Uusimmat
Suosituimmat

Suutarin Martin Volga valikoitui Taivaan tulet tv-sarjan hääautoksi Kolmikannasta Tyrnävältä

16.12.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontun kamerat, valot ja ääni ovat tällä kertaa valmiina Kolmikannassa Tyrnävällä! Mökin nimellä kutsuttu "Kujanperän Martti", eli Suutarin Martti tuntee koneistajana moottorit läpi kuin omat taskunsa. Omassa kokoelmassa on myös ehtinyt tulla jos mennäkkin erilaisia koneita ja menopelejä. Harrastusta on rajoittanut tilan puute ja viimeisin poistoinventaario niihin tapahtui menneenä syksynä. Tuolloin maailmalle lähti mm. Kittilän ensimmäinen Volga ambulanssi 60-luvulta. Tallista kuitenkin löytyy edelleenkin harvinaisuuksia ja yksi niistä on saman merkin ja ikäluokan musta henkilömalli, joka päätyi aikanaan Taivaan tulet tv-sarjaan hääautoksi. Seuraavaksi otetaankin selvää, onko suutarin lapsilla kenkiä ja miksi ne on kolmikantaisia!

(kuva: Ari Kettukangas)

Suutarin Martti. Lupsakka "Kujanpään Martti", "Sumi", koneharrastaja, koneistaja ja nykyinen eläkeläinen. Korkonimet ovat tulleet mökin nimestä ja Michael Schumacherin fanituksesta. Mestari työskenteli ennen vapaaherraksi siirtymistään viimeiset 20 vuotta Oulun Moottorikoneistamolla. Työnkuvassa oli manuaalista sorvausta, jyrsintää ja ennenkaikkea cnc hommia. Moottorien joka nippeli on tullut pitkän uran aikana tutuksi ja tämän miehen käsissä hengetön konekin löytää äkkiä elämän. Vuosien aikana kokoelmassakin on ehtinyt olla monenlaista vempelettä, mutta niistä on ollut pakko luopua tilan puutteen vuoksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanha navetta on kunnostettu verstaaksi ja sieltä löytyy omat harrastetyöstökoneet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Gaz 51/53 3,5l "lättäpää" kuorma-auton sivuventtiilikone. Kyseessä harvinainen, käyvä ja rasvassa oleva peli. Se on yksinkertaisen rakenteensa ansiosta huokea ja luotettava mäntämoottori. Kannessa ei siis ole venttiileitä, vaan sylinterin kaasunvaihdosta huolehtivat lautasventtiilit sijaitsevat kunkin sylinterin sivuilla moottorin lohkossa. Rakennetta on yleensä hyödynnetty nelitahtimoottoreissa, mutta useimmissa käyttökohteissa erilaiset kansiventtiiliratkaisut ovat syrjäyttäneet sivuventtiilit. Pienmoottoreissa esim. ruohonleikkureissa sivuventtiilirakenne on yhä yleinen. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Volga M21 2.4l bensa vuosimallia 1967.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä konetta myöten alkuperäiskunnossa oleva auto on televisiostakin tuttu menopeli! Yle TV2 esitti vuosina 2007–2014 Kari Väänäsen ja Timo Parvelan käsikirjoittaman tv-sarjan Taivaan tulet. Kuvausryhmä haki hääkohtaukseen ehdottomasti tietynlaista mustaa Volgaa ja kävivät tiedustelemassa sellaista Oulun Moottorikoneistamolta. Asia kantautui Martin korvaan ja hän kertoi tiimille juuri sellaisen pelin löytyvän kotitallista. Pian tuotantoryhmä kävi hakemassa Volgan kuorma-autolla ja se oli lainassa Lapissa muutaman päivän ajan. Mestari itsekkin olisi päässyt mukaan kuviin, mutta oli juuri samaan aikaan reissunpäällä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on todella hyvässä kunnossa...

(kuva: Ari Kettukangas)

...sisustusta myöten. Martti museorekisteröi auton heti kuvausten jälkeen ja sarjassa se näyttäytyy alkuperäisillä rekisteritunnuksilla. 

VIDEO: Taivaan tulet tv-sarjan tunnari.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelillä on ajettu vajaa 83 000 kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä tuohon on hääparin kelvannut istahtaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä siis bensa malli ja näitä Volgia oli aikanaan Perkinsin ja Roverin dieselinä Martillakin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tutkitaanpa peltien kuntoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hyvältä näyttää päällisin puolinkin joka puolelta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volga (Волга) on neuvostoliittolaisen, myöhemmin venäläisen Gazin autotehtaan vuodesta 1956 käyttämä automerkki. Se korvasi vuodesta 1946 lähtien tuotannossa olleen Pobedan. Volgaa arvostettiin ja se oli neuvostoeliitin ja virkamiesten auto. Volgaa on valmistettu kolmena mallisukupolvena: GAZ-21 (1956 – 1970), GAZ-24 (1970 – 1992) ja GAZ-31 (1982 –2010).

(kuva: Ari Kettukangas)

Rasvamontulla on syvyyttä reilusti alle metrin ja siellä pitää työskennellä selällään. Toimittajalla ei ole korjaustaitoa, mutta työasento olisi kyllä jo valmiina :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Moskvitš Elite 1500 vuosimallia 1978.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mosse on kuulemma laatupeli ajalta, jolloin osattiin vielä tehdä auto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Itäinen menopeli sammui yhtä nätisti kuin käynnistyikin pakkasessa. Ei ihme, onhan se suunniteltu Venäjän kylmille aroillekkin. Peli ei ole museorekisterissä, mutta sen saisi sinne pienellä vaivalla. Kaara on siistissä kunnossa päältä ja sisältä ja se toimii nyt käyttöautona. Tosin se on jatkuvasti suojassa tallissa ja ihan rapakelillä ei myöskään ajeta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelillä on ajettu vain vajaa 63 000 kilometriä. Sisällä on alkuperäinen uutuuden tuoksu ja mosse on lämmin talviauto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moskvitš on venäläinen automerkki. Nimi merkitsee "moskovalaista”. Mosse oli ensimmäinen Suomessa markkinoille tullut neuvostoliittolainen automerkki. Vuoden 1999 lopussa Suomessa oli rekisterissä kaikkiaan 664 Moskvitšia ja näistä Elitejä oli 238 kappaletta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Idän leima.

(kuva: Martti Suutari)

Samainen mosse kyläraitilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aito hirvikeula Volga vuosimallia 1962.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä ajokuntoinen peli ja tämänkin saisi nätisti museorekisteriin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on hyvin säilynyt ja se on täysin alkuperäiskunnossa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Väriltään se on vaaleanharmaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siisti sisältäkin.

(kuva: Martti Suutari)

Aidon hirvikeula Volgan tunnistaa mm. harvasta etumaskista, puskurin mallista ja siinä olevista "kävyistä". Kyseinen yksilö on lähtöisin Keminmaan Lautiosaaresta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moskvitš Elite 1500 vuosimallia 1973. Täysin ajokuntoinen peli on tilanpuutteen vuoksi parkkeerattu pihalle. Tämä yksilö on väriltään vaaleansininen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volga hirvikeula projekti. Pelistä on otettu lamput ja puskurit suojaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Zetor 25A vuosimallia 1957. Peli on ollut melkein uudesta asti talossa ja kuulemma pysyykin. Mestari ei kuulu mihinkään kerhoon, eikä kuulemma senkään kerhoon kuulu muita :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Sivuvaunullinen "kolopyörä" K 7,5 vuosimallia 1962.

(kuva: Ari Kettukangas)

Menossa juuri koneen kunnostus ja kasaaminen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaasaritkin pitää vielä saada paikoilleen ja virranjakaja on  tilauksessa. Martti on uralisti ja harrastikin aikanaan merkin sivuvaunullisia pyöriä. Tämä on ainut jäljellä oleva sivuvaunullinen menopeli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kawasaki 1600 vuosimallia 2006. Pyörässä on sinihopea tankki. Mestari kertoo olleensa motoristi yli 40 vuoden ajan.

(kuva: Martti Suutari)

Farmari Volga M22 ambulanssi vuosimallia 1967. 

(kuva: Martti Suutari)

Kyseessä Kittilän ensimmäinen ja tehtävään alunperinkin rakennettu ambulanssi. Peli oli Martin omistuksessa ja lähti maailmalle menneenä syksynä. Tässä auto näkyy vilaukselta uutena ja paikallaan ovat myös teippaukset. Farmari Volgatkin itsessään ovat harvemmassa. Vastaavanlaisen menopelin on entisöittänyt aikanaan laulaja Esko Rahkonen ja Suomessa näitä on tiettävästi kilvissä vain yksi kappale. Martilla oli myös nuorempana Roverin dieselillä oleva farkku Volga ja siitä lähtikin käyntiin merkin harrastus. Uudenpaa M24 mallia tehtiin Indenor dieselillä.

(kuva: Martti Suutari)

Volga 24 diesel Combi koulutaksi vuosimallia 1978. Tämäkin peli oli Indenor dieselillä. Takana Ural kuorma-auto, jossa oli 300 litran päätankki ja 60 litran varatankki. Se kuulemma rohmusi 100 litraa 100 kilometrille ja katsastuksen ajaksikin piti laittaa liian leveän lavan tilalle korvike Zil maastokuorma-autosta. Peli myytiin lopulta Lappeenrantaan. Oikealta kurkkaa takapihalla nähty Mosse Elite.

(kuva: Martti Suutari)

 Martin entisöimä Volga koulutaksi pääsi aikanaan jopa Mobilisti lehteen saakka. 

(kuva: Martti Suutari)

Tyrnävän entinen International Loadstar 1600 paloauto vuosimallia 1973.  Tämän Martti käyttöentisöi ja möi menneenä syksynä. Pelistä löytyi täydelliset lisävarusteet ja takaosassa oli myös ajosilta.

(kuva: Martti Suutari)

Zil 6l V8 maastokuorma-auto.

(kuva: Martti Suutari)

Neuvostoliittolaiset pelit ovat kuusipyörävetoisia ja niiden ohjaamosta pystyy nostamaan ja laskemaan rengaspaineita.

(kuva: Martti Suutari)

Etummainen Zil vuosimallia 1978 ja takimmainen 1989.

(kuva: Martti Suutari)

UAZ viestiauto 1980-luvun lopulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sivuventtiilikone Angliasta vuosimallia 1956.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harvinainen puimuri vuosimallia 1937. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Suomalainen maanviljelyskauppa Oy perustettiin Viipuriin vuonna 1898. Vuonna 1909 yhtiö mainosti mm. Voittaja heinäniittokoneita ja hevosharavia sekä Champion puimakoneita. Martti tarjosi tätä myllyä museoon, mutta siellä oli jo yksi valmiina. Näitä masiinoita ei löydy joka paikasta ja mestari on edelleenkin valmis sijoittamaan sen hyvään kotiin. Laitteella on puitukkin malliksi ja se toimii moitteetta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Näkyykö se kirkon tapuli noin hyvin tänne Tyrnävän perälle?

(kuva: Ari Kettukangas)

Martti vastaa nykyisin työpuheluihin vain tästä kioskista :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: vielä taidokkaita opinnäytetöitä sorvauksesta. Vasemmalla vaikka jouluksi kynttilänjalkoja ja takana oikealla vähän haasteellisempi projekti. Kampiakselin muotoon sorvattu "lipputanko" kaksipäisellä lattakierteellä. Se on peräisin kolmannelta sorvausjaksolta vuodelta 1973. Vain jalkaosa on siinä erillinen ja loput samaa kokonaisuutta. Etualalla oikealla Oulun Moottorikoneistamon henkilökunnan sorvaama ja jyrsinterää mukaileva 60-vuotislahja Martille. Siihen osoitteeseen meneekin lämpimiä terveisiä 8 vuoden aikana mukavasti kuluneilta eläkepäiviltä. Keskellä vielä "karttapalloon" sisälle sorvattu tähti. Hommassa kului monta päivää aikaa, tähti vaati paikallaan pysyäkseen millintarkkaa työtä ja kolmiulotteista näkemystä. Miten se mestari sitten kykenee hahmottamaan noin monimutkaisia kokonaisuuksia? No onhan se asunut ikänsä Kolmikannassa! :)

Lue myös: Holstinmäen Autohuollossa muutetaan bensavehkeitä edulliselle ja puhtaalle biokaasulle kilpakalustoa myöten Haukiputaalla

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu