Uusimmat
Suosituimmat

Heikkilän Köpi ajaa Husqvarna moottoripyörällä jo toisessa polvessa - veljekset perustivat oman moottorikerhon isän 100-vuotisjuhlavuonna Raahessa

04.11.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu perustaa tällä kertaa aiheensa Raahen Saloisiin. Heikkilän Kyösti eli tutummin Köpi, touhuaa Husqvarna moottoripyöriensä parissa Tarpion kylällä. Koko mestarin suku on aina harrastanut koneita ja kun vuonna 2016 tuli kuluneeksi 100 vuotta isän syntymästä, veljessarja päätti perustaa oman MC Haksmäki moottorikerhon. Idea syntyi ja sen rödmyran punaisena lankana oli Köpin hankkima ja kunnostama identtinen malli isän 50-luvun Husqvarna moottoripyörästä. Pyörä tuli siihen aikaan perheeseen uutena ja nykyinen samanikäinenkin versio eroaa alkuperäisestä vain rekisteritunnuksella. Kerhossa harrastetaan muitakin koneita ja pidetään yllä tärkeää yhteishenkeä. Toiminta on laajentunut lasten ja lastenlastenkin myötä jo usean kymmenen henkilön harrastukseksi. Seuraavana tutustutaankin keräilyvalikoimaan ja otetaan selvää, millä kriteereillä porukkaan pääsee jäseneksi!

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyösti "Köpi" Heikkilä. Innokas koneharrastaja, MC Haksmäen perustajajäsen ja leppoisa eläkeläinen. Mestari kävi aikanaan ammattikoulun autopuolen, toimi leipätyössään korjaamo-, kuljetus- ja urakointiliikkeen työnjohtotehtävissä, sekä viimeiset 35 vuotta teknisen kaupan edustajana Raahessa. Työhistoriaa ehti karttua kaikenkaikkiaan 45 vuotta. Erilaisten härveleiden kanssa pelaaminen on puolestaan tuonut mieluista sisältöä eläkepäiville. Miehen omien koneiden pääkallopaikka löytyy Tarpion kylältä Raahen Saloisista. Miehen ehdoton mielimerkki tallin pyörissä on Husqvarna ja kaikki mallit ovat myös museokilvissä.

(kuva: Kyösti Heikkilä)

Kyöstin rantsilaissyntyinen isä Heikki Heikkilä syntyi vuonna 1916. Hän hankki Husqvarna moottoripyörän uutena vuonna 1952 ja tämä kuva on otettu saman vuosikymmenen loppupuolella. MC Haksmäki kerho perustettiin isän 100-vuotisjuhlavuonna 2016.

(kuva: Kyösti Heikkilä)

Nostalgiaa. Tässä Kyöstin ensikokemus motoristina tankinpäältä 1950-luvulta. Kuskin paikalla vanhin veli Teuvo ja tarakalla Tapio.

(kuva: Kyösti Heikkilä)

MC Haksmäki. Vuonna 2016 Köpille tuli idea hankkia samanlainen Husqvarna moottoripyörä, kuin isällä oli uutena 1952. Löytö toteutui ja samalla veljesten kanssa syntyi idea omasta moottorikerhosta. Haksmäki nimi tulee omasta kotipaikasta Haaksluodonmäeltä, jota Ruotsin aikana puhuteltiin tälläkin nimellä. Kerhoon luotiin vapaamuotoiset säännöt: täytyy olla alenevassa polvessa Haksmäeltä lähtöisin ja jäseneksi pääsee, kun on todistettavasti ajanut moottorikäyttöisellä kaksipyöräisellä ajoneuvolla. Tämän päivän sähkömopoa ei hyväksytä kriteereihin. Lasten ja lastenlastenkin myötä toiminnassa on tänä päivänä kaikkiaan 30 jäsentä, jota todistaa myös vasta tehty paitatilaus. Perheen lapsista on Heikin lisäksi elossa 4 veljeä ja nauhoitteessa mestari kuulemma unohti itsensä pois laskuista :) Kerho on epävirallinen, eikä sillä ole puheenjohtajaa. Jokaisella jäsenellä on omia verstaita ja monenlaisia uusiakin pyöriä. Vanhoja Husqvarna moottoripyöriä löytyy rekisteristä yhteensä 7 kappaletta.

(kuva: Kyösti Heikkilä)

Kerholaisille on tärkeää myös yhteisöllisyys ja yhteinen tekeminen. Porukka pitää talkoita ja saunailtoja ja syksyllä sakilla laitettiin kuntoon myös sukuhauta. Ohjelmaan kuuluu myös erilaiset retket Suomen kesässä. Tässä ollaan matkalla uudemmilla pyörillä. Kuvassa vasemmalta Janne, Antti, Eetu, Kyösti, Pete ja Tapsa.

(kuva: Kyösti Heikkilä)

Innokkaimmat kerholaiset ajelevat kesäisin jopa ulkomaita myöten. Tässä maakuntamatkailua vanhoilla peleillä jossain päin Suomea.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tutustutaanpa sitten tähän "isän pyörään".

(kuva: Ari Kettukangas)

Husqvarna 229 vuosimallia 1952.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ikää ja tekniikkaa myöten täydellisen vastaava malli isän 50-luvun pyörän kanssa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ainoastaan rekisterikilven numerot ovat erit ja alkuperäisessä pyörässä ne olivat 909.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mallia tehtiin vuosina 1950-1957 ja ainostaan alihankkijoiden osissa voi olla pieniä eroja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Husqvarna on valmistanut moottoripyöriä vuodesta 1903 alkaen. Tuotanto siirtyi Ruotsista italialaisen Cagivan omistukseen 1980-luvun puolivälissä. Monen omistaja vaihdoksen myötä pyöriä valmistetaan nykyisin KTM.n tehtaalla Itävallassa. Bensiini kraanan Husqvarna patentoi vuonna 1951. Pyörän viininpunaista väriä on kutsuttu ruotsalaisittain rödmyraksi.  Isälle pyörä tuli aikanaan Raaheen uutena ja tarinan mukaan samaisessa junanvaunussa oli 2 muutakin vastaavaa mallia. Yksi niistä oli ollut vähän eri värisävyä ja se johtui varmaankin tuon aikaisista käsisekoitteisista maaleista. Kyseinen pyörämerkki on kuulemma ollut vähävarasen miehen ajokki verrattuna brittipyöriin 1950-luvun alussa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mallin kuutitilavuus on 125 ja siitä löytyy 4,5 hevosvoimaa. Huippunopeus on tehtaan mukaan 80 kilometriä tunnissa ja nykyisin tallin pyörät luokiteltaisiin kevytmoottoripyöräksi. Käyntiääni oli tasainen ja peli ei ole kertaakaan jättänyt välille. Joskus kaasari tulvii pitkän seisonnan jälkeen, mutta vertyy sitten polkemalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kerro, kerro kuvastin, missä on isän pyörä alkuperäisin... sen sijainti kiinnostaisi Köpiä ja siitä on tallessa myös kantakortti. Vielä ei ole runkoja tutkiessa "lottonumerot" täsmänneet. Kaikenlaiset muutkin pyörät kiinnostaa kerhoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jossakin töötissä ääni oli kuin ajokoiralla. Onpa Köpi saanut niillä joskus yli lentävän joutsen aurankin kääntymään takaisin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Rex Telespeed vuosimallia 1950.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämänkin ruotsalaisen pelin kuutiotilavuus on 125 ja siitäkin löytyy 4,5 hevosvoimaa. Tämä on aiempaa husqua pari vuotta vanhempi, mutta silti vastaavista tehoista riippumatta edistyksellisempi pyöränä. Moottori on vääntävämpi ja tehokkaampi ja tästä löytyy myös samoja osia. Edessä on teleskooppijouset ja husqussa vain kumirenksut takana, eli se on jäykkäperäisempi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuolla penkillä kärsii istua vaikka keväisin ajaessa kuoppaista Ketunperäntietä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kerholla on paitojen lisäksi myös omia tarroja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Husqvarna 229E "kromiposki" vuosimallia 1952.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörä on on ilmeisesti ollut kalliimpi malli, jonka bensatankin kyljet ovat olleet kromipinnotteisia. Tämä pyörä on käyttöentisöity, eli sillä raaskii ajaa kurakelilläkin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli sai ajanpatinan kunnioittamiseksi mattamaalin ja se on viime keväänä museokatsastettu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörän tekniikka on käyty viimeisen päälle läpi. Se puhalsi erilaisen äänen, koska siinä on itsetehty äänenvaimentimen sisus eli huilu. Olisiko lähtenyt a-mollista? :) Kyseisen soittimen olisi saanut vielä hintavana varaosana Ruotsista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lokari minijeeppi vuosimallia 1987.

(kuva: Ari Kettukangas)

Meinaako se Köpi hypätä puikkoihin?

(kuva: Ari Kettukangas)

Sehän kävi nätisti, siis kone ja kyytiin meneminen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä startattava ja ajettava peli. Se on Leo Laineen, eli nykyisen Leo Laine Oy:n rakentama ja yritys tunnetaan myös auton sisälokasuojien valmistajana Raumalla. Yritys tekee vielä tänä päivänäkin kyseisiä autoja ja muuta muoviteollisuutta. Peli on tullut aikanaan Raaheen ja päätynyt sieltä Köpille. Valot, vilkut ja kaikki! Ja varmasti saa leiman ja vähän savuttavana menee läpi päästömittauksesta :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto toimi pelkällä variaattorivedolla vauhtipuistoissa ja nykyään lapset eivät enää saa ajaa tämmöisellä turvallisuuden vuoksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä oli aikanaan Lokari autojen kallein malli. Kotimaista tuotantoa, jossa on ainakin 20 sentin maavara. Saako sillä ajaa tiellä, viranomaisetkaan eivät ole vielä tienneet vastausta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaikki osat on päivitetty ja pellin alla on 5,5 hevosvoiman Honda moottori. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto oli alunperin punainen ja haalistunut. Kyösti valitsi siihen sotaisammat armeijan värit ja tavoitteli Willys jeepin ilmettä. Vuosimallikin löytyy runkonumerosta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

"Täs on lokari nyt lännen risukosta, olen kulkenut vaikka missä, olen valmistunut aiemmin Raumalla ja nyt Köpi pitää tämmingissä..."

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelissä on hydrauliset nestejarrut ja huippunopeus 25 kilometriä tunnissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmetin tekemä suunnanvaihtaja vaihteisto eteen ja taakse. Autossa ei ole kytkintä ja ennen suunnanvaihtajan vaihdelaatikkoa on variaattori. 

(kuva: Kyösti Heikkilä)

Omat ja naapurin jälkikasvut ehtivät kokeilla keulan kestävyyttä myös pihakoivuihin. Remontti piti siis aloittaa alustankin oikomisella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yamaha PV 50 minicrossipyörä vuosimallia 1985.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on entisöity ja käyty huolella läpi. Muoviosat ja tarrasarjan sai Kiinasta uutena ja kohtuu hinnalla. Pyörä oli vuosikymmenten aikana kovassa käytössä useammalla sukupolvella. Se on täysi automaatti ilman vaihteita ja tarkoitettu 5-10 vuotiaille. Etu- ja takajarru toimivat kahvoista. Kyseinen crossipyörä on nykyisiin kiinalaisiin malleihin laatutasoltaan aivan erilainen ja muoviosia tehdään vielä kopiona.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kakstahti bensa oli juuri loppu, eikä tankkaaminenkaan talveksi ollut järkevää. Kyösti on laittanut muihinkin menopeleihin polttoaineen sekaan säilytysainetta, koska nykyinen bensa tahmaa ja keväällä voi olla kohokin jumissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Honda 125 vuosimallia 1975. Kyseessä pojan kevytmoottoripyörä ja hän itsekkin on samaa vuosimallia. Vastaava pyörä uudempi mallisena oli hänellä käytössä jo 16-vuotiaana.

(kuva: Kyösti Heikkilä)

Nuorimman Eetu veljen museoitu Husqu, taustalla MC Haksmäen kanta-isä Heikki Heikkilä.

(kuva: Kyösti Heikkilä)

Yhden Husqvarna projektin lähtötilanne.

(kuva: Kyösti Heikkilä)

"Monikansallinen Sota Husqu".

(kuva: Kyösti Heikkilä)

Eetun Sota Husqu MZ 125, alkuperäiskuntoinen Husqu ja Pyrkijä Cros mopo.

(kuva: Kyösti Heikkilä)

Eetun Honda Cap. Maailman eniten valmistettu moottoriajoneuvo, yli 100 miljoonalla kappaleella. Pyörää tehdään tänä päivänäkin Aasian markkinoille. Tämmöinen on jo helpompi löytää :)

(kuva: Kyösti Heikkilä)

Pyrkijä Cros kasausta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Eetun duunaama inva Erkkola.

(kuva: Kyösti Heikkilä)

Erkkola projekti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämäkin 4-vetoinen ajoleikkuri on Husqvarna. Siihen oli juuri tehty syyshuolto ja seuraavaksi keulaan laitetaan lumivehkeet. Keväällä on vuorossa harjalaite, kesät ajetaan nurmikoita ja syksyllä se varustetaan lehdenkerääjällä. Ympärivuotisessa värkkäilyssä käyttötunteja kertyy siis mukavasti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sitten seuraa patsaan paljastus! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei vainkaan, minkä se Köpi sieltä nyt kaivaa esille?

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuossa on jotakin tuttua...

(kuva: Ari Kettukangas)

"Pyhimys Volvo" P1800 vuosimallia 1964.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Kyöstin heräteostos Etelä-Suomesta. Auto on katsastettu viimeksi vuonna 1988 ja sen jälkeen se oli jäänyt seisomaan metsään, kunnes se nostettiin kuivumaan latoon 1990-luvulla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyösti ei vielä tiedä mitä autolla tekisi ja onkin valmis myymään sen innokkaalle ostajalle. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Sisälläkin olisi laittamista. Pyhimys Volvolle on oma klubikin Suomessa ja ainakin yksi vastaava peli on museokilvissä Raahessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo P1800 "Pyhimys-Volvo" on Pelle Petterssonin suunnittelema ja Volvon valmistama urheiluauto, jonka ensimmäiset mallit julkistettiin vuonna 1961. Volvo käynnisti projektin uuden urheiluauton suunnittelemiseksi vuonna 1957. Ensimmäiset mallit valmistettiin Englannissa Jensen Motorsin tehtaalla. Roger Mooren näyttelemä Simon Templar ajoi valkoista P1800:aa 1960-luvun alun Pyhimys -televisiosarjassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyhimys Volvon ohjauspyörä.

(kuva: Kyösti Heikkilä)

 Työn alla on parhaillaan myös Volkswagen Tranporter 4-veto bussi projekti.

(kuva: Kyösti Heikkilä)

Pyhimys Volvon ja saunan mittareita.

(kuva: Kyösti Heikkilä)

Kreetta mummu ja Iisakki pappakin olivat aikanaan motoristeja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: tässäpä jälleen oiva esimerkki, kuinka ohjelma toimii innokkaan moottoriharrastelun lisäksi myöskin näppäränä sukuselvityksenä. Kunnianosoitus menneiden polvien moottorialan pioneereille ja elämysmatka menneeseen konemaailmaan. Toisaaltahan tämä onkin myös eräänlaista koneiden sukututkimusta. Ja Heikkilän suku näköjään tulee alenevassa polvessakin olemaan vahvasti sukua MC Haksmäelle! :)

Lue myös: Ylikauppilan Heikki suunnittelee sukupolvenvaihdosta - 30 traktorin maatila odottaa jälkipolvia Merijärvellä

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat