Uusimmat
Suosituimmat

Ojan Veli-Matti kasasi näyttävän yhdistelmän vuoden -61 Buick Le Sabresta ja -74 Tabbert asuntovaunusta Kalajoella

22.09.2022 19:28 - Bauer Media

Rasvamonttu yhdistelee tällä kertaa jenkkityyliä ja retromatkailua Kalajoen Pohjankylällä. Ojan Veli-matti ottaa tekaisi eräänä päivänä hienon yhdistelmän vuoden -61 Buick Le Sabresta ja -74 Tabbert asuntovaunusta. Tosin iso urakka vei kokonaisuudessaan aikaa kaksi vuotta, mutta vastaavanlaisiin projekteihin on totuttu aiemminkin vanhaan navettarakennukseen rakennetussa kotitallissa. Mukana touhussa häärää innokkaasti myös 16-vuotias poika Niko ja ajokortin häämöttäessä, hänellä on jo työn alla oman bemarin kasaaminen. Koneharrastelu toimii Veli-Matille tärkeänä vastapainona työelämälle ja sitä mm. tehostaa itse kunnostettu ja vesille laskettu 60-luvun huvivene. Kurkataanpa myös miltä näyttää sarjakuvista tuttu Pelle Pelottoman "pikkuapulainen" ja minkälaisia tuotoksia sen syttynyt idealamppu on verstaaseen tuottanut!

(kuva: Ari Kettukangas)

Ojan Veli-Matti ja poika Niko. Perheenpää on koneteknikko, innokas karavaanari ja koneharrastaja. 16-vuotias juniori aloitti juuri lukion ja odottaa innokkaasti erikoisluvalla saatavaa ajokorttia. Armottomat konemiehet ovat aina rappaamassa joitakin härveleitä ja tälläkin kertaa molemmat löysi autotallista. Veli-Matille koneharrastelu on tärkeää vastapainoa työelämälle. Tässä hommassa voi värkätä mitä huvittaa ja ei ole minkäänlaisia aikatauluja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Omana kättenjälkenä syntynyt Buick Le Sabre - Tabbert asuntovaunuyhdistelmä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Buick Le Sabre vuosimallia 1961.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yhdistelmän kasaamiseen kului aikaa 2 vuotta tämäkin kaara oli aluksi ihan osina.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on 6-paikkainen ja lähelle kullan värinen menopeli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Heti starttasi ja lähti nykimään vaunua kohti :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Hyvä ajettava peli ja jaksaa hissukseen vedellä vaununkin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onpa isolla fontilla nuo mittarinäytöt.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lukemat näkyy myös peilin kautta. Eli jos tulee ylinopeussakko, voi katsoa peiliin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Buick on General Motorsin omistama yhdysvaltalainen automerkki. Vuoden 1999 lopussa Suomessa oli rekisterissä 1 897 Buick-autoa vuosilta 1917–1995. Yleisin malli oli Electra, joita oli 185 kappaletta vuosilta 1959–1995.

(kuva: Ari Kettukangas)

Le Sabre tarkoittaa miekkaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rättikatto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehtaan leima.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tabbert asuntovaunu vuosimallia 1974.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaunun alaosa on maalattu Buickin sävyllä.

(kuva: Veli-Matti Oja)

Tyyli edellä ulkoa ja sisältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan pojat pyörämiehiäkin?

(kuva: Veli-Matti Oja)

Kemiallisten saniteetti tilojen maailmaa.

(kuva: Veli-Matti Oja)

Tiloista löytyy nykyvaunujen mukaiset varusteet mm. ruoanlaittoon ja kaasun ulosottoon. Vaunulla ja autolla tehdään useampia reissuja kesässä ja välillä pelkästään vaan autoillaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Amerikan Joe.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tabbertin logo Buick vahvistuksella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tabbert vaunu ja Suomen kesä.

(kuva: Veli-Matti Oja)

Buick on varustettu 364cid naulapää koneella ja automaattilaatikolla.

(kuva: Veli-Matti Oja)

Sehän näyttää ihan maasturille.

(kuva: Veli-Matti Oja)

Osien maalausta.

(kuva: Veli-Matti Oja)

Tabbert vaunun korjausta. Ei se ole peltiä ei...

(kuva: Veli-Matti Oja)

Buick valmiina.

(kuva: Veli-Matti Oja)

Reissussa leirintäalueella. Kameroiden salamavalot on räpsähdelleet aika herkästi yhdistelmän liikkuessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Dodge Charger SE vuosimallia 1973.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä oli aikanaan 4 vuoden projekti ja se on ollut käyttöautona jo useita vuosia. Tämä on iso auto ja siitä löytyy enemmän tehoa kuin tallin muista kamppeista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän ikäisen pelin alusta on sitä luokkaa, ettei sillä viitsi lujaa päästellä, mutta jäätelökioskilta se kyllä tämäkin ratsu lähtee.

(kuva: Ari Kettukangas)

Charger nimi tulee sotaratsusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Satulaan sun nostan kulta, ratsun lento on kuin tulta..." :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitäs se tämä hirmu on syönyt?

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla 400cid V8-moottori ja automaattilaatikko. Lisukkeeksi laitettu Holley Sniper ruisku ja ennen sitä kyseessä oli vielä hitaasti lämmiteltävä kone. Edelleenkin toimittaja odottaa tämän automerkin kohdalla yhtä vastausta - kenellä halvatulla on nuin pitkät kädet! :)

(kuva: Veli-Matti Oja)

Valmista sorttimenttia.

(kuva: Veli-Matti Oja)

"Kooori-tonna kuljeskelen nyt..." :)

(kuva: Veli-Matti Oja)

Konepellin laittoa.

(kuva: Veli-Matti Oja)

Sävyt alkavat olla kohdillaan.

(kuva: Veli-Matti Oja)

Mitenhän se tuo jytky jaksettiin nostaa paikalleen?

(kuva: Veli-Matti Oja)

Onneksi mukana oli ahkeria ja riskejä apumiehiä. Pojat Niko ja Saku virittämässä moottoria.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chargerin vaiheita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikäs konehuone se tämä on?

(kuva: Ari Kettukangas)

BMW vuosimallia 1993.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Nikon projekti ja tuleva oma auto. Tästä vehkeestä lähti tallin kovin ääni, mutta se ei johtunut tehoista, vaan autosta on poikki pakoputki  :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tarkoitus on laittaa peli kuntoon talven aikana ja ensi kesälle siitä tulisi valmis käyttöauto erikoisluvalla hankittavaa ajokorttia varten.

(kuva: Ari Kettukangas)

Niko on miettinyt 2 vuotta sopivaa autoa ja päätyi lopulta bemariin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Corvette L-82 vuosimallia 1978.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä on tuleva 2 vuoden projekti, joka on tarkoitus täysin kunnostaa käyttöautoksi alustaa, sisustaa, moottoria ja tekniikkaa myöten.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on ilmeisesti alkuperäinen väri, mutta ei maali. Peli on katsastettu nykyisellä pakoputkella, joten ärhäkästä äänestä huolimatta, putki ei ole tästä vehkeestä poikki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Takana korin sisäpuolella on eräänlaiset kaukalot ja niihin jää enemmän tilaa vaikka matkatavaroille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajokki automaattilaatikolla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Corvette nimi tulee sotalaivasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä logo tarkoittaa 25-vuotis juhlamallia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottorina 5,7 litran 350cid kasikone ja n. 230 hevosvoimaa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Haastattelun taustalla kuiskivan kaveripiirin mukaan Veli-Matin ja hänen veljensä koneharrastus lähti aikanaan liikkeelle mopojen rassailusta ja sitten auto iässä yritettiin iskeä naisia vaatimattomalla Kupla Volkkarilla. Nyt kun molemmilla olisi hienoja autoja tallissa, on molemmilla jo komeat akatkin kotona :)

(kuva: Veli-Matti Oja)

Kuvakulma.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Omaperäistä tyyliä.

(kuva: Veli-Matti Oja)

Viime talvena oli vuorossa 6,5 metrisen huviveneen kunnostus 1960-luvulta.

(kuva: Veli-Matti Oja)

Kannet kasattiin mahongista ja kuusesta.  

(kuva: Veli-Matti Oja)

Slouganin mukaan: aidolla ammattitaidolla syntyy myös juhlamokka ja veneen kokka :)

(kuva: Veli-Matti Oja)

Uusiksi meni myös lasinkehykset. Ja sitten vesille!

(kuva: Veli-Matti Oja)

Vauhtia antaa vaihdettu Volvo Penta keskimoottori.

VIDEO: Huvivene valmiina vesillä!

(kuva: Veli-Matti Oja)

Puutarha traktori Nikotti 402, Hondan 110cc moottori ja Ladan voimansiirto. Niko kuskina vähän nuorempana. Kärrynkin sai perään kuljettelua varten. Niko ei muista tuota aikaa, kun hän oli 4 ja sisko Ella 2 vuotta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Pelle Pelotoman pikku apulainen on n. metrin korkuinen ja töpselillä sen päähän saa palamaan idealampun. Tämän avulla onkin syntyneet tallin monet neronleimaukset. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan uusia keksintöjä ja seuraamaan, alkaako Nikonkin konehenkeä iän karttuessa hiljalleen kiinnostamaan myös Corvettet, Dodget ja lopulta jopa Buickit!

Lue myös: Tanhualan Antille 70-luvun Taunuksien tuunaaminen on kellosepän hommaa Kalajoella

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu