Uusimmat
Suosituimmat

Raetsaaren Mika nauttii massiivisen Rotta-maamoottoripyörällä ajon jälkeen moottoroidusta turbosaunasta Raahen Kopsassa

17.06.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu livahtaa kuin rotta tällä kertaa Raahen Kopsaan. Koska kysymyksessä on kuitenkin Raetsaaren Mikan ja kylän ukkojen kehittelemä Rotta-maamoottoripyörä, sen järkälemäinen ulkoasu ja jykevä käyntiääni eivät pysy keltään salassa. 500 kiloisen härvilän käyttäminen nostaa taatusti hien pintaan ja sen jälkeen puolestaan maistuvat löylyt pihalta löytyvässä moottorikäyttöisessä turbosaunassa. Seuraavaksi kurkataankin mitä kaikkea speciaalia on syntynyt tämän pelle pelottoman ja sähkömestarin käsistä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Raetsaaren Mika. Sähkömies, pelle peloton ja koneharrastaja. Mies käy päivätöissä tehtaalla, mutta melkoinen konejalostamo se on jo syntynyt mestarin vuonna 2002 perustamalle tontillekkin Raahen Kopsaan. Omasta hallista löytyy kaikki pelit ja pensselit, joten näppärällä ammattitaidolla ja hullulla mielikuvituksella varustetun ukon käsissä voi syntyä mitä tahansa koneita. "Halvalla" sana  on myös lisäännyt kummasti pihan kokoelmaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toista tämmöistä vehettä ei taida löytyä maapallolta - Rotta-maamoottoripyörä!!

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä mestarin ja kylän äijäköörin kasaama hirmu, joka rakennettiin ja koeponnistettiin viime kesänä. Muut eivät ole kuulemma uskaltaneet vielä ajaa sillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jättiläinen painaa n. 400-500 kiloa ja se on veivi käynnisteinen. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Runko on tehty vanhoista navetan raudoista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Voimana maamoottori F.F Engine vuosimallia 1947. Masiina irrottaa 5-6 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Penkkinä haravakoneen satula.

(kuva: Ari Kettukangas)

Härvilästä puuttuu vielä jarrut :)

(kuva: Ari Kettukangas)

33" renkaat on otettu lakaisukoneesta ja ne on 15 tuuman vanteella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Miten kone sitten toimii. Moottori pyörii väärään suuntaan, mutta kitkapyörä vaihtaa pyörimissuunnan. Toisin sanoen pyörä haluaa Vihantiin ja ratkaisulla se saadaan pysymään omalla kylällä. Pyörä ei jaksa vielä kunnolla vetää ja välityksiä puolestaan pitää vähän kesyttää. Muistutetaan vielä tässäkin kohtaa, pyörässä ei ole jarruja :)

VIDEO: Rottapyörän käynnistys ja koeajo!

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajovaloina öljylamppu ledeillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

GMC "kempsu" kuorma-auto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan kyseessä tuleva Rotta-auton hytti? Auton iästä ei ole tarkkaa tietoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mika ottaa mielellään vastaan tietoa kyseisen yksilön historiasta ja tarinasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Naapurista hankittu akselisto paripyörillä. Tämänkään taustasta tai tulevaisuudesta ei ole  tietoa. Kestäisiköhän runko Rottapyörän kuljetuksen lavaratkaisuna?

(kuva: Ari Kettukangas)

Pappatunturi automaatti vuosimallia 1976. Isä möi tämän mestarille ajettuaan ensin Etelä-Suomen reissulla 1500 kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Laitetaanpa tässä välillä jo turbosauna lämpiämään!

(kuva: Ari Kettukangas)

Miksiköhän koppi on pystytetty kauas kaikesta särkyvästä? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinä on sauna kaikille aisteille!

(kuva: Ari Kettukangas)

Suihkumoottoriksi rakennettu kiuasjärjestelmä toimii koneiden turboilla ja polttoöljyllä. Löyly ei syö puita, mutta sitäkin enemmän laittaa mäsäksi kyseisiä ahtimia. Kyseessä ei myöskään ole raatuu paikka, nimittäin turbosauna ylittää 85 desibeliä. Kylmiltään se lämpenee 2-3 minuutissa ja tarjoaa kovalla melulla varustetut pehmeät löylyt. Löyly saadaan irti pakoputkesta, sen heittää Passatin lasinpyyhkijän moottori ja Bilteman imuri tarjoaa alkuhapet :) Starttaaminen on usein tuuripeliä ja onnistuessaan saunan sisällä viheltää ja ulkopuolella kuuluu matala humina. Eikä sovi myöskään unohtaa turbon luomaa omaa tuoksua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Laite on viimeisintä tekniikkaa ja kauko-ohjattu :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Viime kesänä meni yksi turbo rikki Raahessa ja aikanaan myös liikuteltavien saunojen kokontumisajossa Teuvalla. Jopa kuuluisa sauna-Timo on testannut keksinnön ja jättänyt seinään puumerkkinsä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä vielä hullunkopin älykeskus :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Pihalta löytyy vedettävänä myös hiljalleen rakentuvaa perusmallia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kahden hehtaarin tontilta löytyy monenlaista muutakin vedettävää härvilää. Mikäs viritys se tämä on? 

(kuva: Ari Kettukangas)

Itsetehty hakkuri. Rankaa sisään ja silppua tulee ulos.

(kuva: Ari Kettukangas)

Seiten neliskantti Volvon moottori pyörittää terärumpua ja vanha 200 mersun diesel veivaa puhallinta. Peli syö puun lisäksi polttoöljyä. Kone kaipaisi lisää voimaa, mutta sen avulla on tehty jo vuosia hakkeet talon ja tallin lämmitykseen. Syksyisin kuulemma kuulee pitäjän toiselle reunalle asti murskauksen alkamisen :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Muutama vuosi sitten vetorattaan takana olevan rummun terät kuulemma irtosivat ja mestari teki Kopsan ennätyksen 100 metrin sprintissä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Hakkeen kuljetustorvi on hitsattu roskapöntöstä. Keksinnössä on aina katto pään päällä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Belarus traktori. Kuormaaja on oma ja traktori lainassa hankalalta naapurilta, joka antaa käyttää konetta täysin vapaasti, mutta ei myy sitä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Belarus on valkovenäläisen Minskin traktoritehtaan traktorimerkki. Traktorit sovitettiin suomalaisiin vaatimuksiin Kouvolassa. Niihin asennettiin muun muassa turvaohjaamot. Nykyisin maahan tuotavissa malleissakin on varusteena ilmastointia ja moottoreissa Boschin polttoaineenruiskutus, mutta toisaalta osa komponenteista edustaa yhä Neuvostoliiton aikaista suunnittelua eikä halvimmissa malleissa ole edes kabiinia. Suomen maahantuoja korostaa Belaruksen edullista hankintahintaa, pieniä käyttökustannuksia, varmatoimisuutta ja yksinkertaista huoltopuolta. Ensimmäinen malli muuten Rasvamontussa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Ukko-Mestari 2t nelos nuhvin persiissä ja kokonaisuus katettuna Fiatin hytillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä harrastevehje pikku urakoihin ja ainoastaan moottori on hyvää laatua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Velipojan nimeämänä se on ristitty pyörillä kulkevaksi öljykatastrofiksi :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ukko-Mestarin sarjanumero on 12 ja tämän yksilön ikä täysi mysteeri.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällähän voi nostaa Rotta-pyörän lavalle!

(kuva: Ari Kettukangas)

Toyota Hilux vuosimallia 1983.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton kunto oli metsäajojen jälkeen sen mukainen. Mika osti pelin aikanaan osina ja se on ollut viime vuosina varastossa. Alla 33 tuumaset rattaat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maanvara ihmeen leimaaminenkin on jo käynyt mielessä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nyt meni vain akku paikalleen ja käyntiin hörähti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kopsassa on pääkallokeli kesäkuussakin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Honda CR500. Pyörä oli 10 vuotta jäähyllä ja se laitettiin kuntoon viime kesänä. Vielä on kuitenkin yksi ongelma, sillä ei uskalla ajaa, nimittäin nykyisillä välityksillä irtoaa huippuna 135 kilometriä tunnissa. Uutena koneesta löytyi 58 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moto-Ski MIrage 377. Tämä vaihtui kaljalaatikolla Kuopiosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ockelbo 600 Kohler 440. Kelkka varustettu sähköstartilla ja pakilla. Ostaessa siitä oli matto paskana ja taas se on paskana :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Toyota Corolla Terra Wagon vuosimallia 1998.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mika korjaa myös toiminimellä autoja. Itse hän ajaa vanhoilla Toyotoilla, jotta on aikaa rapata muitten menopelejä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuo ruoste tuossa kohti pyyhkijän alapuolella on mallin tyyppivika :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Vuoropäiväkoti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sähkö- ja konemiehenä mestari invertoi ruotsalaisen America sorvin ja tämän johdosta siinä on nyt portaaton säätö.

(kuva: Ari Kettukangas)

Normaalia suurempia sorvin pakkoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kääntöpakka Virosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lautasniittokoneen hammasratas ajanhampaan raatelemana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pienkuormaaja projekti hakkeen kuljetukseen. Kyseessä vuosien savotta ja Avant-tyylinen ratkaisu. Honda Civicin automaattilaatikolla oleva bensakone, mersun perät, omatekoinen suunnanvaihto laatikko, Toyota Tercelin navat ja 31 tuuman kumit. Härvilää on jo koeajettu, eikä muuten onnistu kaikilta tämmöisen vehkeen teko. Tekijän mukaan ei näytä hitaan etenemisen perusteella onnistuvan siltäkään :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Todellisella konemiehellä on nosturi omassa tallissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Morris nosti 1200 kiloisen jyrsinkoneen nätisti paikalleen, mutta näillä välityksillä se ei nosta merkattua 3000 kiloa. Sitä ennen pitäisi myös tukea vähän lattiaa ja seiniä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: kuten jutun otsikkokin lupasi, raskaan Rotta-pyörä ajonkin jälkeen konemiehen pitää päästä joka ilta pesemään öljyiset kädet. Pinttyneinkin noki lähtee taatusti turbosaunan miellyttävissä löylyissä. Ja varusteisiinhan kuuluu tutusti pyyhe, kuulosuojaimet ja muutama turbo! 

Lue myös: Huhtakankaan Unton perheessä on ajettu taksia jo 73 vuotta! - vastaava malli isän 30-luvun Chevystä päätyi sattumalta talliin yrityksen perustajan 100-vuotisjuhlavuonna Ylivieskassa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat