Mätäsahon Laurilta löytyy härvilää raskaastakalustosta "keveisiin multiin" saakka - näyttävät jenkkiveturit ja ruumisauto räväyttävät Temmeksellä

02.12.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa hieraistaan tällä kertaa silmiä Papintiellä Temmeksellä. Mätäsahon Laurin konekokoelma tarjoaa tähän montakin syytä. Näyttävät jenkkiveturi rekat ovat kuin suoraan amerikkalaisista elokuvista kylälle tempaistuja ja hieman erilaisen hämmästyksen puolestaan tuottaa kaukaa samoilta suunnilta peräisin oleva ruumisauto. Mestari pyörittää harrastuksena ja leipätyönäänkin pääasiassa raskaankaluston myynti-, osto-, ja vuokrausliikettä. Kyseisen toiminnan myötä myös monet aiemmista Rasvamonttu -ohjelmistakin tutut menopelit ovat käyneet ottamassa Laurin pihalta vauhtimutkan maailmalle. Varaosiakin löytyy valikoimasta moneen lähtöön. Mies on koneiden suhteen kaikkiruokainen ja taitavakäsisenä osaa myös entrata ne parhaaseen mahdolliseen myyntikuntoon.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mätäsahon Lauri. Leppoisa moottoriharrastaja ja konekauppias. Mestari on onnistunut sotkemaan työn ja vapaa-ajan perinpohjaisesti ja leipäkin irtoaa hänellä pääasissa raskaankaluston myynti-, osto-, ja vuokraustoiminnalla. Lukuisat menopelit ovat vuosien aikana lähteneet maailmalle, mutta tärkeimpiä niistä on myös jäänyt visusti omaan kokoelmaan. Valikoiman voisi kiteyttää liikkuvan vuoden 1932 kuorma-auton ja 2000-luvun jenkkivetureiden välillä. Kaikkiruokaisena koneharrastajana haaviin on tarttunut myös monenlaisia muita kaksi-, ja neli-, ja kymppipyöräisiäkin härveleitä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Raskaallekalustolle riittää runsaasti hallitilaa Temmeksellä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mutta mikäs yhdistelmä sillä Laurilla onkaan juuri lastattuna?

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo N88 "kymppipyörä" vuosimallia 1971.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on juuri lähdössä kaverille entisöitäväksi Piippolaan. Kasipari nimi tulee N88 mallista ja kolmiakselisen auton renkaiden lukumäärä määrittää sen "kymppipyöräksi".

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on liikkunut vuodesta 1981 lähtien Rantsilan suunnassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kasipari käynnistyi nätisti ja lommoinen pelti kätkee allensa 260 hevosvoimaa. Pihalta löytyy siisti nippu ehjiäkin konepeltejä. Autoa alkaa kunnostamaan henkilö, jolla on ollut aiemminkin vastaava menopeli. Kuulemma myös Nivalan suunnassa entisöidään ahkerasti tätä mallia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jenkkiveturi Mack vuosimallia 2003.

(kuva: Ari Kettukangas)

Perässään 13,6 tonnin pitkä lavetti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koneharrastus ja jobbarin työ vaatii hyvän kuljetuskaluston.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mack on yhdysvaltalainen autovalmistaja, joka toimii nykyään Volvo-yhtymän tytäryhtiönä. Se valmistaa tyypillisiä amerikkalaisia puoliperävaunun vetoautoja. Laurin kokoelmassa on nyt 3 jenkkiveturia ja kaikissa n. 400 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ärtsy peli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Esson iso valomainos.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhoja tankkausautomaatteja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ne on peräisin eräältä kyläkaupalta Haapajärveltä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Freightliner rekka vuosimallia 1991.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on kuin suoraan jenkkileffasta ja siitä löytyy todella näyttävät pakoputket. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelillä on tehty mm. hääkeikkoja. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Lauri ei ole raaskinut käyttää autoa työhommissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Freightliner Trucks on yhdysvaltalainen rekkojen valmistaja, jonka omistaa saksalainen Daimler AG. Freightliner Trucksin brändi on Freightliner, joka on Pohjois-Amerikan markkinajohtaja rekkojen painoluokassa 8.

(kuva: Ari Kettukangas)

Näyttää olevan valmistajan leima.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Freightlinerillä rahtihommissa. Tässä lähtee pyöräkuormaaja ja vene maailmalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sisu hinuri vuosimallia 1968.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Viinikan viimeinen hinuri Kokemäeltä. Auto on ollut Laurin omistuksessa puolenkymmentä vuotta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelistä löytyy täydellinen hinausvarustelu.

(kuva: Ari Kettukangas)

On nosturia ja vetopuomia...

(kuva: Ari Kettukangas)

...hinuria ja kahdet vinssit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä myllyssä jyllää suomalainen Sisu!

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Hinurilla työhommissa. Perässä V8 mersu.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

No nyt se selvisi, miksi posti oli tuonakin aamuna taas myöhässä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo FL 10 rata-auto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelillä on ajettu kilpaa Suomessa ja Ruotsissa. Auton kone on rajoitettu ja se saa kulkea maksimissaan 160 kilometriä tunnissa. Tässä yksilössä on ollut parhaimmillaan 1000 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harmaa Ferguson vuosimallia 1956. Kohta katsotaan enemmänkin traktoreita ja erilaisia työkoneita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jontikka polkutraktori. Se on tehty käsityönä pellistä ja Lauri on ostanut sen maailmalta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maskotti kunniapaikalla. Romuista käsityönä tehty traktori ja perässään kaverilta saatu moottoripyörän vetokisavaunu. Ajaja jää jokaisen mielikuvituksen varaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Iso piha täynnä vanhoja koneita. Vanaja "piikkinokka" vuosimallia 1960. Peli on telivetoinen, hyvä kuntoinen ja vieläpä ajokuntoinenkin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Puolustusvoiman entisiä mersu 1820 ja 1414 imuriautoja. Niillä on putsattu Rovaniemen lentokenttää.

(kuva: Ari Kettukangas)

Man on vanha autokoulun auto ja ilman ainoatakaan lommoa! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Scania vuosimallia 1991. Auto on ollut aiemmin Korsu Oy:n käytössä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford AA kuorma-auto vuosimallia 1932!!

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on mestarin vanhin kuorma-auto ja se on myös alkuperäinen suomiauto. Peli on mennyt uutena Turkuun Rettigin tupakkatehtaalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autolle on tehty entisöinti jo 1970-luvulla ja se päätyi Temmekselle Kangasalta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Suomesta on vaikea löytää vanhempia kuorma-autoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Voi kun auto osaisi puhua ja kertoa vaiheistaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitähän Fordilla on kuskattu?

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Model AA on Fordin kuorma-automalli, joka tuli myyntiin vuonna 1929. Autosta tehtiin myös puuhiilikaasukäyttöisiä versioita. Autoa lisenssivalmistettiin Tanskassa, Ranskassa, Ruotsissa ja Neuvostoliitossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuommoinen reilu astinlauta pitäisi olla myös nykyautoissa.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Ford lähdössä keikalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pontiac Grand Prix vuosimallia 1975.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hyväkuntoinen...

(kuva: Ari Kettukangas)

...mutta vähän pölyinen. Pellin alla 6,6 litran moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Grown Victoria ruumisauto jenkeistä vuosimallia 1999.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on rakennettu alunperinkin ruumisautoksi, mutta peräosasto on nykyisin purettu. Pellin alusta on varustettu 4,6 litraisella V8 koneella ja tehoa löytyy 250 hevosvoimaa. Mutta mihin sillä on ajossa niin kiire? :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Entinen omistaja asensi keulaan pääkalloliput. Auto tuli pyöräkonekaupan mukana Sysmästä.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Ford Gran Torino vuosimallia 1972. Pellin alla 6 litran V8 kone ja tällä on tehty mm. hääkeikkoja. Kylläpä tulee mieleen Clint Eastwoodin samanniminen elokuva...

(kuva: Ari Kettukangas)

Mersu 300D W123 vuosimallia 1985.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on tuotu jenkeistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ulkolainen rekisterinumero oli PENTTI. Eli peli on ollut siellä jonkun suomalaisen käytössä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Erittäin siisti myös sisältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

123-sarja on Mercedes-Benzin vuosina 1975–1986 valmistama ylemmän keskiluokan mallisarja. 300 TD Turbodieselissä suurin teho on 92 kw /4350 ja suurin vääntömomentti 250 nm /2000. Vaihteita automaattivaihteistossa on neljä.

(kuva: Lauri Mätäsaho )

Scania hakkuriauto vuosimallia 2003.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Peli on rakennettu Scania 164:sen alustalle, siitä löytyy Jonseredin nosturi ja kokonaisuudessa on kiinteänä työkaluna TT1500 hakkuri. Scanian V8 moottori pyörittää ahnetta puun rouskuttajaa.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Volvo VNL ja uusi lavetti Turkista.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Freightliner ja kyydissä kurottaja.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Volvo NH ja siltapalkki lähdössä Ruotsiin Toppilan tehtaalta Oulusta.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Mack ja pyöräkuormaaja matkalla lumihommiin Vihantiin.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Jenkkirauta Internationalia hakemassa.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Vekkulissa kuormassa mopoauto ja metsäkone lähdössä Kainuuseen.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Nippu Scanioita. Kaikki vetoautoa myöten mallia 143.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Hinurin perässä tällä kertaa Scania.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Keskellä Laurin ensimmäinen jenkkiveturi GMC White. Sama yksilö on ollut jo kahdesti mestarilla ja nykyisin se sijaitsee Keiteleellä.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Nokkamalleja. Scania 143,  Volvo ja Scania 112. Jälkimmäinen on eräässä aiemmassa Rasvamonttu jaksossa nähdyn Haanpään Raimon kasausprojektin pääaihio.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Volvoja eri vuosikymmeneltä. Volvo N88, N10, joka on Kotilan Paavon uutena ostama peli Vihannista ja oikealla NH12.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Volvon lastausta päällekkäiseen kuormaan.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Hytin vaihtoa Volvo loka-autoon.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Tauluun on ikuistettu 1960-luvun kyömynokka Sisu ja Vanaja 690.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Erilaisia Jontikoita.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Fordson ja Porsche. Perässä sorminiittokone Ruotsista.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

New Holland tuunauksessa.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Valtra T191.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Timberjack 1010 metsäkone. Kyseessä on suomalainen peli.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

MB tratti 1500 traktori.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Tässä perässä on Pudaksen Raunolta peräisin oleva eläinkuljetusvaunu.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Vasemmalla Volvo 641, joka tunnetaan Ruotsissa nimellä Baklastar. Sen vieressä Ljungby Maskin 18 ja seuraavana Volvo. Kuva on Vihannin Lampinsaaresta.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Valmet 1600. Kotimainen työkone.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Lantikka maastoauto ja Suzuki pakettiauto. Lauri taitaa tehdä tällä lava vehkeellä vain pienet ostosreissut :)

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Lokariauto kippilavalla. Pelistä löytyy Hondan bensiini moottori ja näitäkään menopelejä ei ole montaa Suomessa. Se on Suomalaisen Lokarin valmistama.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Vanhaa kaaraa jäljittelevä polkuauto. Tämä erikoinen peli tuli kokoelmaan kirpparilöytönä.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Solifer Export 1970-luvulta. Mopo on nykyään Kittilässä.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Jenkkityylinen käsityönä tehty polkupyörä.

(kuva: Lauri Mätäsaho)

Näillekkin koneille on löytynyt koti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Projektihallista löytyy myös oma maalaamo.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maalauksessa on juuri pellit Scania 110:stä vuosimallia 1968. Auto kasataankin päähallissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hetkinen, tuossa on yksi erikoinen kilpi...

(kuva: Ari Kettukangas)

Milloinkahan tämmöinen peli tulee vastaan tässä ohjelmassa? Ja moneltako ukolta vastaava malli löytyy?

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Lauri pitää kokoajan silmät ja korvat auki markkinoilla liikkuvien koneiden ja aarteiden suhteen. Ja kuten tarinastakin kävi ilmi, mestari on valmis liikkumaan niiden vuoksi pitkiäkin matkoja. Isolla ja miellyttävällä autolla työ sujuukin varmasti mukavasti. Niinpä sitten oli jutun teon jälkeen saattueessa oleva Volvo N88 valmiina viimeiselle matk...korjaan, valmiina lähtemään entrattavaksi Piippolaan :) 

Lue myös: Nivalan Puskutyö Oy palkittiin paikallisena Vuoden yrityksenä - valikoimassa koneita jopa Suomen suurimpaan Caterpillariin saakka Nivalassa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat