Selvitys eurooppalaisen raideleveyden ulottamisesta Ruotsista Pohjois-Suomeen valmistui
Väylävirastosta suunnittelutoimialajohtaja Jaakko Knuutilaa haastattelee Jussi Häkkilä.
Väylävirasto on selvittänyt liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta, miten eurooppalainen raideleveys voitaisiin ulottaa Ruotsista Pohjois-Suomeen. Eurooppalainen raideleveys on 89 milliä kapeampi kuin Suomen raideleveys. Selvityksen mukaan nykyisen radan viereen rakennettava uusi kapeampi rata olisi todennäköisesti paras tapa ottaa eurooppalainen raideleveys käyttöön Pohjois-Suomessa. Raideyhteydet muualle Suomeen säilyisivät ennallaan, mutta yhteydet Ruotsiin paranisivat. Selvitystyössä on tarkasteltu yhteyksiä nykyisen rataverkon laajuudelta Oulun pohjoispuolella sekä lisäksi Oulusta Raaheen. Kokonaan uutena yhteytenä on tarkasteltu rataa Kolarista Ruotsin Svappavaaraan. Joissakin kohteissa myös limittäiset raiteet voisivat olla ratkaisuna, jos nykyisen raiteen viereen ei olisi mahdollista rakentaa uusia raiteita. Eri raideleveyksiin liittyvät ongelmat on mahdollista ratkaista myös junakalustoon tehtävillä muutoksilla tai uusilla innovaatioilla. Pohjolan Radan eli Rail Nordican suunnitteluun on osoitettu vuoden toisessa lisätalousarviossa 20 miljoonaa euroa. Hankkeessa suunnitellaan eurooppalaisella raideleveydellä toteutettavaa yhteyttä Haaparannasta Kemin satamaan ja Tornio-Röyttä-välille. Suunnitteluhanke sisältää myös Tornionjoen ratasillan suunnittelua ja uuden kuormauspaikan suunnittelua.
Lue myös: Limingan ja Oulun välille kaavaillaan kaksoisraidetta