Hongan veljekset rakentavat omaperäisiä traktoreita ja työkoneita Raahen Arkkuperällä

23.01.2020 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu kurvaa tällä kertaa 8-tieltä Arkkukarin Mutalaan Raahessa. Hongan veljekset ovat niillä kulmilla tunnettuja kättentaidoista ja runsaasta konekannasta. Kuvassa Tuomo (vas.) ja Urho Honka. Taitavia veljeksiä oli alunperin neljä ja nykyään kaksi jatkaa perinteiden vaalimista. Kokoelmasta löytyy jopa itse rakennettuja traktoreita ja metsäkoneita! Valtavaan valikoimaan tutustuminen jäi kesken parin tunnin kierroksesta huolimatta. Katsotaanpa minkälaisia on ne hongankolistajat!

(kuva: Ari Kettukangas)

Aluksi Sisu vuosimallia 1967. Tämä oli aikanaan maitoauto, jolla ajettiin maitotonkkia Siikajoelta Liminkaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuomo oli koekäynnistänyt auton tunti ennen rupattelua ja hyvin oli yskäissyt silloinkin. Auto on mm. hiekkapuhallettu ja maalattu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Myös lava on veljesten rakentama. Alunperin sen tilalla oli maidon kuljetukseen tarkoitettu koppirakennelma. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Veljes-sarjasta toiseksi vanhin Matti poistui konemiesten vahvuudesta vuonna 2015. Hänestä jäi muistoksi samalta vuodelta mestarin itsensä tekemä Koo-peli -traktori. Se on rakennettu monista osista mm. edessä on Porschen akseli ja pellin alla pienoiskuorma-auton 80 hevosvoiman moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koo-peli nimi tuli luonnollisesti "kootuista osista". On se monenmerkkinen peli :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä Porsche on Urhon käsialaa. Etupää on uudenpaa ja takapää on etupäässä vanhaa :) Periaatteessa kaksi traktorin "puolikasta" on yhdistetty välilaipalla. Huomatkaa kuinka lyhyt on akseleiden väli. Lyhyen näpäkkä, vain miten se seppä itse tämän esitteli!

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä metsä-/kaivinkone on myös Urhon rakentama. Jopa sylinterit on itsetehtyjä, koska niitä ei saanut kaupasta. Voimaa antaa mersu 240:sen moottori. Teon alla on juuri kauha ja koura. Koska tämä ei ole moto, niin itsetehtynä sitten koto :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Fordson Major tunnetaan "mörkönä". Tämä peli on 50-luvun alusta ja se on kaikinpuolin korjattu ja kunnostettu. Näitä on tuotu Suomeen aikanaan vain 150 kappaletta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Jubilen juhlamalli vuodelta 1953. Tämän mallin teko täytti silloin 50 vuotta. Näitäkin "juhlarahoja" on tuotu vähän Suomeen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Super Dexta vuosimallia 1962. Veljesten isä osti tämän uutena.

(kuva: Ari Kettukangas)

Dexta vuosimallia 1960.

(kuva: Ari Kettukangas)

Man on aina mies paikallaan :) Tämä on vuosimallia 1962 ja se on neliveto 3 sylinterisellä moottorilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Siihen aikaan kun isä Zetorin osti..... ja nyt tämäkin vuoden 1955 25A-malli on kunnostettuna ja rekisteröitynä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo vuosimallia 1961. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän koneen takana lukee Case ja edessä David Brown. Nekin merkit fuusioituivat jotenkin kummallisesti Hongan hallissa takavuosina :) Traktori on vuosimallia 1977.

(kuva: Ari Kettukangas)

Iso Fiat 1000 vuosimallia 1973.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo 700 on mukana maatalous- ja hakehommissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harmaa Fergu, josta laulujakin on luriteltu. Turvakehys on Ruotsin peruja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maissimallin amerikkalainen Farmali 40-luvulta. Mikähän muuten on lyhyen etuakselin idea ja tarkoitus?

(kuva: Ari Kettukangas)

Saksalainen Fahr 177. Tätä mallia mainostettiin ergonomisella istuma-asennolla. Kyllä on joutunut isontalon isäntäkin istumaan nöyrästi palkkakuopassa tuolla vehkeellä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Itävaltalainen Steyr vuosimallia 1952. Näyttää hämäävästi kotitekoiselle, mutta on tehdasvalmisteinen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Farmali 50-luvun alusta. Piiiiiitkä traktori, mutta Amerikassahan kaikki on aina suurempaa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo Buster vuosimallia 1967. Tuolta näyttää hyvin pidetty traktori!

(kuva: Ari Kettukangas)

Pikku Valmetti odottelee myös tohtorille pääsyä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Heikkilän Santeri kasasi tämän polkupyörän raahelaisessa pyöräkorjaamossa 50-luvun alussa. Tapauksen todistaa runkoon kiinnitetty laatta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Monta miestä työllistävä rysky on hyvä symboli Hongan veljeksistä. Ukot ovat puhaltaneet konehommissa kauan yhteen hiileen ja se on todella tuottanut satoa ja tulosta!

(kuva: Ari Kettukangas)

Hongan pajassa on sorvattu eräskin lastu vuosikymmenten aikana. Toisin sanoen se on ollut talon yksi leipäpuu.

(kuva: Ari Kettukangas)

LOPPUYHTEENVETO: todettakoon kaikkien rakennelmien perusteella, Hongan pojilla täytyy pyöriä pääkopassa paljon enemmän hammasrattaita kuin meillä normaali tallaajilla  :)

Lue myös: Isohannin Masi ja Pannulan Joni ovat liekeissä autoihin Kokkolassa - asennuksessa Suomen suurin turbo!

Kilpailut

Uusimmat