Uusimmat
Suosituimmat

Pokelan Jyrkin koneet jyrää Alavieskassa

11.07.2019 14:45 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu on palannut kesätauolta ja alkuun ampaistaan heti Alavieskaan. Jyrki Pokelan verstaalta ja pihapiiristä löytyy isoja ja pienempiäkin koneita. Kuvassa seppä itse ja harvinainen apumoottorikäynnisteinen Catepillar D4C vuosimallia -61.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jyrki on ammatiltaan sähkömies ja mieleltään konemies. Näiden yhteistuloksena syntyy monenlaisia keksintöjä.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Kasettilavettipaletti" Tällä yhdistelmällä voi kiikuttaa mukanaan vaikka koneen ja tuoda samalla kuorman maata tullessaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maanajoon se on kehitetty tämäkin Dumpperi. Kyseessä on sen verran sekava laitos, joten pitää vähän esitellä. Härvelissä on Ivecon vaihdelaatikko, käytöstä poistetun jyrän ajovehkeet, Talbotin puhaltimet, Escortin paisuntasäiliö ja Pösön jäähdyttäjä. Sanoisinko uniikki vekotin!

(kuva: Ari Kettukangas)

Catepillarin apumoottori 3412. V12 moottori, 28 litrainen ja siinä on 540 hevosvoimaa. Tästä on saatu generaattoriin sähkö ja sen voimalla on puolestaan pyöritetty murskaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

2 pyttyinen Hatz dieselmoottori. 1,8 litraa, 30 hevosvoimaa ja se on koottu neljästä eri moottorista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Minikaivurin puomi Avantiin. Kääntö ja kauha on Jyrkin itsensä suunnittelemia. Tallin korjausurakassa mies laskee käsitelleensä tällä pikku vehkeellä yhteesä 8 kasettikuormallista maata.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinäpä raskas- ja "isoluinen" saksalainen O&K RH5D -kaivinkone 60-luvulta. Se on ensimmäisiä täyshydraalisia kaivureita ja painaa 14 tonnia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koneessa on lyhyt kaivuupuomi, kapea koppi ja normaali ohjaussauvat on ohitettu sähköisellä esiohjauksella.

(kuva: Ari Kettukangas)

VR:n vai Puolustusvoimienko vehkeitä? Ei kumpaakaan, kyseessä on murskaamolaitoksen kymmenmetrinen ohjaamovaunu, joka on päätynyt varastotilaksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yhdenmiehen kokoontumisajot, eli Jyrkin karttuva pösökokoelma.

(kuva: Ari Kettukangas)

404 lavapösö 2,2 dieselmoottorilla. Se on viimeisiä tehtyjä malleja ja taitaa olla -78.

(kuva: Ari Kettukangas)

Simca 1000 60-luvulta. Tämä oli leimassa vielä 2000-luvun alussa.

(kuva: Ari Kettukangas)

..."ja tarviiko korjauspajaa!"

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaksi A-mallin 25 hevosvoiman Zetoria. Huomatkaa miten aika on patinoinut pellin värit vanhemmassa koneessa. Tuo vihreä väri on myös entisöidyissä malleissa perinteiden vaalimista, sillä pitkälle sen värisiä Zetorit oli myös alkuperäisenä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottoriviritys A la - Jyrki Pokela!

(kuva: Ari Kettukangas)

Ohjaako Jyrkin jalkoja verstaalle aina viettävä lattia? Yleensä hallia nostetaan, mutta tässä tapauksessa verstaan lattiaa kaivettiin alas käden korkeudelta saakka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tästä tulee näyttöpaneeli Hatziin. Ruutuun ilmestyi heti teksti "Uusi keksintö tulossa!"

Lue myös: Jari Harju vaalii veneen tekemisen perinteitä Raahessa