Uusimmat
Suosituimmat

Nappaako Aakon Ari hulppeat Ford Mustanginsa kiinni vanhalla poliisi pösöllä Haapavedellä

09.09.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa ollaan tällä kertaa ihmisiksi Rytkynperä cityssä Haapavedellä. Aakon Arin pihan nimittäin rauhoittaa siellä seisova kylän ensimmäinen poliisi pösö 70-luvulta. Mutta löytyy kyseisiltä nurkilta tarvittaessa ääntä ja vauhtiakin, nimittäin ruodussa komeilee kaksi vierekkäistä Ford Mustangiakin. Pääpiirteittäin mestarin menopelit ovat japanilaisia, jenkkiläisiä ja ranskalaisia klassikkoautoja. Valikoimassa on lyhyttä ja pitkää mallia sekä isolla ja pienellä moottorilla. Kyseisellä autoharrastajalla on muutenkin hyvä tuntuma ohjauspyörään ja polkimille, nimittäin miehen leipä lohkeaa taksiyrittäjänä. Todella hyvää ajotarkkuutta vaatiikin kokoelman lähes 9 metriä pitkä Lincoln Tourcar -limusiini. Näiden lisäksi on myös piiiiiitkä rivi muita harvinaisuuksia, kurkataanpa mitä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Aakon Ari. Autoharrastaja, taksiyrittäjä, pirssisuhari ja Rytkynperä cityn "seriffi". Mestarin pihalta löytyy nätti kattaus monipuolisia klassikkoautoja. Joitakin menopelejä on myös tuunattu ja mm. kokoelman toisesta pösöstä on hahmoteltu kopio vanhasta taksista. Ari on tehnyt "entisöintityön" suuresta arvostuksesta vanhoja autoja ja kuljettajia kohtaan. Pihan valikoimassa on tällä hetkellä 8 erilaista ja harvinaistakin ajoneuvoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Leipä miehen tiellä pitää.

(kuva: Ari Kettukangas)

Citroen DS "iso kissa" vuosimallia 1973.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on erittäin harvinainen ja huomiota herättävä aikakautensa "concorde" museoauto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa oli aikaansa edellä ollutta monimutkaista tekniikkaa ja vasta nyt 50 vuotta myöhemmin se ymmärretään paremmin ja samalla mallin arvostuskin on kasvanut. Pelissä on hydraulinestejousitus ja se miettii aikansa, ennen kuin nostaa perän ja lopulta keulan ylös. Vähän sama piirre siis kuin aamuisin ohjelman tomittajalla :) Lopulta melkein mahtuu menemään alustan alle. Ryömimiskorkeudella voi ajaa n. 20-30 kilometriä tunnissa. Ominaisuus sopii erilaiseen maastoon ja tällä taikamatolla on erittäin miellyttävä ajaa varsinkin soratiellä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on purettavissa ja se menee puolessa tunnissa ihan palasiksi. Katto ja konepeltikin ovat muovia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Istutaanko kyydissä siis painottomassa tilassa? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Taustapeili löytyy DS:issä kojelaudasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ensimmäiset neljä DS:ää tulivat Suomeen vasta vuonna 1956, sillä sen kysyntä oli maailmalla niin suurta. Se oli käytössä myös rallissa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mallilla on paljon harrastajia ympäri Eurooppaa ja Arikin on ottanut omasta yksilöstään kuvia eri ryhmille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Citroenin katse.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottoritilaankin on tehty oma ratkaisu.

(kuva: Ari Kettukangas)

2 litran moottorista löytyy tehoa n. 75 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Aakko)

Tupoksen ABC:llä hyppäsi kesällä keikkabussista alas tuttu mies ja halusi ehdottomasti tulla paiskaamaan mestarin kanssa kättä ja istumaan takana olevan saman DS:n kyydissä. Tämä muusikko oli itse - Pauli Hanhiniemi! Kiinnostus autoa kohtaankin selvisi, hänen isällään oli ollut aiemmin juuri samanlainen menopeli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Poliisi pösö 404 vuosimallia 1964.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä kylän ensimmäinen poliisiauto 1960-luvulta. Se oli muutaman vuoden käytössä Kärki-Antilla, joka hankki pelin verohuojennuksen myötä omakustanteisesti. Tämän jälkeen kaara oli unohdettuna tallissa 20 vuoden ajan. Lopulta eri omistussuhteiden kautta se päätyi Arille ja nykyinen omistaja haluaakin sen pysyvän omassa pitäjässä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on tarkoitus restaroida alkuperäiseen kuntoon ja palauttaa koriin mattamustan tilalle sen oikea sininen väri.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ennen kuin päästään maalaushommiin, takakaariin tehdään ensin hitsaushommia ja luvassa on myös erilaisia pohjatöitä. Auto on tarkoitus saada täyteen loistoon ensi kesäksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä on kokoelmasta ainut katsastamaton auto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Minkäslainen mittari se onkaan?

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkos siinä nopeudet vai sakkohinnasto :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ovenpielissä näkyy alkuperäinen sininen väri.

(kuva: Ari Kettukangas)

Poliisimerkit eivät saa näkyä ajon aikana, mutta parkissa olevassa ajoneuvossa ne ovat sallittuja. Netin huutokaupasta löytynyt poliisikyltti on alkuperäinen ja melko arvokas.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lain silmä yltää joka puolelle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peugeot 404 oli Peugeotin valmistama henkilöauto, joka korvasi Peugeot 403:n. Sen seuraajaksi esiteltiin vuonna 1968 Peugeot 504, mutta 404 pysyi sen rinnalla useiden vuosien ajan. 404 sai paljon vaikutteita Fiat 1800:sta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Unohtui muuten kysyä, löytyykö kylältä vielä auton alkuperäisiä asiakkaita :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kansankielellä "pösö".

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikäli sähköpuoli reistailee, tämä malli käynnistyy myös veivillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla on hyrskytellyt 1600:nen bensakone, eikä 60 hevosvoimaakaan taida ihan ylittyä.

(kuva: Ari Aakko)

Mestari itse. Taksisuharina mies hoitaa asiakaspalvelun viimeisen tapin takaa laadukkaasti. Tässä hommassa asiakas puolestaan olisi oikeassa, mikäli pamppu olisi vasemmassa kädessä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Peugeot 504 (kopio vanhasta taksista) vuosimallia 1975.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä ei siis ole alkuperäinen taksi, mutta Ari on kulkenut aikanaan kouluun Mieluskylälle juuri samanlaisella pirssillä Erkkilän Niilon kyydissä. Pelistä löytyy myös täysin samanlainen taksamittari kuin oli Niilon autossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällaisessa 1970-luvun taksissa sai nauttia hyvästä kyydistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestari kasasi tämän tarkan kopion suuresta arvostuksesta vanhoja autoja ja kuljettajia kohtaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

On se kaimalla verissä tuo pirssihomma, se kun laittoi vahingossa taksamittarin päälle heti haastattelun alussa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitäs varusteita on kuulunut vanhaan pirssiautoon?

(kuva: Ari Kettukangas)

Rattivaihteet kuten muissakin sen aikaisissa pösöissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanha autoilijan lakki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Recordin alkuperäinen vieterivetoinen taksamittari 1970-luvulta. Lähtömaksu oli aikanaan 4 markkaa 90 penniä ja hinta on tainnut sen jälkeen kohota. 

(kuva: Ari Kettukangas)

ARP eli "arppipuhelin" oli Saloran valmistama.

(kuva: Ari Kettukangas)

Odottakaapa vähän aikaa niin näette jutun edetessä kohta herkullisen pirssin varsinkin siihen juhlaan!

(kuva: Ari Kettukangas)

Ykstyiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Suomessa ensimmäisen taksiluvan autolle sai helsinkiläinen vossikka-ajuri Gustaf Wilhelm Orraeus vuonna 1906 ja samoihin aikoihin vastaava lupa myönnettiin myös Kuopioon sähkömonttööri Arthur Åbergille ja Ouluun työmies Wilhelm Nybergille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peugeot 504 esiteltiin vuonna 1968. Ensimmäinen korimalli oli neliovinen sedan. Malli valittiin Vuoden autoksi Euroopassa vuonna 1969.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestarillehan on näköjään myönnetty Suomen leijonan ritarikunnan ansiomerkki :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Mustang Fastback vuosimallia 1965.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on tosi harvinainen ja samalla kokoelman kallein museopeli. Aidon suomi-auton laskettu arvo on suurempi kuin muilla Arin autoilla yhteensä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseistä mallia on Suomessa tällä hetkellä kaksi kappaletta ja yksi on tietojen mukaan  hukkateillä. Toinen tallessa oleva punainen malli on Helsingissä. Aikanaan niitä tuotiin Suomeen 12 kappaletta, joista 6 vietiin Ruotsiin ja loput ajettiin romuksi. Tämä yksilö on voittanut myös pystejä erilaisissa näyttelyissä. Auto on restaroitu vuonna 2008 ja nytkin se on täysin esittelykunnossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaikka Mustangia on vähän piristetty, mestari ajaa näilläkin autoilla aikuisen miehen rauhallisella otteella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä mallissa nopeuden näkee kilometrimittarista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ari osti auton itselleen 50-vuotislahjana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla käy 4.6 C4-automaatti V8 kone ja tehoa löytyy 300 hevosvoimaa. Tässä yksilössä on vielä makeampi saundi kuin kokoelman vastaavassa 2005 versiossa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton kerman sävyinen väri on wimbledon white, eli kellertävän valkea.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Mustang on Fordin vuodesta 1964 lähtien valmistama automalli. Se on valmistajansa menestyksekkäimpiä mallisarjoja. Mustangit saivat nopeasti lisää voimaa, kokoa ja painoa, kunnes mallivuonna 1974 se palasi lähemmäs alkuperäistä kokoaan ja konseptiaan. Tämän jälkeen malli on pysynyt omassa kokoluokassaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Perästä löytyy hain evää muistuttavaa muotoilua. Japanilaisetkin autot ovat hakeneet vastaavaa tyyliä, mutta Mustangissa sitä oli ensimmäisenä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Pisarapeilit 1960-1970 luvulta. Onneksi näitä tyylikkäitä yksityiskohtia on saatavissa vielä tänäkin päivänä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maassa maan tavalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mustangi on myös villihevonen Pohjois-Amerikassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Taidetta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Täyttä ravia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aivan kuin tuolta vanteesta peilautuisi lajitoveri...

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Mustang GT avo vuosimallia 2005.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli toimii kesäisin harrasteautona. Pellin alla 4,7 litran V8 moottori ja sielläkin ravaa reilut 300 kaakkia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä siis kokoelman Mustangien uudempi painos.

(kuva: Ari Kettukangas)

Melko vesitiiviin katon saa nopeasti napista kiinni,eikä Ari muutoinkaan juuri ajele vesisateella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Leima melkein kuin adidas kengässä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä kelpaa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Seni-ori ja juni-ori :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Datsun Finn 1200 vuosimallia 1973.

(kuva: Ari Kettukangas)

Museoauto ja kokoelman mansikka! Kunnossa olevaa mallia on Suomessa tällä hetkellä vain kolme kappaletta ja tällä huippuyksilöllä on ajettu vain 32 000 kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestari aloitti aikanaan autoilun vastaavalla pelillä ja halusi samanlaisen yksilön uudelleen talliinsa. Tätä Datsunia on aina pidetty erittäin hyvin ja se on huippukunnossa alkuperäisiä roiskeläppiä myöten.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jos oikein tarkaksi aletaan, maalipinnassa olisi aavistuksen verran pikku fixaamista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vastaavat mallit ovat hävinneet ajan myötä peltoautoksi, eikä niitä ole lainkaan arvostettu. Istuinverhoilu ei kuitenkaan ole miellyttävimmistä päästä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kone kävi nyt kylmänä vaisummin ja lämpimänä se taas kehrää pehmästi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ari tunnistaa Datsunin äänen vaikka silmät ummessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kurkataanpa kohta merkin ja mallin tarinaa tarkemmin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mistähän se muuten tuo Finn nimi tulee?

(kuva: Ari Kettukangas)

Huhun mukaan japanilaiset ovat aikanaan testanneet Datsun Finneja Lapissa ja siitä olisi tullut mallin nimeen suomalainen lisäys. Näiden jälkeen ilmestyi Datsun Y120:siä, 100A:ta ja lopulta nekin hävisivät markkinoilta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Museoautoissa on kerrallaan 4 vuoden leima muuttuneen säännön myötä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Persoonallisempi kuin sähköikkuna.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ilmeisesti faniklubin myymä kausituote. Tuosta tulikin mieleen, ilmaa oli joka kumissa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Lincoln Toucar limusiini vuosimallia 1999.

(kuva: Ari Kettukangas)

No johan on pitkä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Jos Datsun Finn on mansikka, niin tämä on kokoelman pitko :) Autolla on pituutta 8,6 metriä ja se on tyyliltään keskikokoinen ja sopusuhtainen! Akseliväli on 7 metriä ja ilmajousituksenkin myötä pirssissä on pehmeä ja tasainen kyyti.

(kuva: Ari Kettukangas)

 Auton sivua kävellessä pidettiin puolivälissä kahvi- ja ruokatauko :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Löytyihän se lopulta peräpääkin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Stig ombord! Herraosasto on valmiina!

(kuva: Ari Aakko)

8 hengen takaosasta löytyy poppivehkeet, baaritiski, kuulerit ja ympäriinsä kiertäviä valoja. Verraton vehje siis hauskanpitoon ja tänäkin kesänä on kyyditetty jo usemmat häätkin. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Ikkunakyltin kehoituksesta ollaan ihan oikeassa paikassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton voi vuokrata käyttöönsä sopimuksen mukaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pitkällä autolla ajaminen vaatii totuttelua. Tosin se kääntyy hyvin Haapavedenkin sorateillä ja liikenneympyröissä. Ison kuorman vetää Fordin tekniikalla toimiva V8 moottori ja 205 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tähän autoon tarvitaan oma lakki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koodit on taidettu säätää vain kaiman sormenjäljille :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ihmeen lyhyt rekisteritunnus...

(kuva: Ari Kettukangas)

Omassa tallissa tulee värkättyä kiireenkin vuoksi vain kaikkea pientä ja Arin taatut luottomiehet korjauksiin, eli Ritolan pojat löytyvät Veivonmäeltä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: pirssimiehen sydäntä on lämmittänyt 7-vuotiaan kyytiläisen Tapion  mielikuskille tekemä taksin pienoismalli ja myös erilaiset piirustukset. Ele kertoo Arin asiakaspalvelun olevan kohdallaan. Mestari itse ajaa nykyisin kyytejä Peugeot Traveller pakettiautolla. Ja todetaanko vielä lopuksi, isäntä ajaa siis ajonsa aina rauhallisesti, mutta jos asiakkaalla olisikin oikein erikoisen tulenpalava kiire vaikka lentokentälle...silloinhan tallista löytyy vielä avuksi kaksi ärhäkkää Mustangia! :)

Lue myös: Markus Kuotesaho punnitsee paalituomion saaneen Seat Toledon arvoa - muuttuuko romukierrättäjän roippeetkin vielä laulajatähden kullaksi ja platinaksi Revonlahdella

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat