Pohjolan Riston kasaaman äijäkerhon konehommat tehdään pohjolan tallissa Kalajoella - erikoisuutena mm. Chevrolet Styleline

11.03.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa hirnuaa ja kirnuaa hevoset tällä kertaa Kalajoella. Pohjolan Risto ja kumppanit ovat perustaneet koneiden harrastehallit ja äijäkerhon tilat kylän vanhalle meijerille. Puuhailu siis tapahtuu aina "pohojolan isosa tallisa" :) Onpa paikkaa kutsuttu leikkisästi myös nordic garageksi. Suvussa koneita harrastetaan jo viidennessä polvessa ja mukana touhussa on myös Tanhualan Antti, jonka kanssa mestari nuohuaa koneiden perässä ulkomaita myöten. Katsotaanpa mitä aartehia kokoelmaan on karttunut!

(kuva: Ari Kettukangas)

Pohjolan äijäkööri. Tanhualan Antti (edessä vas.), Pohjolan Eemi (takana oik.) ja mestari itse Pohjolan Risto (takana vas). Ei ole ihme jos "pohojolan tallissa" olisikin kylmä, nimittäin koneiden uudet harrastehallit ja äijätilat on rakennettu Kalajoen vanhalle meijerille :) Totta puhuen suuremmat tilat tarjoavat hienot lisäpuitteet koneiden kotivärkkäilylle. Työelämässä Eemi puolestaan toimii perheyrityksen E Pohjolan toimitusjohtajana ja firma harjoittaa betoninkuljetusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Risto ja Antti on saman ikäluokan miehiä. Kaksikko on yhdistänyt voimansa ja he haravoivat omien sanojensa mukaan koneaarteita ja vähemmän aarteita aina ulkomaita myöten. Tiimi kuulemma toimii otsikolla  "suomen aarteenmetsästäjät". Jälempi miehistä on muuten ammatiltaan kelloseppä/ hienomekaanikko ja työskennellyt aikanaan Radio Pookin perustajan Tapio Järvelän koruliikkeissä. Haastatteleva toimittaja haistoikin heti miehessä saman tuoksun :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Mutta mitäs pirssiä ne ukot oikein piirittää? Opel Rekord Olympia P2 vuosimallia 1961. Kyseessä on Riston silmäterä. Karvalakkimallin auto, johon on entisöinnissä mm. laitettu umpeen jälkeenpäin puhkaistut takasivulasit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Risto on itsekkin vuosimallia -61 ja molemmat ovat myös "rekisteröity" marraskuussa. Autoon on löytynyt täysin alkuperäiset kilvet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on tarkoitus maalata kesäautoksi. Elokuulle on suunniteltu Opelin ja Fordin kokoontumisajoa ja projektin pitäisi näillä näkymin valmistua siihen mennessä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton verran karheaa ajanpatinaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikä tekee Ristolle autosta erityisen? Hänen pappalla oli tällainen menopeli uutena ja mestari itse sai istua sylissä opettelemassa ajamista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Opelissa on Camaron vanteet.

(kuva: Risto Pohjola)

Ei se tuo autoharrastelu ole aina kellosepän työtä! :)  Tässä ollaan metsästämässä foorteja Antin kanssa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Meijerin isoista tiloista järjestyi myös erillinen automaalamo. Porukka on myös hankkinut yhteisiin puuhanurkkiin autonosturin ja rengaskoneen. Maalauksessa on juuri parasta aikaa Oulun serkun tuoma mersu S vuosimallia 1988. Seuraavana jonossa odottaa Opel.

VIDEO: Autot jalostuvat myös Antin omassa kotitallissa. Miehen runsas konekokoelma vaatii jossain vaiheessa Rasvamonttu -ohjelman oman vierailun, mutta maistiaisia tähänkin kohtaan. Projektina tässä vaiheessa on mm. menossa avo 20M RS vuosimallia 1971 ja lisäksi talvisäilöstä löytyy 20M hardtop vuosimallia 1967.

(kuva: Antti Tanhuala)

Antti harrastaa taunuskalustoja. Tässä vetojuhtana Ford Taunus 17M turnier vuosimallia 1971 ja perässään Sprite Musketeer vaunu vuosimallia 1967. Ford Taunus oli Saksan Fordin valmistama automallisto, jonka jotkin versiot ovat yhteneväisiä Englannissa valmistetun Ford Cortinan kanssa. Merkkiä valmistettiin Euroopassa vuoteen 1982 asti, jolloin sen korvasi takavetoinen Ford Sierra.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volkswagen kupla 1300 avo 1970-luvun alusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän auton Eemi voitti 16-vuotiaana pääpalkintona Ylivieskan Kärkkäisen sipsiarvonnasta. Volkswagen "Kupla" on Volkswagenin ensimmäinen automalli, jota valmistettiin eri maissa vuosina 1938–2003. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevrolet Styleline vuosimallia 1951.

(kuva: Risto Pohjola)

Kyseessä on aito avo "dollarihymy" ja super harvinainen auto Suomessa. Se on tuotu maahan raatona Etelä-Amerikasta Perusta. Pietarsaarelainen aiempi omistaja aloitti entisöintityön, mutta iän kartuttua vaihtoi sen Riston kanssa avo Mustangiin. Autossa on erikoinen keula, pohjassa ei ole hitsaamista, kattomekanismit ovat tallessa ja se saa myöhemmin rättikaton. Valkoinen on pohjamaalia ja kori on ollut alunperin väriltään vihreä. Tällä hetkellä harvinaisuus on kasvamassa korkoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevy Stylelinen alkuperäinen 3.8 suorakuutonen. Taitaa painaakin melkoisesti, mutta tyyli edellä ja tuottona n. 100 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevrolet Sportside vuosimallia 1990.

(kuva: Ari Kettukangas)

Riston hyötykäyttöharrasteauto :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Grantin puuratti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämäkin on miehen silmäterä ja siinä miellyttää erityisesti lavamalli. Autoa on laskettu 15 sentin verran rautajousille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla on 5,7 V8 ruiskukone ja 180 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Varmalla autolla on päästelty 8 kesää ilman mitään remonttia. Se tuli kokoelmaan moottoripyörän vaihdossa Ylöjärveltä. Chevy on tarkoitus maalata jossain vaiheessa.

(kuva: Risto Pohjola)

Kiillotettu Daimler vuosimallia 1989.

(kuva: Risto Pohjola)

Daimler lähti lopulta uudelle omistajalle.

(kuva: Risto Pohjola)

"Sarjassamme - ei olisi pitänyt koskaan myydä". Chevrolet Camaro RS vuosimallia 1979.

(kuva: Risto Pohjola)

Porsche 924 vuosimallia 1979. Auto oli rakennettu raadosta ja sekin on nyt maailmalla.

(kuva: Risto Pohjola)

Triumph Herald vuosimallia 1964. Peli on lähdössä uudelle omistajalle ja punainen tuli lopulta tilalle.

(kuva: Risto Pohjola)

Eemin museoikäinen BMW M5 vuosimallia 1989.

(kuva: Risto Pohjola)

Alkuperäinen ja tosi harvinainen bemari.

(kuva: Ari Kettukangas)

BMW E21 vuosimallia 1975. Kyseessä harvinainen korimalli ja Eemi hankki tämän ensimmäisen autonsa 16-vuotiaana vaihtamalla sen moottorikelkkaan. Koneesta löytyy sen aikaiset turbot ja kaikki muut herkut.

(kuva: Ari Kettukangas)

Audi A80 vuosimallia 1988. Pirssin saisi ikänsä puolesta jo museoautoksi ja sillä on ajettu vain 130 tuhatta kilometriä. Se on varma peli ja hallilla yhteiskäytössä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaimon kauppakassi Renault Twingo. Näistä otetaan rättikattoja muihin pirsseihin ja Risto jätti tämän yhden jemmaan kesäautoksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Triumph Herald vuosimallia 1968.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä erikoisuus löytyy Riston kotitallista, eli haarakonttorista. Kyseessä on englantilainen menopeli, jonka saa katon ruuvit irrottamalla avoautoksi. Auto ja katto löytyivät eri paikoista ja katosta oli vielä leikattu pois 20 sentin palanen. Lopulta mestari teki kompromissin, päätti kallistaa takaikkunan ja teki luomuksesta tällä katolla maailman ainoan Coupe Herald mallin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä samainen yksilö oli aikanaan mestarin ensimmäinen auto ajokortti iässä. Myöhemmin se lähti maailmalle ja toissatalvena löytyi yllättäen Ylivieskasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kurkataanpa paljonko tällä on ajettu...oho!...missä ne mittarit on?

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinä on tulossa uutta liuskaa tilalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Starttaaminen on vielä monen työvaiheen takana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohtia...

(kuva: Ari Kettukangas)

Triumph Herald on brittiläisen Standard-Triumph-yhtiön vuonna 1959 esittelemä henkilöautomalli, joka oli tuotannossa 1970-luvun alkuun saakka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Juliste kotitien viitoittamana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ski-Doo kelkka 377 koneella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällä on pikkupojat harjoitelleet merenjäällä. Se kulkee parhaimmillaan 80 kilometriä tunnissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyrkijä mopo vuosimallia 1961. Pelkkä runko löytyi Romu-Heikiltä Oulaisista ja osia on löytynyt kasaamiseen yksi kerrallaan erilaisilta rompetoreilta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja Pohjola merkkinen polkypyörä vuodelta 1961. Missähän yrityksessä muuten on kaikki Riston vakuutukset? :)

(kuva: Risto Pohjola)

Eemin ja kumppaneiden jenkkivene.

(kuva: Risto Pohjola)

Pojat aloittivat tämän projektin viime kesänä. Veneestä löytyy Chevyn bensakone V8 ja 350 kuutiotuumaa. Pikkuhiljaa valmistuvassa vehkeessä riittää kokoa, näköä ja ääntä.

(kuva: Risto Pohjola)

Eemin ja kumppaneiden talven aikana rakenteilla oleva taukobussi. Valmiista tiloista tulee löytymään mm. keittiö ja sauna.

(kuva: Risto Pohjola)

Isän 6-vuotias iltatähti. Perheen nuorimmasta jälkikasvusta on tulossa kovaa vauhtia mersumies. Puhelin sillä tuntuu vaan olevan liikaa korvalla...hetkinen...eikö se kuulukkin asiaan :) Kiinnostus koneisiin jatkuu suvussa jo viidennessä polvessa. Riston isällä oli aikanaan kaivinkoneita ja sora-autoja, sekä pappalla mm. kuorma-autoja, puuputkikoneita ja kodinkoneliike.

(kuva: Risto Pohjola)

Firman raskastakalustoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Äijätiloihin on hankittu huonekaluja ja rekvisiittaa kirpputoreilta. Seinässä oleva juliste taas on ihan uniikkia tavaraa. Viihdetaiteilija Jope Ruonansuu ja Radio Pookin Paavo Hartikka olivat mukana poikienkin lanseeraamassa Vormula Weekend -tapahtumassa Kalajoella vuonna 2010. Jope kyyditsi tuolloin lapsia omistamallaan Jormula autolla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jope Ruonansuu oli mm. vannoutunut  taunusmies ja Kalajoen porukan hyvä kaveri. Mies ja Ford Taunus 17M Super vierailivat myös tässä Antin järjestämässä Ford -tapahtumassa vuonna 2013.

(kuva: Risto Pohjola)

Jopen Taunusta testaamassa. Antti puolestaan varmisti Jopen kotiin pääsyn, hoitamalla mm. Taunuksen väljäksi päässeet nivelet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Äijätiloista löytyy myös tämä Awo 250 CC moottoripyörä vuosimallia 1952.  Tämä itäsaksalainen kartaanivetoinen vehje on valmistettu Simsonin tehtaalla. Riston isällä on ollut vastaavanlainen uusi pyörä 20-vuotiaana ja hän haki vanhan valokuvankin mukaan sillä äidin aikanaan Oulaisista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Äijätiloista löytyy mm. Mobilisti- ja V8-lehtejä. Jälkimmäisiä kaikki numerot vuodesta 1978 alkaen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: onko meijeriltä unohtunut kerhotiloihin vanhoja jääkaappeja? Ei suinkaan, vaan näillä kaapeilla äijätiloissa kuunnellaan Pookia! Laitteita on kuulemma vuokrattu myös erilaisiin tapahtumiin. Massiivinen oli kaiken kaikkiaan myös herrojen konekokoelma. Mikäs laulu sieltä kamoista nyt alkoi kuulumaan: "Ukot pontevat Pohjolan tallissa on, se on entisen meijerin halli. On koneiden määrä niin loppumaton ja harvassa usean malli. Tämä touhu mun mieltäni innostaa, se on Kalajoen äijien puuhamaaaaa!"

Lue myös: Matti Schönbergin hallissa ei koneet vanhene - 60-luvun entisöidyt kuorma-autot ja kuormaajat saavat uuden elämän Oulussa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat