Uusimmat
Suosituimmat

Team #massamadallus räväyttää jälleen persoonallisella ajokillaan valtakunnallisessa Gumball 500€ -kilpailussa

06.02.2020 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu gumballoi tällä kertaa Haukiputaalle Kellon Kiviniemeen. Team #massamadallus on neljän äijän kopla, jossa rakennetaan yhteisiä gumball-autoja ja omia projekteja. Viimevuotinen gumball lopputulos oli varmasti yllätys improvisoiville tekijöilleenkin - Tinder Surprise! Painuvatko iskarit pohjaan tänä vuonna? Tutustutaanpa gumball autoihin, muihin kokoelmiin ja tietenkin myös itse ajotapahtumaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Team #massamadallus - vasemmalta lukien Janne karjalainen, Nico Haapalehto ja Ville Sipola. Kuvasta puuttuu neljäs veijari Henri Kukkola. Aivan hulvaton meininki! :)

(kuva: Team massamadallus)

Ja siinä seuraava gumball projekti! Pakettimallin Escort Exress vuosimallia 1998. Se on siitä harvinainen, että se on 2+3 paikkainen ja poikien mielestä HARVINAISEN ruma ja pohjasta laho :) "Tähän valmistuu auto toukokuussa 2020".

(kuva: Ari Kettukangas)

Nico ja Ville tutkivat konehuonetta. Diesel moottori on patalaiska ja se vaihdetaan turbo dieseliksi. Autoa odottaa myös uusi vaihdelaatikko. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Onneksi löytyy kovaakin metallia. Pohjan kun pitäisi kantaa lopulta neljä raavasta miestä. Jannella menossa helmakiinnitysten hitsisaumojen hiominen. Seuraavaksi sitten ruostesuoja ja maali. Jannen ammatti on tietoliikennepuolella, mutta hän harrastaa autoja vapaa-ajalla myös omalla hallilla. Jokkishommatkin ovat tulleet vuosien aikana tutuksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ukkoja vilisee kuin formulavarikolla! Tämän vuoden gumball tuotoksesta paljastetaan jo pikkaisen, siitä tulee tumma ja matala. Viime silauksena autoon laitetaan myös valoa ja äänentoistoa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Erottuva autosortti, vanha kunnon Escortti, gumball-ajon valttikortti, remppaan palaa moni nortti, on valmiina se voittoon portti!

(kuva: Massamadallus)

Siinä Team #massamadalluksen viimevuotinen menopeli Tinder Surprise! Ford Fiesta 1.3 ruisku vuosimallia 1997. Auto ostettiin satasella ja sitä piti ensin rempata ennen päättyvää leimaakin monella tavalla. Loppunuoluina sisälle asennettiin stereoita periaatteella määrä korvaa laadun :) Lisävarusteena suksiboxi, mikähän yllätys siellä on? Anoppi?

(kuva: Ville Sipola )

Huollettuna auto pelasi kuin junan vessa ja sillä ajettiin viime kesän aikana 9000 kilometriä. Pojat laittoivat teoksen lopulta Facebook arvontaan ja voittaja haki sen äskettäin. Eli taas tuli surprise!!

(kuva: Ville Sipola )

Gumball on lähtenyt jenkkilästä ja Suomeen laji tuli nimellä Gumball 500€. Tiimissä saa olla 2-6 henkilöä ja projektiauto saa maksaa maksimissaan 500 euroa. Autoa saa sen jälkeen tuunata erikoiseksi oman kukkaron mukaan. Onneksi joukkueet saa tekemiseen sponsoreita. Tämän vuoden matka suuntautuu toukokuussa Hyvinkäältä Kalajoelle. Matkalla sattuu ja mm. paras auto ja yllättäjä palkitaan. #Massamadalluksella on hulvaton yhteishenki ja juuri se on plussaa myös tapahtumassa.

(kuva: Ville Sipola )

Mitähän Escortissa lukee tänä vuonna?

(kuva: Team massamadallus)

Fiesta sai pimeään talveen myös lisävalot.

(kuva: Ville Sipola )

Sitten omia harrasteautoja ja projekteja. Tältä näytti aluksi Villen neliovinen takaveto Toyota Carina TA40 vuosimallia 1980.

(kuva: Ville Sipola )

Ei se Carinakaan kiillellyt alussa.

(kuva: Ville Sipola )

Löytyy sieltä kuitenkin tervettä pintaa. Onko tämä se meidän miesten oma "ihonkuorinta" :)

(kuva: Ville Sipola )

Carina odottaa perinpohjaisen kasauksen jälkeen ylimaalausta. Ville on kiinnittänyt katseensa persoonalliseen violettiin maalitörppöön...

(kuva: Ville Sipola )

Ja vola! Tekniikkaa myöten valmis paketti. Pellin alla mm. ahdettu 1600 vakiomoottori ja 250 hevosvoimaa. Autoon on tulossa lähiaikoina ahdin ja alustapäivitys.

(kuva: Ville Sipola )

Sterojärjestelmä on puolestaan täyttä ysäriä.

(kuva: Ville Sipola )

Carina edustustehtävissä.

(kuva: Jukka Dahl)

Nicon B-mallin Opel Ascona vuosimallia 1978. Autoa on rakennettu 8 vuotta ja alusta ja korityöt on tehty uusiksi viimeisen tapin takaa. Auto oli jo ajossa kesällä ja se vaatii vielä viimeisiä viilauksia. Vuosien aikana on mennyt monta itse tuunattua autoa kiertoon.

(kuva: Jukka Dahl)

Asconassa on moottorina Opelin oma 1,9 lohkoon rakennettu "kevyesti" piristetty valurauta ankkuri. Iskarit ja jouset on päivitetty uusiin ja matalampiin. Ulkokuori on muotojen puolesta säilytetty vakiona, mutta värisävy on vaihtunut Fordin värikartasta omaan mieleen sopivammaksi. Sisustaan on päivitetty hieman enemmän henkeen sopivat puolikupit, joilla ajomukavuuskin parani huomattavasti.

(kuva: Janne Karjalainen)

Tästä lähdetään Jannen projektissa. Honda Civic vuosimallia 1992. Tämä menee aivan atomeiksi ja herää uusiksi kasattuna eloon tulevana kesänä.

(kuva: Janne Karjalainen )

Moni kakku päältä kaunis. Maalikaan ei ole niin hyvä kuin kauempaa näyttää. Hiontaan!

(kuva: Janne Karjalainen )

"Olikohan ne pesuhallin harjat liian kovakouraiset?" :)

(kuva: Janne Karjalainen )

Korin pohjakäsittelyä. Auto sai nyt rauhoittavan "kasvonaamion " ;)

(kuva: Janne Karjalainen )

Honda odottaa kita ammollaan tulevaa turbomoottoria. Pirssi saa myös rata-alustan.

(kuva: Janne Karjalainen )

Siitähän tulikin tila-auto! Tuohon voi jo haaveillen mallailla tulevia kuppipenkkejä.

(kuva: Janne Karjalainen )

Honda huollosta kesään, puolivuotta pohjatyöstä, välitöistä vähäsen... :)

(kuva: Janne Karjalainen )

Ei suinkaan, hommaa riittää ja jutunteko hetkellä Civic oli menossa maalaukseen.

(kuva: Henri Kukkola)

Sitten neljäs seppä Kukkolan Henri. Myös tämän miehen käsien läpi on mennyt vuosien aikana paljon autoja. Niistä seuraava kuvakavalkadi. Tällä hetkellä on pari ajankohtaista pirssiä, joista toinen on tämä Volvo V40 1.9TD vuosimallia 2002. Autoon on vaihdettu mm. alusta ja vanteet sekä kruunattu se hienolla väriyhdistelmällä ja mahtavilla stereoilla.

(kuva: Henri Kukkola)

Siinä sitä on enemmän rummutusta kuin isossa viidakossa! Kaappien teho Öööøö siinä.....äpäyt 2000 wattia. Ja toimittaja erehtyi luulemaan tuota koon puolesta pyykkikoneeksi.

(kuva: Henri Kukkola)

Kuuluu se jytke Lännenkin puolelta. Kettinki ilmeisesti estää oven irtoamisen voimakkaan basson johdosta :)

(kuva: Henri Kukkola)

Toinen auto on myös akuutti: Opel Ascona 2.0i vuosimallia 1984.

(kuva: Henri Kukkola)

Hetkinen, onpa se räväkän näköinen!

(kuva: Henri Kukkola)

Autoon on päivitetty mm. alusta ja vanteet.

(kuva: Henri Kukkola)

Mitäs tuohon perään on teipattu?

(kuva: Henri Kukkola)

Ahaa, vanhentunutta tietoa. Laitteeseen on asennettu uusi "käyttöjärjestelmä".

(kuva: Henri Kukkola)

Ascona sai myös 2.0 ruiskumoottorin.

(kuva: Henri Kukkola)

Seuraava tieto ei ole ankka, Opel Ascona on automallisto, joka julkistettiin vuonna 1970. Se sijoittui Opelin mallistossa kooltaan Opel Kadettin ja Opel Rekordin väliin.

(kuva: Henri Kukkola)

Volvo V40 vuosimallia 2002.

(kuva: Henri Kukkola)

Siinä on enemmän toppausta kuin divaanisohvassa.

(kuva: Henri Kukkola)

Konehuoneen koodi on 1.9TD.

(kuva: Henri Kukkola)

Ensilento puolestaan onnistui, koska kaikki ihmiset taputti!

(kuva: Henri Kukkola)

Volvo vetää puoleensa.

(kuva: Henri Kukkola)

Volvo V40 1.9TD vuosimallia 1999.

(kuva: Henri Kukkola)

Volvo V40 1.9T4 vuosimallia 1998. Auto on vakio ja puhaltaa 200 hevosvoimaa.

(kuva: Ville Sipola )

LOPPUYHTEENVETO: Team #massamadalluksen pojat improvisoivat työssään, joten tarkkaa lopputulosta he eivät aina itsekkään tiedä tarkasti. Juuri tähän kuvaan on saatu vangittua tuo salaman nopeasti välähtävä inspiraation hetki! :)

Lue myös: Ervastin Reijo keksi ikiliikkujan yksityisellä moottoritiellään Oulunsalossa!