Kopakkalan Hemppa herättää hilpeyttä veikeällä tippa-rellu & miniasuntovaunu yhdistelmällä Oulaisissa
Heimo "Hemppa" Kopakkala. Leppoisa koneharrastaja, karavaanari ja mm. eläkkeellä oleva lääkintähuoltoupseeri ja ambulanssinkuljettaja. Hemppa tunnustautuu vaunuilun lisäksi muutenkin kiertolaiseksi. Mies syntyi aikanaan Sievissä, asui usealla paikkakunnalla Lappiakin myöten, muutti viimeksi Oulaisiin ja jäi oloneuvokseksi vuonna 1990. Sotilasmestarin laatoilla hän vakuuttaakin rokottaneensa kaikki Oulun kaupungin kasarmille tulleet alokkaat siihen asti vuodesta 1978 alkaen. Konelääkärin vikaakin kuulemma löytyy kotitarpeiksi ja omistuksessa on vuosikymmenien aikana ollut lähes parisataa erilaista menopeliä. Kaikki koneet on aina jollain tavalla hiottu omannäköisiksi. Monta muutakin virkaa on mahtunut miehellä matkanvarrelle ja ravintolat ovat kuulemma tulleet tutuksi vahtimestarina ja harrastelevana kitaristimuusikkona. Kuvassa olevassa taulussa komeilee Ylivieskassa volkkarin rungolle rakennettu mersu, josta kohta myös tarkemmin.
Aluksi pikkunäppärä Renault 4 Limousine & minimatkailuvaunuyhdistelmä!
Oulaisten suunnasta tuli taas kesällä monta ilmoitusta satasta ja aivan rellun puskurissa ajavasta ministä :)
Kyllä se näyttää samaa pakettia olevan. Tämä näky saa tiellä aikaan hymyjä, hämmästystä, peukkuja ja salamanvaloa.
Matkailukärpäsen purema näkyy Hempalla miniasuntovaunu kaluston lisäksi myös karavaanailuna ja oma vaunu löytyykin kesäisin Oulun Virpiniemestä. Autoiluvietistä kertoo omalta osaltaan 4 vuoden ambulanssikuljettajan työ Kiiran Pertillä. Kuljettamisen taidosta puolestaan koko työsuhteen kestänyt naarmuton ajokalusto. Kuljettajat kun yleensä ajoivat siinä työssä poikkeuksetta kolarin jo ensimmäisen kuukauden aikana.
Renault 4 5D Limousine R4 Export-R vuosimallia 1974.
Tippa-rellunakin tunnettu ranskalainen menopeli hyrisee nätisti kuin huonekärpänen.
Hemppa osti tämän tämän veturiksi sopivan menopelin pitkän haeskelun jälkeen tänä kesänä eräältä perikunnalta Sievistä. Sillä ei ole ajettu viimeiseen 10 vuoteen kuin 1000 kilometriä.
845 kuutioinen juhta vetää hyvin minikärryä.
Otetaanpa kohta selvää, mikä tekee tippa-rellusta limusiinitason vehkeen. Autossa on ilmeisesti alkuperäinen maali päällä.
Ja sitten vaunu! Aloitetaanpa tutkiminen vaikka tuolta peräpäästä.
Hetkinen, kumpi näistä on peräpää, kun kärryssä on kaksi minin perää :) No, keskeltä ne on jokatapauksessa laitettu poikki ja laitettu takapäädyt yhteen.
Mini-Minoreita jostakin 1970-luvulta. Hemppa haki kärryn 2000-luvun alussa Joensuusta. Kyseessä voi olla ainut maailmasta löytyvä viritelmä, nimittäin tänä päivänä tällaiselle alustalle rakennettavaa vastaavaa ratkaisua ei voi lain mukaan rekisteröidä.
Källy. Tällä nimellä vaunu löytyy myös lekisteliotteesta. Nimi syntyi, kun ohi ajaessa pikkupoika huusi äidilleen, "tuolla menee källy!" :) Se on myös merkattu omavalmisteeksi ja rakentaminen ja ensikatsastus on tapahtunut vuonna 1998. Alle 750 kiloisena ja kuin peräkärrynä, se on saanut ikuisen leiman tyyppikatsastuksella.
Kurkataanpa mitä vaunu on syönyt. Takaluukku aukeaa sivusuunnassa.
Mitäs nyt tapahtuu?
Väriä vaihtavat tunnelmavalot kaukosäätimellä! Ja Källyhän on tilavampi kuin ulkoapäin uskoisi.
Lämmitysjohdon saa tarvittaessa kätevästi ulos joutilaan bensaluukun kautta.
Vaunu on 2,40 metriä pitkä ja sisältä 1,34 leveä. Siinä mahtuu yöpymään 2 henkilöä.
Pihakalusteet mahtuvat kätevästi rellun peräkonttiin.
Vaunu oli aikanaan hääkäytössä Tankavaarassa ja 9 kuukautta sen jälkeen eräälle parille syntyi poika...
Hempan oma karavaanari tarra.
Heimo myikin välillä Källyn Sodankylään, mutta katumapäällä osti ja haki sen takaisin.
Yksityiskohta.
Tästä pakoputkesta jää nykyisin melko pieni hiilijalanjälki :)
Vaunu ei passanut pihalla olevaan uuteen Mitsubishiin iän, kokoluokan ja tyylin perusteella. Hemppa pohti myös jonkin aikaa sen kytkemistä Suzuki Intruder 1400 moottoripyörän perään. Vaunun mukana olisi aikanaan tullut veturiksikin saman värinen mini Joensuusta, mutta omalla autolla liikkeellä ollessa piti ottaa vain vaunu perään ja palata Sodankylään. Lopulta Kilpeläisen Risto rakensi vetokoukun Sievistä löytyneeseen relluun ja vaateroi tarkasti aisan pelien välille. Vaunun omapaino on 260 kiloa ja sitä saa lastata 450 kilon kokonaispainoon saakka. Tutun säännön mukaan ajon aikana ei saa matkustaa myöskään Källyssä.
Peräkontista löytyy tilaa mm. pihakalusteille.
Yksityiskohta.
Omaperäinen akkuna.
Rellussa ei ole rättipenkit, vaan limusiinitason toppaukset.
Oliko tämä nyt varmasti se keula? :)
Kurkataanpa pellin alle.
Tuolla takoo 845 kuutioinen möykky ja tällä Källykin lähtee nätisti liikkeelle.
Lattiavaihteen tanko kulkee keulaan saakka.
Kokoeroa. Luostolla Källy oli Hempan uudemman auton perässä ja taustalla vertailun vuoksi erään kaverin pitempi Matkaaja 8000. Paikalle pysähtyi kokonainen turistibussi kuvaamaan erikoista näkyä.
Kurkataanpa seuraavaksi Hempan muita menopelejä. Niitä on ollut satoja ja tässä vain murto-osa erikoisemmista. Caprio Benz. "vuosimallia 1929". Kyseessä mestarin itsensä antama nimi vanhaa mersua matkivalle ja kuplan rungolle käsityönä rakennetulle ajokille. Samainen nimi löytyi myös oikean avo bentsiini pelin kyljestä.
Kyseessä on ylivieskalaisen kaverin käsityönä tekemä auto, jonka Heimo osti 1980-luvulla. Tämäkin auto keräsi heti katseita ja salamavaloja.
Peli meni lopulta myyntiin maailmalle.
Sen osti 30 vuotta sitten mainosautoksi raahelainen valokuvaamo Kuva Lenita. Menopeli on edelleen uusilla väreillä ja tarroilla saman liikkeen käytössä.
Skoda vuosimallia 1961 oli aikanaan Hempan ensimmäinen auto.
Simca 1000 1960-luvulta.
Opel Record.
Fiat 128.
Toinen tippa-rellu Export. Tämäkin oli paremmilla penkeillä varustettu siisti peli ja nykyistä vanhempi malli. Se oli myös väriltään vihreä.
Sunbeam. Tunnetaan autoharrastajien parissa myös nimellä "sampin imppi". Mäkelän Kari tuli Hempalle tutuksi kasarmilla saman automerkin parista ja tästä pelistä löytyy hänen tekemä etuspoileri. Kuvassa poseeraa myös Heimon jälkipolvi.
Vauxhall Viva.
Mersu 190 tuunatulla tsekkikeulalla.
Datsun 1600 1970-luvulta. Hemppa teetti tähän kaikki verhoilutkin ja osti uuden tehdasmoottorin, vaikka entisellä oli ajettu vain 85 000 kilometriä.
Luupää Datsun vuosimallia 1964. Auto oli taannoin rovaniemeläisessä autoliikkeessä, mutta ei myytävänä. Hemppa maalautti ja verhoili sen aikanaan täydelliseksi näyttelyblyysillä haukiputaalaisessa verhoomossa. Se oli silloin siistimpi kuin uutena.
Isuzu Bellett 1960-luvulta. Auto on museorekisterissä ja tällä hetkellä Ylivieskassa.
Austin A40 vuosimallia 1961.
Auto on museokatsastettu. Tuo kyllä muistuttaa kovasti Saab 95:sta.
Tämmöinenkin mini löytyi aikanaan Hempalta. Se oli täysin maalattu ja laitettu. Kaikki kromiosat tilattiin aikanaan Englannista.
Pelin osti kokkolalainen nahkaliikkeen johtaja "kauppa-kassiksi".
Jaguar XJ6 vuosimallia 1991. Se oli täysin näyttelykuntoinen peli.
Sunbeam 900 1970-luvulta. Ostaessa tällä oli ajettu vain 8000 kilometriä ja se oli museorekisterissä. Auto oli ollut parikymmentä vuotta siististi erään mummon tallissa ja Hemppa osti sen silloin perikunnalta.
Saab 96.
Eagle. Kylässä poikenneen Ollikaisen Penan Taunuksen pohjalle tekemä lokkiovinen lasikuitu viritelmä. Sama kekseliäs mies teki mm. Speden elokuvaan - Uuno muuttaa maalle, legendaarisen mersu-volkkari yhdistelmän.
Jawa 250. Hemppa on myös pyörämies ja tallissa on ollut vuosien aikana parisenkymmentä erilaista moottoripyörää. Tämä yksilö siirtyi hänelle isältä 1960-luvun alussa. Mestari puikoissa ja noin sitä päästeltiin menemään ennenvanhaan talvellakin.
Kawasaki Estrella 1980-luvulta.
Indian. Saksalainen luomus tuli aikanaan vastaan Mombasan leirintäalueella ja sen omisti paikalla leireillyt nainen. Molemmista otettiin kuva harvinaisen pyörän kanssa.
Hemppa on ehtinyt törmätä myös Salkkareista tuttuun "Kari Taalasmaahan" Luostolla. Tv-tähti pääsi mestarin räväkkään kelkkakyytiin.
Loppuyhteenveto: Kun Hemppa muutti pois Sodankylästä, paikallinen Pyssykylä MC ei päästänyt noin vain mieluista miestä pois paikkakunnalta, vaan käteen lyötiin Kunniajäsen numero 1 patsas! Tunnearvoa sisältävässä muistoesineessä komeilee kullan värinen Custom moottoripyörä. Toistaiseksi koneharrastaja onkin asettunut Oulaisiin ja tulevaisuus näyttää miten liikkumaan luotu kiertolainen pysyy paikallaan. Minivaunuyhdistelmä lähti juuri talveksi oman oikean kokoisen vaunun viereen Nummen Petterin tykkihalliin. Eli lumen tuleminen rauhoittaa nyt ainakin ahkerinta reissailua. Mitä mestari sitten värkkää kevääseen asti, ehkäpä taas jotakin pientä :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu