Uusimmat
Suosituimmat

Raetsaaren Samin joulukattaus sisältää mm. kartingia, oman formula-auton ja päältäajettavan baarijakkaran Revonlahdella

23.12.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu singahtaa paikalle ja istahtaa tällä kertaa alas Sillankorvassa Revonlahdella. Raetsaaren Samilta nimittäin löytyy molempiin tarkoituksiin hyvät varusteet. Tallissa komeilee esimerkiksi omaa kartingkalustoa, rakenteilla oleva formula-auto ja päältäajettava baarijakkara, hik! Mestari käy päivätöissä timanttiporaus- ja maansiirtohommissa ja jos ylimääräistä vapaa-aikaa jää vain yhtään jäljelle, hänet löytää heti autotallista. Melkeinpä kaikkien hallin härveleiden maailmaa leimaa joko miehen oma kekseliäisyys, kädenjälki tai suora hulluttelu. Mieluista puuhaa Samille on ollut myös kartingkisailu ja toiminta paikallisessa FK-kerho Ruukissa. Kun on monessa mukana, on myös monenlaista pärisijää, kurkataanpa mitä!

(kuva: Ari Kettukangas )

Raetsaaren Sami. Hulvaton koneharrastaja, kartingkuski, keksijä ja päivätyönään timanttiporaus- ja maanrakennushommien paiskija Raahessa. Työkomennukset vievät välillä kauemmaksi ja perheelliselläkin miehellä jää aikaa ylimääräiselle harrastetulle aina vähemmän. Mutta heti kun mestari pääsee Päivi vaimolta karkuun, hän suuntaa askeleensa autotalliin. Sami toimii myös FK-kerho Ruukin puheenjohtajana ja kertoo sen toiminnan olevan tosi vilkasta kesäisin. Tällä konehalleja sisältävällä kotitontilla mies on nostanut savuja piipuista ja koneiden pakoputkesta jo toistakymmentä vuotta. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Ruukin Formula-K Kerho ry perustettiin vuonna 1976. Uusittu kartingrata on ehkä Pohjois-Suomen parhaita ajopaikkoja junioreille. Rata valmistui 1979 ja se pinnoitettiin uudestaan kesällä 2006. Kyseisellä paikalla on ajanut kilpaa esim. Mika Häkkinen vuonna 1980. Karting eli mikroautoilu on autourheilulaji, jota ajetaan harraste- ja ammattilaistasolla. Kartingauto on yksinkertainen, yksipaikkainen, putkirunkoinen ja jousittamaton auto, jossa on jäykkä taka-akseli. Suurin osa maailman F1-kuljettajista on aloittanut uransa juuri kartingin parissa. Viime kesänä Ruukissa järjestettiin Pohjois-Suomen suurimmat kartingkisat.

(kuva: Sami Raetsaari )

Päivätöiden parissa. Sami siivuttaa reilunkaupan leipiä paikallisessa leipomo...korjaan, timanttihommissa joutuu joskus pyörittelemään vähän isompaakin laikkaa :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Aluksi ajettava baarijakkara!

(kuva: Ari Kettukangas )

Jos otat, et aja! :) Mestarin idea hauskaan ja vauhdikkaaseen keksintöön syntyi kerran pitkinä joulunpyhinä. Kartingkalustosta oli silloin ylimääräisenä lasten mikroauton moottori ja romu runko. Rungon päälle nostettiin leikillään yksi joutilaista baarijakkaroista ja siitä viritelmä lähti jalostumaan. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Hulvaton keksintö on herättänyt hilpeyttä myös erilaisissa edustustehtävissä. Ja siitähän löytyy näköjään valojakin.

(kuva: Ari Kettukangas )

Takana olevalle lavalle mahtuu sopivasti 24 pullon joulukalenteri :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Pitääkö kuski sitoa jo pahimmissa keinutuksissa kiinni jakkaraan? :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Persoonallinen ajokypärä. "Olen juppihippipunkkari ja vaihdan paikkaa..."

VIDEO: ajettava baarijakkara tositoimissa!

(kuva: Ari Kettukangas )

Olisipa kiva kuulla tämän kuljettajan ja menopelin tuntomerkit hieman liian raskasta kaasujalkaa todistavalta henkilöltä :)

(kuva: Sami Raetsaari )

Baarijakkara alkutekijöissään. Mikroauton runko on lyhennetty ja kavennettu 20 sentillä. Härvilän huippunopeus on n. 30-40 kilometriä tunnissa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Neliveto 4x4 kartingauto.

(kuva: Ari Kettukangas )

Samilla ja hänen eräällä kaverillaan syntyi taas erään kerran hullu idea ja se oli nelivetoisen mikroauton rakentaminen. Tarkoituksena oli myös säilyttää mahdollisimman normaali kartingauto, jossa olkavarret olisi samassa asennossa. Tässä menopelissä on alkuperäinen mikroauton kori, sekä lahjoituksena tullut kevytmoottoripyörän 30 hevosvoiman Rotax moottori. Lisäksi kokonaisuudesta löytyy kolaripyörän vaihdelaatikko ja siitä 6 vaihdetta. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Mestarin kaikki aikuisten mikroautot ovat teholtaan 30 hevosvoimaisia, niissä on pääasissa Rotaxin moottori ja ne syövät 2-tahtibensaa. Koneet ovat nestejäähdytteisiä ja lujina vehkeinä ne saattavat kestää pitkäänkin. Vauhtia aikuisten malleilla kertyy yli 100 kilometriä tunnissa. Tälle keksinnölle ei löydy kilpailuluokkaa, mutta Sami on ajanut muilla kalusteilla vuosien aikana masterluokkaa Pohjois-Suomen North Cupissa ja oli jonakin vuonna jopa kolmantena aikuisissa.

(kuva: Sami Raetsaari )

Pojat hommasivat nelivetoista peliä varten asiastatehden rungon, jossa toimintamalli on sama kuin normaali mikroautossa. Niissä ei ole tasauspyörästöä ja tässä projektissa rakennettu etupää nostattaa mutkassa sisempää rengasta. Monet epäilivät auton tulevaa toimivuutta ja jäykän 4-vedon uskottiin puskevan vain suoraan. Vaan miten kävi! Talvella tekoaltaalla ajettaessa gps-mittari näytti 100 kilometrin tuntinopeutta ja niissä olosuhteissa ohjaus kääntyi mainiosti. Idea toimii vain talvikäytössä ja kesällä kenenkään voimat ei riitä sen vääntämiseen. Nelivetoinen viritelmä jopa kiihtyy jäällä samoilla renkailla paremmin kuin normaali suoravetoinen kartingauto, mutta kesällä tilanne olisi toisin. Sami on nähnyt aiemmin maailmalla vain yhden putkirunkoisen nelivedon.

(kuva: Sami Raetsaari )

Mestareiden kisat 2021 järjestettiin kesällä Ruukissa ja ne olivat suurimmat kartingkilpailut Pohjois-Suomessa.

(kuva: Sami Raetsaari )

Samin mukaan mikroautoilun pariin on tulossa lupaavia uusia nuoria kuljettajia myös Pohjois-Suomesta. Lajissa tarvitaan aina hyviä sponsoreita.

(kuva: Sami Raetsaari )

Ruukin kisat vetivät paljon porukkaa.

(kuva: Sami Raetsaari )

Tässä on meneillään pientä testiajoa Kiilussa. Satasen vauhti korostuu, kun takamus on vain pari senttiä irti maasta. 

(kuva: Ari Kettukangas )

 Suoravetoinen normaali mikroauto CRG rungolla.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tässä mallissa on vain kytkin, eikä lainkaan vaihteita. Kyseessä aikusten auto, joka odottaa jälkikasvuja harrasteajoon. Tässäkin mallissa vakiona 30 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Normaali kilpurin piikkipyörät.

(kuva: Ari Kettukangas )

Formula Ford 1.6 "pikkuformula".

(kuva: Ari Kettukangas )

Kyseessä tehdastekoinen Samin haaveauto projekti. Pelistä löytyy englantilainen Spirit runko ja siinä on ollut alunperin yli 400 kiloinen 150 hevosvoiman moottori. Auto tuli Revonlahdelle osina ja ilman moottoria sekä vaihdelaatikkoa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Projekti etenee pikkuhiljaa. Autoon on nyt istutettuna 1000 kuutioinen Suzuki GSXR moottoripyörän kone ja 6 vaihdetta. Tällä systeemillä ajoneuvon paino tippuu ja teho nousee 180 hevosvoimaan. Vääntöä ei sittenkään tule paljoa, vaan tarkoitus on rakentaa omaan vapaa-ajan käyttöön mainio huudatuskone. Sukkula on jo nyt käyntikuntoinen. 

(kuva: Ari Kettukangas )

Meneillään on juuri peräpään vetopolitiikan uusiminen. Veto tulee kettingillä juuri rakenteilla olevalle tasauspyörästölle. Alkuperäisessä ratkaisussa takapyörät tulivat kiinni vaihdelaatikon kylkeen ja nyt kun sitä ei enää ole, täytyy tehdä putkesta tilalle runko.

(kuva: Ari Kettukangas )

Teoreettisena tavoitteena tälle pelille on yli 200 kilometrin tuntinopeus ja Ruukin rata riittää sille pätkäksi korkeintaan ykkösvaihteella.

(kuva: Ari Kettukangas )

Laitetaanpa miehen nimi mieleen tulevia F1-kisoja varten :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Tässä hieman ahtaassa formula-auto mallissa mennään vauhti edellä ja istumamukavuus perässä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Ohjauspyörää ei ollut, joten se piti tilata ulkomailta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Kyseessä onkin irrotettava malli.

(kuva: Ari Kettukangas )

Formulan ratti on pienempi kuin kartingautossa, koska ohjaamoon ei sovi isompi. Ja rattiin tulee nappi vaihteille taakse, jotka tuli kätevästi vatupassin alumiinirungosta :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Formulassa on alunperin kytkin, jarru ja kaasu. Koska Fordin alkuperäisessä moottorissa on vaihteet henkilöauton tavoin H-kaaviolla, nyt vaihdekeppi jää pois ja vaihteet tulee rattiin. Vaihdesiirtäjässä on sytytyksen ohjaus, eli kaasu pohjaan ja napista isompia pykälää silmään. Kytkinpoljinta tarvitsee jatkossa vain liikkeelle lähdössä.

VIDEO: Tässä videossa esittäytyy omavalmisteinen vaihteensiirtäjä formulasta ja vaihteet näkyvät päällä olevassa mittaristossa.

(kuva: Sami Raetsaari)

Formulan VW tasauspyörästö.

(kuva: Sami Raetsaari)

Formulassakin irto-osat on hyväksi vain huollon pöydällä :)

(kuva: Sami Raetsaari)

Onkohan timanttiporaus taidosta hyötyä tässä työssä?

(kuva: Sami Raetsaari)

Tästä kuvasta tulikin mieleen, toimittajan polveen laitettiin viime kesänä keinonivel :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Kypärän tukiteline kiinnitetään ohjaamon takareunaan.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tuolta löytyy 180 torven soittokunta.

(kuva: Ari Kettukangas )

Formula Fordeissa ei ole alunperin siipiä, mutta Sami aikoo ehkä tehdä tähän yksilöön sellaiset.

(kuva: Ari Kettukangas )

Moottorivaihdon jälkeen tällä pelillä ei voi ajaa virallisia kisoja, vaan ajelu tulee olemaan omaa huvia. Sami ei siis koskaan ole vielä testannut formula-autoa, eli kyseessä tulee olemaan haaveen täyttymys ja uusi aluevaltaus. Saapa nähdä tuleeko keskeytys jo Revonlahden Nesteen kohdalla? :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Tässä syntyy formula-auton uusi peräpää ja tasauspyörästö.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tasauspyörästö rakentuu Volgswagen Golfin ja Jettasta osista, jotka sopivat sattumalta yhteen Formula Fordin vetoakselien kanssa. Pyörästöstä tulee umpinainen, jotta öljyt saadaan pidettyä hammastossa ja moottoripyörän ketjulla veto tulee ulkokuoreen.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tämä on vielä tasauspyörän raudasta tehty variaatio numero 1. Pyörivän massan ja painon vuoksi lopullinen versio rakentuu alumiinista. Ensin on hyvä tehdä harjoitusosat ja sitten lopuksi parantaa jälkeä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Ford Cargo kuorma-auton 6-sylinterinen moottori. Kone on tarkoitus laittaa Fordson Majoriin, jossa on kytkinkoppa samalla kiinnityksellä. Tosin kuorma-autossa moottori on 45 asteen kulmassa kyljellään, joten pikkusen täytyy muutella öljypohjaa ja öljyn imuputkia. Traktorin etuakselia joutuu myös muuttamaan, mutta kyllä näitä on tehty kuulemma ennenkin. Mestarin mottona onkin: "Kyllä talossa pitää yksi 6-sylinterinen Major olla!".

(kuva: Ari Kettukangas )

Etuvetoiseen Opel Asconaan tultiin kerran korjauttamaan jarruja :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Revonlahdeltakin näköjään löytyy yhdet liikennevalot! :)

(kuva: Sami Raetsaari )

Hallin karu toimisto oli aluksi kattoon asti täynnä romua.

(kuva: Ari Kettukangas )

Ja tältä huone näytti viime syksyisen pienen fiksauksen jälkeen! Lopputuloksena kierrätysmateriaaleista syntyi upea baarin, kerhohuoneen ja toimiston hybridi.

(kuva: Ari Kettukangas )

Seinät on paneloitu trukkilavojen laidoista ja ne on käsitelty polttamalla.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tarjoilija!

(kuva: Ari Kettukangas )

Ledejä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tunnelmaa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Joulua.

(kuva: Ari Kettukangas )

Opel Ascona A vuosimallia 1972.

(kuva: Ari Kettukangas )

Mikäs onkaan tuoteseloste?

(kuva: Ari Kettukangas )

1,6S näyttää hyvältä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Kyseessä siis harvinaisempi 4-ovinen malli.

(kuva: Ari Kettukangas )

Alunperin 1.9 ja nyt hieman pitempi iskuinen 2,5 litrainen. Moottori on rakennettu pattipäämännillä ja h-profiilin veivillä. Kansi on avarrettu ja kylläkin vakio venttiileillä 50 mm läppärungot ja 2,5 tuuman putkisto. Huippu tehoja ei ole vielä mitattu, mutta pienemmillä kaasuttimilla yhdet tehopaperit ja 227 hevosvoimaa. 900 kiloisella pelillä ehtii siis mainiosti maitokauppaan.

(kuva: Ari Kettukangas )

Opel on pop!

(kuva: Ari Kettukangas )

Honda CR 500 vuosimallia 1989.

(kuva: Ari Kettukangas )

2-tahti moottori ja n. 60 hevosvoimaa. Tätä peliä ei kuulemma joka ukko saa edes käyntiin. Eli startatessa se toimii siis hyvänä kuntosalivehkeenä!

(kuva: Ari Kettukangas )

Avant 530 Diesel pienkuormaaja.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tämän tuoreen pelin Sami haki maailmalta pari viikkoa sitten. Kone painaa 1500 kiloa ja sitä pystyy vetämään henkilöauton peräkärryllä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Seuravaksi vedetään esille kisakärry kahden Majurin takaa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Fordson Super Major Turbo vuosimallia 1963.

(kuva: Ari Kettukangas )

Kyseessä turbotettu peli ja mukana lähinnä peltohommissa ja talvella lumikauhan kantajana.

(kuva: Ari Kettukangas )

Kerran muistaakseni eräältä Siikajoen majurilta meni remmi poikki :) t. toimittaja

(kuva: Ari Kettukangas )

Fordson Super Major vuosimallia 1963.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tämä peli toimii talvisin linkokoneena ja kesällä paalaimen ja kärryn vedossa. Molemmat Majorit on varustettu 4-sylinterisellä moottorilla, niissä on kaksoiskytkimet, ohjaustehostaja ja lukkoperät. Kaksoiskytkin on ollut kallis lisävaruste siihen aikaan ja vain seutukunnan rikkaimmat isännät ovat raaskineet ostaa sen ja nämä koneet ovat sattumalta eksyneet samaan tallin vuosien aikana. Aiemmin nähty moottori tulee siis kolmanteen Majoriin.

(kuva: Sami Raetsaari )

Herra upseerin kytkinremontti. Onkohan tuo peräosa kenraali ja etuosa majuri? :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Niin lähti kisakärry liikkeelle.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tämmöinen monitoimityökalu on kätevä myös tilan hommissa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Joulupukin kuorma on lastattu. Kilpailukärrystä löytyy kartingvehkeet ja kaikenlaiset varaosat.

(kuva: Ari Kettukangas )

Sami on rakentanut itsetehtyyn kuomukärryyn kätevän autojen hissitelineen. Piippuhyllylle nousee kolme autoa järjestyksessä ylhäältä alaspäin, eikä niitä tarvi enää nostella käsin. Palkit ja putket siihen on rakennettu purkutyömaan kierrätysmateriaalista mm. koulun vanhoista penkeistä. Nyt kaikki on aina siirtelemättä mukana ja perälautaa pitkin autot tulevat myös nätisti kyytiin. Kyydissä on myös varsinaiset karting kisa-autot.

(kuva: Sami Raetsaari )

Kuomukärryn alkuvaiheita.

(kuva: Sami Raetsaari )

Trailerin valmistusta.

(kuva: Sami Raetsaari )

Traileri valmiina. Tällä Sami kuljetti kisa-autoja ennen kuomukärryn valmistumista.

(kuva: Ari Kettukangas )

Siirrettävä Kart in sauna kulkee kätevästi mukana kisamatkoilla.

(kuva: Ari Kettukangas )

Hetkinen, mikäs siellä on kiukaana?

(kuva: Ari Kettukangas )

Saunan lämmöstä huolehtii Roster V10:sen näköinen kiuas. 

(kuva: Sami Raetsaari )

V10 kiukaan valmistusta.

(kuva: Sami Raetsaari )

Suoravetoinen kiuas käy kuumana metrin verran punaisena. Saakohan pari pyttyä isommalla V10:llä paremmat löylyt kuin V8:lla? :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Saluunanluukku?

(kuva: Ari Kettukangas )

Ei suinkaan, vaan taittuva lisälaude!

(kuva: Ari Kettukangas )

Kyseessä on myös monitoimisauna, nimittäin....

(kuva: Ari Kettukangas )

...takaseinä nousee lauteineen ylös, samoin pukuhuoneen penkki ja alle mahtuu kartingauto. Matkalla nukutaan asuntoautossa, mutta saisiko tuohon vielä sängyt kaatumaan omalta seinältä? :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Sauna Timon kehut!

(kuva: Ari Kettukangas )

Ensimmäisenä tehty isompi sauna.

(kuva: Ari Kettukangas )

Teuvan siirrettävien saunojen kokoontumisajoissa tässä saunassa saunoi virallisen ennätyksen mukaan 19 henkilöä.

(kuva: Ari Kettukangas )

Matkamuistoja.

(kuva: Ari Kettukangas )

Leipäpuussa riittää nakerrettavaa.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tuolta porukalta löytyy paljon siirrettäviä saunoja.

(kuva: Ari Kettukangas )

Tilan vanhin aitta on toiminut aikanaan pienenä navettana.

(kuva: Ari Kettukangas )

Koiratarhan portti.

(kuva: Ari Kettukangas )

Lemmikeillä riittää tilaa temmeltää ja ne voivat nauttia tunnelmallisen jouluateriankin omassa ruokapöydässä! :)

(kuva: Ari Kettukangas )

Hevosenruokinta-automaatti. Emännällä on 3 hevosta ja talli. Nyt kesällä purkutyömaan kaupan ikkunanpielistä rakennetussa uudessa mallissa lantakärryn kettingit purkavat ruokaa "tuotannon" toisessa päässä :) Koneessa on lapoja, jotka pyörivät ajastimella ja siihen on itsetehty ohjainboksi. Kone ruokkii eläimiä 4 tunnin välein ja siihen voi ladata 5 annosta. 

(kuva: Sami Raetsaari )

Aiemmin hevosia ruokki 9 vuotta pyörinyt kuljetin, jonka Sami oli tehnyt kierrätysmateriaaleina kaupan vanhoista tuotehyllyistä. Lopulta sen runko lahosi.

(kuva: Ari Kettukangas )

Hyvää joulua Revonlahdelta kaikille toivottaa Sami, Luca-koira, Xena-poni ja tallista myös ponit Stale ja Lumo!

(kuva: Ari Kettukangas )

Loppuyhteenveto: Samilla on monta rautaa tulessa ja koko paletin kasassa pitääkseen hän varmaan avasi taannoin oman harraste-nettisivunkin www.samisaataa.com. Toimittajallakin oli Revonlahden vierailun jälkeen olo kuin olisi käynyt tunnin sisällä Korvatunturilla ja Monacossa :) Rasvamonttu -ohjelmakin toivottaakin seuraajilleen hyvää joulua ja pakokaasun katkuista uutta vuotta!

Lue myös: Suutarin Martin Volga valikoitui Taivaan tulet tv-sarjan hääautoksi Kolmikannasta Tyrnävältä

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat