Uusimmat
Suosituimmat

Starttaako CSepel Deluxe ja Excelsior AW11 - Terwamotoristit vaalivat vanhojen moottoripyörien arvoa ja harrastelun yhteishenkeä Oulussa

09.06.2022 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa tervataan tällä kertaa vanhat moottorit Rajahaudassa Oulussa. Terwamotoristit on VMPK:n, eli valtakunnallisen Veteraanimoottoripyöräklubi ry:n Pohjois-Suomen aluekerho. Paikallisiin kerholaisiin kuuluvat myös ahkerat pyörämiehet Nurmen Risto ja Holmin Jukka. Kalustoon tutustutaan Riston kotiverstaalla Linnanmaan liepeillä ja Jukka ajoi tärkeän asian johdosta paikalle asiastatehden Kiimingin suunnilta. Pärisijöiden suhteen kaikkiruokaisen tallin isännän sydäntä lähellä ovat alkuperäiskuntoiset vanhat moottoripyörät ja vierailevan pyörämiehen ehdoton valinta on ollut vuosikymmenten ajan brittikalusto. Kokoelmasta mainittakoon Riston juuri unesta herätettävä vuoden 1955 CSepel ja ehkä ainokaisena maailmassa kasattavana oleva vuoden 1931 Excelsior AW11 Big Sport. Komeasti puolestaan kiiltelee Jukan ajama ja huollosta palautuva kaverin Norton Commando 850 1970-luvun lopulta. Ja vielä lisämausteena isän löytyneestä vuoden 1954 IC:stä piipahtaa kertomassa oman tarinansa naapurissa asuva kerholainen Hannu Suikki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nurmen Risto. Innokas kaikkiruokainen pyöräharrastaja, VMPK:n Oulun seudun aluekerhon puuhamies, alkuperäiskuntoisten vanhojen moottoripyörien bongaaja ja Oulun Yliopiston humanistisen tiedekunnan argeologi. Miehen pyöräharrastus tiedetään myös ammattipiireissä ja häntä on pyydetty monesti ajoittamaan ja tunnistamaan muiden kuopista havaitsemia pyörälöytöjä. Mestaria kiinnostavat vanhat asiat ja esineet, kaikenlaiset erikoisuudet ja niiden tietojen selvittäminen. Lopulta sellaiset löydöt päätyvätkin melko nopeasti hänen omaan talliin. Englantilaiset pyörät ovat hänelle henkilökohtasesti aika uusi tuttavuus, mutta muutama vuosi sitten Japin moottorilla varustettu Excelsior herätti kiinnostuksen ja nyt niitä on 7 kappaletta. Pitkänlinjan Pannonia ja CSepel harrastajana Ristolle hinta ja laatu ovat pyörissä aina kohdallaan. Tiivistetysti voidaan sanoa, että kotiverstaassa on tullut värkättyä melkein kaikkia vanhoja pyörämerkkejä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jukka Holm. Vannoutunut brittipyörämies, Oulun aluekerhon perustajajäsen, metallimies ja kokenut konkari pyörien rassaamisessa. Rotevan kokoinen kuljettaja tunnetaan kaveri piireissä tutusti "holmisena". Jukka on pelannut pyörien kanssa jo 38 vuotta, jotka ovat olleet nelitahtisia ja 90 prosenttisesti englantilaista kalustoa. Tällä kertaa oltiin liikkeellä lainavehkeellä, mutta kotitallissa on ollut kaksipyöräisiä melkoinen nippu vuosien aikana. Jukka myi vuosi sitten 5 brittipyörää ulkomaille ja viisi vielä jäikin jäljelle. Valkoimassa on ajopyöränä ainakin 3 Triumphia ja pari speedway-pyörää jäälle. Matkan varrella on ollut Nortoneitakin ja muita merkkejä. Hänen mukaan brittipyörillä on kuitenkin sielu ja mestari hymyili pilke silmäkulmassa Ristonkin harrastuksen niiden myötä jalostuvan :) Toiveena on myös saada nuoria mukaan toimintaan ja iän karttuessa itse voisi jo hiljalleen vain ajella ja seurata toimintaa. Nortonilla ajeltiin asiasta tehden tärkeän jutun vuoksi Ouluun Kiimingin liepeiltä. Jukka myös halusi paljastaa, mistä hänen pyöräkuumeensa on lähtöisin...

(kuva: Ari Kettukangas)

...tatuointi latinaksi: "Minun syy" :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Terwamotoristit. Yhdistys on valtakunnallisen Veteraanimoottoripyöräklubi ry:n Pohjois-Suomen aluekerho Oulussa. VMPK:ssa on 6500 jäsentä ja se oli aikanaan Suomen suurin harrasteajoneuvoyhdistys. Klubilla ilmestyy oma lehti 6 kertaa vuodessa. Pohjois-Suomen alueella on n. 450 jäsentä ja siihen kuuluu myös Lapin lääni. Nimi tulee Oulun vanhasta ja tunnetusta vientiartikkelista tervasta. Toiminta tapahtuu pääasissa Oulun alueella ja ohjelmaan mahtuu mm. erilaisia kokoontumisia. Elokuun alussa on tulossa artikkelin lopussakin tarkemmin esiteltävä Suomen suurin moottoripyörien kokoontumisajotapahtuma Hyrynsalmella. Kerholla ei ole erillistä yhteistallia, vaan jokainen rakentelee pyöriä omissa ja kimppatalleissa. Vaikka moottoripyöräily on nykyisin vähentynyt, 50-luvulla moottoripyörä oli autoa yleisempi kulkuneuvo Suomessa!

(kuva: Ari Kettukangas)

CSepel Deluxe 250 vuosimallia 1955.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä täysin alkuperäiskuntoinen Riston tuore ostos ja juttua aloittaessa ei ollut vielä tietoa toimiiko 2-tahti peli. Hyvä kunto oli myös perusteluna kaupoille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mallia on luultu erehdyksessä Jawaksikin, mutta se on huomattavasti jykevätekoisempi. Tämä yksilö on historian aikana jo neljäs samaa merkkiä oleva pyörä mestarin tallissa. Risto on myös entisöinyt melkein samanlaisen pelin museokuntoon ja myynyt sen eteenpäin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkos tämä muuten kuinka paljon sukua vaikkapa Oulaisten jaksossa vastaan tulleelle Danuvia "Pustan tuulispäälle"?

(kuva: Ari Kettukangas)

Starttaus yritys aloitettiin tankkauksella. 14 litran tankkiin lorautettiin sen verran, että pärähtää.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vuonna 1956 sama unkarilainen pyörä vaihtoi merkkiä Pannoniaksi, mutta kokonaisuus pysyi kuitenkin samana. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Virtalukko.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valon säätö pitkille ja lyhyille ja vieressä törrä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ryyppyä koneelle ja sehän starttasi! Risto hymyili tyytyväisenä hyvän kaupan johdosta. 2-tahti vehje savutti reilusti hyvällä sekoituksella ja moottori myös sammui avaimesta. CSepelin sportti-Jap koneen hepoista ei ole tarkkaa tietoa.

(kuva: Risto Nurmi)

Framilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Norton 850 Commando 1970-luvun lopulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä kulmilla asuvan kaverin Kyösti Raution entisöity, viimeisen päälle läpikäyty ja museokatsastettu pyörä. Jukka oli juuri palauttamassa peliä ja laittanut sitä tulille kotitallissa parin viikon ajan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestarin mukaan tässä nelitahti vehkeessä voima tulee ulos putkesta ja Norton on kunnon menopeli. Jukallakin on ollut ollut omia Nortoneita ja vaikka merkkiä on paljon valmistettu, tämä pyörä on harvinaisen hyväkuntoinen ja uutta vastaava yksilö. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Melko lämmin kone käynnistyi nätisti. Pyörään vaihdettiin juuri uudet kaasuttimet paikalleen ja ne olivat nyt sisäänajossa. Kyllähän tuolla ajaa Kiiminkiin tai vaikka Englantiin ja takaisin!

(kuva: Ari Kettukangas)

Norton on brittiläinen moottoripyörämerkki. Norton Commando tuli markkinoille vuonna 1968 ja se oli myyty kampe sekä monta kertaa Vuoden moottoripyörä Britanniassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sähköinen käynnistys tuli malliin 850 Mk3.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nortonissa turbiinimaisessa koneessa on 850 kuutiota ja reilut 60 hevosvoimaa takapyörästä. Tämä pyörä oli jutussa Rajahaudan tontin tehokkain peli. Sen moottorissa on kolme kertaa enemmän tehoa kuin sen aikalaisessa kupla-volkkarissa ja painoa paljon vähemmän.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörät putsataan, kromataan, kiillotetaan ja korvataan tarvittaessa uusilla osilla. Tänä päivänä malliin saa melko hyvin uustuotanto osia ja ne ovat usein parempia kuin tehtaan versiot.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

MZ RT125/3 vuosimallia 1961 (Ilja Tranberg).

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Riston 16-vuotiaan pojan reissupyörä, joka ostettiin vanhemmalta mieheltä Pulkkilasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kerhossa ollaan iloisia nuorten osallistumisesta pyöräharrastukseen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peliä on kunnostettu ja rakennettu, mutta ei kuitenkaan entisöity. Runkoa verhoilee Puolustusvoimien aito tykkivihreä mattamaali. Maalaus paikan sijainnista ei ole tarkkaa tietoa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

MZ on saksalainen moottoripyörämerkki, jota valmistaa MZ Motorrad- und Zweiradwerk GmbH Zschopaussa. Merkin juuret ovat DKW:ssä, jonka pohjalta Industrieverband Fahrzeugbau jatkoi moottoripyörävalmistusta Saksan demokraattisessa tasavallassa. MZ-moottoripyörät edustivat kaksitahtitekniikan huippua kilpaurheilussa 1960-luvulla.

(kuva: Ari Kettukangas)

MZ:ssä on 8 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Bäm-bäm-bäm!!"

(kuva: Ari Kettukangas)

125 malli tunnetaan Zschopau tehtaan Satakielenä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Reissupyörässä taitaa olla miellyttävä istuin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuossahan voisi kuljettaa muutaman laatikon armeijan vanikkaa :)

(kuva: Terwamotoristit)

Kesää paistattelemassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ruoasta puheen ollen, onko verstas tullut keittiöön vai keittiö verstaaseen? Sähköhellaa käytetään osien kuivatukseen ja hitsattavien osien esilämmitykseen. Astianpesukonetta on myös muokattu ja modattu termostaattia virittelemällä osien pesukoneeksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

CZ 175 vuosimallia 1961.

(kuva: Ari Kettukangas)

Uunista kypsänä tellinkiin nostettu Riston ikuisuusprojekti. Menopelistä ei puutu enään kuin loput ja osat on valmiina tallin hyllyissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestari valmistui parikymmentä vuotta sitten Yliopistolla ja työkaverit lahjoittivat hänelle pyörän valmistujaislahjana. Mies kun ei ollut kahvitauoilla muusta merkistä puhunutkaan :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on harvinaisempi ja halutumpi malli Tsekistä ja Jawa taas on niistä yleisempi versio. CZ:ssä on 10 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajanpatinaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Honda CB 125 vuosimallia 1973. Kyseessä pojan työnalla oleva "satapiikki" Honda, josta pitäisi tulla riisuttu kilpapyörää muistuttava katupyörä. Runko maalataan ja kaikki osat odottavat valmiina. Yksityiskohtina clip-on ohjaustanko, jalkatapit taakse ja Jyväskylän rompepäiviltä löytynyt vanha kilpa Hondan satula.

(kuva: Ari Kettukangas)

Eri merkin tankkeja. Osia löytyy hyllyjen pahvilootista useisin pyöriin ja niiden sijainti on isännällä visusti tiedossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

30-luvun Husqvarnan Japin 3,5:set ja pitkäiskuiset lohkot.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä alkuperäinen "macicnumber" lohko. Excelsior tyypillinen suomipyörä tuli Ristolle keskeneräisenä ja moottori täysin tekemättä. Kansiventtiilikoneen kampiakselin limput olivat siis viittä vaille räjähtäneet silmille. Tämäkin osa on kaikella lailla täydellisesti loppuun ajettu ja siitä on kaikki rikki. Lisäksi kampiakseli ja sen omaperäinen hitsaus olivat halki ja joku oli uskaltanut vielä ajaa senkin jälkeen. Laakeripesät oli täysin loppu ja rullalaakerin paikalle oli tehty itse keskitappi. Osia ei ilmeisesti ole silloin saanut ja tämä on ollut ns. pula-ajan tekohengitystä. Pyörä on poistettu rekisteristä vuonna -58 ja uusia osia 30-luvun Japiin ei löytynyt edes Motonetistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kampiakselia ei löytynyt yhtään mistään. Hyvä ystävä ja kerholainen Joensuusta pyysi lähettämään kampuran sinne tekemistä varten malliksi. Eli tässä se on - kampiakseli made in Finland! Tämä on jakopään puoli ja ruotsalaisten pyöräharrastajien mukaan ilmeisesti alihankintasopimuksen myötä kone on tehty itse vain tähän yhteen malliin. Ainoat alkuperäiset osat mitkä on osaan on sijoitettu on jakopuolen akseli ja vetoakseli. Ne on täytehitsattu ja koneistettu uusiksi. Kiertokankena on jostain maailmalta löytynyt Japin vastaava osa, johon puslattiin uusi pusla ylös. Keskilaakeri maksoi Itävallassa 250 euroa ja Singaporesta 90 kuutioisen Hondan täydellinen kampilaakeritappisarja 13 euroa kotiin tuotuna. Kampitappi tehtiin Hondan koolle sopivaksi ja limppujen materiaalina on 160 tonnin teollisuushydrauliprässin kestävä männänakseli. Alkuperäisistä osista tehtiin 3D-mallit ja ne valmistettiin cnc-koneistamalla. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaupasta löytyi paremmat alakerran alumiinivaluosat, eli niitä ei tarvinnut korjaushitsata.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä siis harrastuksen opetus - jos jotakin vanhaa osaa ei löydy, se pitää pahimmassa tapauksessa itse tehdä. Murphynlakina vielä mainittakoon, että  2 viikkoa osan valmistumisen jälkeen nettiin tuli myyntiin kaksi juuri sopivaa kampiakselisarjaa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Jappikaappi pahan päivän varalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitäs sieltä löytyy?

(kuva: Ari Kettukangas)

Excelsior AW11 350 Big Port vuosimallia 1931. Kyseessä erittäin harvinainen iso-britannialainen peli, jota ei meinanneet tunnistaa runkonumerosta olemassa olevaksi edes Englannin The Vintage Motor Cycle Club Ltd:n asiantuntijat. Risto lähetti heille todisteeksi valokuvan runkonumerosta ja lopulta siellä olevasta arkistosta löytyi vuoden -31 alkuperäinen myyntiesite, jossa pyörä on mainittu. Peli on ollut vientimalli ja sitä ei ole myyty sen kotimaassa. Maailmalta ei ole vielä löytynyt toista saman ikäistä kampetta ja australialaisessa huutokaupassakin kymmenkunta vuotta sitten myyty yksilö oli AW11 vuosimallia 1935.

(kuva: Ari Kettukangas)

Risto kyseli alunperin eräältä kerholaiselta pientä vanhaa kansiventtiilikonetta vintage kilpurin rakentamiseen ja kaveri tarjosikin kauppaan yllättäen tätä tätä osittain tehtyä koko pyörää. Peliin on kaikki täydelliset osat valmiina ja siitä puuttuu vain etulamppu. Valonlähde kuitenkin löytyy, nimittäin mallia on myyty viidellä eri sähköjärjestelmällä ja asiakas on voinut valita mieleisensä lampun. 30-luvun lyhty on jo lupaava löytö ja brittiläisen version lisäksi Scandiaviassa käy myös Boschin valo. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Excelsior Motor Manufacturing & Supply Company oli yhdysvaltalainen moottoripyörä valmistaja vuosina 1907-1931. Perheyritys ei ole valmistanut moottoripyöriä 50-luvun lopun jälkeen ja tänä päivänä sen päätuotemerkkinä on Britax eli lastenvaunut ja -turvaistuimet. Kromatulle tankille ei tarvitse tehdä mitään ja kyljessä on vielä paikallaan 90 vuotta vanhat merkit. Lakka tulee suojaamaan jatkossakin sen säilymisen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ruotsalaisessa Tradera nettihuutokaupassa on jo sopiva nahkapenkki kiikarissa.

(kuva: Risto Nurmi)

Kasatumpana.

(kuva: Ari Kettukangas)

BMW R75/5 750 eli seiskapuolikkaan alkupään viitosarjalainen vuosimallia 1970.

(kuva: Ari Kettukangas)

Reissupyörä on laatu ajettava pitkille matkoille ja mukaan mahtuu myös vaimo ja kaikki kamppeet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Eräs taannoinen omistaja kolaroikin pyörän ja se rakennettiin uudelleen. Osia löytyi nätisti ja pelissä on mm. uutta putkea Saksasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörästä puuttui akku ja sen kiinnityksen ajaksi täytyy käyttää penkki irti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vuoden 1972 luttelon mukaan Saksan liittotasavaltalainen vuoden -70 BMW oli kallein sen aikainen malli.

(kuva: Ari Kettukangas)

50 hevosvoiman moottori on insinöörin suunnittelema tai sitten taustalla on tiiminä kehitelty kokonaisuus, jossa osat on vain lätkitty sen kummemmin sijoittelua miettimättä samaan kasaan. Rungossa on myös mutkaa, jota italialainen pyörä suunnittelija ei kuulemma koskaan piirtäisi. Nämäkin tekniset ykityiskohdat kuitenkin hyvittää erittäin miellyttävä ajettavuus. Mallia rakentamiseen on myös otettu jonkin verran englantilaisesta pyörästä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jukalla ollut tämmöisiäkin luotettavia pyöriä ja yhdellä uudella pelillä hän ajoi 100 000 kilometriä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Takarengas odotti paikkuuta.

(kuva: Risto Nurmi)

Valmiina matkaan. Mutta kurkataanpa, minkälaisia menopelejä löytyy muiltakin kerholaisilta!

(kuva: Risto Nurmi)

IC M-49 350 vuosimallia 1954. Neuvostoliittolaisen pyörän omistaa naapurissa asuva kerholainen Hannu Suikki. Hänen isänsä osti pyörän vuonna -54 ja vaihtoi sen televisioon 60-luvun alussa. Isän entinen työkaveri soitti vuosien jälkeen, kun isä oli jo poissa ja kertoi löytäneensä juuri samaisen moottoripyörän Ylivieskasta. Ajokki oli jo ollut huonossa kunnossa, mutta sama kaveri oli luvannut kunnostella sitä ja lupasi olla myöhemmin yhteydessä. Vuoden päästä sama kaveri soitti uudelleen ja pyysi katsomaan pyörää. Se oli laitettu viimeisen päälle hyvään kuntoon kromauksia myöten. Kyseisellä kunnostajalla ei ollut tapana myydä pyöriä, mutta tunnearvon johdosta hän oli valmis myymään sen Hannulle. Kaupat syntyi ja nyt peli on ollut omassa tallissa toistakymmentä vuotta. Hyväkuntoiselle pyörälle ei tarvinnut tehdä itse mitään, mutta Hannu ei ehtinyt puoleenkymmeneen vuoteen ajella sillä ja viime kesänä hän käytti irti kaasarit, tyhjensi tankit ja puhdisti kaikki paikat. Peli olikin parhaillaan irto-osina tallissa keväthuollossa ja se on tarkoitus saada ajokuntoon kesäksi. Kirjailija Kalle Päätalolla oli juuri samanlainen moottoripyörä käytössään, toimiessaan Taivalkosken rakennusmestarina vuosina 1951–1952. Ristollakin oli IC:n runkoon kiinnitettävät ja jousilla varustetut sukset ja ja ne meni nopeasti kaupaksi rompepäivillä. Osia Itärajan takaa on saanut ainakin tähän asti nätisti.

(kuva: Terwamotoristit)

Gilera Giubileo 175 Italia (Pauli Ylikoski, Pulkkila).

(kuva: Terwamotoristit)

Puch TF250 vuosimallia 1952 Itävalta (Pauli Ylikoski, Pulkkila).

(kuva: Terwamotoristit)

Moto Guzzi V35C 350 Italia (Pauli Ylikoski, Pulkkila).

(kuva: Terwamotoristit)

MV Agusta GT 350 Bicindrica Italia (Jaakko Hakala, Oulu).

(kuva: Terwamotoristit)

Pyörää on valmistettu vuosina 1970-1974. (Jaakko Hakala, Oulu).

(kuva: Terwamotoristit)

Jawa 250 Sport vuosimallia 1964 Tsekkoslovakia (Reijo Ervasti, Oulu).

(kuva: Terwamotoristit)

Humber 500 vuosimallia 1913 Iso-Britannia (Reijo Ervasti, Oulu).

(kuva: Terwamotoristit)

KOD-4 vuosimallia 1952 Neuvostoliitto (Reijo Ervasti, Oulu).

(kuva: Risto Nurmi)

Harley-Davidson Model J 1000 vuosimallia 1927 USA (Reijo Ervasti, Oulu).

(kuva: Risto Nurmi)

Harley-Davidson Model J 1000 vuosimallia 1927 USA (Reijo Ervasti, Oulu).

(kuva: Terwamotoristit)

Suzuki CV 700 GL Madura V-four 700 vuosimallia 1985 Japani (Reijo Ervasti, Oulu).

(kuva: Terwamotoristit)

Tunturi Sport 50 vuosimallia 1970 Suomi (Reijo Ervasti, Oulu).

(kuva: Terwamotoristit)

Motorwheel RJE 50 Oulunsalo (Reijo Ervasti, Oulu). Terveisiä ikiliikkuja miehelle!

(kuva: Terwamotoristit)

Pannonia T1 250 vuosimallia 1962 Unkari (Rauno Tuovinen, Oulu).

(kuva: Terwamotoristit)

Jawa Typ 553.4 SixDays 250 vuosimallia 1962 Tsekkoslovakia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottoripyöräilijät tervehtivät aina toisiaan maantiellä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jukallekkin on ehtinyt kertyä 38 vuoden aikana laaja ystävä joukko pyöräharrastuksen parissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

VMPK:lla ja Terwamotoristeilla on odottava tunnelma kesäkauden lisäksi...

(kuva: Terwamotoristit)

...nimittäin Ukkohallassa käytiin jo ennakkoon tutustumassa paikkoihin elokuun alun suurta tapahtumaa varten.

(kuva: Terwamotoristit)

Loppuyhteenveto: elokuun ensimmäisenä viikonloppuna 5.-7.8.2022 Oulun aluekerholla on järjestelyvuoro yhdessä Suomen suurimmassa moottoripyörien kokoontumisajossa Hyrynsalmen Ukkohallassa. Kyseessä on Veteraanimoottoripyöräklubi ry:n vuosittainen Veteraaniralli, joka on harrastajien ja vanhojen pyörien avoin tapahtuma. Toisin sanoen, osallistuakseen ei tarvi olla edes jäsen tai omistaa moottoripyörää. Jotkut puolestaan ovat saattaneet lähteä jopa jäsenenä kotimatkalle. Risto toimii viikonlopun rallipäällikkönä ja toivottaa kaikki lämpimästi tervetulleeksi mukaan tapahtumaan. Kokoontumisten slougan kuuluukin, että ihan sama millä tuutta, kunhan tuutta! :)

Lue myös: Nuojuan Hartsa tuunaa 70-luvun Coupe Taunusta ja Harley Parkinson moottoripyöriä Puolatien Boogiessa Oulun Ruskossa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat