Uusimmat
Suosituimmat

Siirosen Mikon tallista jyrähtää - konepöydän potin korjaa 3000 hevosvoiman Joker Cuda kiihdytysauto Kalajoella!

21.10.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu pistää tällä kertaa teho-rankinglistansa järjestyksen uusiksi Kalajoen Rahjassa! Nimittäin Siirosen Mikon tallista löytyvä Top Doorslammer kilpailuryhmän Joker Cuda -kiihdytysauto kätkee peltinsä alle huikeat 3000 hevosvoimaa!! Parhaimmillaan sen vauhtikin kohoaa jopa 300 kilometriin tunnissa. Mies itse toimii Siironen Racing tiimin kuljettajana ja tallipäällikkönä. Rakkaus lajiin on vieläpä pistänyt aina kokoamaan kisa-autot omakätisesti. Tehojen ja vauhdin lisäksi mestari ihailee myös 1960-1970 lukujen taitteen sporttisia jenkkiautoja. Härveleissä pelaa varmasti laadukas ilmanotto- ja -vaihto, sillä Mikko pyörittää päivisin omaa lvi-yritystä. Kurkataanpa, tarkoittaakohan ne nuo kolme ammattikirjainta tässä tapauksessa lyhennettä - Laitetaan Vilisemään Ikkunassa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Siirosen Mikko. Leppoisa autoharrastaja, kilpa-ajaja, mekaanikko ja Siironen Racin tiimin tallipäällikkö. Mies on rakentanut porukkansa kanssa kaikki kilpa-autot aina omakätisesti. Tälläkin hetkellä omassa hallissa on meneillään monenlaista projektia Kalajoen Rahjassa. Mestari on harrastanut kiihdytysajoja jo parikymmentä vuotta ja kehuu hyvän tiimin tärkeyttä lajissa. Mukana on mm. loistavia mekaanikkoja, joiden avulla ennätystehoinen kisahirmukin on syntynyt. Sillä ajettuna plakkarissa on myös yksi SM-voitto Top Doorslammer ryhmässä vuodelta 2019. Koneharrastajana hän ihailee ja kerää valikoidusti myös 1960-1970 lukujen taitteen sporttisimpia jenkkiautoja. Leipäpuuna Mikko pyörittää omaa lvi-yritystä ja kertoo kiireisinä aikoina olevan vaikea erottaa, kumpi on varsinainen päivätyö.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä jokerikortti korvaa kaikki muut autot kilpailussa. Taideteos on Matti Moliisin tekemä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Joker Cuda kiihdytysauto vuosimallia 2016.

(kuva: Ari Kettukangas)

Viritelmä perustuu Plymouth Cudan koriin vuosimallia 1970. Sitä on jatkettu, kavennettu, venytetty, sekä myös laskettu kattoa. Tällä korilla olevia kilpureita on kaksi muutakin Suomessa. Mikko ajaa pelillä Top Doorslammer ryhmässä ja sen kilpailunumero on TD880. Hirmu on putkirunkoinen, lasikuitukorinen ja loputkin rungon päälle rakennetut yksityiskohdat on tehty tiimityönä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on rakennettu Promod luokan säännöilllä, eli sillä voi ajaa sitäkin ylempää luokkaa. Projektin rakentaminen alkoi osien keräämisellä vuonna 2010, kasaamien vuonna 2016 ja työ saatettiin silloin porukalla loppuun yhden talven aikana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ammattimies laittaa moottori-ilmankin kiertämään :) Kurkataanpa kohta auton saloja lisää, mutta nyt hetkeksi radalle tutustumaan tiimiin ja hirmuun tositoimissa!

(kuva: Mikko Siironen)

Siironen Racing -tiimi. Joukkoon kuuluvat Mikko Siironen, Seppo Koivikko, Marjo Ala-Aho, Jani Lindroos, Juha Kuusirati, Aleksi Siironen, Antti Aarnio (ei kuvassa), Kari Pirkola (ei kuvassa).

(kuva: Mikko Siironen)

Tässä hirmu "steitsaamassa", eli asettuneena lähtövaloihin. Hyvässä lähdössä renkaat pitävät ja auto lähtee suorassa. Ja kyllä lähtee, nimittäin heti alla olevassa sisäkamera videossa!!!!!!!!!!!

SISÄKAMERA VIDEO: Top Doorslammer 880 finaaliajo on kuvattu Kauhavan entisellä sotilaslentokentällä vuonna 2021. Kisassa ajetaan 200 metriä ja loppunopeus nousee lähelle 300 kilometriä tunnissa. Mikon oma ennätys kyseiseen matkaan on 4,16 sekuntia ja lähdössä vauhti kiihtyy sataseen 1,2 sekunnissa!! Toisin sanoen, näille viritys hirmuille ei pärjää edes Kimi Räikkönen formuloilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Huh huh! On aika raottaa enemmän auton saloja, jotka eivät kuulemma ole valtion salaisuuksia. Mutta nostetaanpa ensin konepelti pois.

(kuva: Ari Kettukangas)

Keulakate täytyi siirtää kahden miehen otteella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mistäs suunnasta tuota alkaisi tutkimaan...

(kuva: Ari Kettukangas)

Alusta, kytkimet, perä ja vaihteistokin ovat rankkaa tavaraa, jotta ne kestävät kovaa rasitusta. Edessä on pienemmät renkaat, koska auto on takavetoinen. Rungon perärakennekkin on keulaa korkeampi. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Onko se Mikolla unohtunut tuohon pellin alle puutarhajyrsin? :) Ei, kyllä se sittenkin on 3000 hevosen talli! Se mainitaan jutustelun aikana myös koneena, joka on 526 kuutiotuumainen, remmiahdettu ja Bratt Andersson Engineering valmistama Hemi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kone on metanolikäyttöinen ja se tuottaa hiukan alle 3000 hevosvoimaa. Sitä ei nyt käynnistetty, koska se on jo asettunut ansaituille talviunille.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Nyt ilta tullut on, urut soi, kylä nukkuu..." Vaan eipä nuku kauan :) Koneesta lähtee todella tujut äänet!

(kuva: Ari Kettukangas)

Kone polttaa siis metanolia. Siitä löytyy remmiahdinta ja ilmatorvea, eli injektoria, joka haukkaa ilmaa. Seuraavaksi kaasuläpät ja palloventtiili aukeavat ja metanoli ruiskutetaan ahtimen ylä- ja alaosiin. 3000 hevosvoimaa perustuu siis pääasiassa ahtimen tuomaan suureen tehoon.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kilpamoottori päätyi Mikolle aikanaan Mikkelistä. Siinä on hyvä huollettavuus ja tehontuotto. Mestarin mukaan kone ei ole nähnyt vieläkään tehokkainta päiväänsä, vaan virittelyssä on vain taivas rajana. Tosin Suomessakin on kilpa-autoihin tietyt tasapuoliset rajat olemassa ja tähänkin hirmuun on säädetty tähän asti sopiva 2500 hevosvoimaa sytytysennakolla. Mestarin mukaan tehokkaampia turboautojakin löytyy Suomesta ja esim. joissakin viritelmissä on jopa 10 000 hevosvoimaa! Jaa, no onhan se ihminen kyllä käynyt kuussakin...

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikko kertoo, ettei 300 kilometrin tuntinopeudessa tarkisteta radanvarressa kypsyvää puolukkasatoa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Seuraavaksi tutustutaan ajotekniikkaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Löytyyköhän tästä pelistä vakionopeudensäädintä? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaihteistona on 2 vaihteinen Lenco drive. Mikon mukaan lähtötilanteessa on tärkeintä myös  vaihteen vaihtaminen ja tehon oikealla kierrosalueella pitäminen. Lopussa aukeaa jopa jarruvarjo!

(kuva: Ari Kettukangas)

Taka-akselina on Prisma floater. Kyllä Lähtee!

(kuva: Ari Kettukangas)

Jarruvarjoteline oli nyt purettuna.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän kannen alla sijaitsee huohotin ja pakolliset jauhesammutusvehkeet.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Zzzzz" käppyrää ja rätinää ihan kuin Rasvamontun alkutunnarissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Takana on isommat ns. sliksikumit, joissa on puoli kiloa painetta.

(kuva: Mikko Siironen)

Joker Cuda alkutekijöissään. Se perustuu siis muunneltuun Plymouth Cudan koriin vuosimallia 1970.

(kuva: Mikko Siironen)

Rungon päälle kaikki on tiimityönä rakennettu.

(kuva: Mikko Siironen)

Tuostahan olisi voinut tehdä vaikka lentokoneen. Mennäänpä seuraavaan kohteeseen!

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevy Camaro rata-auto vuosimallia 2011.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinä on putkirunko, lasikuitukori ja se on tehty valmiina rata-autoksi jenkkiläisellä Howe Racingin pajalla. Autolla ajetaan V8 Thunder kilpailuryhmässä. Taka-akseli on Ford 9" Qualife.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuorein kisaprojekti toimii mestarin pääntuuletus autona ja sitä on käyty Kemoran moottoriradalla testaamassa ja hakemassa oikea tatsia. Sillä on tarkoitus päästä ajamaan kesällä SM-sarjaa. Tämäkin peli on rajattu rakenteeltaan ja tehoiltaan kisoissa muiden autojen kanssa samalle viivalle. Mutta pitääkö niihin muihin mennä ahtaasta ikkunasta sisälle? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaihteistona on G Force Dogtype 4 vaihteinen manuaali. Jos tuosta mittaristo laajenee, niin miten kuski voi kääntää päätä radalla taaksepäin? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Koneena on Ls3 ruiskumoottori ja 550 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Takaspoilerit ja kaikki.

(kuva: Mikko Siironen)

Aikanaan Mikolle tuli tämmöinenkin kapine Rahjan halliin.

(kuva: Mikko Siironen)

Ja tältä se näytti oman Siironen Racing pajan huolittelemana. Eli kyseessä Chevrolet Camaro kiihdytysauto vuosimallia 1969.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sillä ajetaan Street/Pro Street kilpailuryhmässä. Mikko ryhtyi irrottamaan skuupin lisäksi myös konepeltiä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla 632 kuutiotuumainen ilokaasu motti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Taka-akselina on Ford 9".

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaihteistona on 2 vaihteinen powerglide.

(kuva: Ari Kettukangas)

Bensalla kone höökii 1080 hevosvoimaa ja ilokaasu tuo vielä lisätehoa 300 hevosvoimaa. Dityppioksidi eli typpioksiduuli "ilokaasu" on typen happiyhdiste eli typen oksidi. Dityppioksidi on väritön, hajuton ja syttymätön kaasu huoneenlämmössä. Sitä käytetään mm. kirurgiassa ja hammashoidossa kipua lievittävien ja nukuttavien vaikutustensa vuoksi. Arvoitukseksi vielä jäi, naurattaako vai nukahtaako sitä siis tämän auton ratissa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Hevoset syövät paalia myös säännöllisten katsastusten myötä. Seuraavana silmäys piippuhyllylle!

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevrolet Camaro vuosimallia 1973. Projekti odottelee kasausta ilman moottoria ja vaihdelaatikkoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevrolet Camaro vuosimallia 1969. Alkuperäinen peli on tullut toiselta omistajalta. Siitä löytyy kuutosmoottori ja manuaalivaihdelaatikko. Tarkoitus on laittaa se museokilpiin lähiaikoina.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevrolet Camaro vuosimallia 1970. Auto on museokatsastettu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Plymouth Barracuda vuosimallia 1970. Projekti, joka on tarkoitus purkaa ja laittaa kuntoon.

(kuva: Mikko Siironen)

Tämmöinenkin aihio rantautui kerran Kalajoelle.

(kuva: Mikko Siironen)

Ja tältä se näytti valmiina. Eli kyseessä Chevrolet Camaro rata-auto vuosimallia 1970.

(kuva: Ari Kettukangas)

Viihtyvyyteenkin voisi vielä panostaa, mutta se on kuulemma selkäpiissä ja korvien välissä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto edelleen uusioprojektina.

(kuva: Mikko Siironen)

Projekteja on tällä hetkellä muitakin. Chevrolet Camaron aihio vuosimallia 1968.

(kuva: Mikko Siironen)

Jonka peltityöt...

(kuva: Mikko Siironen)

...on jo tehty.

(kuva: Ari Kettukangas)

Huh huh! On siinä Mikollakin päivätyön lisäksi monenlaista hommaa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän oven takaa aukeaa autoilun maailma.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja tämän oman kisa-pelin matkassa on koettu monenlaisia autoilun tähtihetkiä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikko alleviivaa kilpailuissa elintärkeänä asiana hyvää kilpailutiimiä. Hänenkin tallistaan löytyy mm. loistavia mekaanikkoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oksalla ylimmällä Chevrolet Impala vuosimallia 1960. Kyseessä edustusauto korkeammalla profiililla :) Oma halli on rakennettu vanhan navetan kylkeen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Mikko pyörittää leipätyönään omaa lvi-liikettä. Yrityksen logo tuntuu löytyvän pihalta useamman pakettiauton kyljestä. Mestarin mukaan auto- ja työaskareet tahtovat välillä limittyä ja lomittua, eikä aina erota kumpi niistä on varsinainen päivätyö. Varsinkin kesät ovat kiireistä aikaa kisoineen ja remontteineen. Ja tarvitaanhan sitä autoissakin tuota lämpöä, vettä ja ilmastointia!

Lue myös: Tervon Pekka on koneharrastelun moniottelija - kokoelmassa pärisijöitä vanhoista kilpa-autoista metsäkoneisiin Tyrnävällä

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat