Old Machines yhdistyksen toiminta starttasi ensiyrittämällä Raahessa

13.02.2020 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu päristelee tällä kertaa Raahessa. Millä päristellään, sitä ei aina etukäteen tiedäkkään, nimittäin sen verran monipuolinen on uuden Old Machines yhdistyksen valikoima. Kerhon uudet ja hienot tilat löytyvät entiseltä Myllymäen koululta Saloisista. Nyt tutustutaan kalustoon ja toimintaan, eli hanaa!!

(kuva: Ari Kettukangas)

Old Machines yhdistys perustettiin elokuussa ja jäseniä on jo yli puolensataa. Kauimmaiset kerholaiset löytyvät Keski-Suomesta ja jopa pääkaupunkiseudulta saakka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koneita löytyy moneen lähtöön. Myllymäen koulun tiloissa ollaan vuokralla ja kerhotilat löytyvät yläkerrasta ja verstaat alhaalta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Old Machinesin puheenjohtaja Aaro Storlöpare ja Dakota vuosimallia 1967. Näitä pyöriä ei juuri näe Suomessa, mutta Ruotsissa enemmänkin. Aaro ja muut jäsenet ovat tosi tyytyväisiä korjaamopuolenkin tiloihin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aaron Zundappi vuosimallia 1979.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yhdistyksestä ja pyörästään ylpeä puheenjohtaja leimaa menopelinsä oman kerhon tarralla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tiimillä on jo muitakin omia nimikkotuotteita mm. pipoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Tämä Pelkosen Esko on mainio mies, se on käynynnä vaikka missä, se on kiertänyt melekeinpä Suomen maan ja siksi romut on tämmingissä...". Romumies joka omistaa myös aarteita, mm. autoja, traktoreita, caterpillarin ja viisi mopoa. Jäsenyyden lisäksi Esko on myös tärkeä taustahahmo yhdistyksen toiminnassa. Oman kaluston esittely alkoi varovasti :) Suzuki PV 50 vuosimallia 1994.

(kuva: Ari Kettukangas)

Eskon itävaltalainen Puch Monza vuosimallia 1982. Se oli alunperin moottoripyörä, mutta Itävallassa siihen vaihdettiin pienempi sylinteri ja se myytiin eteenpäin mopona. Mopoksi se onkin nyt monella lailla vankempi. Pyörä tuli Suomeen Ruotsista.

(kuva: Old Machines)

Sihteeri ja vaatevastaava Marko Anttila ja Solifer Export vuosimallia 1972. Mopossa on hevosvoimia 1.5hp . Peli on ollut aikanaan yhdellä omistajalla rekisterissä ja miekkonen on mopon kolmas omistaja.

(kuva: Old Machines)

Solikan väri ja vuosimalli innostivat Markoa kunnostuksen aloittamiseen. Tässä vaiheessa projekti oli vielä jutun teon aikaan tammikuun lopulla. Omistajan toivekappale Pookista: Topi Sorsakoski & Tummansininen sävel :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Se kuuluisa etsivä Jussi Vares? :) Ei suinkaan, mutta rahastonhoitaja Juha "Jussi" Vares kuitenkin ja vierellä huollossa hänen omistuksessa oleva suomalainen Helkama Mini vuosimallia 1968. Jussilla oli täysin samanlainen menopeli 15 vuotiaana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tavarankuljetusta varten sävysävyyn meijeripakkaus eli poolilaatikko.

(kuva: Ari Kettukangas)

Helkama ja edelleen pakki puuttuu! Onpa komea merkki tankissa, tarkoittaako H meijerilaatikon perusteella hylaa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Niemelän Simo paikallisti heti paikallisen sähköongelman. Mies hoitaa autosähköhommiakin 40 vuoden kokemuksella. Hänen mielestä yhdistyksen johto puolestaan on erinomainen! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Aholan Sauli ja pappatunturi vuosimallia 1968. Käynnissä mopedin laakerihuolto ja tähtäimessä tulevat vappuajot. Kotona odottaa vielä hienompi peli, vuoden 1962 punainen pappatunturi joka on museorekisteröity ja viimeisen päälle entisöity.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kerholla on lämpivät ja kuivat tilat. Hyvässä valaistuksessa puolestaan näkee tehdä pikkutarkatkin hommat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Grekulan Askossa ja pyörässä on eleganssia! Elegance vuosimallia 1989, eli omistajan mukaan niin sanottu "naisten malli". Kyllä, pakokaasussa aisti tarkasti nuuhkaistessa hienostuneen parfyymin!

(kuva: Ari Kettukangas)

Ahaa, nyt ymmärrän miksi Elegance on Askon mukaan kahden ajettava :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Turpeenojan Markku tutkii apuna Eskon mönkijää. Japanilainen Honda TRX 350. Menopelin runkoa on korjattu ja vahvistettu. Markulla on kotona vaarilta peritty pappatunturi sekä kaksi traktoria, Case ja Dexta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pihlajamaan Rauli ja projekti Solifer SM vuosimallia 1977. Pyörä ei ole osineen ihan alkuperäinen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä Laurin toinen pyörä Solifer TS-50 vuosimallia 1981. Made in Finland.

(kuva: Ari Kettukangas)

Viinikankaan Jukka ja norjalainen Jupiter Swing vuosimallia 1964. Pyörässä on Puch:in kone ja käyntiääni on jykevän matala ja syvä. Jukka osti pyörän isälleen lahjaksi ja nyt se on huollossa. Omassa tallissa on myös kaksi solikkaa.

(kuva: Anssi Lindahl)

Jossain päin Etelä-Suomea matkalla Vesijärven kierrokselle. Yhdistyksen varapuheenjohtaja Anssi Lindahl (kesk.) ja vaimo Marika. Vasemmalla myös jäsen Harri Ollakka. Harrilla sininen Puch Dakota vuosimallia 1976. Anssin mopo keskellä Tunturi Super Sport vuosimallia 1983 ja Marikalla puolestaan punainen Solifer Export vuosimallia 1979.  Laulussakin on kyselty miten kauas mopolla pääsee...

(kuva: Ari Kettukangas)

Saloisten kerholta löytyy myös hyvät maalaustilat.

(kuva: Ari Kettukangas)

SISÄPIIRIHUUMORIA & HYVÄNTEKEVÄISYYTTÄ Kyltillä on tärkeä viitteellinen merkitys yhdistyksen tulevaan tempaukseen: siilinjärveläinen jäsen Jesse Venäläinen starttaa vuoden 1975 pappatunturilla retken Nuorgamiin 1. kesäkuuta. Hän ajaa ensin Siilinjärveltä yöpymään Raahen kerholle. Matkan ajaksi hän avaa tilin rahan keräystä varten ja tuotto menee lyhentämättömänä Kuopion Yliopistollisen keskussairaalan syöpäsairaille lapsille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Korjaamon kahdeksan käskyä. Hei, kaksi puuttuu! "Kunnioita vanhaa kalustoa ja älä himoitse lähimmäisesi mopoa" ;)

(kuva: Ari Kettukangas)

Joulunakin omalle tyylille uskollisena.

(kuva: Old Machines)

Sitten kuvakavalkadia jäsenten koneista. Tässä Yamaha XS Eleven Special 1100 vuosimallia 1979. Kampe on museorekisterissä (Aaro Storlöpare).

(kuva: Old Machines)

Tunturi Trial vuosimallia 1979 (Aaro Storlöpare).

(kuva: Old Machines)

Solifer SM Trial vuosimallia 1979 (Aaro Storlöpare).

(kuva: Aaro Storlöpare)

Tunturi Break vuosimallia 1985 (Aaro Storlöpare). Hyvä peli jollekkin pätkätyöläiselle :)

(kuva: Old Machines)

Valtra L 912M-4 vuosimallia 1983 (Aaro Storlöpare).

(kuva: Old Machines)

Catepillar D50 suoraveto vuosimallia 1968 (Esko Pelkonen). Nyt ymmärrän miten Esko saa puskettua aina kaikki hyvät ideat läpi :)

(kuva: Old Machines)

Kontio Sisu 6cyl Leyland diesel vuosimallia 1976.

(kuva: Old Machines)

Kärppä Sisu 6cyl BMC Leyland diesel type-35 sc4500 vuosimallia 1962.

(kuva: Old Machines)

Kärpän ohjaamo.

(kuva: Old Machines)

Kärpän konehuone.

(kuva: Old Machines)

Zetor A25 vuosimallia 1955 (Esko Pelkonen).

(kuva: Old Machines)

Asunto auto Mercedes-Benz 508 vuosimallia 1975.

(kuva: Old Machines)

Saab 96 vuosimallia 1975.

(kuva: Old Machines)

Citroen 2CV 602 ccm moottorilla. Virittämäton boxeri, 2 sylinteriä ja vaihteita 4. Ykkönen synkronoimaton ja pakki löytyy. Käynnistyy urheiluautojen tapaan nappistartilla. Loistavat ajo-ominaisuudet, pääsee pahempiinkin paikkoihin kuin nelivedot. Mutta poiskin niistä :) Ajomukavuus omaaluokkaansa. Penkkiensäädöt rajattomat. Avattava katto ja lämmitys pukeutumisen mukainen. Ilmastointi säätilan mukaan. Varma käynnistys aina helteistä ja pakkasista. Ei ole koskaan jättänyt matkalle. Ajettu ympäri Euroopaa 25 vuotta (Jouni Vierimaa).

(kuva: Old Machines)

Makkarakoppi vuosimallia 1964. "Saisinko yhden kärkkärin kaikilla mausteilla ja joukkoon voi myös lirauttaa vähän Mobil 1:stä..."

(kuva: Old Machines)

Yhdistyksellä on myös oma sauna ja näköjään juomakin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä tuolla kelpaa hikoilla pölyt ja öljyt pois.

(kuva: Old Machines)

Saunaiholla on mukava köllistyä kerhon majoitustiloihin. Huomatkaa armeijan kerrossänky! Pinkoissa ja punkan viikaamisessa on tosin vielä pikkuisen parannettavaa :)

(kuva: Old Machines)

Kerhon majoitukselle tulee varmasti tarvetta ensimmäisessä Talvipörinä -ajotapahtumassa helmikuun lopulla. Talvinen konetapahtuma Raahessa kuulostaa hyvälle! Ajot käydään kerhon vieressä olevalla peltoaukealla.

(kuva: Old Machines)

LOPPUYHTEENVETO: kerhon tiloissa aistii loistavan yhteishengen ja yhdistys toivottaakin kaikki uudet jäsenet lämpimästi tervetulleeksi mukaan toimintaan. Old Machines: vanhat koneet - uudet ideat!

Lue myös: Team #massamadallus räväyttää jälleen persoonallisella ajokillaan valtakunnallisessa Gumball 500€ -kilpailussa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat