Vainion Samuel ei tiedä onko tulossa vai menossa - kaksikeulainen Volgswagen Golf riemastuttaa Haapajärvellä

14.01.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu ei ole tällä kertaa varma mihin suuntaan mennään. Lähtöpiste on kuitenkin Haapajärven Oksava ja Samuel Vainion tuunaama kaksikeulainen Volgswagen Golf. Projekti on vielä keskeneräinen, mutta se on jo kerännyt erikoisuudellaan runsaasti huomiota mm. somessa. Projekti on ainut tiedossa oleva viritelmä kyseiselle automerkille. Kurkataanpa miltä menopeli näyttää tässä vaiheessa ja miten sen kokonaisuus toimiikaan. PS. yläpuolella olevan äänitteen pitäisi lähteä pyörimään oikealle :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Vainion Samuel. Kekseliästä ja näppäräkätistä miestä on aina kiinnostanut enemmän autot kuin mopot. Harrastus lähti aikanaan liikkeelle Taunuksista ja nykyisin autoille meinaa jäädä vähemmän aikaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaksikeulainen Volgswagen Golf. Idea tähän fuusioon lähti omille pojille kertyneistä peltoautojen aihioista. Tosin Samuelin viimekesäisellä lomalla kuulemma saattoi myös olla vähän liikaa joutilasta aikaa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Punaisen ja mustan kanssa pelataan kuin pokeripöydässä! Molemmat autot olivat ennen katkaisua käyntikuntoisia. Musta pääty odottaa vielä heräämistä uuden bensatankin myötä. Projekti tulee saamaan vielä myös uudet värit ja ja mahdolliset teippaukset.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinä on liitossauma. Kyseessä on molempien päätyjen osalta bensavehje ja Samuel mallailee tulevaa tankkausluukun paikkaa. Loppuisiko bensa- ja diesel hintojen vertailu jos laittaisi autoon tankkeineen molemmat moottorit :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton edellinen omistaja jätti kaupantekijäisiksi lisätehoa "kaksi kuutiota" :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kylmään päätyynkin on kaikki tarvittava valmiina. Lopullisen yhteisen bensatankin myötä löpö jakautuu tasaisesti molemmille moottoreille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällä hetkellä autossa on väliaikainen oma tankki. Uusi säiliö tulee katteineen korin keskelle etupenkkien taakse. Siitähän kuskin korva kuuleekin hyvin hölskyykö vielä tankissa :) Käytännössä kokonaisuus tarkoittaa myös bensapumppua, letkuja ym. tykötarpeita.

(kuva: Samuel Vainio)

Uusi metallitankkikin saapui juuri rahtina perille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Liitosrunko myös pohjasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Katolla fuusio näkyy hieman cokis pulloa muistuttavana aaltoiluna.

(kuva: Ari Kettukangas)

Molemmissa päissä hyrskyttelee autojen alkuperäiset 1600:set koneet. Tällä hetkellä molemmat moottorit tuovat lisäosineen autoon myös painoa ja kiihtyvyys on suhteellisen heikko. Samuel pohtiikin tilalle Passatista 1800:sta hyrrääjää.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestari toteaa projektin olevan tiettävästi ainut viritys tämmöiselle Golfille. Myös lopputuloksesta on tarkoitus tehdä viimeisen päälle siisti. Toisin sanoen, tehot ei olekkaan se pääasia vaan auto tulee enemmänkin näytöskäyttöön. Tilavassa korissa muuten riittää jalkatilaa pitkällekkin kuljettajalle. Myös lämmityslaitteet odottavat vielä kytkentää.

Samuelin projektilla on somessa jo 50 000 uteliasta seuraajaa. Ohessa myös Youtuben pätkä autosta tositoimissa!

(kuva: Samuel Vainio )

Katsotaanpa miten projekti lähti käyntiin viime kesänä. Aluksi Suomen hallitus tuli ja puolitti auton :)

(kuva: Samuel Vainio )

Kylän väki alkoi kertomaan huhuja kaksikeulaisesta autosta Haapajärvellä, mutta oliko siinä mitään perää? :)

(kuva: Samuel Vainio )

Samuel löysi autosta vanhan kymmenpennisen. Tällekkin on tulevaisuudessa käyttöä, kruunalla ja klaavalla voi katsoa kumpaan suuntaan lähdetään :)

(kuva: Samuel Vainio )

Seurasi vastakkainasettelua.

(kuva: Samuel Vainio )

Autoon meinasi tulla kaappariovetkin, mutta Samuel luopui ideasta.

(kuva: Samuel Vainio )

Onkohan näille jämille löytynyt käyttöä? Isot sivupeilit?

(kuva: Samuel Vainio )

Siinä! Ja hitsi surisemaan!

(kuva: Samuel Vainio )

Tässä kuvassa näkyy paremmin pohjarunko.

(kuva: Samuel Vainio )

Koko työ tapahtui siis viime kesänä "pohjolan tallissa", missä seinät on lavealla ja katto korkealla. Pihahommana projekti on siis jäissä talven ajan, mutta tarkoitus on jatkaa projektia heti ensi kesänä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pitkän akselivälin autoa saa ajaa jäykästi kuin limusiinia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton alustaa on aikanaan laskettu, joten maanvara on aika niukka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaikea talli peruuttelu on tämän vehkeen myötä historiaa. Eikä haittaa, vaikka kapealla pihatiellä huomaa unohtaneensa jotakin kotiin ja joutuu palaamaan takaisin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

LOPPUYHTEENVETO: Mestarin pihalta löytyy nuoruudesta myös tämä keltainen Mazda. Mikäli viereen ilmaantuu vielä toinenkin, lopun voi jo arvata. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan volkkarin valmistumista ja sitä kaunista päivää, jolloin Samuel päättäisikin viedä kaksiteräisen miekkansa katsastukseen. Näytille auto ainakin päätyy, mutta saisiko siihen leiman, vai jopa kaksikin?

Lue myös: Keskisarjan Pasin Crazyland elämyspuisto hulppeine teoksineen ja koneineen löytyy Eiffel-tornin juurelta Nivalasta

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat