Kiviniityn suvussa vaalitaan raskaankaluston koneita jo neljännessä polvessa Revonlahdella

17.09.2020 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu soi tällä kertaa ja isosti Revonlahdella Siikajoella. Kiviniityn Reijon kiinnostus isoihin koneisiin on siirtynyt jälkipolville. Onhan mestari itsekkin kuorma-autoilijan poika. Yläkuvassa myös tytön poika Otso, joka opiskelee tällä hetkellä metallialaa. Koneiden kasauksen lisäksi näiden seppien käsissä taipuu myös teräs monelle mutkalle. Seuraavaksi kurkataan meneillä olevat projektit ja luodaan lopuksi silmäys suvun historiaan raskaankaluston parissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kiviniityn Reijo. Lupsakka mies, joka on yhtä nokkela sanoistaan kuin käsistäänkin. Taustalla on nostettu kissa pöydälle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aloitetaanpa tästä, armeijan vanha kuorma-auto Krazsi 265 vuosimallia 1996.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä kelpaa kuunnella v8-moottorin tasaista käyntiääntä. Pellin alla möyrii 265 hevosvoimaa. Näitä vastaavia autoja on ilmeisesti vain puolenkymmentä Suomessa.

(kuva: Reijo Kiviniitty)

Auto on muutettu viisi akseliseksi ja Reijo on nostanut jälkikäteen Sisun tankin alustan päälle. Mittarissa on 1600 kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Scanian 112 moottori 80-luvun lopulta. Sillä on ajettu Tammer Dieselin täysremontin jälkeen 3000 kilometriä. Isot moottorit painavat lähes tuhat kiloa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo 160 pyöräkoneen vaihdelaatikko. Tämä irrotettiin syyniin 3 vuotta sitten Alavudella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo puimakoneen Perkins moottori. Tätä on käytetty vain yhden talon töissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fergu puimurin moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alussa pihalla olleen Scanian vaihdelaatikko

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuutos Fordin diesel kone.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Garcon kuusisylinterinen diesel moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Marinointi vehkeineen Velvetin merikytkin. Kyseessä Chevy vanin 6.2 moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sisu Rolls Royce 320 niittikopilla vuosimallia 1981. Se on toiminut pelastuslaitoksen paloautona Vähässäkyrössä. Autossa on 320 hevosvoimaa ja sillä on ajettu 118 tuhatta kilometriä. Yskäiseeköhän tämä kone?

(kuva: Ari Kettukangas)

Jahas, paloauto tarvii ensin virtaa ja painavat akut siirtyvät kätevästi paikalle itsetehdyillä trukkipiikeillä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Jos toimittaja aiheuttaisi tässä oikosulun, olisi palokalustokin ennätysajassa paikalla! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Pojat hoitaa niin se on jämpti!

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja heti hörähti. Hyvin starttaavat koneet kertovat, että ollaan moottoriasentajien tontilla!

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä puoliperävaunun runko tullaan liittämään Sisu Rollsin perään. Se on myös traktorilla vedettävä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kirsikka kakun päällä taikka nestori ylisillä. Zetor 25A vuosimallia 1957. Se on ajokuntoinen ja Reijo on sen kolmas omistaja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kiviniityn mestarit valmistavat itse myös kauhoja. Mukana mm. kärkikippaavaa materiaalikauhaa ja tasauskauhaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

"On piilossa viidakon, suojassa Revonlahden raunion...mutta mikä?

(kuva: Ari Kettukangas)

Kockums pyöräkuormaaja KL 520 jostakin vuosien 1967-68 taitteesta. Tämä on Reijon velipojan omaisuutta ja vastaavia koneita on ainoastaan puolikymmentä Suomessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Masiina on valmistettu Kockumsin tehtaalla Malmössä.

(kuva: Reijo Kiviniitty)

Sitten kunnolla sitä historian siipien havinaa. Reijon isä Urho Kiviniitty (kesk.) oli myös ammattiautoilija ja tässä ollaan sotien ja armeijasta pääsyn jälkeen autonkuljettana Oulun Valiolla. Reijo olisi kiinnostunut tietämään, mikä on kyseessä oleva auto ja keitä mahtaa olla kuvan kaksi muuta henkilöä. Tiedoista voi olla yhteydessä suoraan Reijoon, tai laittaa sähköpostia: ari.kettukangas@radiopooki.fi.

(kuva: Reijo Kiviniitty)

Isälläkin oli useita autoja, tässä Mercedes 327 vuosimallia 1963. Se oli sora-auto, mutta kuvaushetkellä kesällä -65 ajossa oli puita Metsäliitolle Raahen Lapaluotoon (kuvassa vasemmalla Raimo Tolvanen).

(kuva: Reijo Kiviniitty)

Kesällä 1971 Reijokin oli uusi (oik.). Taustalla Kontio Sisu vuosimallia 1966 ja vieressä serkku Raimo Kiviniitty.

(kuva: Reijo Kiviniitty)

Sisu Rolssi 265 ja vuosi 1984. Autolla oli tuolloin ajettu yli miljoona kilometriä ja se oli ollut aiemmin turveautona Liedes Jaskalla Haukiputaalla.

(kuva: Reijo Kiviniitty)

Scania 111 oli Timo Niemen entinen viinankuljetusauto. Kyseessä oli erittäin hieno yksilö ja se oli huollettu läpikotaisin. Reijo möi auton Venäjälle ja harmittelee vieläkin päätöstä.

(kuva: Reijo Kiviniitty)

Pihassa on ollut useitakin autoja samaan aikaan.

(kuva: Reijo Kiviniitty)

Sisu SR 260 vuosimallia 1986. Auto oli makuuhytillinen nokkamalli ja kuva on otettu Rautaruukin satamassa vuonna 1997.

(kuva: Reijo Kiviniitty)

Man Baijer Leijona vuosimallia 1991. Autossa 460 hevosvoimaa ja kuva on otettu talvella 2000.

(kuva: Reijo Kiviniitty)

Loppuyhteenveto: Reijo oli löytänyt oheisen kortin ja lisännyt siihen vastauksen. Tämä lause kuvastaa hyvin myös hänen elämänasennetta. Lisätäänpä tähän vielä toinenkin aforismi, miksi moottorista kuuluu ääni? Koska Reijo ja Otso ovat sen kasanneet!! :)

Lue myös: Tokolan Ari porautuu korroosio autojen huollossa ongelman ytimeen Raahessa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu 

Kilpailut

Uusimmat