Uusimmat
Suosituimmat

Kotkan Jussi komppaa koneiden 3D-mallinnusta ja Coralian d-duuria Varvin pajalta Raahesta

21.04.2022 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa on tällä kertaa komppi kohdallaan Raahen Varvissa. Kotkan Jussin pihalta löytyy Varvin paja, joka ei kuitenkaan ole teollisuushalli vaan pikkuinen puuhastelutalli erilaisille koneille. Mestari on koko ikänsä harrastanut pärisijöitä ja nykyisin hän kehittelee ja ammentaa niihin erilaisia ideoita ja keksintöjä maailmalta. Leipä irtoaa opettajan hommista ja vapaa-aikoina miehen löytää usein rumpujen takaa mm. Coralia tanssiyhtyeestä. Näistä askareista löytyy myös aika läheltä liippaavia yhtäläisyyksiä, nimittäin bändin nimeä muistuttaa pajalta löytyvä nuoruuden Corolla. Sen malli "printteri" taas tuo mieleen päivätyöstä tutun 3D-mallinnuksen ja tulostuksen. Kurkataanpa mitä kaikkea härvilöitä kokoelmasta löytyy ja miten tietotekniikka on tullut avuksi niitä rakennellessa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Kotkan Jussi. Lupsakka koneharrastaja, Varvin pajan päällysmies, Coralia yhtyeen ja TT Purontaka & Tähtitaivas kokoonpanon rumpali sekä 3D-animaatio- ja peligrafiikan opettaja koulutuskeskus Brahessa. Mestari syntyi aikanaan Kannuksessa ja on asettunut monen vaiheen jälkeen asumaan Raaheen. Jussi on harrastanut pienestä pojasta asti autoja ja sai jo 3-luokalla ollessaan ensimmäisen autonsa Fiat 127:n. Laskelmiensa mukaan hänellä oli seitsämän autoa ennen kuin täytti itse 18 vuotta. Autoja on senkin jälkeen tullut ja mennyt runsaasti. Coraliassa hän on takonut humppaa jo parikymmentä vuotta ja takana on n. 1300 keikkaa ja yhteensä 2 vuotta istumista keikka-autossa. Rumpalina korva saattaa jopa erottaa tarkemmin myös paja koneiden oikean rytmin ja takomisen. Mies ostaa harvoin mitään tarvikkeita ja tekee niitä mieluummin itse. Tavaroiden hyötykäyttö on lähellä sydäntä ja tavoitteena on myös kehitellä niistä arkea helpottavia ratkaisuja. 3D-mallinnusta puolestaan on jopa hyödynnetty koneissa ja bändikamoissa saakka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toyota Corolla KE 15 Coupe Sprinter vuosimallia 1969.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jussille auto tuli jo 25 vuotta sitten ja se on säilynyt hyvässä kunnossa. Maalipintaa on uusittu ja peliä on säilytetty aina kuivassa ja sopivan kylmässä tallissa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Joku vuosi sitten auto otettiin liikenteeseen ja se ehti olla käytössä vain 4 päivää, ennen kuin sen kylkeen peruutettiin Tapaus tiesi harrasteautoon uutta harrastettavaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto odottelee tallissa parhaillaan uutta konetta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan se yhtä siisti myös sisältä?

(kuva: Ari Kettukangas)

Penkeissä paikallaan pölysuojat. Jussi on tyytyväinen, kun on huomannut pitää autoa aina silmäteränä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toyota Corolla KE1x tunnettiin ensimmäisen sukupolven Corollana, joka esiteltiin Japanissa vuonna 1966. Suomeen ensimmäiset autot ehtivät vuonna 1967. Peliä löytyy usealla eri korimallilla. KE15 Coupé Sprinter on varustettu 1K, 1K-D tai 1K-B -moottorilla. Onkohan se tämä Sprintteri hirmu menijä 100 metrillä?

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä koodi antaa osviittaa moottorista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Paikallaan on 1200 kuutioinen 3K moottori ja pöydällä siirtoa odottaa piirun verran tehokkaampi pumppu. Tuoltakin löytyy muutamia kymmeniä heppoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Entisöity ja tuleva 1300 4K moottori odottelee pääsyä Sprinterin pellin alle. Jussi on kypsytellyt siirtoa jo pidemmän aikaa ja nyt myllyssä alkaa olla hiljalleen hoonattua pyttyä, uutta männänrengasta ja laakeroitua alakertaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kone oli valmis jo ostaessa, mutta se huohotti öljykorkista. Tosin se oli ruosteeton hyvä aihio muutokselle ja osiakin löytyi omasta takaa.

(kuva: Jussi Kotka)

Kone avatumpana. Jussin kellarista löytyy runsas kavalgadi eri autojen osia vuosien varrelta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toiselta kantilta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kerro kerro kuvastin, ken on Varvin rannassa idearikkahin...

(kuva: Jussi Kotka)

...ja vastauksen peilasi veden pintakin...

(kuva: Ari Kettukangas)

Jälkikasvun 50:nen pikku motocrossipyörä. Automaattivaihteisella pelillä on harjoiteltu jo viime kesänä ja nyt oli meneillään kytkinremontti.

(kuva: Jussi Kotka)

6 voltin akkukäyttöinen lasten auto. Tällä pelillä on kuulemma melkein saatu "vuoden huono iskä palkinto”. Auton menoa on paranneltu 12 voltin akulla ja autotallin kaukosäätimellä toimivalla ”tappokytkimellä”. Mikäli meno äityy liian hurjaksi, sillä voi katkaista autosta virrat 20 metrin etäisyydeltä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Puusta ja kuparista tehty hernepyssy. Koneistona on kuminauhalla toimiva lukko.

(kuva: Ari Kettukangas)

Comanche Bull mönkijä vuosimallia 2008.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on jo vanha peli, mutta hyvin huollettuna härkäpäänä se palvelee mainiosti mm. pihan aurauksessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ketjut antaa pitoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Katsotaanpa kohta miten 3D-tekniikasta on ollut apua tämänkin pelin kanssa.

(kuva: Jussi Kotka)

Isompaakin huoltoa.

(kuva: Jussi Kotka)

3D-mallinnus tarkoittaa tietokoneavusteista kolmiulotteista suunnittelua tietokoneen kuvaruudulla. 3D-skannerilla skannattu mönkijän maski. Tekniikan avulla mitat ja kiinnikkeet saatiin sopimaan uudelleen mallinnettuun kappaleeseen tulostusta varten. Skannatun mallin muokkaamiseen ja viimeistelyyn käytettiin ilmaiseen lähdekoodiin perustuvaa Blender-ohjelmistoa. Menetelmällä saadaan nyt tehtyä vaikka tuplakaasareihinkin ilmanputsaria ym. Pajamestari kysyi Arilta, miten radiossa voitaisiin hyödyntää 3D-tekniikkaa? Siellä soitetaan iso D Dannylta peräkkäin kolme kappaletta :)

(kuva: Jussi Kotka)

Uusi maski on valmiiksi tulostettuna Koulutuskeskus Brahen 3D-tulostimessa. Se on tulostettu ABS-materiaalialla, mikä kestää hieman paremmin lämpöä perinteisemmän PLA tulosteeseen verrattuna. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Diesel lämmitin ja tötteröitä kuin pakosarjassa. Kiinan vekottimesta on johdettu pakoputki pihalle ja sisätiloihin jää pelkkä raitis ilma ja lämpö. Mylly ei ole jatkuvasti päällä ja tulee edulliseksi, kun sen käy vääntämässä päälle pari tuntia aiemmin. Koneella tulee hyvä korjaus lämpötila ja hurjilla pakkasilla täytyy vaan pukea enemmän vaatetta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aurinkokeräin. Tämän avulla Jussi nappaa paisteisen sään talteen ja ottaa sen käyttöön sadepäivinä :) Ei vainkaan, katsotaanpa mistä siinä on kysymys.

(kuva: Ari Kettukangas)

Keksintöä ei ole vielä ei testattu, mutta sillä on saatu hyviä tuloksia maailmalla. Aurinkoisella säällä lämpö tarttuu voimakkaasti varsinkin tummille pinnoille. Pleksin sisälle maalataan mustia tölkkejä, eli tehdään ns. alumiiniputkiloita. Siellä lähtee ilma kiertämään, kun aurinko ottaa tölkkeihin. Levy nostetaan pystyyn ja lämpö lähtee sen jälkeen nousemaan. Tietokoneen puhaltimella tai vastaavalla myllyllä se ajetaan haluttuun tilaan esim. seinän läpi pajaan.

(kuva: Jussi Kotka)

Coralia yhtyeen nuottiviivasto? :) Ei suinkaan, vaan paineilman vedenerotin. Putkessa kiertävä ilma jäähtyy, kondensoituu ja laskee alhaalla sijaitsevaan venttiiliin, mistä sen voi ajoittain laskea pois. Putken juottamiseen puuttuvat laitteistot ja osaaminen on ratkaistu nurkissa pyörineillä jakotukeilla, millä kupariputken liitokset olivat helppo toteuttaa (alla videot ennen ja jälkeen).

VIDEO: Paineilman vedenerotin (ennen ja jälkeen).

(kuva: Ari Kettukangas)

Itsetehty kätevä hitsauskärry.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mukana kulkee kätevästi kaikki tarvittavat vermeet vaikka pihalle saakka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kärryn päälle on tehty myös konttaamista helpottava hitsaustaso.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kompuraan tehty jatkovarsi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ai että, kyllä toimittajakin pitkänä poikana kiittää tämmöisistä keksinnöistä :)

(kuva: Jussi Kotka)

Jussin musiikkiharrastus on alkanut Coralia yhtyeen myötä vuonna 1998. Reissaaminen jatkuu edelleen ja takana on n. 1300 keikkaa. Pääsääntöisesti viikonloppuisin tapahtuva kiertäminen on jo muodostunut elämäntavaksi.

(kuva: Tuovi Pulkkanen)

Coralia on säestänyt useita artisteja vuosien aikana ja nykyisin soitetaan myös TT Purontaka & Tähtitaivas kokoonpanossa.

(kuva: Tuovi Pulkkanen)

Tapsallekkin terveisiä Rasvamontusta! Pidäppä se Saabi iskussa, niin katsotaan jossain kohti :)

(kuva: Jussi Kotka)

Sähköpianon viritystä. Muutaman hiljaisen koskettimen korjaus vaatii paljon purkamista ennen kuin pääsee varsinaiseen kohteeseen.

(kuva: Jussi Kotka)

Tom-tom rummun sisälle rakennettu mikrofoni kelluvalla kiinnityksellä. Mikrofoni on kiinnitetty rummun omien kiinnikeruuvien alle joustavien nauhojen varaan, millä saadaan vähennettyä rungosta syntyvää resonointia. Testi pohjalta alkanut kokeilu alkoi hyvin skeptisin miettein, mutta päätyi vakituiseen keikka käyttöön. Käytännön positiivisia puolia löytyy asennuksesta, kun mikrofonien asentaminen keikkapaikoilla jää pois. Myös vierekkäin sijaitsevien rumpujen ”vuotaminen” muihin mikrofoneihin putoaa huomattavasti. Rummun soundi toimi yllättävän hyvin pienen miksauksen jälkeen. Jussilta tuntui löytyvän joka huoneesta kattiloita enemmän kuin keittiöstä emännältä, tosin nekin on kuulemma yhteisiä :) 

(kuva: Jussi Kotka)

Mikkikaapelin plugi tulee pelkästään rummun kylkeen kiinni ja nyt välttyy monelta kytkennältä. Mestari on tehnyt itsekkin viilusta virvelirumpuja ja materiaalia löytyi aikanaan viilutehtaalta Iistä. 3D-tekniikka oli apuna myös siinä työssä, kun muotti tehtiin filmivanerin palasista. Kaikki viilut saatiin puristumaan ulospäin muottia vasten ilmalla täytetyllä kottikärryn sisuskumella.

(kuva: Jussi Kotka)

Hiontaa Sprinterille. Autojen parissa harrastaminen alkoi Jussilla jo peruskoulun 3.luokalla. Tuolloin ensimmäiseksi ajokiksi pihaan tuli Fiat 127. Autoja tuli ja meni, mutta 2000-luvun vaihteesta harrasteluun jäi kuitenkin tämä kuvassa oleva ja nykyisinkin tallista löytyvä silmäterä.

(kuva: Jussi Kotka)

On se Jussi uusinut Corollan sisustaakin. Kaikissa korjauksissa on kuitenkin pidetty huoli alkuperäisyydestä ja samalla optiosta mahdolliseen museorekisteröintiin. Toistaiseksi kyseinen kirjaaminen ei ole vielä ajankohtaista.

(kuva: Jussi Kotka)

Turvallisuus ennen kaikkea. Toyota Corolla merkki oli Jussille varsin yleinen, hyväksi havaittu ja kohtalaisen edullinen kohde harrastukselle. Kyseisiä pelejä siunautuikin ennen 18 vuoden ikää useita kappaleita.

(kuva: Jussi Kotka)

"On piilossa rannikon, se Varvissa suojassa pressun on..."

(kuva: Jussi Kotka)

Umpijoita.

(kuva: Jussi Kotka)

Harjoittelua Irvan radalla Oulaisissa ja neljä kierrosta katon kautta ympäri ajettu Toyota. Kokemus saattaa kuulemma rauhoittaa. Joku oli juossut tilanteessa kysymään Jussilta, että arvaatko jo reittiä, vai haluatko vielä pyöräyttää? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ahaa, Jussi veti taas ässän hihasta!

(kuva: Ari Kettukangas)

Liiteri & puunhakutyökalu.

(kuva: Jussi Kotka)

Jussi on antanut paja touhuistaan myös lehdistötiedoitteen.

(kuva: Jussi Kotka)

Tässä kuunneltiin Pookin Perjantai-iltaa! :)

(kuva: Jussi Kotka)

Onkohan tämä se pajamestarin idealamppuhammasratas?

(kuva: Jussi Kotka)

Loppuyhteenveto: Varvin pajan Youtube kanava. Vuoden verran pyörinyt tubetus on jo tuottanut n.150 tilaajaa ja n. 40 erilaista videota auton huolloista pelipaidan jäädytykseen. Kanavalla on rento meininki ja usein katsojien apu on tullut tarpeeseen projekteja miettiessä. Vaikka tämän koko artikkelin d-duuri otsikko alussa viittaa Coralia yhtyeen soittamaan humppa musiikkiin, otetaan vielä pätkä bändin tulevasta Junnun cover kappaleesta:  "Kotkan Jussi, Varvin rantaan, kerran pajan perusti, taakse jäivät nuoruuspäivät, Sprinter takaisin ne saa. Koneet kuulen, hieman luulen, onko pajaa nerompaa :)    

Varvin paja: Youtube * Instagram

Coralia: Facebook

Lue myös: Järkälemäisen formula off-roadin ja kilpakalustojen hevosvoimat jylläävät Revolt Racing Teamin paikallisosastolla Nivalassa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat