Uusimmat
Suosituimmat

Nuojuan Hartsa tuunaa 70-luvun Coupe Taunusta ja Harley Parkinson moottoripyöriä Puolatien Boogiessa Oulun Ruskossa

02.06.2022 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa tutustutaan tällä kertaa betonin koviin koneharrastajiin Ruskonselällä Oulussa. Nuojuan Harri pyörittää paikallisessa Puolatien Boogien hallissa Oulun Betonikuljetus Oy:n toimintaa ja talon tiimi on pyhittänyt saman hallin tiloja myös vapaa-ajan koneharrastelulle. Kokoelmasta löytyy mm. Cadillacia, harvinainen viritelmä 70-luvun Coupe Taunuksesta ja Harley Parkinson moottoripyörät. Koneita on runsaasti ja osa niistä niistä on varastoitu myös kotitontille. Raskaan työn vastapainona mestari tahdittaa rumpalina kevyttämusiikkia ja jopa rokkia työpaikan yläkerran äijäluolasta löytyvässä treenikämpässä. Seuraavana otetaankin selvää, lähteekö peltien takomisesta kovempi jytke kuin menopelien konehuoneista!

(kuva: Ari Kettukangas)

Nuojuan Harri. Lupsakka koneharrastaja, raskaankaluston ammattilainen, muusikko, tanssinopettaja ja halpa tekninenpäällikkö Oulun Betonikuljetus Oy:llä. Mestari vahtii, että työpaikan vehkeet toimii ja niitä korjataan sitä mukaa kun ne särkyy. Vapaa-ajan moottorihommat ovat paisuneet laajoiksi, joten 6 vuotta sitten tehdystä hallista on varattu oma tila niiden rassailulle. Talosta löytyy myös kokoustilat, äijäluola ja treenikämppä viikonloppu painotteiselle rokin ryskäämiselle. Rumpuja paukuttavan päällysmiehen motto kuuluu: kaikkea osataan ainakin vähäsen ja jos ei osata, niin ainakin yritetään. Soliferin moottorikin tuli purettua jo 13-kesäisenä ja sen jälkeen koulussakin opetetut asiat olivat jo itsestäänselvyyksiä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harri ja 2-ovinen Cadillac vuosimallia 1958. Oma auto on painettu valokuvasta äijäluolan seinään.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaakolan Pasi. Hyväntuulinen mies on Harrin ykkösnyrkki ja nostelee ja siirtelee paikalleen samaisen johtajan kehittelemiä ratkaisuja.  Myös tämä herra harrastaa koko ajan harrasteajoneuvoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoharrastajaksi leimattu mies.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oulun Betonikuljetus Oy on osakeyhtiö, jonka toimiala on tieliikenteen tavarankuljetus. Pääkallopaikka sijaitsee Ruskonselän teollisuusalueella Oulussa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäinen Ford Taunus Coupe GT vuosimallia 1972.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peliin tulee TH350 vahvistettu laatikko, V8-moottori ja 80-luvun taitteesta oleva Chevrolet Camaron taka-akseli. Osien sovittelu eri merkkien kesken saa aikaan oman haasteellisen palapelinsä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto seisoi ennen tuunausta 16 vuotta kotitallissa. Peli oli alunperin uudesta asti paikallisen Laanilan yläasteen rehtorin omistuksessa. Taunus päätyi myöhemmin Harrin edesmenneelle kaverille, jolta se tuli lopulta mestarin talliin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maailmasta ei taida löytyä vastaavalla tekniikalla varustettua mallia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Täysin verhoillusta sisustuksesta löytyy nahkalla sävysävyyn päällystetyt Recaron penkit. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestarin laskujen mukaan peliin on mennyt jo 7 miljardia rahaa ja menee kuulemma vielä saman verran :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Näppäräkätinen toinen omistaja oli asentanut pellin alle jossain vaiheessa tuplaturbo V6:sen. Lopullisten viilauksien jälkeen kuulemma uskaltaa tehojen puolesta lähteä vaikka bemarin kanssa samoihin valoihin. Polttoaineen lopullinen malli ja laatu ei ole vielä tiedossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Taunus on saksalainen automerkki. Urheilullinen GT sisälsi muun muassa kauhan istuimet integroiduilla niskatuilla, täydellä instrumentoinnilla, nahkaisella ohjauspyörällä ja kaksoisvaloilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuttu toinen omistaja muutti myös alkujaan mustan vinyylikaton aidoksi nahkakatoksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

On sitä Taunuksessa paljon muistia - jopa 350 gigatavua! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Harri hymyili salaperäisesti, kun tuli puhe tämän merkin alkuperäisyydestä.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Elämä on liian lyhyt ajettavaksi tylsillä autoilla".

(kuva: Ari Kettukangas)

Taunuksen mustalaatikko?

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä se vaan sittenkin on polttoainetankki. Vielä ei ole varmuutta, mille menovedelle se totutetaan.

(kuva: Harri Nuojua)

Auto on käynyt välillä melko hylsynäkin.

(kuva: Harri Nuojua)

Korista erottuu merkin tyypillisiä muotoja.

(kuva: Harri Nuojua)

70-luvun tyyliä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevrolet Malibu SS vuosimallia 1965.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä vanhanliiton aito suomiauto, jonka moottori pötkötti vielä viereisessä hallissa.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto oli aikanaan pitkään Oulussa, kävi sen jälkeen parikymmenen vuoden vauhtimutkan Rovaniemellä ja Harri osti sen sieltä muutama vuosi sitten.

(kuva: Ari Kettukangas)

Etanolikäyttöiselle pelille on kellotettu aikanaan 10,5 sekuntia varttimailille ja kone hönkii 750 hevosvoimaa. Hirmu vie 50 litraa sataselle! Eli lisätäänpä taas yksi miljardi lisää budjettiin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Oikean sävelen löytymisen jälkeen Malibusta tulee kuulemma vielä ärtsympi vehje. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Sylinterinkansi. Viimeisen tapin takaa käsitelty rasia on porattu isommaksi, arat paikat holkitettu, dekkipinnat on oiottu ja löytyy myös kireämpää nokkaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harri tilasi jenkeistä erilaiset kannentiivisteet ja osat kuulemma tahtoo yleensä odotuttaa itseään maailmalta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei se vielä startannut.

(kuva: Harri Nuojua)

Konepellistä löytyy myös skuuppi.

(kuva: Harri Nuojua)

Olisiko siinä jostain kulmasta katsottuna ripaus ministerityyliäkin?

(kuva: Harri Nuojua)

Chevy on Chevy.

(kuva: Harri Nuojua)

Cadillac vuosimallia 1958.

(kuva: Harri Nuojua)

Kyseessä arkistokuvat ja peli oli parasta aikaa maalattavana.

(kuva: Harri Nuojua)

2-ovisessa pelissä on punainen kori ja valkoinen katto.

(kuva: Harri Nuojua)

On se hieno!

(kuva: Harri Nuojua)

Emännän kanssa edustamassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harrista on tehty juttu myös Cadillac-lehteen.

(kuva: Harri Nuojua)

Cadillac on ollut viime ajat uudelleen maalattavana.

(kuva: Harri Nuojua)

Epoxit oli jo pinnassa. Jokohan on jo maalattu?

(kuva: Ari Kettukangas)

Harley Parkinsonit!

(kuva: Ari Kettukangas)

Harley Davidson Shovelhead "Viimeinen mohikaani" vuosimallia 1982.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on vielä projektivehje.

(kuva: Ari Kettukangas)

Perä on varustettu autonrenkaalla, kuten aito sopperi pitää tehdäkkin. 

(kuva: Harri Nuojua)

Harri on myös vannoutunut pyörämies. Tällä pitkäkeulaisella vehkeellä ajaessa perä on vielä eri liikennevaloissa etuosan kanssa. Prätkä pitää jättää parkkipaikallakin vinoon, ettei autot kolhi eturatasta. Pidempiäkin malleja kuulemma löytyy katukuvasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harley Davidson Panhead vuosimallia 1954. Mestari rakensi tämän yksilön 16 vuotta sitten.

(kuva: Harri Nuojua)

Harri ajeli aikanaan paljon myös japanilaisilla pyörillä. Yhden kolarin jälkeen oppi kuulemma myös hiljalleen rauhoittumaan kaasutellessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Shovelhead-moottori luotiin, kun vanha Panhead oli vanhentumassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörät ei ole tehohirmuja, vaan enemmänkin fiilistelyvehkeitä.

(kuva: Harri Nuojua)

Hetkinen, joku ei nyt täsmää, Harrillahan ei ole risupartaa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Thunderbird 1960-luvun alusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaverin auto säilytyksessä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua, tai vaatiiko pitkä peräosa konttiin yltämiseksi oman syvennyksen?

(kuva: Ari Kettukangas)

Leveyttäkin piisaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siisti peli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harri suunnitteli, että tästä irrotetaan seuraavana päivänä hyvä skuuppi Taunukseen :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jokaisessa vanhassa autossa on omanlaisensa hieno kahva.

(kuva: Ari Kettukangas)

Singneeraus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Solifer vuosimallia 1973.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pappa-Tunturi vuosimallia 1974.

(kuva: Harri Nuojua)

Asetelma.

(kuva: Harri Nuojua)

Ykköskopan Ford Escort RS2000 vuosimallia 1968.

(kuva: Harri Nuojua)

Pihalta löytyy myös samanikäinen varakori.

(kuva: Harri Nuojua)

Kyseessä taitaa olla vanha kilpapeli.

(kuva: Harri Nuojua)

Turvakaaret ja kuppipenkit.

(kuva: Harri Nuojua)

Teknic, sanoi toimittaja kun Escortin näki!

(kuva: Harri Nuojua)

Onko se pitänyt laittaa johdoista käyntiin? :)

(kuva: Harri Nuojua)

Toimittaja ei tiedä mikä tämä on, mutta epäilee sitä hurjan kyydin vaatimaksi oksennuspussiksi? :)

(kuva: Harri Nuojua)

Escortin varakori vuosimallia 1968.

(kuva: Harri Nuojua)

Chevrolet Express vuosimallia 2006. Pellin alla 6 litran V8 kone, eli sama mikä löytyy Hummerista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo huollossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä täysin ajokuntoinen ajokki ja ollut aiemmin vain yhdellä omistajalla. Harri osti pelin muutama vuosi sitten alustana Helsingin suunnilta. Nyt on vielä vähän auki, mitä sille kaikkinensa tullaan tekemään.

(kuva: Ari Kettukangas)

Scania vuosimallia 2015.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä on uudempi malli, mikä käynnistettiin haastattelun alussa. Molemmissa on sama V8-kone ja 580 hevosvoimaa, mutta tässä on vaisumpi ääni.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo vuosimallia 2010.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kutitellun koneen vuoksi hevoset ovat kysymysmerkki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Talossa on omiakin Volvoja, mutta niihin ei kuulemma kuseksita :)

(kuva: Harri Nuojua)

Itseoppinut muusikkotaiteilija ja Puolatien Boogien äijäluola.

(kuva: Ari Kettukangas)

Bändin nimi on isketty tyylikkäästi soittimen kanteen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harvinaiset Ludwig rummut vuodelta 1959. Kattiloissa ei ole tämän päivän saundi, mutta salaisuus on niiden vanhassa nostalgisuudessa. Musiikkiliikkeen mukaan näitä vehkeitä löytyy vain tosi keräilijöiltä ja kyseistä vinyylipinnoitetta valmistetaan kolmenlaisena versiona. Tässä "Ringo" -päällysteessä on joku ainesosa, joka ei tahdo tykätä Suomen ilmastosta. Onneksi hallin äijäluolasta löytyy myös oma lämmin ja tilava treenikämppä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oma leima tarkalla 50-luvun tyylillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: äijäluolasta löytyy kerhotilojen lisäksi myös omalle tyylille uskollinen saunaosasto. Täällä talon isäntäkin rentoutuu ja unohtaa työasiat, nimittäin löylyhuoneen lattia ei olekkaan betoni pinnalla ja lisäksi kaikki 3 löylykiulun pohjaa oli rummutettu syville lommoille :)

Lue myös: Heikkisen Petri remppaa mm. omia ja asiakkaiden harrikoita ja jenkkiautoja Planet Garagen verstaalla Kempeleessä

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat