Uusimmat
Suosituimmat

Strokers Clubin turbokoneiden tehovoima kääntää merituulen nurinpäin Toppilansaaressa Oulussa

13.10.2022 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu aistii tällä kertaa merituulen ja pakosarjan tuottaman yhteishenkäyksen Toppilansaaressa Oulussa. Yhteen henkeen puhaltavat myös vannoutuneet moottoriharrastajat paikallisella Strokers Clubilla. Paikalla edustivat puheenjohtaja Linnan Joni ja varapäällysmies Rasimuksen Toni. Kerho sijoittuu yhtenä toimijana isohkoon merinäköala halliin ja clubin porukkaan kuuluu kuusi virallista jäsentä. Tallissa esittäytyy omien kamppeiden lisäksi ohimennen myös tuttujen talvisäilytyskalustoa. Esimerkkeinä mainittakoon Tonin vuoden 1970 Pontiac LeMans ja Jonin Suzuki Intruder moottoripyörä vuosimallia 1987. Tallissa räyhähtää myös ärhäkällä turbolla varusteltu vuoden 1968 Volvo. Eikä myöskään sovi unohtaa tekeillä olevaa ja erikoisen pitkää variantti polkupyörää!

(kuva: Ari Kettukangas)

Strokers Club. Kerhotila on perustettu merinäköalalle rakennettuun ja jämytekoiseen 600 neliön vanhaan venekorjaamohalliin ja saman katon alla on muitakin toimijoita. Porukan käytössä on lämpöeristetty säilytystila omalle kalustolle ja tuttavien menopelien talvisäilytykselle. Yläkerrassa on myös omat vapaa-ajantilat. Virallisesti kerhossa on 6 jäsentä ja tiloista löytyy kaikenlaista moottorikalustoa. Toimintaa värittää myös talvilämmin maalaamo sekä stage ja omat pa-kamat. Seinälle heijastetulla logobannerilla on kokoa  5x5 metriä ja sen valokeiloja on tarkoitus vielä vähän fiksata. Kerhon värit ovat myös violetti-mustaa yhdistelmää.

(kuva: Ari Kettukangas)

Päälliköt passissa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Linnan Joni. Mestari toimii clubin puheenjohtajana ja vastaa kulttuuripuolen asioista. Maalaustaide on vienyt miehen mennessään ja nyt on tarkoitus ottaa kynäruisku tosissaan haltuun. Ensin maalaillaan hiljalleen ajokypäröitä ja 25 vuoden aikana kertyneitä skeittilautoja. Seuraava leveli olisikin sen jälkeen oman Suzuki Intruder moottoripyörän maalaaminen. Ammatiltaan Joni on musiikintuottaja ja audiovisuaalisella puolella nuorten kuntouttavan työtoiminnanohjaaja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toni "Tonny" Rasimus. Mestari on kerhon päällysmiehen varjo eli varapuheenjohtaja sekä henkeen ja vereen Pontiac-mies. Toni kertoo merkkiuskollisuuden liikkuvan jo perheen toisessa polvessa ja isälläkin on ollut vuosikymmenten aikana kyseisiä autoja puoleenväliin toistakymmentä kappaletta. Toni toimii vapaa-ajan harrastuksissaan myös tanssijana ja takana on lisäksi muutamien vuosien opiskelu koneistajaksi. Jälkimmäisestä opistahan saattaa olla suurta hyötyä koneiden kanssa ja tämän sepän nippeleistä taidolla kasaama moottori käykin aina kuin tanssi!

(kuva: Ari Kettukangas)

Pontiac LeMans GTO-klooni vuosimallia 1970. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on Tonin kasaama "Kesälelu". 

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestari on rakentanut ja jalostanut jo ainakin 3-4 kertaa auton alusta loppuun asti itse. Moottorin kasauksessa on vain ollut välillä apuna pari erikoismiestä. Valkoinenkin on jo ainakin kymmenes väri pellissä. Isä on alunperin hommannut auton Ruotsista vuonna -78. Tälläkin hetkellä hänen tallistaan löytyy Pontiac Bonneville vuodelta -66. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Toni kielsi aikanaan isää myymästä autoa ja siitä piti tulla hänen menopeli, niin kuin lopulta tulikin. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on varustettu nelilovisella automaatti-askilla ja manuaalikaaviolla, eli kuski itse päättää millä vaihteella ajaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tutustutaanpa varustuksiin ja merkkiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pontiac oli yhdysvaltalainen General Motors -konsernin automerkki vuodesta 1926 alkaen. GM lopetti Pontiacin toiminnan vuonna 2010. Merkin nimi tulee intiaanipäälliköstä ja saman nimisestä kaupungista Michiganissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pääkatkaisija on tuossa ylempänä :) Laturi ja bensapumppu ovat myös ok ja starttaus!

(kuva: Ari Kettukangas)

Booooooooommmmm!!!!!!

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellissä oleva reikä puhaltaa koneen pahimmat höyryt ulos, tosin mylly ei olisi muuten mahtunutkaan paikalleen. Ratkaisu on tehty omalle silmälle miellyttäväksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla on 421 kuutiotuuman alkuperäinen lohko vuodelta -66, joka on porattu ja strokattu 481 kuutiotuumaan. Tilavuus on 7,9 litraa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehoja ei ole tarkasti mitattu, mutta niitä on riittävästi. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Lupaus paremmasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Toni Rasimus)

Seuraavana otetaan tämä alusta, ei siis artikkeli vaan auton alusta :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Pontiacin omistaja on saanut tässä pelissä hyvät kortit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Stroker tarkoittaa mm. lyöntiä ja iskua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Toni Rasimus)

Muhkea uksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nämä rattaat pyörähtää kohta sivuun...

(kuva: Ari Kettukangas)

...nimittäin Toni hommasi tilalle 325 renkaat syvemmillä huulilla...  

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja nyt läskiä riittää torjumaan myös kaikki tieurat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä odottaa loppusijoituspaikkaa eräs Pontiacin 5 litran kone. Mylly käydään läpi ja siihen tulee ainakin yksi turbo. Pienikokoisena se mahtuu vaikka mihin kaaraan, eli tässä tapauksessa moottorin ympärille vaihdetaan auto :)

(kuva: Toni Rasimus)

Projektivaiheita.

(kuva: Toni Rasimus)

Mestari uutena.

(kuva: Toni Rasimus)

Nuorimman pojan kanssa ajelulla. Ilmeestä päätellen käsky kuuluu jälleen: "Tätä autoa ei sitten myydä!" :)

(kuva: Toni Rasimus)

Vaikka kyseessä on kesäpeli, oli pellin alla aikanaan toinenkin kone ja Tonin äiti kävi silloin tällä autolla töissä yhden talven Ruotsissa.

(kuva: Toni Rasimus)

Kokoontumisajoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Suzuki Intruder 1400-VX51L/1360 vuosimallia 1987.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jonin 1400 kuutioisessa pyörässä on suorat putket ja sen käyntiin pärähtäessä tuli taas uusi kesä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Akku ja kaasarit vaativat tällä hetkellä pientä fiksausta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Intruder sarjaa on tehty vuosina 1985-2005. Pyörä saa myös uuden maalin, johon tulee clubin sävyyn violetti-mustaa helmiäisväriä. Eikä vielä tiedetä, mitä muitakin hienouksia siihen keksitään matkan varrella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Teho on 49 kW, iskutilavuus (cm3) 1360 ja tankin tilavuus 13 litraa. Kaikissa Intruder sarjan pyörissä on 4-tahti V-twin moottori. Akselivälit on 1650 ja renkaat 110/90-19 170/80-15.

(kuva: Joni Linna)

Viime ajokausi kesti maaliskuulta marraskuulle:)

(kuva: Joni Linna)

Huomioi lumi :)

(kuva: Joni Linna)

Moottoripyöräilijän elämä on värikästä...

(kuva: Ari Kettukangas)

...jos vielä sattuu omistamaan talvilämpimän maalaamon :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Taiteilija työnsä parissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kynäruiskumaalaus tutuksi. Jonin mukaan EU hankkeella tuli juuri rahoitus ja sen myötä myös paikallinen mestarimaalari ja taiteilija Ville Tanhuala tulee auttamaan ja opastamaan kaikille ilmaisessa kynäruiskupajassa tulevana keväänä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kynäruiskumaalaus perustuu pitkälle mielikuvitukseen ja vaakan käden etusormi tekniikkaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maalivalikoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Näillähän saa vaikka kaikki syksyn väritkin aikaiseksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Joni hankkii ennen pyörän maalausta kunnon pohjaopit mm. kypärien ja skeittilautojen parissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo vuosimallia 1968.

(kuva: Ari Kettukangas)

Karjalaisen Jamin omistama peli on rakennettu noin viisi vuotta sitten Ruotsissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Huhun mukaan tällä hirmulla kääntyy Toppilansaaren tuuli rannasta merelle päin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehojen lisäksi vanhempi malli tekee autosta harvinaisemman Volvon.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sukkula sisältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Kuuleeko Toppila, täällä Houston?" :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo Group on ruotsalainen kuorma- ja linja-autojen, maanrakennuskoneiden ja merimoottoreiden valmistaja. Volvo tarkoittaa latinan kielessä pyöriä -verbiä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Telkän tekemä kolo? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Sinisen tyynen pinnan alla väijyy armoton aallokko.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvon omalla koneella ja sianpään kokoisella hirviöturbolla voi myös irrottaa maalit etänä kaikista Toppilan veneistä :) Liekkiäkin saattaa puskea putkesta!

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toyota Carina II vuosimallia 1976.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuttavan talvisäilytyksessä oleva menopeli on fiksattu pienillä muutoksilla originelliksi ajokiksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoon on tehty madallusta ja vaihdettu mm. uudet vanteet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toni on vannoutunut Pontiac mies, mutta ei voi kuulemma olla ihailematta tätä Toyotaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Olisikohan tätäkin peliä piristetetty jonkin verran.

(kuva: Ari Kettukangas)

Carina II muistutti erittäin paljon edeltäjäänsä. Sen akseliväli oli 7 senttiä pidempi, mutta itse auton pituus kasvoi vain 4,5 senttiä. Sisälle auto sai nykyaikaiset viiksikatkaisijat ja penkkien kangasverhoilun. Moottorit säilyivät ennallaan ja valittavana oli tavallisen 2T -moottorin sijaan myös 2TB -moottorinen ST -malli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tarkoittaako tämä "Hajosiko Toyotasi" :) Auto on kuitenkin Suomen kilvissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tonninen Honda.

(kuva: Ari Kettukangas)

Karjalaisen Jamin omaisuutta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Seuraavana piiiiiiiitkä pyörä! Tämä kainalon tuuletus projekti on ryhdytty kasaamaan kolmesta eri pyörästä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kamppeelle on mietitty ajankohdan mukaan nimeksi mm. "Coronadoa" ja sehän onkin polkupyörän eräänlainen variantti :) Harkinnassa on myös sähkö- tai pikku polttomoottorin asennus. Peräkärryssä olevassa päältäajettavassa leikkurissa olisi moottori joutilaana ja Jonin katse mietti ihan selvästi jo väriäkin härvilälle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hypätäänhän sitä mäkeäkin v-tyylillä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Vapaa-ajan tilat löytyvät yläkerrasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhan ajan tyylikästä saluuna meininkiä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pojathan sanoivat villoittaneen ja levyttäneen seinät :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Skeittilauta kokoelma. Joni on harrastanut lajia jo 25 vuotta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja tietenkin Amerikan meininkiä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Starat lavalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Spotti heijastaa seinälle clubin värejä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: nuorilla miehillä riittää virtaa ja Strokers Clubin toiminta varmasti kehittyy tulevaisuudessa. Ja vaikka Toppilansaarikin kasvaa ja suuntaa hienosti tulevaisuuteen, alueelta löytyy edelleen vanhan ajan perinteitä ja koneitakin vaalivaa väkeä!

Lue myös: Ojan Veli-Matti kasasi näyttävän yhdistelmän vuoden -61 Buick Le Sabresta ja -74 Tabbert asuntovaunusta Kalajoella

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu