Uusimmat
Suosituimmat

Mauno Turusen työkoneissa ja sitkeässä pienyrittäjyydessä on pyöritelty suuria rattaita Raahessa

13.05.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa tehdään tällä kertaa rengasmatka Raahen Saloisiin. Turusen Mauno on pitänyt vesitornin mäellä rengasliikettä vuodesta 1978 lähtien. Raahen Rengas ja Laite Oy:n tontilta löytyy mielenkiintoisia menopelejä aina henkilöbiileistä raskaaseenkalustoon asti. Näin ollen renkaitakin on kaikenlaisessa kokoluokassa. Alue käsittää n. 4 hehtaaria ja lähimailla puolestaan sijaitsee kymmenkertainen lanttaasi koneita. Ison tontin varmasti vaatiikin mm. kolme kertaa normaalikokoista suurempi 90 tonnin "mörkö" Hough pöyräkuormaajaa! Tutustutaanpa mieheen ja koneisiin tarkemmin!

(kuva: Ari Kettukangas)

Turusen Mauno. Pitkänlinjan kauppias renkaiden ja raskaankaluston parissa. Mies aloitti tukkukauppiaana armeijan jälkeen vuonna 1974 ja nykyinen Saloisten liike on toiminut vuodesta 1978 saakka. Pitkää tikkua vetämällä hän päätyi aikanaan Australian reppurista yrittäjäksi Raaheen. Periksiantamattomasta yrittämisestä kertoo myös hänen sitkeä ja lopulta voitokas kamppailu suuria virkakoneistoja vastaan yksityisen pienyrittäjän haasteissa. Se taas on pitkä tarina, josta saisi ihan oman jaksonsa. Raahen Rengas ja Laite myy urakoitsijoille myös erilaisia käytettyjä kaivinkoneita, kuorma-autoja, pyöräkuormaajia, sekä erilaisia kuljetin- ja seulavehkeitä. Ja onpa niitä kaikenlaisia aarteita päätynyt myös omiinkin kokoelmiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mauno Turunen - kohta pyöreästi 50 vuotta renkaiden parissa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Suurimmat mestarin käsien läpi kulkeneet rattaat ovat olleet vielä näitä 230 senttisiä pyöräkuormaajan renkaitakin isompia. Joukossa näkyy mm. 700:sen Komatsun rinkilöitä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sitten niitä koneita! "Vanha mörkö houkki" eli Payloader Hough pyöräkuormaaja 70-luvun taitteesta. Kyseessä on 30 tonnin kone ja lähitontilta löytyvä kolme kertaa suurempi malli painaa kauhan kanssa jopa 90 tonnia! Jättiläisversiota löytyy Suomestakin vain kaksi kappaletta. Toinen omista koneista on purettu. Toivottavasti saadaan myöhemmin valokuvaa hirmuista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hough on amerikkalaisen Cumminsin koneita ja tässä mallissa on jo oikean kokoinen hytti. Peli on ollut käytössä viime vuonna ja se myydään hyvään kotiin entisöitäväksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kockums 420 louheauto 70-luvulta. Kyseinen Scanian tekniikalla varustettu juhta on ollut käytössä Rautaruukilla ja Pelkosen Kalevi ajoi sillä aikanaan maata Utusen keinotekoiseen laskettelurinteeseen Vihannissa. Tämä on kuulemma varma vehje ja maksaa jokaisella käynnistyksellä itsensä. Näitä menopelejä löytyy enemmän Ruotsista. Hytin päällä oleva lavan lippa suojaa kuljettajaa auringon paahteelta...korjaan...tohelon kaivurikuskin kivisateelta :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Michigan pyöräkuormaaja. Machinery toi niitä maahan ja hajonneiden koneiden tilalle näihin on viritelty Volvon ja Scanian moottoreita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaelble dumpperi 80-luvun puolivälistä. Tämä 80 tonninen jättiläinen on ollut käytössä kaivoksella ja Rautaruukilla. Koneella ei saa ajaa maantiellä. Huomatkaa reilusti miestä korkeampi rengas! 

(kuva: Ari Kettukangas)

Väsynyt ruotsalainen Åkerman H10 BE. Kyseessä on silti kova peli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Allis 545 70-luvulta. Luja peli, johon vaihdettiin 15 vuotta sitten Volvon moottori sopimuksen rikkoneen "elmerin" tilalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Hullujussi" teräsmies" Lokomo nosturi 50-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Työkoneiden hyttien viihtyisyyteen on panostettu viime vuosina paremmin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Vastaavanlainen kone on tullut Rasvamonttu -ohjelmassa aiemmin vastaan Nivalassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Härvilässä oli aiemmin yksi pyttyinen kone ja Karppisen Pena vaihtoi siihen isomman voimanlähteen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sampo 30 puimakone 70-luvulta. Mikäli jostakin löytyy sopiva pikku pelto, mestarilla on tarkoitus harjoitella sillä puintia ensi syksynä. Tällä Valmetin koneella varustetulla museovehkeellä on ajettu vain 100 tuntia ja se käynnistyy heti napista. Kolmipyttyinen masiina varustettuna ilmastoidulla hytillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fordson Major Diesel vuosimallia 1955 tai -56.

(kuva: Ari Kettukangas)

Traktori on kilvissä ja tuli Saloisiin viime syksynä. Maunon kokoelmasta löytyy toinenkin vastaava yksilö Ara kaivurilla varustettuna.

(kuva: Ari Kettukangas)

Malli on yleisempi Keski-Suomen alueella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Piikkinokka mosse 50-luvulta. Se on alkuperäinen Opel, mutta venäläiset valtasivat sota-aikana Itä-Saksassa merkin tehtaan ja löivät autoihin mossen leimat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on harvinainen auto, johon löytyy hyllystä tekniikka ja se on myynnissä entisöitäväksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saloisissa tuo lumi sulaa hitaasti. Kyseessä on firman oma hulppea taideteos, jonka rinnalla mattokaulahuivikin näyttää pieneltä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämäkin teos syntyi omakätisesti Suomi 100 -vuonna.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ammattitaidolla vuodesta 1978 alkaen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: rengasmyymälän puolella oli vilkasta tähän aikaan keväästä. Yrityksellä on useita toimipisteitä, joista Raahea lähin paikka löytyy Limingasta. Ja ihmeen paljon se soi tämän mestarinkin työpuhelin eläkeläismieheksi. Koneita myöten siis työn raskaan raataja ja aina pyörät pyörimässä!

Lue myös: Myntin Markun salaoja porukka menee läpi harmaan kiven - tällä kertaa räjähtää kallio tulevalle robottinavetalle Merijärvellä!

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat