Uusimmat
Suosituimmat

Jari Harju vaalii veneen tekemisen perinteitä Raahessa

30.05.2019 14:45 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu maalla, merellä ja ilmassa! Tällä kertaa vieraillaan veneseppä Jari Harjun juttusilla Raahessa. Miehellä on hallussaan perinteinen venhon tekotaito ja onpa hän tehnyt tuttavankauppaa myös moottoreiden kanssa. Tutkitaanpa miten vene syntyy ja mitä löytyy konehuoneen puolelta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jutustelu aloitetaan Raahesta Pursimajan rannasta. Tässä Jarin jo aiemmin tekemä yli seitsemän metrinen upea luomus. Käydäänpä testaamassa, jos minä toimittajana vaikka soutaisin ja Jari meloisi perästä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei nyt sentään rehkimään aleta, katsotaanpa mitä apua löytyy Jarin taikalaatikosta?

(kuva: Ari Kettukangas)

Yanmarin 1GM10 moottorin avulla pysyy paidanselkä kuivana. Kone starttaa hienosti ja laittaa isoonkin veneeseen liikettä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nyt sitä ollaan sepän kanssa samassa veneessä! Kyyti on leveässä paatissa erittäin tasaista ja miellyttävää. Katsookohan Jari maisemia, vai miettiiköhän se seuraavaa rakennusvaihetta...

(kuva: Ari Kettukangas)

Juttu tehtiin toukokuun puolivälissä ja vaikka oli jo suhteellisen lämmintä, merellä liikkuessa sai silti olla vielä mukana pipo ja toppatakki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sepän verstas. Veneen teossa tarvitaan monenlaisia koneita. Taustalla muuten näkyy keskeneräinen vanerijolla.

(kuva: Ari Kettukangas)

2 pyttyinen Wickström vuosimallia 1968. Kone ei ole ollut taloudellisimmasta päästä, se on syönyt petroolia ja painoa sillä on 140 kiloa. Valmistaja on Vaasan moottoritehdas. Tämän kanssako veneen pitäisi pysyä pinnalla?

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehdäänpä vene. Siinä on piirustukset, kuka osaa niitä tulkita?

(kuva: Jari Harju)

Veneen emäpuu. Kaaripuut taivutetaan kuumalla höyryllä ja laudat vedellä. Yhtä taipuisia ovat kuin Harjun Jarin luonne ;)

(kuva: Jari Harju)

Sitten aletaan sovittaa lautoja. Mitenkähän saumoista saadaan vesitiivitä...

(kuva: Ari Kettukangas)

Vastaus löytyi. Jari on kehitellyt tiiviitä saumoja varten myös eräänlaisen "uurrehöylän".

(kuva: Jari Harju)

Sisäparraslistan teko vaatii paljon puristimia. Vieläkö pysytte ohjeissa mukana?

(kuva: Ari Kettukangas)

Se on siinä. Valmiin veneen pinta käsitellään Owatrolilla. Aineen kuivuttua venettä ei tarvi turvottaa, joten ei muuta kuin vesille. Jarin veneissä ei varmasti tarvi kumisaappaita eikä äyskäriä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Veneitä tehdään kuusesta tai männystä. Jari valitsee aina kuusen ja silloin veneestä tuleekin kevyempi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onnistuuko kellään merimiessolmu?

(kuva: Ari Kettukangas)

Härkähöylä. Mihin tätä käytetään, ota härkää sarvista ja mieti.

(kuva: Ari Kettukangas)

LOPPUYHTEENVETO: Suomesta ei lopu puu, eikä Harjun Jarilta into. Saapa nähdä milloin seuraava paatti alkaa hahmottua.

Katso myös: Jussilan Joukon olohuoneessa on enemmän autoja kuin koko Limingassa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat