Uusimmat
Suosituimmat

Kettu Penalla ei keksinnöt lopu! - mersumiehellä mittarissa 80 vuotta

19.12.2019 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa ei tällä kertaa putoa omena kauas puusta. Kettukankaan Pentti on toimittajan setä ja jutut on molemmilla yhtä pitkiä kuin leveitäkin. Konemies täyttää 80 vuotta, mutta ei aio juhlia pyöreitä. Lahjaksi tehtiin juhlahaastattelu. Pena tunnetaan mm. eräänlaisena "kylähulluna", murakuninkaana, autoilijana ja Pattijoen konemuseon perustajana. Mestarin pää on terävä kuin partaveitsi ja siellä syntyy nerokkaita keksintöjä. Uusinpana mm. laatikkokatokset!

(kuva: Ari Kettukangas)

Kettukankaan Pentti ei ole pitänyt eläkkeellä kuin yhden varsinaisen lomapäivän, silloin matka suuntautui hupailemaan Rokualle. Aina on ollut jotakin hommaa ja joutoajalla on otettu vain jokunen tanssiaskel. Tuon tähtimerkin läpi automies on katsonut 45 vuotta maantietä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aluksi poimintoja kokoelmasta. Tästä alkoi omien sanojensa mukaan "autoilijaisen" ura. A-mallin kantti-Ford vuosimallia 1931, jonka Pena osti vuonna -58. Hinta oli nykyrahassa 70 euroa. Seuraava hoppa oli Popeda vuosimallia 1953. Kädessä tuulensuoja ja kantin peräpenkiltä löytyi myös korsetti :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kun Pena osti tämän ensimmäisen mersun, siihen loppui lastentunti! Tähtikeula 190 vuosimallia 1962. Se tuli hankittua vuonna 1974 ja se on yhä loistavassa kunnossa. Mittarissa on 600 000 kilometriä. Montakohan miljoonaa kilometriä miehellä onkaan yhteensä takana henkilö- ja kuorma-autoilla?

(kuva: Ari Kettukangas)

Nykyisin alla on ensimmäinen mersu kolmisatanen vuodelta 1983. Hallin kautta on mennyt ainakin 50 Mersua ja tälläkin hetkellä niitä on ainakin 40 kappaletta. Mersut on varmoja, eikä isolintua ja hinuria ole koskaan tarvittu. 1985 malli on viimeinen joka kelpaa kokoelmaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Penan ensimmäinen oikea moottoripyörä Jawa ZZ vuosimallia 1955. Se tuli hankittua pari vuotta myöhemmin ja siinä on 150 kuutiota. Peli on täysin ajokuntoinen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Paketissa 43 hevosharavakonetta. Pena ei ole koskaan tähdännyt korkealle poliitikassa. Yhden ainoan kerran hän osallistui autoilijoiden kokoukseen ja äänesti samalla puolesta ja vastaan, silloin hän huomasi ettei hallitse sitä hommaa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Maailman suurin keinutuoli pääsi Guinnessin ennätyskirjaan vuonna 1992. Sen rakensi Hannu Koukkula. Käyttäjä on varmaan ISO-mummo!

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoja, traktoreita ja monenlaisia maatalouskoneita. Pattijoen konemuseo avattiin vuonna 1986 ja se oli siihen aikaan ensimmäinen tämän tyylinen hannunvaakuna museo. Tämä on alkuperäinen siipi L -kirjaimen muotoisessa rakennuksessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mopoille ja moottoripyörille on omat tilat. Konehallejakin on syntynyt vuosien aikana omaan käyttöön kymmeniä. Jutun lopussa niihin liittyvä keksintö!

(kuva: Ari Kettukangas)

Penan "joulupuussa" on 50 moottorisahaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ensimmäinen 123 mallin mersu vuosimallia 1982. Siitä löytyy taattua rautaa kyljestä ja näitä on varastossa 30 kappaletta. Pena teki tästä kaupat Tyrnävän tanssipaikalla, kun kuuli muidenkin löytäneen sieltä hyvää tavaraa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Raahen Diesel Huollon Taunus vuosimallia 1961. Sen möi aikanaan Markus Kuotesaho, eli legendoja ovat molemmat aiemmat omistajat.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Idän ihme, Lännen kauhu, perästä nousee sininen sauhu!" IFA 9 Itä-Saksasta vuosimallia 1955.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kantti Waagen. Tämän teki Raahen ammattioppilaitoksen opiskelijat ja viimeisteli Pentti Ylikulju.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oliver vuosimallia 1939. Kone oli aikanaan traktorien Cadillac. Heti ajokuntoinen ja saman ikäinen kuin omistajansa.

(kuva: Ari Kettukangas)

50-luvun Fergu pitää joka paikassa sadetta :) Sen on kunnostanut Pentti Ylikulju.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tiettävästi Saloisten ensimmäinen hydraulinen vaijerikaivuri Valmet-Hydro vuosimallia 1962. Se tuli kokoelmiin vuonna 1965.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pitiköhän kaivaja sadepäivinä rokulia?

(kuva: Ari Kettukangas)

Penan mielestä maailman paras REX -apumoottoripyörä, jonka isä osti aikanaan nykyrahassa 40 eurolla. Sillä on ajettu 100 000 kilometriä ja vielä pelaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Monark mopedi, jossa on ilon moottori ja surun runko. Tämä on kuulemma vanhalle miehelle hyvä peli, koska ajaminen herättää tietyt "paikat" virkeiksi parin kilometrin tärinän jälkeen :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Lumikiitäjä puuteloilla. Se on bensavehje IC:n moottorilla ja reen istumalankkua voi aina pidentää perheen kasvaessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Talonmies Pikkaraisen siivouskärryt. Näitä näkyi aikanaan paljon vanhoissa Suomi-filmeissä, nykyään niihin törmää harvemmin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Raahen Osuuskaupan entinen kassakone. Koosta päätellen ennen oli kova liikevaihto :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Pentti Ylikuljun tekemä pienoiskuorma-auto vuodelta 2016. Peli on tehty kokonaan kierrätyskeskustavarasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä teos todistaa todeksi Rasvamonttu -ohjelman mainoksen: Koneet voi olla ompelu- ja työkoneiden väliltä!

(kuva: Ari Kettukangas)

KEKSINTÖ: Sitten alkaa Penan laatikkoleikki! Ikänsä likaisia töitä tehtyään mestari siirtyi parempiin hommiin ja siisteihin sisätöihin. Eli tämä on: ENSIESITYS EUROOPASSA - VASARA & LAATIKKO! Toisin sanoen UO - eli usein onnistuu! :) Omalla keksinnöllä autokatokset rakentuvat nykyään pelkillä laudanpaloilla, vasaralla ja 3 tuuman nauloilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Neljän ja viiden tuuman laudasta sekä kolmikakkosesta lankusta tehdään metri x 60 senttisiä laatikoita. Laatikoista taas syntyy rakennuksen seinät. On se vaan melkoinen keksintö, siinä kun ei tarvi edes tikkaita ja vatupassia. Laatikot kun ovat kätevät kiipelyssä ja ohjurilauta pitää lootien linjat suorina.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä kuva on vuodelta 2017 ja siinä on Suomen ensimmäinen laatikkohalli - design by Kettu Pena! Viime kesänä varastoja syntyi jo liukuhihnalla 4 kappaletta. Tähän kahden paikan katokseen tuli samalla luonnostaan jopa 119 hyllyä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelle peloton haki keksinnölle patenttia ja postissa tuli kohta paljon lanketeita. Ne ei kuitenkaan lopulta innostaneet, koska Penaa kiinnostaa vain paperit joissa on kuvia :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kettu Pena tekee laatikkovarastot aina jalaksien päälle, koska ei ole aikaa odotella lupia, sitä kun ei kuulemma tiedä milloin kuolla kupsahtaa :) LOPPUYHTEENVETO: viimeinen kysymys kuuluukin: kuinka moni kahdeksankymppinen ukko heiluu vielä näin ahkerasti vasaran ja työkoneiden kanssa?

Lue myös: Mikko Jaakkola kasaa mopot ja kymmenmetriset lentokoneet pirtissä

Uusimmat
Suosituimmat