Uusimmat
Suosituimmat

Mäenpään Matin tallin kamppeita ei löydy joka mieheltä - volkkarin moottori soi mm. Kleinbus pallokeulan, rantakirppu-avon ja jokkisautojen pellin alla Nivalassa

19.01.2023 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu vierailee tällä kertaa mm. jokkisautojen parissa Nivalan Sarjankylällä. Tosin joka miehellä ei ole sellaisia koneita, mitä taas löytyy Mäenpään Matin kokoelmasta. Innokas moottoriharrastaja kunnosti ensimmäisen tulevan autonsa Volgwagen Kuplankin jo 14-vuotiaana. Tuon jälkeen talliin on kertynyt merkin useita ilmajäähdytteisiäkin malleja. Tallin erikoisuuksiin puolestaan kuuluu "pallokeulainen" Volgswagen Kleinbus auto-peräkärry-yhdistelmä 1960-luvulta. Huomiota herättää myös Volkkarin alustalle rakennettu "rantakirppu" avoauto ja puolustusvoimissa kasatulle painavalle kuljetushärvilälle taas ei keksi edes käyttötarkoitusta. Nuorena piti Matinkin vitsa vääntää konemaailmaan ja ihan selvästi samoilla jalanjäljillä on myös hänen 5-vuotias poikansa Miro!

(kuva: Ari Kettukangas)

Mäenpään Matti. Innokas koneharrastaja, jokkiskilpailija, volkkarimies, crossipyöräilijä ja päivätyönään työkalujen ja varaosien verkkokauppias. Kisoja on takana ainostaan jokkispuolelta ja loput koneet menevät harrastelupohjalta. Kotipajana ja varastona hänellä toimii pihapiirin pajaksi muutettu navetta- ja elosuojarakennus. Koneet ovat enimmäkseen bensakäyttöisiä ja osittain myös ilmajäähdytteisiä. Matti kunnosti  ensimmäisen autonsa kupla-volkkarin jo 14-vuotiaana. Neljä vuotta kestänyt kasailu tuli sopivasti valmiiksi, kun hän täytti 18 ja sai ajokortin.

(kuva: Matti Mäenpää)

Miro 5v. Innokas nuorimies harrastaa jo koneita täysillä ja suuntaa päiväkodin jälkeen askeleensa heti autotalliin. Hänellä pysyy käsissä jo erilaiset mönkijät ja crossipyörät. Pikkumestari taitaa myös luonnostella omia tulevia koneprojekteja, nimittäin hän kasailee ahkerasti myös pikkulegoista erilaisia menopelejä. Lisäksi tallissa odottaa jo valmiina kaiken kokoisia autoja, mutta Miro kertoo kuitenkin odottavansa järjestyksessä ensin Honda Monkeylla ajoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volgswagen Kupla vuosimallia 1967.

(kuva: Ari Kettukangas)

Matin 14-vuotiaana rakentama ensimmäinen autonsa. Mestarin isä oli jemmannut aikanaan auton ja oli suunnitellut tekevänsä siitä avokuplan. Hänellä oli kuitenkin samaan aikaan paljon muitakin projekteja ja peli jäi lopulta pyörimään nurkkiin. Nuori matti ruinasi kaaran itselleen lupasi rakentaa alkuperäiskunnossa olleen ajokin uudelleen. Kunnostustyössä ehti olla välillä pitkiäkin taukoja ja se vei lopulta aikaa 4 vuotta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jokamiesluokan ajot. Matti on harrastanut lajia ja kilpaillut aktiivisesti sen parissa reilut parikymmentä vuotta. Tässä kuvassa on meneillään Härmän kyläkisat takavuosina ja mestari ajoi ensimmäisen kisansa nuortenluokassa Raahen Kiilun radalla vuosituhannen taitteessa. Kymmenen vuotta sitten kalenteriin saattoi kertyä jopa 17 kilpailua kesässä ja nykyisin niitä on muutamia kappaleita. Puitteet paikalliselle jokkisajolle antaa Nivalan Pyssymäki ja omassa seurassa on lähes 100 aktiivista jäsentä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Erittäin eteenpäin tähtäävä ja suuntaava nimi moottoreiden kanssa pelatessa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Matin päivätöihin kuuluu oma verkkokauppatoiminta. Raceosasta löytyy varaosat autourheiluun, jokkiksesta, ralliin, rossiin sekä driftigiin. Kaluja-puoti taas keskittyy työkaluihin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Konekattaus. Crossipyöriä ja mönkkäreitä löytyy useampaa mallia ja kokoa. Tässäkin valikoimassa tulee olemaan Mirolle sopiva menopeli jokaisessa ikävaiheessa.  Oikealla Osetin sähkötrialpyörä, joka on kätevä, kevyt ja helppo käyttää. Hiljainen ääni ei häiritse naapureita ja potikalla sen nopeus säätyy kävelyvauhdista 30 kilometriin tunnissa. Polkupyörällä ei siis tahdo pysyä sen menossa. Löytyy pikku mönkkäriä, 50:stä-, 65:sta- ja 4-puolikasta crossia. Toiseksi isoin pyörä on 65:nen Kawasaki ja katsotaanpa vielä lähempää tuota isointa hirmua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Honda CRF 450 vuosimallia 2011.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä enduropiikeillä varustettu ajokki toimii kuulemma mestarin pääntuuletuslaitteena.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehojakin on kuulemma tarpeeksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Miron avo-Kupla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottori on takana penkin alla ja auto on takavetoinen, eli kyseessä on ihan oikea ja aikaansa edellä oleva sähkövolkkari!

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitäs toimintoja löytyykään tämmöisestä mallista?

(kuva: Ari Kettukangas)

Murtovaras ei välttämättä osaa käynnistää tätä kaaraa, nimittäin virtalukko on ovelasti piilossa "tankin" alla. Matkatavaratila puolestaan löytyy konepellin alta.

(kuva: Matti Mäenpää)

Oho! Nyt on Miro kyllä ajanut melko nopean kierroksen. Toimittaja oli tuon ikäisenä ja tuossa siivossa vielä syöttötuolissa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Miron mönkkäri.

(kuva: Ari Kettukangas)

JM? Onko tämäkin jokamiesluokan vehje?

(kuva: Ari Kettukangas)

Formula vai avaruussukkula? Ei kumpikaan, vaan mönkijän ja cartingauton hybridi suurinpiirtein 2000-luvun alusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on cartingautoa korkeampi ja jälkikasvut ovat kurvanneet sillä kotipellolla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä taitaa olla kiinalainen tuotos.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siivekkeet....

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja muotoilu ovat todellisuudessa tarpeettomia hiljaiseen vauhtiin nähden, mutta niiden avulla ajokista muodostuu menevän näköinen menopeli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volgswagen Transporter Kleinbus "pallokeula" vuosimallia 1969.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pallokeula on "junankeula" mallia uudempi versio ja mikäs siellä on perässä? 

(kuva: Ari Kettukangas)

Vastaavasta pallokeulasta tehty peräkärry alkuperäisvuosimalliltaan 1968!

(kuva: Ari Kettukangas)

Runkoa on lyhennetty liukuoven verran ja kori on rakennettu teliakselille. Vaunu on syntynyt aikanaan Tampereen seudulla ja Matti osti sen yhdistelmäksi jo valmiina tallissa olleeseen autoonsa.  Junankeula- ja pallokeula volkkareiden pelkät rungotkin ovat tänä päivänä arvokkaita ja hamuttuja tuotteita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kärrystä löytyy mm. hella ja jääkaappi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volkswagen Transporter on Volkswagen Groupin T-pohjalevylle valmistettava kevyt hyötyajoneuvomallisto. Automallistoa on valmistettu 1950-luvulta saakka ja ja sitä on tehty Saksan lisäksi useissa eri maissa. Aluksi Typ 2:ssa tarjolla oli kaksi mallia, eli takaosan kaksilla sivuikkunoilla ja kahdella irrotettavalla istuinrivillä varustettu Kombi sekä umpikylkinen tavaraversio Kastenwagen. Ainoastaan henkilökuljetuksiin tarkoitettu yhdeksän hengen Kleinbus lisättiin valikoimaan myös melkein alkuvaiheessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan tätä yhdistelmää "tuuletettu" maailmalla?

(kuva: Matti Mäenpää)

Kesälaitumilla. Yhdistelmällä on käyty muutamia reissuja mm. erilaisissa volkkari tapahtumissa.

(kuva: Matti Mäenpää)

"Rantakirppu" avoauto vuosimallia 1968. Se on rakennettu kupla volkkarin alustalle, vähän lyhennetty ja kiinnitetty päälle lasikuitukori. Vastaavia korisarjoja on valmistettu enemmälti 80-luvulla ja nykyisin on haasteellista saada tämmöinen härveli kilpiin. Ajokista löytyy turvakaaret ja yli 2 litraista Kuplan 2165cc konetta ei ole penkitetty, joten tarkkaa tietoa ei ole myöskään sen teholukemista. Kone kuulemma vie tällaista koria riittävästi ja mittari on pyörähtänyt mestarin käsissä kerran ympärikin :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Honda Monkey vuosimallia 1978 ja Suzuki R Solifer 1980-90-lukujen taitteesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä harvinaisempi pyörä, jossa on sama tekniikka kuin PV:ssä. Pyörän pieni koko saa pohtimaan sen käyttäjän ikäryhmää ja se on samalla ns. kyykkypyörän pienoismalli. Tehon antaa vakio n. 1,5 hevosvoiman moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Malli on 3-vaihteinen puoliautomaatti ja merkkiä on tosiaan tehty jo 70-luvun puolellakin. Tästä löytyy vielä vanhempi jäykkäperäinen malli ja tässä on jo vähän joustoakin. Oheinen yksilö on Matin velimiehen ensimmäinen mopo ja nyt sillä puolestaan ajelee oma tyttö.

(kuva: Ari Kettukangas)

Cartingautoja piippuhyllyllä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Isän tekemä ruohonleikkuri 1980-luvulta. Tekniikkana 600 Fiatin kone ja vaihdelaatikko ja peli on runko-ohjattava. Leikkuuleveys ja huippunopeus on sama 120 :) Löytyyköhän tähän mallikohtaisia varaosia rautakaupasta? :) Koneella on ajettu nurmikoita 10 vuotta sitten ja muistona isästä on myös talon bensapetrooli Fergu vuosimallia 1952. Sekin nauttii nyt ansaituista eläkepäivistä perheen pienten pelto- ja pottuhommien jälkeen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaivetaankohan tälläkin pottuja vai kuoriiko tämä jopa niitä? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Puolustuslinjojen tarkistusvehje? Kukapa tietää, puolustusvoimien rakentamalle vekottimelle kun ei ole vielä keksitty käyttötarkoitusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Härvilä on rakennettu paksusta materiaalista, joten todella painavaa konetta siirrettäessä tahtoo vetojuhdan pyörät aina sutia. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Vekotin on kasattu volkkari bussin akseleille ja siinä on ilmajäähdytteinen moottori. Kone kuulemma laitetaan kuntoon lähiaikoina maailman tilanteen vuoksi. Tosin tämän laitoksen kohdalla täytyy todeta, että puolustusmäärärahoja täytyy nyt rutkasti korottaa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan se ekoteko, kun tällä ajelee? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Jokkiskattaus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jokkisautoja on kutsuttu piireissä romanttisesti myös roskapönttöautoiksi :) Vaikka näissä todellisissa käyttöautoissa pelti vääntyy ja eteen voi tulla kuperkeikkojakin, ajokeissa on silti turvakaaret ja -varusteet visusti kunnossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaikki kolme pihan ajokkia on 133 Fiatteja vähän erilaisilla tekniikoilla ja moottoreilla. Koneen malli ja teho näkyy myös mittarissa. Vasemmalla volkkarin 1600:nen vesijäähdytteinen, eli piirien mukaan golffilainen moottori. Keskellä Fiatin Twin Camin 1600:nen- ja oikealla ilmajäähdytteinen volkkarin moottori. Ilmajäähdytteisyys tarkoittaa, ettei ole turhaa jäähdytinnestettä kiertämässä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Palkintohylly on jo vaatinut lisäkannatinpalkit :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Jokamiehenluokka eli Jokkis on suomalainen autourheiluharrastajan peruslaji. Sen perusideana on edullinen kalusto, joka kiertää kuljettajalta toiselle eri kilpailuissa. Autot ovat pääasiassa takamoottorisia Fiateja ja VW Kuplia, mutta etu- ja kardaanivetoiset autot ovat kovaa vauhtia nousemassa takamoottoristen tasolle. Lajia voi kuulemma siis harrastaa pikkubudjetilla, mutta siihen saa kyllä menemäänkin kaikki rahat :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellossa ennen starttia vuonna 2009.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vapaa-ajan kotihommia. Kawasakin ja Rotaxin mönkijät pääsevät testamaan säännöllisesti tehojaan rankametsässä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Matti on järjestänyt isoissa pajatiloissa myös bändillä varustetun illanvieton. Esiintymislavana toimi elosuojan ylinen. Kyltistä päätellen esiintymässä oli Pentti Metsärinteen yhtye kappaleella Hirvenmetsästys :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: auto- ja konemies tarvii paljon työkaluja ja varaosia. Omassa puodissa riittääkin monenlaista kättäpidempää ja mutteria. Jäämme myös mielenkiinnolla seuramaan, milloin nuorella mestarilla Mirolla alkaa olemaan omia koneprojekteja ja niistä tehdään ihan ikioma jakso! :)

Lue myös: Koutosen Alin tiimi on varustanut SEO-huoltamon Saabin merkkikorjaamoksi ja harvinaistenkin mallien varaosakaupaksi Alavieskassa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu