Marko "sulo vilen" Ojala ostaa ja tuunaa erikoisia koneita halvalla Kalajoella

10.12.2020 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu kurvaa tällä kertaa Kalajoelle. Ojalan Marko tunnetaan paikallisena "sulo vileninä", joka ostaa ja tuunaa koneita halvalla ja myykin niitä vähintään samalla hinnalla. Joistakin vehkeistä irtoaa vain hyviä käyttöosia, mutta erikoisemmat tapaukset päätyvät visusti kokoelmaan. Tutkitaanpa kuinka erikoisia härveleitä on saanut halvalla!

(kuva: Ari Kettukangas)

Ojalan Marko. Miestä puhutellaan lupsakasti Kopoksi, joka kerää ja entisöi kaikenlaisia menopelejä. Melkeinpä jokaisesta kokoelman härvilästä löytyy jotakin tavallisuudesta poikkeavaa omaperäisyyttä. Autoissa hänellä oli aluksi Fordeja ja Fiatteja ja sitten eurooppalaisista vehkeistä siirryttiin hiljalleen amerikkalaisiin merkkeihin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässäpä heti erikoinen projekti. Vuosimallin 1940 kuorma-autosta tuunattu Rat Rot eli "rottarodi". Autolla on kuljetettu miehistöä sota-aikana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Työssä on haettu vanhaa rosoisuutta ja käyttökelpoisuutta. Myös eri koneista löytyvien sopivien ja tyylisuunnaltaan erilaisten osien kekseliäs yhdistäminen kiinnostaa Kopoa. Hänen kaveri rakensi autoa 2 vuotta sitten ja Marko osti tähänastisen luomuksen itselleen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maanvaraa ei ole liikaa ja sitä on jossain vaiheessa tarkoitus lisätä. Autossa on ilmajousitus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koppi on 1940 mallin Fordista ja runkoa on lyhennetty.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuunattu takalava.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sota-aikana konepellin alla oli V8 ja n. 60-85 hevosvoimaa. Nykyisin normaalin Chevroletin 5 litran pikkulohkon päältä löytyy 2 kaasaria. Tarkoituksena on vaihtaa vielä tilalle toinen moottorilohko, jossa on alkuperäisenä 110 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kone on nykyisellään ronkeli kylmällä säällä. Auto tulee vielä jossain vaiheessa myös kilpien väliin.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Ruokalapuiksi" istuu kuin nakutettu nämä Oulaisista Romuheikiltä löytyneet venäläisen soppatykin käyttämättömät lokasuojat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tästäpä myös oivat rattaat taka-akselille. Kyseessä 45 millisen venäläisen piiskatykin 19,5 tuuman pinnavanteet. Niissä on juuri sopivasti Amerikan Fordin pulttijako ja myös etuakselille tulee vanhaa lookia korostavat pinnapyörät.

(kuva: Ari Kettukangas)

Piippuhyllyllä on piiskatykin aiempi omistaja : )

(kuva: Ari Kettukangas)

Sotasaalista on myös alueen ladosta löytynyt tykin kuula. Kettingillä toiseen liitetyt pallot ovat saaneet aikaan pahaa jälkeä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevrolet Caprice vuosimallia 1989. Pirssi odottaa myös peruskunnostusta ja vilkut katolle löytyi kaverilta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Halliautossa hälytysvilkut menee katolla, mutta tienpäällä poliisi kytkisi äkkiä omansa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto oli seissyt 8 vuotta parkkipaikalla Helsingissä ja Kopo ostin sen Kauhajoelta.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Traktoreiden Goljat on amerikkalainen natikka 826 IH Hydro. Vertailun vuoksi Marko on itse 173 senttinen. Hirmun etupyörät on muuten otettu DC9 suihkukoneen laskeutumistelineestä!! 

(kuva: Ari Kettukangas)

Jätistä löytyy Valmetin teollisuusakseli ja erikoisuutena myös vaihteisto, jossa automaattilaatikossa on hidas ja nopea puoli eteen ja taakse. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Vuosina 1969-71 Hydroja tuotiin Suomeen 32 kappaletta ja tämä taitaa olla järjestysnumeroltaan se 33.

(kuva: Ari Kettukangas)

Farkku Lada on myös melkoinen harvinaisuus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alta löytyy tuunattu Weberin kaasari.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hyvin hyrähti! Autoon ei ole vielä kytketty ryyppyä, mutta lämmetessä se kävi tyhjäkäynnillä jo mukavasti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kampe on kiertänyt tutussa harrastajapiirissä omistajalta toiselle ja Marko myi sen juuri takaisin ryhmän ensimmäiselle omistajalle. Kauppaehtona oli, että taas myyntiin mennessä se pitää myydä takaisin hänelle :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Farkku malliin on vaikea löytää varaosina bensatankki ja takavalot. Jemelissä on myös Sedan varaosa-auto Suomi-sisustuksella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ladan valmistus aloitettiin Venäjällä vuonna 1970. Alkuperäistä Ladaa valmistettiin sekä sedan- ja farmariversiona. Sen valmistuksen päättyessä vuonna 2012, se on eräs maailman pitkäikäisimpiä malleja, kokematta elinkaarensa aikana mainittavia muutoksia. Ladan tunnuksessa on matalasyväyksinen jokilaiva, joka on venäjänkieliseltä nimitykseltään lodja tai ladja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä myös erikoinen tuunattu maastomöyrijä. Jeep Wagoneerin runko, johon tuttu kaveri Nivalassa on lyhyntänyt Volvo Duettin kopin ja se on muutettu muistuttamaan 20-luvun kanttiautoa. Sekoituksesta löytyy mm. tasainen avattava tuulilasi, keulassa -48 mallin Jeep Williksen keulamaski, -52 mallin 1102 Skodan konepelti ja nokkana formula F3000 auton käyttämätön skuuppi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sitten isomman varastohallin ja samalla kaverienkin omistamia autoja. Tässä liekitettynä Rambler American vuosimallia 1966.

(kuva: Ari Kettukangas)

Keskeneräinen avoprojekti Chrysler Sebring vuosimallia 1996.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fiat Argenta vuosimallia 1982. Se oli aikanaan Mirafiorin loistomalli, jonka hinnalla sai 2 perusmallin Ford sierraa tai 3 Lada Nivaa ja jäikin vielä lopuksi kymmenentuhatta markkaa bensarahaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tähän diesel mersuun saattaa tulla vielä möyryämään jossain vaiheessa V8-moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harmaa Alfa Romeo 166 vuosimallia 1999. Siinä on Twin Sparkin 2 litran pienin konemalli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Punainen ja melko harvinainen Alfa Romeo 155. Se on leveä korinen, josta löytyy pullistetut etusuojat. Tässäkin on 2 litran kone.

(kuva: Ari Kettukangas)

Musta ja pölyä imaissut Alfa Romeo 90-luvulta. Sillä on tyypillinen alfavaiva, nimittäin kone kolkutti heti kansiremontin jälkeen. Peli on tuotu Italiasta ja se on toiminut käyttöautona.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pölystä huolimatta, tästä mallista löytyy erittäin siisti kermanvärinen nahkasisustus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaverin Ford LTD vuosimallia 1970. 

(kuva: Ari Kettukangas)

6,6 litran V8:lla varustettuna.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyngän koneen pojat teki Kopolle kesäisen kuljetusauton. Toyota Dynan hytti ja kyyti on kuulemma kuin vanhassa Hiacessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harvinainen matkailuauto Dodge Winnebago. Kaveri entrasi auton kuntoon ja reissasi sillä viime syksynä ongelmitta 2800 kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Varaosiksi löytynyt Ford Cortina farmari vuosimallia 1974.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on harvinaisempi "cokispullo" kylki. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton peruuttamattomasti huono kunto harmittaa Markoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kopo arvuutteli, mikä tässä 127 Seatissa on erikoista?

(kuva: Ari Kettukangas)

Sivusta se selviää! Neliovinen malli on aika harvinainen ja Suomesta löytyvät vastaavat yhtä vanhat pelit voisivat hyvällä tuurilla olla yhden tai kahden käden sormilla laskettavissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ennen vanhaan kuskin aikeista ilmoitettiin selkeästi. Bemarikuskeille tiedoksi, tämä on vilkku :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Aurinko taisi alkaa paistelemaan kun noin häikäisee :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Classic Cadillac vuosimallia 1989.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on kuitenkin kalliiksi tuleva laatikkovika ja siksi Kopo teki siitä äskettäin vaihtokaupan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on seikkaillut jossain Amerikoissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Viininpunainen sävy on makea.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on houkutellut myös varkaita ja tämä lätkä on toiminut kuulemma karkoittimena...

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton nahkapenkeillä on erittäin miellyttävä istua. Elintaso autosta kertoo myös heti hansikaslokerosta löytynyt golfkentän esite.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja siinä sitä on monenlaista koneen sydäntä jemmassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lopuksi syynättiin uusinta V8-lehteä, jossa aukeaman kokoisessa artikkelissa on Markon entinen auto Chevrolet El Camino vuosimallia 1979.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton on tuunannut loppuun nykyinen omistaja Kokkolassa ja matkat ovat kuulemma yltäneet Ruotsiinkin saakka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Todetaanko vielä loppukaneettiina, sillä halvalla saa näköjään monenlaista ja paljon. Kylällä osia kaipaavien mielestä Marko voisi kuulemma perustaa vaikka oman varaosaliikkeen. Nimikin olisi jo valmiina - Kopo-Parts!

Lue myös: Tuija Rajamäen suvussa valetaan pronssia jo kolmannessa polvessa Raahen Taitopajalla

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat