Kuva: Fotolia

Seinäjoki-Oulu -väli putsattu tasoristeyksistä -junien nopeus nousee ja matka-aika lyhenee

12.12.2016 12:29 - Jussi Häkkilä

Viimeinen tasoristeys on Liikenneviraston mukaan poistettu Seinäjoki-Oulu -väliltä. Ylivieskan Salmiperä oli viimeinen poistettu tasoristeys. Tasoristeysten poistaminen on edellytys sille, että junien nopeus voidaan nostaa 200:een kilometriin tunnissa.

Viimeinen tasoristeys on Liikenneviraston mukaan poistettu Seinäjoki-Oulu -väliltä. Ylivieskan Salmiperä oli viimeinen ja järjestyksessään 105:s poistettu tasoristeys. Tasoristeysten poistaminen on edellytys sille, että junien nopeus voidaan nostaa 200:een kilometriin tunnissa. Hankkeen yhteydessä tieliikenteelle on rakennettu turvallisemmat reitit ali- ja ylikuluilla sekä erilaisilla tiejärjestelyillä.
Tasoristeyksiä on valtion rataverkon pää- ja sivuradoilla 2800, näistä turvalaitteilla varustettuja 680. Onnettomuuksia tapahtuu vuosittain kolmisenkymmentä. Nyt kun Seinäjoki-Oulu -hanke valmistuu, niin päärautatieverkolla on tasoristeyksiä jäljellä vain Oulu-Tornio -välillä.
Vielä 1960-luvun lopussa tasoristeyksiä oli 8 000 ja onnettomuuksia vuosittain 250. Onnettomuuksissa menehtyi vuosittain 50 ihmistä.

Suurin sallittu nopeus nousee 200:een kilometriin tunnissa yhteensä 128:n kilometrin matkalla Seinäjoen ja Oulun välillä. Nopeus on jo noussut Seinäjoen ja Lapuan sekä Kokkolan ja Eskolan välisillä osuuksilla. Ylivieskan ja Oulaisten sekä Vihannin ja Hirvinevan väleillä nopeus nousee tämän viikon loppuun mennessä. Tavoitteena on, että viimeiset nopeudennostot Eskolasta Ylivieskaan ja Limingasta Ouluun tehdään vuoden 2018 kevääseen mennessä. Tuolloin junamatka Helsingistä Ouluun kestää parhaimmillaan enää viisi tuntia.

Kilpailut

Uusimmat