Ylikauppilan Heikki suunnittelee sukupolvenvaihdosta - 30 traktorin maatila odottaa jälkipolvia Merijärvellä

28.10.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu vaalii tällä kertaa perinteitä geenien ja koneiden muodossa Merijärvellä. Ylikauppilan Heikin tontilla käy kohta ryske, kun koulutetut jälkipolvet astuvat isännän saappaisiin. Molemmilta pojilta nimittäin löytyy hiljalleen taskusta maaseutuyrittäjän paperit ja sukupolvenvaihdokseen on ladattuna myös mestarin keräämä monipuolinen konearsenaali. Kotitilan vanhaan navettarakennukseen on mm. säilötty erilaisia traktoreita kutakin yksi kappale ja eri puolilta tonttia löytyy isompia härveleitä. Mikä parasta, melkein kaikki koneet ovat akkua vaille heti käynnistyviä pelejä ja koneissa näkyy alkuperäinen ajanpatina. Kurkataanpa pitääkö paikkansa seudulla liikkuva huhu, jonka mukaan merijärvisen ukon normaalia isommalla tilalla häärii työssä 30 traktoria! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ylikauppilan Henrik ja Heikki. Isä ja poika ja molemmat ovat olleet aina koneharrastuksen ja maahengen puraisemia. Vanha isäntä on ollut tilallisena ja toiminut päätyössään koneenkuljettana raahelaisella Pentti Hämeenaho Oy:llä. Henrik on 19-vuotias ja valmistunut jo ammattikoulusta maaseutuyrittäjäksi. Pikkuvelikin käy parasta aikaa samaa koulua ensimmäistä vuotta. Kohta tontilla käykin semmoinen ryske, että eteen sattuessa vanhempi polvi voi joutua vahingossa halkopinon kiilaksi :) Jo pienenä Henrik saattoi karata traktorilla omille reissuilleen ja Heikin piti lopulta ottaa koneesta johto irti. Silloiset käynnistyksen haasteet saattoivatkin kasvattaa pojasta sitkeän konerassaajan. Nestori on puolestaan ollut aina pärisijöiden suhteen kaikkiruokainen ja halunnut tarkoituksella hankkia kutakin härveliä yhden kappaleen.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Mennäänpä kattauksen pariin. Traktorikokoelma löytyy Heikin äidin kotitalon vanhasta navettarakennuksesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rakennuksesta löytyy kuivat ja valoisat tilat. Tehokkaasta ilmastoinnista huolehtii isännän yläpuolella näkyvä keskusimuri.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koneet ovat pääosin alkuperäisessä mallissa. Niitä on huollettu, korjattu ja joitakin yksilöitä on myös penslannut Heikin velimies Eppu. Koneita on hyvä väliin käynnistellä, joten aloitetaanpa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Zetor Diesel 3011 vuosimallia 1963.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vastaavaa mallia löytyi taannoin Ylikiimingistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Zetori ei meinannut puutteellisen akun takia inahtaakkaan, mutta sitkeää konerassaajaa Henrikkiä tilanne vain hymyilytti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Heikki on toiminut kokoelman kasaamisen pilottina ja käynnistyksessä sitä virkaa hoiti jarrucleaneri.

(kuva: Ari Kettukangas)

Täysin pelaava vehje, mutta akku loppui ennakoidusti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 361D vuosimallia 1962.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on kulkeutunut Merijärvelle Suomussalmelta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 33 Diesel vuosimallia 1957.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on Kannuksen maamieskoulun uutena ostama traktori ja Heikki on sen kolmas omistaja. Peliin on tehty kansi- ja kytkinremontti toissa talvena ja se on ollut alkuperäisessä mallissa ja mestarin tallissa 10 vuotta. Se lupasi käynnistyä paremmin sitten keväämmällä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fordson Super Dexta vuosimallia 1964.

(kuva: Ari Kettukangas)

Putkesta tulee dextaria numeroon 1964 :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

International "intikka" 255B vuosimallia 1961 tai -62.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kansainvälinen peli on päätynyt kokoelmaan Merijärveltä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koneeseen on tehty myös kansiremontti. Sievän käyntiäänen takana on kammiomoottori. Peli ei nyt käynnistynyt, mutta koodia tuli reilusti putkesta. Olisiko kansainvälinen peli halunnut haastatteluun tulkin? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Fiat 411 R vuosimallia 1964. Traktori on päätynyt kokoelmaan Oulaisista. Se tarvii 2 akkua käynnistykseen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fiat 211 R vuosimallia 1959 tai -60. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tähän peliin ei löydy tarkempia papereita. Konetta pitäisi hehkuttaa pitkään ja se toimii pakkosyötällä, eli sammutinta painetaan sisään päin ja vedettäessä se sammuu. Alunperin traktori oli väriltään valkoinen, jonka Heikin Eppu veli maalasi ja alle laitettiin uudet renkaat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Massey Ferguson 35 vuosimallia 1961 tai -62. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Heikin sotainvalidi setä sai tämän aikanaan kunnianosoitus lahjoituksena. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on hyvä peli ja sillä on istutettu kesäisin pottua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fordson Power Major vuosimallia 1959. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on lähtöisin Kauhavalta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fordson Major Diesel varustettuna Vilske 1000 etukuormaajalla vuosimallia 1955.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kone ostettiin Oulaisten liikenteeseen uutena vuonna 1955 ja näitä on ollut kyseisellä firmalla silloin käytössä 3 kappaletta.

(kuva: Ari Kettukangas)

On niillä turisteilla ollut aikanaan painavia tuliaisviina kuormia :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikähän tarkoitus on mahtanut olla etupuskurilla?

(kuva: Ari Kettukangas)

Nuffield "nelosnuffi" Universal Four. Tämä kvartetti on lähtöisin metsäajosta Yppäristä. Ostohetkellä siinä oli hytti päällä, joka otettiin pois, asennettiin lokasuojat sekä peli vielä laitettiin ja maalattiin nykyiseen kuntoon.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä siis 4-pyttyinen Nuffi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Massey Ferguson 65 Multi-Power vuosimallia 1962 tai -63.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämäkin on päätynyt talliin omalta kylältä Merijärveltä.

(kuva: Ari Kettukangas)

David Brown Selectamatic 990 vuosimallia 1969.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä hyvä ja pikkuruokainen peli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämäkin kone on peräisin Merijärveltä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Nuffield "kolmosnuffi" Universal Three vuosimallia 1960 tai -61. 

(kuva: Ari Kettukangas)

3-pyttyinen peli on ostettu Pyhäsalmesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

David Brown 880 Implematic vuosimallia 1963. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Traktori on peräisin kuolinpesästä Merijärveltä. Uudistettu kone on ollut pari vuotta käyttämättä, mutta se kävi lopulta nätisti. Heikin kotitalossa oli aikanaan samanlainen peli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Massey Ferguson 135 vuosimallia 1964 tai -65. Yrjö Nevanperä osti traktorin taloon uutena.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on varma vehje.

(kuva: Ari Kettukangas)

Henrik tykkää myös kovasti tästä koneesta ja karkasikin tällä jo pienenä ensimmäisille omille teilleen, kerran jopa ojaankin asti. Heikki otti lopulta ajoa estääkseen koneesta erään johdonkin pois ja sitä kautta pojastakin tuli moottoriongelmia ratkova ammattimies.

(kuva: Ari Kettukangas)

Massey Ferguson 30 1960-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ranskalainen yksilö on ostettu Romu-Heikiltä Oulaisista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Se kuuluisa lauluissakin mainittu harmaa Ferguson vuosimallia 1952. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on kunnostettu peli, joka ostettiin aikanaan Salmelan Hempalta Merijärveltä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Erkkolan invamopo 1950-luvulta. Tämä on ensimmäisiä malleja, mitä Eino Erkkola ja hänen poikansa Matti Erkkola kehittelivät Ilmajoen Koskenkorvalla. Peliin löytyy paperitkin ja Heikki osti pyörän Alavieskasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaksi Wickströmin maamoottoria. Malleiltaan 9/10 ja 13/14.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hankkijan rysky varustettuna lajittelijalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Masiinalla tehtiin aikanaan apetta hevosille. Sen on valmistanut Maanviljelyskonetehdas Oy Malm Helsingissä. Se oli Ylä-Malmilla vuosina 1916–1989 toiminut ja Hankkijalle kuulunut maatalous- ja meijerikoneita valmistanut tehdas. Heikki on hankkinut koneen kokoelmiinsa Merijärveltä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Esa merkkinen puimakone 1950-luvulta. Tämä on löytynyt Merijärveltä ja se on soiva peli. Sade on viruttanut sen pölyistä ja talveksi se viedään katon alle.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmistaja vaikuttaa tässäkin tutulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Erittäin vanha käsikäyttöinen kanttipaalaaja vuodelta 1939. Sillä pumpataan siis käsin ja se on ajalta ennen kuin heinää oli edes keksitty :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Nelospillari 1950-luvulta. Siihen on jossain vaiheessa laitettu uusi alavaunu ja takaa löytyy myös vinssi. Kone seisoi pidempään ja se tarttui kiinni, joten kansi otettiin pois ja laitettiin se kuntoon. Koneen möi aikanaan eräs liikemies Sievistä. Kyseessä on pakkokäynnisteinen vekotin ja jos tuo pääsee karkuun, se löytyy jälkiä seuraamalla :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo puimuri 257 säiliökoneella vuosimallia 1964. Harvinainen ja hyväkuntoinen peli on varustettu Perkinsin moottorilla. Kyseessä on soiva peli ja aina valmiina oleva vekotin elokuussa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Leylandin konetta heräteltiin pilotilla, mutta käynnistyminen jäi odottelemaan parempia aikoja keväämmälle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Riisiläis Nuffi vuosimallia 1968 tai -69. Se on ollut aikanaan maidon ajossa ja päätyi Merijärvelle Mehtäkylästä. Junkkari hytti on lisätty jälkikäteen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 905, joka on 05 sarjan toiseksi suurin kokoluokka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Zetor 25K.

(kuva: Ari Kettukangas)

Putkesta tulee täydessä vauhdissa 5 sentin lieskat ja se käy punaisena sinisen osuuden kohdalta. Kyseessä on kotitalon maitoputkesta tehty korvike ja alkuperäinen rosteriputki on myös tallessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Zetor 25K:n pitäisi kulkea hitaammin, mutta tämä vehje kiihtyy melkein 40 kilometriin tunnissa. Siitä on ilmeisesti muuteltu ominaisuuksia ja peli on peräisin Romu-Heikiltä Oulaisista. Kone kyllä paukuttikin kuin palokärki!

(kuva: Ari Kettukangas)

Karhu Sisu vuosimallia 1974 tai -75.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autosta löytyy samanlainen moottori kuin pihan Valmetista ja ominaisuuksiin kuuluu myös neliveto. Peli tuli Heikille Pentti Hämeenahon kautta Raahesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valtra UM 855 traktorikaivuri 1980-luvun alkupuolelta. Peli on tilalla hupikäytössä ja talosta löytyy toinenkin kaivinkone. Tästä vehkeestä oli juuri mennyt letku rikki ja huoltotöitä oli luvassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tallitöiden pääkallopaikka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Venäläinen USSR alasin painaa 100 kiloa. Hallista löytyy myös 70 kilon Lokomo alasin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes-Benz W123 vuosimallia 1984.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on hyväkuntoinen peli, jota on hitsailtu, laiteltu ja loppusilauksena vielä myllytetty. Viime kesän katsastus meni läpi puhtaasti, mutta huomatettavaa tuli ylisuurista vanteista. Henrik laittoi alle toiset lautaset ja leima lävähti heti todistukseen. Nyt alla on 17 tuumaiset läpyskät ja onhan siellä kumiakin joukossa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Pirssi on ollut aikanaan vanhana taksina jossain pohjoisessa ja nyt se toimii nuoren isännän kesäautona. Peli on päätynyt pihaan Oulaisista. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimittaja soitti hetkeä ennen jutuntekoa mestarille, joka kertoikin yllättävästi olevansa juuri kiireisessä istunnossa Arabiassa. Tallissa kuitenkin kävi voimakas pärinä ja se houkutteli kurkkaamaan sisälle. Ukolla olikin juuri käynnistynyt yksipyttyinen moottori :) Kyseessä on Rasvamonttu ohjelman ensimmäinen vessanpytty, jossa muuten on itsestään ja hiljaa laskeutuva saksalaiskehitteinen kansi. Hevosvoimat kuulemma määräytyvät tällä laitteella polttoaineen ja käyttäjän omien tehojen perusteella :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Oli tulossa pakkasyö ja se tiesi jo pikaisesti syntyviä jäävuoria :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: vaikka talvi painaa päälle, Ylikauppilan tilalla ei ole hätäpäivää eikä kuura-aamua. Kuin uusi oras, kasvaa nuoripolvi ja jatkaa työsatoa. Nuoret isännät laskelmoivat ja suunnittelevatkin jo peltojen viljelyä ja mahdollista eläintenpitoa. Vielä lopuksi vähän lisää tilanteeseen sopivaa Eino Leinoa: "vanhan fergun ääni korvissani, Merijärven päällä täysikuu, syksy-yön on onni omanani, dieselin käryyn laaksot verhouu" :)

Lue myös: Siirosen Mikon tallista jyrähtää - konepöydän potin korjaa 3000 hevosvoiman Joker Cuda kiihdytysauto Kalajoella!

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat