Oulun imago elinkeinoelämässä parantunut huomattavasti
Oulun imago elinkeinoelämässä on selvästi parantunut viime vuodesta, käy ilmi Taloustutkimuksen tuoreesta Kuntien imago 2019 -tutkimuksesta. Kyselytutkimuksessa Oulun herättämiä mielikuvia arvioivat sekä oman kunnan että muiden kuntien yritysjohtajat.
Vuonna 2018 oman kunnan edustajien antaman yleisarvosanan perusteella Oulu oli sijalla 13. Muiden kuntien edustajat arvioivat Oulun sijalle 7. Tänä vuonna oman kunnan edustajat arvioivat Oulun sijalle 5. Muiden kuntien elinkeinoelämän edustajien yleisarviossa Oulu nousee sijalle 3.
Vastaajat arvioivat asteikolla 4–10 kaikkiaan 11 imagotekijää, joita ovat esimerkiksi kunnan yrittäjämyönteisyys, työvoiman saatavuus, yritysten ja oppilaitosten välinen yhteistyö sekä innovaatioiden tukeminen. Oman kunnan elinkeinoelämän edustajien arviot Oulun imagotekijöistä nostavat Oulun sijalle 4, muiden kuntien edustajien arvosanojen perusteella Oulu on sijalla 2.
Muiden kuntien elinkeinoelämän edustajien arvioiden perusteella Oulu on 1. sijalla työvoiman saatavuudessa, yritysten ja oppilaitosten välisessä yhteistyössä sekä innovaatioiden tukemisessa ja 3. sijalla yrittäjämyönteisyydessä. Oman kunnan edustajat arvioivat Oulun työvoiman saatavuuden suhteen niin ikään sijalle 1, yritysten ja oppilaitosten välisessä yhteistyössä sijalle 3 ja innovaatioiden tukemisessa sijalle 2.
Kyselytutkimukseen vastasi lähes 2000 elinkeinoelämän edustajaa Suomen 36 suurimmasta kunnasta. Taloustutkimus toteuttaa Kuntien imago -tutkimuksen vuosittain.