappaletta ja merkkiä on ollut vaikea saada maahan. Yleensä tilaajina ovat olleet firmat.
Vieläkin puhaltaa Idästä! Lada 2107 vuosimallia 1979. Malli ei ole harvinainen, mutta kaikki kyseiset myytävät yksilöt ovat jo hiljalleen melko hakemisessa.
Skoda Octavia vuosimallia 1962.
On se muuttunut tuokin merkki nykyiseen verrattuna.
Ekono tarroja löytyi korista.
Volga Gaz "hirvikeula" vuosimallia 1969.
Peli on menossa työnalle ja peräkontissa pressun alla...korjaan, jossain laatikossa odottaa myös keulaan kiinnitettävä hirvikoriste.
Tämmöinenkin Volga löytyi hallista.
Lada 1500 "tuplavalo" S-malli.
Nelilyhtyiset Ladat ovat hamuttuja malleja.
Siistissä kunnossa.
Lada 1500:sta tuplalyhdyillä on tullut aiemmin vastaan ainakin Ylikiimingissä.
Työväen auto! Onko palkka niin huono, ettei ole varaa ostaa vaatteita :)
Ladahan on Euroopan riskeimpiä autoja, se pystyy vetämään jopa kilometrin jonoa perässään :)
Isuzu Bellett 1500 vuosimallia 1969. Se oli aikansa suurimpia henkilö-autoja.
Cadillac CoupeDeville vuosimallia 1981.
Kyseessä Saudi-Arabian vientimalli, jossa keulamaskit ja perä ovat erilaisia. Se on harvinainen V8 koneella ja silti 4.1 litraisena. Voidaankin siis puhua pikku-V8:sta.
Takana kromihenkselit ja kattona valkoinen nahkavinyyli.
Chrysler Newport vuosimallia 1978.
Kyseessä MTV:n entinen auto, jota käytettiin mm. Pulttibois sketsisarjassa ja Speden erilaisissa elokuvissa.
Auto päätyi Nivalaan Himangalta erään kaupan yhteydessä. Mukana tuli myös alkuperäiset puskurit, jotka ovat nyt paikallaan. Muutoinkin peli on kattotyötä vaille alkuperäisessä kunnossa.
Onkohan tuonne penkille jäänyt Speden käsikirjoitukset? :)
Autossa on vielä paikallaan MTV:n NMT-puhelimet. Tässä Mobiran rasia...
...ja erikoisesti luuri takana. Ari testasi aikanaan numeron ja se kuului myös maikkarille. Autosta on tehty juttu Mobilisti-lehteen.
VIDEO: Auto oli mukana myös elokuvassa Uuno Turhapuron poika vuonna 1993.
Katto oli mustaa vinyylinahkaa, joka poistettiin ja nyt uusi vinyyli tulee tilalle. Jenkkiautona peli on hyvä ajettava ja siitä löytyy miellyttävät penkit.
Valkoinen Tšaika vuosimallia 1969.
Samanlainen kuin aiemmin nähty musta yksilö, mutta tämä ei ole ollut julkkiksen käytössä.
Petro Saab 99 1970-luvun loppupuoliskolta. Kyseessä alkuperäinen petroolin syöjä ja siitä löytyy kaksi tankkia. Kone laitettiin kuitenkin käyntiin bensalla ja kaasutus sekoitteli loput ja esilämmitti ilmankin toimivasti. Nyt kun bensan hinta on kohonnut pahimmillaan 2 euroon litralta, petrooli olisi taas edullista ainetta. Niin se oli aikoinaankin ja moni muutteli silloin autoja tuolle polttoaineelle. Mutta saako ainetta enää mistään ja lätkäistäisiinkö sillekkin heti tuntuva petroolivero! Kyllähän autoilukustannusten karmit on laitettu niin ahtaalle välille, ettei siitä mahdu menemään läpi paksun lompakon kanssa :)
Moskvitsh Elite 1300 M vuosimallia 1967. Venäläinen tuplavaloilla varustettu eliittivehje. Nelilyhtyiset mallit ovat harvinaisempia.
Skoda 120.
Opel Rekord vuosimallia 1967. Peli on museorekisterissä.
Hallin seinää reunustaa kymmenien metrien matkalla varaosa- ja tarvikehylly. Ari pelasti niitä mm. eräältä vanhalta huoltoasemalta ja uusia osia on tullut muutamilta muilta tahoilta. Valikoima on tarkoitus vielä luetteloida. Esimerkkinä mainittakoon huikkasarja, hik! Kysymys on kuitenkin moneen automerkkiin soveltuvasta rikastimen muutossarjasta, jolla automaattiryyppyiset pelit muutetaan käsiryyppyisiksi.
Vanhoja autotestereitä ja oskilloskooppeja, joilla on katsottu mm. kosketuskulmia. Osa niistä on Nivalan ammattikoulun entisiä ja kaikki myös toimivia laitteita.
Tämä testeri on autokorjaamolta Kokkolasta. Sekin on viiimeisiä laitteita, ennen kuin kalusto muuttui kevyisiin obd pistokkesiin. Nykyisin nakataan vain bluetooth palikka autoon ja loput katsotaan tietokoneelta.
Honda CB750 vuosimallia 1980.
Peli on entisöity ja museokilvissä. Se on 4-sylinterinen rivimoottoripyörä ja ollut mukana kesämatkailussa. Sillä ei ole nyt ajettu 5 vuoteen.
Kaikenlainen konemaailman irtaimisto kiinnostaa myös mestaria.
Seinällä Esson ilmanpainetaulukko.
Onko tämä nyt se kuuluisa sähköauto!
Vanhat kääsit.
Vanhaa elektroniikkaa.
Vanhoja läppäreitä ja älypuhelimia :)
Vanha projektori, jolla näytetään 8-millisiä filmejä.
Esa ja vanhaa kamera kalustoa. Nuori-isäntä hoiti myös ansiokkaasti muutamien valokuvien nappaamisen jutun teon aikana. Tällä hetkellä junioria kiinnostaa autojen lisäksi myös jalkapallo-, jääkiekko-, pesäpallo- ja sählyharrastus.
Ja nuori se on joskus ollut Arikin. Kuorma-autoilu lähti liikkeelle näistä ajoista. Tässä pikkupoikana istutaan ja päristellään isän vanhan Bedfordin eli "petterin" hytin päällä.
Tässä Ari on suunnilleen Esan ikäinen ja tästä käynnistyi miehen autoharrastus. Tuolloin isä osti Fiat 600:sen.
Loppuyhteenveto: kyllä mestarin valokuva pikkupoikana Bedfordin hytin kanssa oli selkeä enne. Tänä päivänä omalta pihalta löytyy siisti rivi Scaniaa ja Volvoakin ja leipä irtoaa kuljetuspuolen yrittäjänä. Tuossa kun jutun teon aikana kuunteli koneiden rassailun, perheen harrastusten ja päivätöidenkin myötä kiireistä johtajaa, toivottavasti hän ehtii ansaitusti istahtaa välillä rennosti myös sinne limusiinin peräosastolle :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu