Uusimmat
Suosituimmat

Heikkisen Petri remppaa mm. omia ja asiakkaiden harrikoita ja jenkkiautoja Planet Garagen verstaalla Kempeleessä

26.05.2022 15:10 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu etsii tällä kertaa moottorin älyllistä elämää Planet Garagella Kempeleessä. Heikkisen Petri muutti keväällä Ekohaan uusiin ja suurempiin toimitiloihin ja hallin viimeistely etenee hiljalleen. Mestarilla nimittäin on kädet täynnä omia ja asiakkaiden töitä ja kiireisimmät hoidetaan ensin alta pois. Sama mies hoitaa myös päällysmiehen ja auton alusmiehen hommat. Tallista löytyy parasta aikaa mm. asiakkaan tekniikan vaihdossa oleva vuoden 1954 Ford Customline ja huollettavana oleva hulppea Ribcraft vene. Mikäli aikaa jää, kotona odottelee kunnostusta myös oma konekalusto. Kurkataanpa mitä härpäkkeitä verstaalta löytyy ja onko ne kaikki tältä planeelta!

(kuva: Ari Kettukangas)

Heikkisen Petri. Leppoisa koneharrastaja, Planet Garagen renki ja isäntä sekä mm. Harley-Davidson Club Fnland ry:n kymppi-jaoston jäsen Oulussa. Yhdellä miehellä riittää tehtävää omien ja asiakkaiden koneiden parissa. Lisähaasteen aikataululle on myös antanut huhtikuinen muutto Ekohaan uusiin ja suurempiin toimitiloihin. Hallia viimeistellään aina kun kiireisimmät työt on saatu ensin alta pois. Suuremmalle verstaalle on ollut heti käyttöä, kun huoltoon on juuri tullut mm. 9-metrinen "ribbivene". Vastapainona kiireelle mestari on odottanut innolla kesää ja hyppäämistä oman harrikan sarviin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Planet Garage on perinteinen huoltopaja, jossa pelataan ehkä eniten jenkkiautojen ja harrikoiden kanssa ja tehdään muitakin huoltoja. Ekohaan uudesta hallista löytyy 300 neliötä ja palveluun kuuluu kaiken kokoiset huollot ja korjaukset. Tällä hetkellä työnalla oli paljon menopelejä 50- ja 80-luvulta. Logossa on kuvattuna Chevrolet pickup Scottsdale C10.

(kuva: Ari Kettukangas)

Asiakkaan huollossa oleva hulppea Ribcraft "ribbivene".

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on tehdastekoinen menopeli ja hulppealla kokonaisuudella on pituutta 9 ja leveyttä 3 metriä. Vene on on ollut aiemmin safari käytössä ja nyt sillä reissailee tyttöjen jalkapallojoukkue. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Takana on valtavan kokoiset ja tehokkaat ulkoperälaitamoottorit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajaessa pitää kuulemma olla lippis väärin päin päässä, muuten se lentää vauhdissa taivaan tuuliin. Huhun mukaan myös mateet on kiihdyttäessä veden pohjassa kyyryssä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Istumapaikkoja on kymmenkunta ja normaali rungon ympärillä on ilmapalkeet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Venettä taidetaan käyttää pääasissa merellä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikäs remontti Petrillä on tähän meneillään?

(kuva: Ari Kettukangas)

Veneelle on tehty keväthuolto, jossa öljyt ja tulpat vaihdetaan sekä tarkistetaan muultakin osin menopelin kunto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nyt tuli jytky!! Ja kaksin kappalein, takana on nimittäin kaksi 250 hevosvoiman V6-moottoria. Teho ei varmasti lopu näillä pumpuilla kesken ja yhteensä miestä korkeampiin koneisiin upposi 16 litraa öljyä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Koneille laskettiin testikäynnistyksessä vettä ja sen avulla ne jäähtyivät paremmin. Vesi lähti jo virtaamaan Petrin uutta toimistoa kohti, mutta onneksi matkalla oli lattiakaivo :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottorit ohjaamon puolelta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Asiakkaan Ford Customline vuosimallia 1954.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoon vaihtuu tekniikka. Moottoria uusitaan ja manuaalilaatikko vaihdetaan automaatiksi. Muutoksella saadaan käyttömukavuutta ja huoltoon löytyy jatkossa hyvin myös varaosia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän kuntoisia 50-luvun autoja ei ole joka toinenkaan vastaantulija.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on merkin perinteisellä tyylillä rakennettu ja siihen on kuulemma kätketty Customlinen kikkoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuunausta...

(kuva: Ari Kettukangas)

..koko sisustusta myöten.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ennen muutostöitä kone tuotti 100 hevosvoimaa ja nyt teho tuplaantuu puolella.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Gangsterilippa".

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyljissäkin on omaa muotoa ja linjakkuutta. Pitikö jossain olla ns. feikki sivuputketkin?

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peili on vanhojen autojen "korvakoru".

(kuva: Ari Kettukangas)

Hakuvalot.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhat kunnon karvanopat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oliko tässä mallissa vielä niitä air bageja? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Nyt taitaa olla ketunhäntä kainalossa. Valkoinen huiska ja 8-pallo päänä antennissa. Kyseessä on kuulemma vanha Customline kikka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tarkoittaakohan se tuo 8-pallo, että tämän vehkeen kanssa vika ja sen myötä kustannuspuoli kohdistuu viimeisenä omaan pussiin :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Customline on vuosina 1952–1956 valmistettu amerikkalainen auto. Merkki maksoi Suomessa vuonna 1953 830 000 markkaa, joka on n. 26 300 euroa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyyti on pilven pehmyttä?

(kuva: Ari Kettukangas)

Asiakkaan Pontiac Firebird Trans Am 305 tbi vuosimallia 1988.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelistä on hieman korjattu keulan "sammakkovaloja" ja pakoputkea.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on metallin värinen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ritari Ässä tv-sarjan KITT autona nähtiin Pontiac Trans Am vuosimallia 1982.

(kuva: Ari Kettukangas)

Taljat, turbo boost -hyppytoiminto ja heittoistuin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Petrin oma Harley-Davidson Evolinen moottorilla ja ergonomisilla sarvilla vuosimallia 1988.

(kuva: Ari Kettukangas)

Korkeilla ohjaussarvilla ajettaessa kuljettaja muodostaa purjeen ja pidemmän ergonomisen ajon jälkeen olkapäihin on saattanut kuulemma hieman pistellä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällä pelillä ajettaessa ei tarvi myöskään Rexonaa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Sopivalla valolla katsottuna syvemmällä tankissa näkee kynäruiskulla tehtyjä pääkalloja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vitsi: miksi moottoripyöräilijöillä itsellään on tatuointeja? Jotta sairaalassa osataan laittaa osat taas oikeille paikoilleen :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörä on menossa kohta purkuun ja siihen tehdään päivityksiä. Evoluution ihmeinen moottori rakennetaan uusiksi ja peli muutetaan ulkonäköäkin myöten vähän erilaiseksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Penkki on nahkaa ja sen alla on huimat 20 milliä vaahtomuovia ja pelti. Onneksi istuimesta kuitenkin löytyy jouset. Pääkallon penkkiin teki käsityönä lappeenrantalainen taiteilija. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Takana 260 leveä takarengas. Kyseessä on ulkonäköseikka ja todiste kyseistä sijoittelua epäilleiden vedonlyöntien johdosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mutta niinpä se vain nippa nappa mahtuikin ja vielä pyöriikin!

(kuva: Ari Kettukangas)

Vetohihna vei toisella puolella oman tilansa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Asiakkaan Harley-Davidson Sportster 883 vuosimallia 1988.

(kuva: Ari Kettukangas)

Meneillään mm. öljyn vaihto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Varusteena nahkalaukut ja tuulisuoja. Hyvin kävi ja Dannyn Kesäkatu alkoi soimaan korvissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Asiakkaan Sportster.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kipinä meni hukkaan viime kesänä ja nyt käydään sähköjä läpi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Petrin oma Harley Davidson Tour Glide 124 S&S vuosimallia 1986.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörä odottaa pukilla startin solenoidia ja siihen on tehty pientä huoltoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelillä on paljon reissattu Euroopassa ja maantiet ovat tulleet sillä tutuksi mm. Itävallassa, Puolassa, Saksassa ja Tsekeissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tour Glideä ei ole tuotu valmistusvuosina paljon Eurooppaan ja siksi erityisesti saksalaiset pitivät pyörästä paikallisilla huoltoasemilla. Pyörässä on mm. rungon omia mallikohtaisia yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä yksilössä on mallin mukaisesti rungossa kiinni oleva kiinteä tuulivisiiri ja muissa versioissa se kääntyy ohjaussarvien mukana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Visiirissä on mm. kelloa, voltti määrää ja öljyn lämpötilaa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Myllynä 124 S&S "jumalmoottori", joka tunnetaan hieman voimakkaampana koneena.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Saundia ja Sitkeyttä Superisti".

(kuva: Ari Kettukangas)

Varusteena 3 tavaralaukkua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörien sisäänpääsyrannekkeita kansainvälisistä HD-kokoontumista. Esimerkkinä mm. nauha Super Rally -tapahtumasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Asiakkaan Volkswagen Kupla Split window vuosimallia 1952.

(kuva: Ari Kettukangas)

Antaumuksella tehty projekti on lähdössä piakkoin omistajan perässä Suomesta Teksasiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoon on tehty peltityöt, maalaukset, sisusta ja laitettu moottori kuntoon. Peli odottaa nyt ikkunatiivisteitä ja lasien jälkeen tehdään vielä lopullinen kasaus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siisti peli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Asiakkaan Chevrolet Caprice Classic 350 vuosimallia 1989.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on katsastusremontissa ja pitkään seisseenä se vaatii myös vähän hitsuuttelua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on 5-hengen peli, jossa on mukava käyntiääni.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimittajalle tulee tästä mallista heti mieleen Kalifornian aavikkoiset asfalttitiet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Seuraavana kokeiltiin starttaamista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Akkukaapeli paikalleen ja heti hörähti. Ovesta löytyy nupikat keskuslukolle, peileille, penkeille ja sähköikkunoille. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Cvevrolet...

(kuva: Ari Kettukangas)

...Leonardo DiCapr...korjaan Caprice Classic :) Se on General Motorsin vuosina 1965–2017 valmistama täysikokoinen henkilöautomallisto. Koko elinkaarensa ajan Caprice on ollut Chevroletin täyskokoisista autoista kallein ja ylellisin malli. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Asiakkaan Ford F150 neliveto vuosimallia 1985.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on aikanaan Fiatin moottorilla dieselöity ja nyt se muutetaan takaisin bensa-autoksi. Tilalle tulee Fordin 302 ja C6-automaatti. Muutoksen johdosta tehto tuplaantuu sadasta hepasta kahteensataan hevosvoimaan. Vastaavia muutostöitä tehdään aika paljon Planet Garagella. Työ vaatii taidon lisäksi myös monenlaiset pelit ja pensselit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä Fordin malli on varustettu harvinaisemmalla lyhyemmällä lavalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

 Omat eväät mukana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muuttuukohan koneen saundi myös ohjaamon puolella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Purettu Fiatin kone odottaa parempia päiviä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Elimen siirto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aika leveät tassut.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Planet Garagen toimisto ja asiakastilat. Petrillä riittää vielä työtä muuton viimeistelyssä, kiireisissä asiakastöissä ja samalla paikan isännöimisessä. Heti kun aika vain riittää, kotona myös odottaa omissa projekteissa mm. isotöinen Thunderbird vuosimallia 1962 ja erikoisempi 57 Oldsin moottorilla oleva Range Rover Classic vuosimallia 1973. Kaiken tämän kuullun ja nähdyn haipakan perusteella voidaankin lopuksi todeta - tällä planeetalla on elämää! :)

Lue myös: Junttilan Markon Dodge Charger lähtee paalupaikalta ja perässä seuraavat mm. Terminaattorin ja Cobran kalustot "F1-tallissa" Revonlahdella

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu