Huovarin Janin mersukokoelma kajautti sinfonian Ylivieskassa

15.10.2020 14:30 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu seuraa tällä kertaa johtotähteä Ylivieskan Savelankylään. Huovarin Jani on ehdoton mersumies ja myös autokeräilyn ohessa bussi- ja taksiyrittäjä. Kolmisakarainen merkki on siis hyvä löytymään henkilö- ja linja-autojenkin keulasta. Otetaanpa selvää kokoelman harvinaisuuksista ja mestarin valintakriteereistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Huovarin Jani. Miestä kiinnosti nuorena bemarit, sitten volkkarit ja lopulta parikymppisenä mersut. Tuolloin niistä ensimmäinen oli valkoinen Mercedes Bentz 124. Nykyään valikoimassa on kuusi omalla tavallaan harvinaista mallia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes-Benz on saksalainen automerkki, jonka omistaa Daimler. Mercedes-Benz valmistaa henkilö-, paketti-, linja- ja kuorma-autoja. Merkin perusti Karl BenzGottlieb Daimler vuonna 1926.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aloitetaanpa tästä kokoelman helmestä, eli Mercedes Bentz SEC 500 vuosimallia 1988. Näitä malleja on valmistettu vähän ja ne ovat olleet uutena kalliita. Auto löytyi 10 vuoden etsimisen jälkeen ja toimii nyt käyttöautona. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on uutena 245 hevosvoimaa ja 5 litran iso V8 bensakone, joten vääntöä löytyy. Värisävyltään pirssi on kahvinruskea. Tätä tyyppiä on vielä kymmeniä liikenteessä ja saman verran  purkukuntoisena. Mallia tuotiin Suomeen 90-luvulla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on hyvä ajettava ja nyt kesällä mittariin kertyi 3000 kilometriä. Lukemia kaikkiaan 186 000.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jani taitaa tietää mersun sakaroiden idean. Täältä katsottuna ylin näyttää hintasuunnan, oikeanpuoleinen maksajan ja vasemmanpuoleinen ohitettavan :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Bentz 560 SEL vuosimallia 1988. Kyseessä on myös bensa vehje ja se tuli Amerikan vientiversiona Alavieskaan ja sieltä edelleen Janille Ylivieskaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Floridan aurinko on vaikuttanut sisä- ja ulkoverhoiluun ja värisävy näyttää nyt mattaharmaalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyylikäs viininpunainen nahkaverhoilu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on mailimittari.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kohta 135 000 mailia, eli yli 200 000 kilometriä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on normaalia pidempi akseliväli, joten takaa löytyy 10 senttiä syvempi jalkatila.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz 260 bensa vuosimallia 1988. Kyseessä 124 kori, joka tunnetaan edullisempana työväen mallina. Auto kävi eri omistajien kautta mutkan Ylivieskasta Sievissä ja päätyi lopulta takaisin Janille Savelankylään.  

(kuva: Ari Kettukangas)

 Kori on väriltään tummansininen ja mallia tuotiiin Suomeen 2000-luvun taitteessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kylläpä tuli panorama kuvalla entisestään tilaa ohjaamoon :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Janin mersukokoelmaan pääsee ainoastaan 1996 vanhemmat mallit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nettikaupassa vaatimuksena on myös vuosimalliraja ja puhdas raha.

(kuva: Jani Huovari)

Tässä onkin mestarin kassakaappi, eli talviteloille siirtyneet mallit. Vasemmalla ensimmäinen oma s-mersu turbodiesel 300 vuosimallia 1996, joka on ollut käyttöautona 5 vuotta. Toinen vasemmalta sama s-malli 140 2.8 bensakoneella vuosimallia 1994. Auto on ollut Kreikan suurlähettilään diplomaattikäytössä 10 vuoden ajan Helsingissä.

(kuva: Jani Huovari)

Sama rivi edestä. Toinen oikealta on pihalla nähty sininen mersu ja oikeassa reunassa 123 korinen 2.3 bensa vuosimallia 1978. Se oli  uutena elikeinoelämän valtuuskunnan käytössä Max Jakobsonin aikoihin vuosien 1975-1984 välimaastossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoilun ammattilainen ja SEC 500. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Jahas, taas starttasi...

(kuva: Ari Kettukangas)

Jani ehdotti koeajoa ja miellyttävää mersu kyytiä kylälle.

(kuva: Ari Kettukangas)

On se tuo Secci -86 malliseksi yllättävän automatisoitu menopeli. Korimallissa oli jo uutena sähköinen penkin ja ratin säätö ja pitkäkorisena se tarjoaa automaattisesti myös turvavyön. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Turvavyön komentokeskus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Amerikan versiossa saa istuinsäädöt tallennettua kahteen asentoon.

(kuva: Ari Kettukangas)

Janilla olisi vielä haaveena ns. pystylyhty mersu, jonka hän joskus omistikin. Lisäksi kiinnostaisi myös 600:nen V100 mersu, joita on tehty vähän ja niistä -68 mallisia valmistettiin 80-luvulle asti. Auto on ministeritason pirssi, jossa hinnat on nykyään 100 000 euroa. Epäselväksi jäi, onko hankinnan esteenä saatavuus vai hintataso :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Jani omistaa veljensä kanssa Liikenne Huovarin Oy:n. Myös bussien keulasta löytyy usein tuttu automerkki. Tosin kuvassa vertailun vuoksi myös Volvo. Yrityksessä on mm. 11 kuljettajaa ja Janilla on myös kaksi liikennöivää taksia Ylivieskassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mersu on myös 19 hengen pikkubussi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mersu bussin korityö on tehty Turkissa ja Volvon Suomessa. Siksipä Volvo pysyy pidempään lämpimänä Talvella. Mersu kävi puolestaan keveämmin, mutta seikkaan voi vaikuttaa autojen  15 vuoden ikäero ja kehittynyt moottoritekniikka.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Korona-aika on otettu tarkasti huomioon myös Haverisella. Matkustajille on varattu mm. käsidesiä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Janin tunnustaa armottomaksi mersumieheksi myös kuvassa oleva työntekijä Timo Korhonen. Hän on yksi linja-auton kuljettajista ja kehuu yhteistyötä mestarin kanssa loistavaksi. Leppoisia ja iloisia miehiä molemmat ja sellaiseen kyytiin on varmasti asiakkaankin mukava nousta.

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu 

Lue myös: Matkanivan konepaja jalostaa tyylikkäitä ja viisi vaihteisia kilpa-Fiatteja Oulaisissa

Kilpailut

Uusimmat