Soraisen ja kivisenkin tien kulkenut Karppasen Mika teki paluun rallipoluille SM-sarjan ja erikoisvalmisteisen Toyota GR Yariksen myötä Rantsilassa

02.03.2023 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa virtaa tällä kertaa bensa suonissa Siikalatvan Rantsilassa. Kerälän kylän eräästä autotallista löytyy SM-tason rallikalusto ja kuljettaja. Karppasen Mika teki kauden alussa paluun ralliin ja aloitti kilpailut kyseisessä sarjassa Toyota GR Yariksen hankinnan myötä. Aikaisemmin Citroenilla ajellut konkari päätti vaihtaa ajokin merkkiä ja ottaa käyttöön erikoisvalmisteisen mallin, jota vastaavaa kokonaisuutta on vain yksi Suomessa. Tähän astinen ajettava on ollut soraista, asfalttista ja välillä myös melko kivistäkin polkua. Ja vaikka aiempi Citikka jopa paloi maantasalle Espanjan MM-ralleissa, tallista löytyvää entisöityä Lanciaa raaskitaan käyttää enään vain vip-tehtävissä. Seuraavaksi tutustaan tähän pitkänlinjan autoharrastajaan, tallin kalustoon ja tapauksiin rallipolun varrelta!

(kuva: Ari Kettukangas)

Karppasen Mika. Pitkänlinjan autoharrastaja, kilpa-ajaja ja oman Kiinteistöhuolto M. Karppasen toimitusjohtaja vuosimallia 1969. Kiinnostus autoihin lähti hänellä liikkeelle jo nuoruuden kaveriporukoista, peltoautoista ja joella pidetyistä jäärata-ajoista. Ralliharrastus on ollut myös mainiota vastapainoa työelämälle. Mestari tykkää ottaa haasteita vastaan ja Citroenista on siirrytty uuteen Toyota tuttavuuteen 9 vuotta kestäneen aktiivisemman kilpaharrastuksen jälkeen. Vuodesta 2013 alkaen ajettiin ensin 3 kautta, sitten pari vuotta satunnaisia MM-ralleja ja comebackin ja uuden auton myötä aloitettiin SM5-sarjassa kuluvan kauden alussa. Takana oli jo ainakin Rovaniemen ja Kuopion osa-kilpailuja ja tuoreen ajokin myötä oli vielä suuria haasteita mm. auton jousituksen kanssa. Ja vaikka vuosien aikana on ollut suuriakin vastoinkäymisiä, ne ei silti ole lannistanut miestä. Silloin on ollut vain tärkeä muistaa, että menestyminen vaatii ankaraa työtä ja timantit syntyvät tässäkin lajissa takomalla. 

(kuva: Ari Kettukangas)

KHMK Racing. Tiimi- ja huoltoporukka asustaa eri puolilla Suomea ja kartturin lisäksi sen ydinjoukko koostuu 4-5 hengestä ja muista hyvistä yhteistyökumppaneista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikan kartturina on kokenut ralliharrastaja Saku Hämäläinen Kajaanista. Saku aloitti yhteistyön tämän kauden alussa ja hänet on palkittu kultamitalisti kartturina vuonna 2021!

(kuva: Mika Karppanen)

Koko tiimi koolla kovan onnen Citroenin kanssa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tiimin nimi tulee suoraan Mikan leipäpuusta. Kiinteistönhuollon toiminta on jo pyörinyt 22 vuotta ja rinnalle perustettiin myöhemmin vielä uusi yhtiö KHMK Kiinteistöt.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ennen Toyotaa Mika ajoi aiemmin pääasiassa Citroenilla. Kalustoon kuului mm. etuvetoinen R2 ja nelivetoinen R5.  Omassa tallissa hoituu pikku huollot ja rappaukset ja varsinaisen tiimin työt tehdään eri puolilla Suomea. 

(kuva: Jani Salonen)

SM5-sarja. SM-sarja uudistui tälle kaudelle ja entinen oli nimeltään SM2 luokka - kansallinen neliveto.

(kuva: Mika Karppanen)

Ralliuran aloitus Daihatsu Caragella vuonna 1990. Ja seuraavaksi vielä ensin nykyhetkeen!

(kuva: Ari Kettukangas)

Toyota GR Yaris vuosimallia 2021.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on alunperin Italiassa cup-autoksi rakennettu peli, joka tuli Suomeen syksyllä. Mikan tiimi muutti sen Suomen ralliteille sopivaksi ajokiksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaikka Toyota on laatumerkki, kisa-autoja saa aina rapata. Koska kyseessä on vielä uusi auto, kauden alussa on ollut vielä suuria teknisiä ongelmia mm. jousituksessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lajissa kuitenkin päästään hiljalleen kokeilemalla ja testailemalla tuloksiin. Työ ja menestyminen vaativat kuitenkin aina aikaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ralli-autossa tärkeintä on ajettavuus, rattaan pito tiehen ja moottorin voima tulee tässä järjestyksessä viimeisenä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelillä on nyt ajettu 600 ek kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Varustuksena on erikoisvalmisteinen 6-vaihteinen vaihdelaatikko. Sekventaalissa lootassa ei tarvi käyttää kytkintä, vaan kaasu pohjaan ja suoraa vetoa kepistä. Vaihde vaihtuu siis mutkitta isompaan tai pienempään pykälään.

(kuva: Ari Kettukangas)

Turvattu olo.

(kuva: Ari Kettukangas)

Made in Italia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla myllynä 1,6, 3-sylinterinen ja 1600 kuutioinen Turbo GR. Kone itsessään on täysin vakio, mutta kaikki tehosteet löytyvät sen ympäriltä. Tehoa löytyy reilut 330 hevosvoimaa ja vääntöä 420 newtonia. Turbon lisäksi löytyy välijäähdytintä ja 33 millin kuristinta. Tätä kokonaisuutta sekventaalivaihdelaatikkoineen on tehty aiemmin yksi auto Suomessa Toyota Gazoon tehtaalle Jyväskylässä. Kyseiseen malliin perustuu tämäkin peli myös isommalla ilmanotolla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyhjäkäynnillä auto vielä pörisee, mutta kierroksilla saadaan voimaääni. Startin alussa oli vielä normaali mode ja lopussa Mika otti käyttöön kaikki paukut. Kuulosuojaimilla alkoi siis jo olemaan käyttöä! Polttoaineena Pantan valmistama 102 oktaaninen kisabensa. Autosta löytyy turvatankkia ja pikaliittimiä. Löpö kuljetetaan pienissä tynnyreissä ja niistä tankataan autoon veivipumpulla.

(kuva: Ari Kettukangas)

KHMK Racing tiimin tunnusväri on ollut kaikissa autoissa pirteän vihreä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hinausköysi kuin tarjottimella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peräkontin varusteet. Löytyy pikatunkkia, pulttipyssyä, vararengasta ja lumilapioita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vararengas 8 millin piikeillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tänä vuonna on käytetty kolmea eri nastakokoa, 7 millistä soralle, pisimpään käytössä ollutta 8 millistä ja 9 millistä pöperölle. Ralliautoilussa tärkemmät jutut ovat hyvät ajettavuus ja renkaiden pito tiehen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lancia Delta Integrale vuosimallia 1988.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on italialaisvalmisteinen heinälatolöytö 15 vuoden takaa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoa on hiljalleen entisöity ja se alkaa olla alatukivarsia vaille valmis. Pelille voidaan tehdä piakkoin lopullinen FIA:n museopassi. Ajokkia pidetään ns. vip-auto käytössä ja se on toiminut mm. rallien nolla-autona. Sillä ei kuitenkaan raaski enää kisata, eikä viedä sitä soralle. Tähän merkkiin on myös jo suhteellisen haasteellinen löytää osia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alta irtoaa jo aika miedoillakin säädöillä 280 hevosvoimaa ja tehon sijasta onkin haettu enemmän kestävyyttä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on ollut syksystä asti käyttämättömänä ja ilman virtaa. Startatessa tuntuikin toteavan, että sitten keväämmällä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Lancia on italialainen henkilöautojen valmistaja. Lancian perusti autourheilija ja insinööri Vincenzo Lancia vuonna 1906. Lancian nimeen yhdistetään autourheilu ja Lancia tunnettiin ralliautoilusta 1970–1990-luvuilla. Merkki oli mukana pienemmällä menestyksellä myös Formula 1 -luokassa 1950-luvulla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehtaan leima.

(kuva: Ari Kettukangas)

Singneeraus entisöinnistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Martini on kuuluisa cocktail. Juoman alkuperä on tuntematon, mutta sen synnystä on esitetty useita teorioita. Esimerkiksi James Bond tunnetaan martinien ystävänä. Kuljettaja on siis parempi hereille ravistettuna, kuin Martinilla sekoitettuna :) Alkoholin ja tupakan mainonta on nykyään kielletty virallisissa kilpakalustoissa.

(kuva: Eero Auvinen)

Lancia liikekannalla.

(kuva: Hannu Rainamo)

Sitten tositoimiin! Seuraavana kuvia kauden 2023 SM-ralleista.

(kuva: Hannu Rainamo)

Tämän luokan peli saattaa olla liikkeissään haasteellinen kuvattava.

(kuva: Hannu Rainamo)

Haastattelua tehdessä oli jo takana Rovaniemen ja Kuopion osa-kilpailuja.

(kuva: Eero Auvinen)

Tuntuu nastat purevan.

(kuva: Eero Auvinen)

Olisikohan Mika ehtinyt kiinteistönhuoltajana auraamaan radankin? :)

(kuva: Hannu Rainamo)

Mestari sorvin ääressä.

(kuva: Jani Salonen)

Secto MM-ralli 2021.

(kuva: Jani Salonen)

Tällä kertaa soralla.

(kuva: Jani Salonen)

Pitkiä loikkia! Mestarin oma ennätys on 48 metriä ja isot pojat ovat kuulemma päässeet ainakin 60 metriin saakka :)

VIDEO: pitkiä loikkia vasemmalta puolelta.

VIDEO: pitkiä loikkia oikealta puolelta.

(kuva: Merita Mäkinen)

SM-rallissa Seinäjoella 2021.

(kuva: Merita Mäkinen)

Yrittääkö se Mika yllättäen napata myyrän kiinni? :)

(kuva: Merita Mäkinen)

Tottapuhuen, kyydissä ollessa ei varmasti huumori irtoaisi!

(kuva: Merita Mäkinen)

Tilanteesta taidettiin selvitä pelkällä säikähdyksellä.

(kuva: Mika Karppanen)

Ja aina pahenee! Kuva Espanjan Katalonian MM-rallista vuonna 2019. Kyseessä oli Mikan ensimmäinen MM-ralli, johon hän osallistui 50-vuotisjuhlapäivänsä kunniaksi. Synttärikakussa pääsi vain kynttilät vähän leimahtamaan. Kivi osui pohjaan, särki tankkia ja auto syttyi palamaan!!

VIDEO: Citroen syttyy palamaan! 

VIDEO: Citroen täyden palon vaiheessa.

(kuva: Mika Karppanen)

Katalonian reissua valmisteltiin yli puolivuotta ja tarkoitus oli ajaa Kataloniassa perjantain soralla ja lauantain ja sunnuntain asfaltilla. Tulipalo sattui perjantai-illan viimeisellä pätkällä ja pettymys oli varmasti valtava. Auto paloi ihan poroksi ja vain moottori ja vaihdelaatikko tuotiin Suomeen. Rallissa voi palaa autoja ja kun tuli syttyy kunnolla, sitä saadaan harvoin sammumaan. Autojen pohjasuojat soralle on nimittäin tehty muovista tai hiilikuidusta ja korissa itsessään ei juuri ole palavaa. Auton sammutuskalusto on tärkeä pitää kunnossa ja autoissa on automaattinen sammutusjärjestelmä ja käsisammuttimet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muistona on yhä palossa sulaneet kuulokkeet.

(kuva: Mika Karppanen)

Katalonian reissulta odotettiin paljon ennakkoon.

(kuva: Mika Karppanen)

Mahtoikohan Mika olla tuossa vaiheessa enään juttutuulella? Vaikka itse olisi äärettömän huolellinen, rallissa voi siis aina tapahtua omista toimista riippumattomia asioita.

(kuva: Jani Salonen)

Sitten taas vauhtiin! Artic Lapland Rally MM  Rovaniemellä 2021.

(kuva: Jani Salonen)

Ajoista on melkein päivälleen vuosi aikaa.

(kuva: Mika Karppanen)

Ei sentään ihan pohjolan tallissa.

VIDEO: Viron MM-rallit 2020.

(kuva: Mika Karppanen)

Tässä on jo vähän mullan sekaistakin soraa renkaiden alla.

(kuva: Honza Fonek)

Mahtaa olla pimeänä aikana entistä tarkempaa hommaa.

VIDEO: Lausuntoa kameroille Viron MM-ralleissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Yaris starttasi jo innokkaana lähestyviä Jyväskylän SM-ralleja varten. Mika vertaa kyseisen Toytan ja Lancian tekniikkaa vanhaan veivattavaan puhelimeen ja uuteen kännykkään. Yaris pitää ahtopaineet yllä ja kun ne karkaa Lanciasta, menetetään heti parisataa heppaa. Mestari siis arvostaa suuresti kuljettajia, jotka ovat aikanaan pitäneet vanhat kalustot hallinnassa. Ainakin tämän vuoden Mika suunnittelee ajavansa SM-sarjaa, mutta into on edelleen kova myös ulkomaiden kilpailuihin. Toyota hankinta tuli tehtyä myös kaukokatseisesti, nimittäin tulevaisuudessa voidaan ajaa rallia vaikka vety-Toyotoilla!

Lue myös: Pookin Puotipuksuistakin tuttu rompekauppias Arto "Siikalatvan-Arska" Rautalin palasi muistelemaan menneitä takavuosien Kesoil huoltoasemalleen Pulkkilassa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat