Uusimmat
Suosituimmat

Kuka ajaa punaisella Jaguarilla - jee jee Asko Talvi! - kokoelmassa klassista merkkiä myös mopoista polkupyöriin saakka Oulaisissa

21.07.2022 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa ei mennä tällä kertaa leijonan luolaan, vaan Jaguaari talliin Haikonsaareen Oulaisiin. Talvi Espanjassa ja kesällä täällä Suomessa, toteaa Talven Asko kotitilansa hienoissa maisemissa. Mies tunnetaan autopiireissä Jaguar harrastajana ja mestari tuntee myös paljon merkin keräilijöitä. Omista talleista löytyy melko kattavasti kyseisen karjahtajan mallisto ja koko elinkaari. Oma ehdoton Askon silmäterä on Jaguar XK 120 vuosimallia 1952. Merkin fanittaminen on karannut kuulemma käsistä ja sama nimi löytyy myös mopoista, polkupyöristä ja kelloista. Musiikissa ylivoimainen ykkönen on Beatles, jolle on pyhitetty oma huone ja lisäksi Haikonsaaresta löytyy yhtyeen mukaan nimetty katu :) Miehen leipätyö irtosi ennen eläkkeelle jäämistä koko elämän ajan kirjapainoalalta. Katsotaanpa saadaanko Asko ja kokoelman koko tarina mahtumaan tähän artikkeliin, vai julkaistaanko erikseen romaani :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Talven Asko. Aito herrasmies, autoharrastaja, Jaguar ja Beatles fani sekä eläkkeellä oleva kirjapainoyrittäjä. Mestari toimi koko työuransa kyseisellä ja kuoppaisellakin alalla, aloitti juoksupoikana 60-luvulla ja eteni lopulta oman yrityksensä toimitusjohtajaksi. Tarinalla oli kuitenkin onnellinen loppu ja välissä ehti toteutua myös sukupolvenvaihdos. Nyt eläkepäivillä mies viettää talvet Espanjassa ja kesäisin mieli lepää ajellessa avoautolla kotimaisemissa ja Suomen kesässä. Mieliharrastuksiin kuuluu myös valokuvaaminen. Kuvaamista riittääkin melkein kymmenessä Jaguarin mallissa ja tallista löytyy myös muita kaksi- ja nelipyöräisiä pelejä. Askoa kiehtoo Jaguareissa klassisuus, veistoksellisuus ja tietynlainen maskuliinisuus. Ja jos Haikonsaaressa on Beatless kuumaa valuuttaa, löytyypä tallista myös vastaava malli Elviksen Honda Dream moottoripyörästä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Täällä räyhähdän minä! Jaguar Cars on brittiläinen autonvalmistaja. Nykyisin Jaguar Cars on toinen Jaguar Land Rover Automotive PLC:n tavaramerkeistä Land Roverin kanssa. Ensimmäisten autojen valmistus alkoi vuonna 1926. Nykyisin tehtaita on Birminghamissa ja Liverpoolissa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimittajalla kyllä unohtui nyt puku kotiin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja toimittajan Toyota piti jättää vähän kauemmaksi :) Tämän kyltin Asko hankki Wanhan Woiman -päiviltä ja sen jälkeen Jaguar mopo alkoi kuulemma vähän keulimaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siitä Oulaisten tieltä kun käännyt Abbey Roadille niin olet perillä :) Beatles kyltti toiseksi viimeisen julkaistun lp:n mukaan. Asko löysi kyltin Lontoosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaguar XK 120 OTS vuosimallia 1952.

(kuva: Ari Kettukangas)

Täysin kunnostettu museoauto on täsmälleen saman ikäinen kuin Asko ja hänen parempi puolisko. Tästä omistajansa ehdottomasta silmäterästä on hyvä aloittaa myös Jaguari merkin elinkaari.

(kuva: Ari Kettukangas)

Malli on esitelty Lontoon automessuilla vuonna -48 ja se on arvosteltu aikanaan maailman kauneimmaksi autoksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Entisen kilpa-auton kaavailtiin kulkevan 120 mailia tunnissa, jota aikalaiset epäilivät ja se käytiin testaamassa lähes vakiona Belgiassa. Peli kulki 132,6 mailia tunnissa, eli 213 km tunnissa ja se on ollut nopeimpia vakio autoja siihen aikaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vastaavaa haluttua ja tavoiteltua autoa on nähty monella Hollywood tähdellä mm. Harrison Fordilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Museoidut autotkin kaipaavat liikuntaa ja kaikkia ei välttämättä ehdi aina tuulettaa kylällä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelin ensimmäinen omistaja oli legendaarinen Pentti Barck Keski-Suomesta. Auto on ollut alunperin ruskean värinen ja sillä on ajettu sekä Eläintarha- ja Jyväskylän Suurajoissa. Asko sai tämän taulun eläkkeelle jäämisen lahjaksi Pentin omistuskirjoituksella ja vain vuosi sen jälkeen legenda poistui keskuudestamme. Autossa oli eri rekisteritunnus Jyväskylässä, nimittäin siihen aikaan rekisterin ensimmäinen kirjain tuli läänin mukaan ja silloin ei ollut Keski-Suomen lääniä, vaan alue kuului Vaasan lääniin. Auto ollut eläintarhan automuseossa ja siinä vaiheessa vaihtui rekkari ja kilpuri maalattiin valkoiseksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pentti Barck toisisssa Jyväskylän Suurajoissa ja hän ajoi tuolloin tällä samalla autolla toiseksi. Legendan omistamassa hotelli Jyväshovissa on hänen johdollaan lausuttu aikanaan Jyväskylän Suurajojen syntysanat. Eläintarhassa Pentti ajoi omassa luokassa seitsemänneksi ja mukana oli muitakin XK 120:siä. Tänä päivänä suurajot tunnetaan Neste Rally Finlandina. Williams tallin entinen omistaja Patrick Head on ajanut kilpaa ja hänellä oli C-type, joka oli tästä kehitelty versio. Hän pärjäsi hyvin kilpailuissa ja toi ensimmäisen legendaarisen D-typen nähtäväksi Suomeen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli käynnistyi aika nätisti. Joskus se tosin starttaa myös vaihtelevasti, koska varusteena on ne kuuluisat Lucaksen sähkölaitteet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mittari väärinpäin. Tässä mallissa siis laitetaan tiiliskivi kaasupolkimen päälle :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kurkataanpa mitä Jaguari on syönyt.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jos keula on erikoinen, niin on konepeltikin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla 3,4 litran suora kuutonen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei siis ihme kun tuli tiheää tavaraa putkesta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Keulamuotoilu kuvastaa ajanhenkeä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä niin sanotut "torpedolamput". 

(kuva: Ari Kettukangas)

Hieno kesäauto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ehkä otin kahvasta kiinni, ehkä en :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Erikoiset takapuskurit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan vaikea löytää vararenkaita?

(kuva: Asko Talvi)

Asko harrastaa kännykkäkuvailua ja on pistänyt merkille auton tyylin tulevan parhaiten esille pihan tästä kulmasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaguar XJ6 Serie 1 museoauto vuosimallia 1972.

(kuva: Ari Kettukangas)

Malli on viimeinen Jaguarin perustajan William Lyonsin suunnittelema auto ja monet harrastajat pitävät sitä merkin Sedaneista kauneimpana. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Jokaisessa mallissa on omaa linjakkuutta...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja myös aikakautta kuvaava erilainen käyntiääni.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitähän se tämä peto on syönyt?

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä mallissa on 4,2 litran suora kuutonen ja myös viimeinen XK-moottori. Huippunopeus 200 kilometriä tunnissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tankinluukut molemmin puolin perää. Tällähän ajaa aina summassa oikein päin tankkausautomaatille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Merkkiä...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja mallia.

(kuva: Asko Talvi)

Askon kuvaama hieno asetelma.

(kuva: Asko Talvi)

Jaguar E-Type V12/ automatic museoauto vuosimallia 1972.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Kuka ajaa punaisella Jaguaarilla - jee jee Jerry Cotton!" :) Pitkä keulainen luomus esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 1961 ja Enzo Ferrari nimesi tämän silloin maailman kauneimmaksi autoksi. Edelleenkin se on eri julkaisujen arvosteluissa viiden kauneimman joukossa, ellei jopa ykkönen. Tästä mallista Jaguaari tunnistetaan myös parhaiten.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mutta kenellä korjaajalla on noin pitkät kädet! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Taitaakohan tämän pelin ohjaussäde sen laulussa mainitun kolmannen asteen?

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä malli on XJ6:sta kehittyneempi ja siinä on uutta tekniikkaa. Pellin alla 5,3 litrainen V12 moottori ja huippunopeus 240 kilometriä tunnissa. XK on ollut luotettava mylly, sitä on käytetty kuudella eri vuosikymmenellä ja jopa panssarivaunuissa. Tämä on ryypyn kanssa käynnistettävä peli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Asko sai aikanaan Romu-Heikiltä sarjakuvalehden, jossa mainittiin Cottonin Jaguaari EV-12 ja täysin sama mallitunnus on puolestaan tämän auton keulassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Täällä on jo kahva! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuvastaakohan pinnavanteet Jaguarin kynsiä...

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaguar XJ40 vuuosimallia 1992.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mallia puhutellaan myös XJ6:ksi. XJ40 oli sähköjä myöten uusi auto. Moottori AJ6 tuli tunnetuksi erittäin kestävänä voimanlähteenä ja siitä on 3.6 ja 4.0 litraiset versiot. XJ81 autossa oli uusittu 6L moottori, jonka ulkonäkö oli oleellisesti siistitty. Tehoa oli 312 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on ajalta kun Ford tuli merkin omistajaksi. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä pelissä on AJ6-moottori ja hevosia on tullut rutkasti lisää.

(kuva: Asko Talvi )

Mistäs se rahan tuoksu alkoi tulemaan?

(kuva: Asko Talvi )

Jaguar Daimler V8 vuosimallia 2006. Kyseessä Nalle Wahroosin entinen ja viimeisin Daimler merkkinen virka-auto.  

(kuva: Asko Talvi )

XJ350 malliin perustuva V8 moottorilla varustettu Daimler Super V8 on hienointa mitä Jaguarilta rahalla saa. Kuljettajaa hemmotellaan ja ajaessasi olet huipulla! Metallinhohto vihreä väri tunnetaan nimellä racing green.

(kuva: Asko Talvi )

Daimler on herrasmies auto, jossa nätti ääni piilottaa pellin alle 400 hevosta. Malli on siltä ajalta kun merkillä oli F1 kisa-autot ja myöhemmin kaikilla herkuilla varusteltua ajokkia mainostettiin maailman nopeimpana liikkuvana konserttisalina.

(kuva: Asko Talvi )

Autosta löytyy hienot av-välineet, televisiot, videot ja 15 kovaäänistä.

(kuva: Asko Talvi )

Onkohan tuolla säädelty Nallen talousnäkymien suunta :)

(kuva: Asko Talvi )

Tälläkään vehkeellä ei pysy maisema kauan samana.

(kuva: Asko Talvi )

Viimeisin haettu osoite oli Helsingin Pörssi :)

(kuva: Asko Talvi )

Ajalta jolloin ei rapattu niin paljon kännyköitä.

(kuva: Asko Talvi )

Av-säädöt.

(kuva: Asko Talvi )

Jos ei tiedä, niin saako arvata... :)

(kuva: Asko Talvi )

Tyyliä.

(kuva: Asko Talvi )

Ja lisää toimintoja.

(kuva: Asko Talvi )

Daimler on Brittein saarten vanhin automerkki. Tämän mallin valmistaminen loppui vuonna 2009. Merkin ja mallin omistus muuttui sen jälkeen intialaiselle Tata Motorsille ja samoin kävi myös Land Roverille. Autojen ulkonäöt muuttuivat ja aiemmissa ne oli klassisempia.

(kuva: Asko Talvi )

Lupaus paremmasta.

(kuva: Asko Talvi )

Yksityiskohta.

(kuva: Asko Talvi )

Mallin mukaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaguar 2 D Convertible XJ-S V12 vuosimallia 1989.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hopean harmaa museopeli maksoi uutena 600 000 markkaa vuonna -88. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tekniikan maailma lehdessä on tästä autosta mielenkiintoista juttua Ranskan Nizzan koeajossa vuodelta 1988.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oma ääni tässäkin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla 5,3 litran V12 ja 300 hevosvoimaa. Huippunopeus tällä vehkeellä 241 kilometriä tunnissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rättikatto nousee nätisti napista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaguaarejahan löytyy eri x kokoina kuin t-paitoja :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä sama kone kuin E-Typessä ja tässä se on ruiskulla.

(kuva: Asko Talvi)

Reissussa. Ajeleminen tekee hyvää autoille ja niihin saa tehdä myös sähköremppaa hapettumien vuoksi. Nykyinen polttoainekin tahtoo jämähtää polttoainekanaviin.

(kuva: Asko Talvi)

Jaguar S-Type vuosimallia 1965. Auto on nykyisin Espanjassa ja siitä uutta versiota tehtiin myös 2000-luvun taitteessa. Edelleen kehitetty, takapyörien erillisjousituksella varustettu malli sai myös keveämmän etupuskurin. Auto oli kuitenkin 150 kg painavampi kuin Mk2 ja siksi myös hitaampi, tosin osansa oli myös huonommalla aerodynamiikalla. Tuotanto lopetettiin XJ6:n myötä ja kesti 31 vuotta ennen kuin Jaguar palasi monen mallin politiikkaan ostajakunnan laajentamiseksi.

(kuva: Asko Talvi)

Jaguar F-Type S. vuosimallia 2013. Tämäkin auto on Espanjassa ja pellin alla karjahtaa 3 litran tuplaturbo V6 ja 380 hevosvoimaa. Tällä pelillä kiihdytetään sataseen 4,7 sekunnissa ja nopeus kasvaa 275 kilometriin tunnissa. Äänimaailma on omaa luokkaansa ja koska hirmussa on aktiivipakoputkisto, Torreviejan kivitalojen välissä ajellessa kuulee kyllä missä ollaan menossa.

VIDEO: Weteraanikonepäivät on tältä vuodelta takanapäin. Jaguar osasto oli melkoisen mielenkiinnon kohteena ja lähes 20000 kävijällä oli oiva mahdollisuus tutustua FJDCn toimintaan. Aluevastaava Reijo Ilmasto esitteli yleisölle ja kameroille ansiokkaasti kerhon asioita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tippa-Rellu vuosimallia 1965. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Niin erikoiselta kuin se kuulostaakin, tämä kärry on aina kokoelman puhuttelevin menopeli. Tämmöinen oli perheen ensimmäinen auto ja semmoinenkin piti saada talliin Vaasan lähettyviltä. Rouva sai valita värin ja kaara ei ollut niin hyväkuntoinen kuin luultiin. Onneksi hyvät ystävät Pyyn Pasin johdolla kunnostivat sen peltejä ja maalausta myöten Oulaisissa. Tämä on vanhempi kuin Rasvamontussa nähty Kopakkalan Hempan Minivaunun veturi ja siihen suuntaan meneekin terveisiä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaikka Hempan auto on Limousine, Askolla kuulemma aukeaa myös takaikkunat :) Tästä kärrystä löytyy 20 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä mallissa keulan alumiini kehys on lamppujen välissä ja Hempan mallissa muovinen kehys kiertää lamppujen ympäri. 

(kuva: Asko Talvi)

Askon asetelma.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaguaria löytyy myös mopoina!

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaikki mopotkin ovat vähän eri mallisia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Haikonsaaren pikkuteitä on kiva ajella tämmöisillä peleillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaguar vuosimallia 1959.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän mallin on valmistanut saksalainen Pantherwerke.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaguar vuosimallia 1959.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän mopon on valmistanut Tampereen Kone ja Teräs.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaguar vuosimallia 1964.

(kuva: Ari Kettukangas)

Niin ikään Tampereen Kone ja Teräksen kädenjälkeä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan tämä koko mopokin sitä terästä?

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaguar miesten polkupyörä vuosimallia 1957.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä se on samaa merkkiä! Asko on fillarin toinen omistaja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nimensä veroinen. Tosin määrällisesti Jaguar polkupyöriä on valmistettu melko paljon myös armeijalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei ole vaihteet nämä...

(kuva: Ari Kettukangas)

...vaan mestarin huvikseen rakentama sähköavusteisen sähköpyörä. Nyt sen virallinen epävirallinen nimi on Jaguar I-Motor Special :) Pyörään on maalattu hienoja yksityiskohtia, tosin nämä vanteet on Askon jälkeenpäin käsittelemät. Alkuperäisetkin rinkulat noudattivat tätä linjaa ja olivat vielä hienommat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rungon kätevä nostokahva.

(kuva: Ari Kettukangas)

Liukuva työkalulaatikko tarakassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaguar naisten polkupyörä. Sen historia ei ole kovin hyvin tiedossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Honda Dream C77 vuosimallia 1965.  Tämmöinen 305 kuutioinen pyörä tuli Askolle tutuksi rouvan kanssa riiustellessa. Netistä löytynyt pyörä aiheutti miehellä hosumista ja yhtäkkiä ruudulla luki: Kiitos tilauksesta! :) Tämmöinen peli on ollut myös eräällä tunnetulla muusikolla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Elvis Presleyllä oli samanlainen moottoripyörä ilmeisesti 60-luvulla. Kuva on otettu Haikonsaaren risteyksessä :) Elvis muuten osti yhdellä kauppareissulla kerrallaan 7 harrikkaa,  joten se varmasti arvosti tätäkin pyörää.

(kuva: Ari Kettukangas)

Dream oli aikanaan edistyksellinen pyörä ja se kopioi peltisen rungon NSU-pyörästä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siihen aikaan ei ollut vakiovarusteena peilejä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vilkut ovat alkuperäiset ja hienoutena myös sähköstartti. Jos jostain löytyy, Asko on kiinnostunut ostamaan mallin alkuperäisiä ja hyväkuntoisia pakoputkia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mallia nimitettiin peltilehmäksi ja peltiheikiksi. 

(kuva: Ari Kettukangas)

NSU moottoripyörä vuosimallia 1960.

(kuva: Ari Kettukangas)

NSU oli saksalainen polkupyörien, skoottereiden, moottoripyörien ja autojen valmistaja. Se oli 1950-luvun puolessavälissä maailman suurin moottoripyörien tekijä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottori näyttää pikaisesti 2-tahtiselta. Se on yksisylinterinen, jossa on excenter tangot.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Paljonkohan se tämä peli kulkee...

(kuva: Ari Kettukangas)

...mittarin mukaan sitä hitaampaa, mitä enemmän kaasua vääntää :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Merkki ollut maailmanmestari vuosina -53 -54 ja -55. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Esikuva ja seuraaja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kypäräkin pyörän mukaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä tarvike löytyi Espanjasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Solifer vuosimallia 1967. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Solifer on suomalainen polkupyörien, matkailuvaunujen, veneiden ja mopojen valmistaja. Merkin mopoista tunnetuimpia ovat Solifer SM ja Solifer Export.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kun Asko oli 15-vuotias, vanhemmat ostivat hänelle tällaisen ja hän eli tuolloin yhtä elämänsä onnellisinta aikaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei taida lamppu ja mittari särkyä niin helposti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tallin vanhasta satulahuoneesta on tullut Askon oma Beatles pyhättö.

(kuva: Ari Kettukangas)

Esson vanhoja tankkausautomaatteja.

(kuva: Ari Kettukangas)

2-tahti polttoainepumpuista isompi on sekoittaja 60-luvulta ja oikealla käsipumppu. Sekoittajassa polttoaine on tullut maassa olevista tankeista ja öljy on ollut jalustassa. Automaatilla saatiin tehtyä oikea sekoitussuhde.

(kuva: Ari Kettukangas)

Beatles rummut.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yhtyeen ehkä kuuluisimman lp-kannen kopio nostaa huomattavasti keräilykohteen arvoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oikealla Höfnerin viulubasso,  joka nähty Paul McCartneylla. Vasemmalla Jaguar merkkinen sähkökitara ja Askolla löytyy Espanjasta myös Stratocaster, jota George Harrison on soittanut.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajotakki tuli XK 120:sen mukana. Autenttinen nuttu on lämminvuorinen ja sateenpitävä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onko se Asko oikein ritarikunnan kunniajäsen? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Joka miekkaan tarttuu, se Jaguarien määrään hukkuu :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuossa on kyllä jotain tuttua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Askon yrittäjyydessä oli vuosien aikana monenlaisia myllerryksiä. Suuria ponnistuksia vaatineen ja onnellisesti päättyneen työuran jälkeen on aika nauttia ansaituista eläkepäivistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tallin seinä antaa viitteitä sisällöstä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tulikohan se toimittajan vip-passikaan nyt kotoa mukaan...

(kuva: Ari Kettukangas)

Tähän tarkoitukseen toimittajalla on kyllä paperit :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Asko kertoi ennakkoon olevansa innokas Jaguar fani ja nyt se on helppo uskoa. Aika myös näyttää, kartuttaako eläkkeellä olo hiljalleen lisää kokoelmaa. Mutta miten se vanha mainosloru taas menikään: "Vikkelästi polkee waari, waarilla on Jaguaari ja niitä täynnä Haikonsaari " :)  

Lue myös: Vesisenahon Erkki antaa nostalgisen avun tien päällä pulaan joutuneelle kyläsepän kasaamalla Volvo N88 -hinurilla Kannuksessa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu