Uusimmat
Suosituimmat

Kopakkalan Hemppa herättää hilpeyttä veikeällä tippa-rellu & miniasuntovaunu yhdistelmällä Oulaisissa

11.11.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu vierailee tällä kertaa pienessä sievässä Oulaisissa. Kyse ei kuitenkaan ole alkomahoolista, vaan Kopakkalan Hempan omistuksessa olevasta veikeästä tippa-rellu - miniasuntovaunu yhdistelmästä :) Viritelmä on herättänyt hilpeyttä ja salamavaloja missä päin tahansa liikkuessaan. Eläkkeellä oleva mestari, nimittäin sotilasmestari on myös omistanut vuosikymmenien aikana satoja menopelejä ja rauhoittanut pelikentän nykyisin matkailuun soveltuvalle näppärämmälle kalustolle. Otetaanpa seuraavaksi selvää, millä innokkaan koneharrastuskipinän saanut, eläkkeellä oleva lääkintähuoltoupseeri on itse rokotettu. Entä ajaako hän yhtä nätisti siviilissä kuin aiemmin ambulanssikuskina ja minkälaiset moottorit ovat soineet mökissä kitaroiden lisäksi!

(kuva: Ari Kettukangas)

Heimo "Hemppa" Kopakkala. Leppoisa koneharrastaja, karavaanari ja mm. eläkkeellä oleva lääkintähuoltoupseeri ja ambulanssinkuljettaja. Hemppa tunnustautuu vaunuilun lisäksi muutenkin kiertolaiseksi. Mies syntyi aikanaan Sievissä, asui usealla paikkakunnalla Lappiakin myöten, muutti viimeksi Oulaisiin ja jäi oloneuvokseksi vuonna 1990. Sotilasmestarin laatoilla hän vakuuttaakin rokottaneensa kaikki Oulun kaupungin kasarmille tulleet alokkaat siihen asti vuodesta 1978 alkaen. Konelääkärin vikaakin kuulemma löytyy kotitarpeiksi ja omistuksessa on vuosikymmenien aikana ollut lähes parisataa erilaista menopeliä. Kaikki koneet on aina jollain tavalla hiottu omannäköisiksi. Monta muutakin virkaa on mahtunut miehellä matkanvarrelle ja ravintolat ovat kuulemma tulleet tutuksi vahtimestarina ja harrastelevana kitaristimuusikkona. Kuvassa olevassa taulussa komeilee Ylivieskassa volkkarin rungolle rakennettu mersu, josta kohta myös tarkemmin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aluksi pikkunäppärä Renault 4 Limousine & minimatkailuvaunuyhdistelmä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Oulaisten suunnasta tuli taas kesällä monta ilmoitusta satasta ja aivan rellun puskurissa ajavasta ministä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä se näyttää samaa pakettia olevan. Tämä näky saa tiellä aikaan hymyjä, hämmästystä, peukkuja ja salamanvaloa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Matkailukärpäsen purema näkyy Hempalla miniasuntovaunu kaluston lisäksi myös karavaanailuna ja oma vaunu löytyykin kesäisin Oulun Virpiniemestä. Autoiluvietistä kertoo omalta osaltaan 4 vuoden ambulanssikuljettajan työ Kiiran Pertillä. Kuljettamisen taidosta puolestaan koko työsuhteen kestänyt naarmuton ajokalusto. Kuljettajat kun yleensä ajoivat siinä työssä poikkeuksetta kolarin jo ensimmäisen kuukauden aikana. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Renault 4 5D Limousine R4 Export-R vuosimallia 1974.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tippa-rellunakin tunnettu ranskalainen menopeli hyrisee nätisti kuin huonekärpänen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hemppa osti tämän tämän veturiksi sopivan menopelin pitkän haeskelun jälkeen tänä kesänä eräältä perikunnalta Sievistä. Sillä ei ole ajettu viimeiseen 10 vuoteen kuin 1000 kilometriä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

845 kuutioinen juhta vetää hyvin minikärryä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Otetaanpa kohta selvää, mikä tekee tippa-rellusta limusiinitason vehkeen. Autossa on ilmeisesti alkuperäinen maali päällä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja sitten vaunu! Aloitetaanpa tutkiminen vaikka tuolta peräpäästä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hetkinen, kumpi näistä on peräpää, kun kärryssä on kaksi minin perää :) No, keskeltä ne on jokatapauksessa laitettu poikki ja laitettu takapäädyt yhteen. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Mini-Minoreita jostakin 1970-luvulta. Hemppa haki kärryn 2000-luvun alussa Joensuusta. Kyseessä voi olla ainut maailmasta löytyvä viritelmä, nimittäin tänä päivänä tällaiselle alustalle rakennettavaa vastaavaa ratkaisua ei voi lain mukaan rekisteröidä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Källy. Tällä nimellä vaunu löytyy myös lekisteliotteesta. Nimi syntyi, kun ohi ajaessa pikkupoika huusi äidilleen, "tuolla menee källy!" :) Se on myös merkattu omavalmisteeksi ja rakentaminen ja ensikatsastus on tapahtunut vuonna 1998. Alle 750 kiloisena ja kuin peräkärrynä, se on saanut ikuisen leiman tyyppikatsastuksella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kurkataanpa mitä vaunu on syönyt. Takaluukku aukeaa sivusuunnassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitäs nyt tapahtuu?

(kuva: Ari Kettukangas)

Väriä vaihtavat tunnelmavalot kaukosäätimellä! Ja Källyhän on tilavampi kuin ulkoapäin uskoisi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lämmitysjohdon saa tarvittaessa kätevästi ulos joutilaan bensaluukun kautta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaunu on 2,40 metriä pitkä ja sisältä 1,34 leveä. Siinä mahtuu yöpymään 2 henkilöä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Pihakalusteet mahtuvat kätevästi rellun peräkonttiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaunu oli aikanaan hääkäytössä Tankavaarassa ja 9 kuukautta sen jälkeen eräälle parille syntyi poika...

(kuva: Ari Kettukangas)

Hempan oma karavaanari tarra.

(kuva: Ari Kettukangas)

Heimo myikin välillä Källyn Sodankylään, mutta katumapäällä osti ja haki sen takaisin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tästä pakoputkesta jää nykyisin melko pieni hiilijalanjälki :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaunu ei passanut pihalla olevaan uuteen Mitsubishiin iän, kokoluokan ja tyylin perusteella. Hemppa pohti myös jonkin aikaa sen kytkemistä Suzuki Intruder 1400 moottoripyörän perään. Vaunun mukana olisi aikanaan tullut veturiksikin saman värinen mini Joensuusta, mutta omalla autolla liikkeellä ollessa piti ottaa vain vaunu perään ja palata Sodankylään. Lopulta Kilpeläisen Risto rakensi vetokoukun Sievistä löytyneeseen relluun ja vaateroi tarkasti aisan pelien välille. Vaunun omapaino on 260 kiloa ja sitä saa lastata 450 kilon kokonaispainoon saakka. Tutun säännön mukaan ajon aikana ei saa matkustaa myöskään Källyssä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peräkontista löytyy tilaa mm. pihakalusteille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Omaperäinen akkuna.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rellussa ei ole rättipenkit, vaan limusiinitason toppaukset.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oliko tämä nyt varmasti se keula? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kurkataanpa pellin alle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuolla takoo 845 kuutioinen möykky ja tällä Källykin lähtee nätisti liikkeelle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lattiavaihteen tanko kulkee keulaan saakka.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Kokoeroa. Luostolla Källy oli Hempan uudemman auton perässä ja taustalla vertailun vuoksi erään kaverin pitempi Matkaaja 8000. Paikalle pysähtyi kokonainen turistibussi kuvaamaan erikoista näkyä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kurkataanpa seuraavaksi Hempan muita menopelejä. Niitä on ollut satoja ja tässä vain murto-osa erikoisemmista. Caprio Benz. "vuosimallia 1929". Kyseessä mestarin itsensä antama nimi vanhaa mersua matkivalle ja kuplan rungolle käsityönä rakennetulle ajokille. Samainen nimi löytyi myös oikean avo bentsiini pelin kyljestä.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Kyseessä on ylivieskalaisen kaverin käsityönä tekemä auto, jonka Heimo osti 1980-luvulla. Tämäkin auto keräsi heti katseita ja salamavaloja.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Peli meni lopulta myyntiin maailmalle.

(kuva: Kuva Lenita)

Sen osti 30 vuotta sitten mainosautoksi raahelainen valokuvaamo Kuva Lenita. Menopeli on edelleen uusilla väreillä ja tarroilla saman liikkeen käytössä. 

(kuva: Heimo Kopakkala)

Skoda vuosimallia 1961 oli aikanaan Hempan ensimmäinen auto. 

(kuva: Heimo Kopakkala)

Simca 1000 1960-luvulta.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Opel Record.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Fiat 128.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Toinen tippa-rellu Export. Tämäkin oli paremmilla penkeillä varustettu siisti peli ja nykyistä vanhempi malli. Se oli myös väriltään vihreä.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Sunbeam. Tunnetaan autoharrastajien parissa myös nimellä "sampin imppi". Mäkelän Kari tuli Hempalle tutuksi kasarmilla saman automerkin parista ja tästä pelistä löytyy hänen tekemä etuspoileri. Kuvassa poseeraa myös Heimon jälkipolvi.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Vauxhall Viva.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Mersu 190 tuunatulla tsekkikeulalla.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Datsun 1600 1970-luvulta. Hemppa teetti tähän kaikki verhoilutkin ja osti uuden tehdasmoottorin, vaikka entisellä oli ajettu vain 85 000 kilometriä.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Luupää Datsun vuosimallia 1964. Auto oli taannoin rovaniemeläisessä autoliikkeessä, mutta ei myytävänä. Hemppa maalautti ja verhoili sen aikanaan täydelliseksi näyttelyblyysillä haukiputaalaisessa verhoomossa. Se oli silloin siistimpi kuin uutena.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Isuzu Bellett 1960-luvulta. Auto on museorekisterissä ja tällä hetkellä Ylivieskassa.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Austin A40 vuosimallia 1961.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Auto on museokatsastettu. Tuo kyllä muistuttaa kovasti Saab 95:sta.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Tämmöinenkin mini löytyi aikanaan Hempalta. Se oli täysin maalattu ja laitettu. Kaikki kromiosat tilattiin aikanaan Englannista.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Pelin osti kokkolalainen nahkaliikkeen johtaja "kauppa-kassiksi".

(kuva: Heimo Kopakkala)

Jaguar XJ6 vuosimallia 1991. Se oli täysin näyttelykuntoinen peli.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Sunbeam 900 1970-luvulta. Ostaessa tällä oli ajettu vain 8000 kilometriä ja se oli museorekisterissä. Auto oli ollut parikymmentä vuotta siististi erään mummon tallissa ja Hemppa osti sen silloin perikunnalta.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Saab 96.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Eagle. Kylässä poikenneen Ollikaisen Penan Taunuksen pohjalle tekemä lokkiovinen lasikuitu viritelmä. Sama kekseliäs mies teki mm. Speden elokuvaan - Uuno muuttaa maalle, legendaarisen mersu-volkkari yhdistelmän.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Jawa 250. Hemppa on myös pyörämies ja tallissa on ollut vuosien aikana parisenkymmentä erilaista moottoripyörää. Tämä yksilö siirtyi hänelle isältä 1960-luvun alussa. Mestari puikoissa ja noin sitä päästeltiin menemään ennenvanhaan talvellakin.  

(kuva: Heimo Kopakkala)

Kawasaki Estrella 1980-luvulta.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Indian. Saksalainen luomus tuli aikanaan vastaan Mombasan leirintäalueella ja sen omisti paikalla leireillyt nainen. Molemmista otettiin kuva harvinaisen pyörän kanssa.

(kuva: Heimo Kopakkala)

Hemppa on ehtinyt törmätä myös Salkkareista tuttuun "Kari Taalasmaahan" Luostolla. Tv-tähti pääsi mestarin räväkkään kelkkakyytiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Kun Hemppa muutti pois Sodankylästä, paikallinen Pyssykylä MC ei päästänyt noin vain mieluista miestä pois paikkakunnalta, vaan käteen lyötiin Kunniajäsen numero 1 patsas! Tunnearvoa sisältävässä muistoesineessä komeilee kullan värinen Custom moottoripyörä. Toistaiseksi koneharrastaja onkin asettunut Oulaisiin ja tulevaisuus näyttää miten liikkumaan luotu kiertolainen pysyy paikallaan. Minivaunuyhdistelmä lähti juuri talveksi oman oikean kokoisen vaunun viereen Nummen Petterin tykkihalliin. Eli lumen tuleminen rauhoittaa nyt ainakin ahkerinta reissailua. Mitä mestari sitten värkkää kevääseen asti, ehkäpä taas jotakin pientä :) 

Lue myös: Heikkilän Köpi ajaa Husqvarna moottoripyörällä jo toisessa polvessa - veljekset perustivat oman moottorikerhon isän 100-vuotisjuhlavuonna Raahessa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu