Uusimmat
Suosituimmat

Junttilan Markon Dodge Charger lähtee paalupaikalta ja perässä seuraavat mm. Terminaattorin ja Cobran kalustot "F1-tallissa" Revonlahdella

19.05.2022 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu machoilee tällä kertaa Revonlahdella. Lause ei ole lainkaan liioiteltu, nimittäin Junttilan Marko on kasannut sen verran miehekkään autokokoelman. Ja ei tarvi myöskään paljon puhua höystöin kanssa, jos nimittää miehen kotipihalta löytyvää hulppeaa JUMA Garage hallia "F1-talliksi". Paikanpäältä löytyy mm. useita jenkkiautoja, oma näyttely- ja säilytystila sekä peliautomaateilla varustettu miestenluola. Projektihallissa eli "karvalakkipuolella" taas rälläköidään ja rakennellaan mm. Abarth kilpakalustoa. Lisäsäväystä kokoelmaan antaa terminaattorimaiset Chevyt ja pakoputket, sekä Stallonen Cobra leffasta tuttu Mercury Custom. Seuraavaksi myös kurkataan kuinka kovaa pärinää lähtee tältä kylän yhdenmiehen "formulapyhätöstä"!

(kuva: Ari Kettukangas)

Junttilan Marko. Leppoisa koneharrastaja, "F1-tallipäällikkö", entinen yrittäjä sekä samaisen teollisuusprojekteja tuottavan Bravidan nykyinen yksikönjohtaja. Moottorinpärinä on hänellä tärkeää vastapainoa tietokoneen ääressä istumiselle. Miehen mottona on, että jos tehdään, niin tehdään sitten kunnolla. Tästä osoituksena on viimeisen päälle käydyt ja parannellut koneet sekä oma hulppea JUMA Grage halli. Marko on harrastanut autoja reilun toistakymmnetä vuotta ja ollut seuraamassa myös kiihdytyskilpailuja. Hän on myös ollut sponsoroimassa lajin nopeimpia sarjoja ja menestystäkin on tullut. Mestari tykkää hifistellä menepelien parissa uuden ja vanhan tyylin sekoittelulla. Tuunailu toki tapahtuu hyvällä maulla ja ajopelit eivät ole hänelle koskaan hienoja koristeita vaan käteväkäyttöisiä ajokkeja. Miehen omien sanojen mukaan näin mittavassa harrastelussa ei toisaalta ole mitään maalaisjärkeä. Toisaalta esim. valikoimasta löytyvä Fiat 600:nen on järkeväpi omistaa, kuin pihalla seisova bemari, joka päivässä menettää arvoaan saman verran kuin Fiat maksaa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Seuraavaksi esittäytyy ensin hulppea talli!

(kuva: Ari Kettukangas)

Halli valmistui viime kesänä ja se on varustettu tuplakaivolla ja maalämmöllä. Rakenteissa on myös paksut eristeet, joten se on halpa ylläpitää. Pihalta löytyy erikseen projektipuoli koneiden rassaamiselle.

(kuva: Ari Kettukangas)

JUMA Grage "F1-talli". Mestarin itsensä suunnittelemasta tilasta löytyy 368 neliötä ja hallin korkeus on 5,2 metriä. Marmorityylisellä lattialla varustettu rakennus toimii näyttely- ja säilytystilana. Kokonaisuudesta löytyy myös pesupaikka ja ison sähköliittymän myötä autolle hyvät lataus mahdollisuudet. Formulaan liittyvä lempinimi tuli paikalla vierailleiden siivoojien hämmästelemänä :)  

(kuva: Ari Kettukangas)

Yläkerrasta löytyy koko hallin levyisellä lasiseinällä varustettu äijä- ja peliluola.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tammiportaisiin tuntui jo tuoreen kahvin tuoksu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä keittiössä ei tarvi syödä öljyisen eväspaperin välistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peliluola. On flipperiä, pajatsoa ja pokeria. Tutustutaanpa näihinkin kohta tarkemmin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinä sitä on kahvitellessa silmänruokaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Dodge Charger "smurffi" 440 Magnum Holley Sniper vuosimallia 1970.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto voitti jutuntekoa edeltäneenä päivänä katolla olevan pystin Kokkolan American Carshown näyttelystä. Vuonna 2019 Oulun 40-vuotisjuhlanäyttelyssä peli puolestaan voitti vieressä olevan 70-lukuisten ykköspytyn.

(kuva: Ari Kettukangas)

Marko etsi autoa 2 vuotta ja osti sen lopulta Amerikasta vuonna 2018.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on käyty täysin läpi ja viinylikattokin oli rungon värinen. Magneetti ei myöskään ole paljastanut pakkelia ja auton alusta on yhtä siisti kuin kori päältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mallia on valmistettu vuosina -68 -69 ja 70 ja tämä on siis viimeistä korimallia. Vuosimalli näkyy myös kilvestä. Vuoden -68 mallissa on pyöreät takavalot ja tässä pitkä paneli. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottori on siis V8 440 isolohko ja se on varustettu lisätyllä Magnum Holley Sniper ruiskulla. Kaasarin paikalla se toimii puolet paremmin ja puolet vähemmällä polttoaineella. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehtaalla pellin alle on ladattu 300 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kotiintuomisia Kokkolan American Carshow näyttelystä 2022 ja Oulun 40-vuotisjuhlanäyttelystä 2019.

(kuva: Ari Kettukangas)

Charger on amerikkalaisen Dodgen valmistama henkilöautomalli. Ensimmäinen Charger nimeä kantanut peli oli vuoden 1964 näyttelyauto, jonka tehtävä oli vetää yleisöä valmistajan näyttelyihin. Seuraava, vuoden 1965 Charger II oli konseptiauto, jolla haettiin muotoa tulevalle tuotantomallille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on varustettu R/T paketilla. Osia ei saa uustuotantona ja tässäkin ne ovat pelkästään alkuperäisiä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pientä lisänäyttävyyttä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nykyisillä polttoaine hinnoilla jokaisessa autossa pitäisi olla näin tyylikäs tankinkorkki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muutama valokuva alaspäin, niin alkaa näkymään erilailla muotoiltuja pakoputkia...

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyyliä kiireestä kantapäähän.

(kuva: Marko Junttila)

Charger pääsee taas kohta kesälaitumille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Bemari projekti 323i M-Tech vuosimallia 1983.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä kattoluukulla varustettu alkuperäinen Suomi-auto, jonka Marko löysi maailmalta pari vuotta sitten.

(kuva: Ari Kettukangas)

Eräs kaveri oli jo aloittanut kunnostuksen ja hitsannut pohjan. Tänä kesänä peli lähtee eräälle entisöinti firmalle kunnostettavaksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevrolet Sportside 454cid vuosimallia 1998.

(kuva: Ari Kettukangas)

Terminaattormaisen karussa pelissä on piristetty isolohko moottori, laitettu nokka ja kansi sekä nostetut puristukset. Työjuhdasta ei lopu vääntö painavienkaan kuormien parissa. Pellin alla on karkean arvion mukaan n. 400-500 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lava Chevy on verraton vehje painavien kaatopaikka kuormien viennissä. Kyydissä menee myös hiekka- ja betonisäkkiä tai vaikka kiviä! :)  Perästä löytyy myös vetokoukku.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hepatkin on tuota luokkaa.

(kuva: Marko Junttila)

Katse etsii heti tuosta kuvasta isoa-Arskaa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Marko tilasi rekvisiitaksi iso-Arskan Raahesta! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Phaeton Roadster Hot Rod vuosimallia 1934.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäisessä ja harvinaisessa Suomi-autossa tekniikkana Chevy 350 Holley Sniper, jatkeena kuorma-auton 5-vaihteinen manuaalilaatikko ja mittatilaustyönä Fordin 9 tuumainen Currien perä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hui!!

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on 4 hengen menopeli. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällä samalla yksilöllä on ajanut myös Mika Salo Virittäjät tv-ohjelmassa.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevy 350 Holley Sniper pikkulohko varustettuna ruiskulla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Soittimen palkeet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maalin teemat on otettu toisen maailmansodan amerikkalaisesta hävittäjästä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hasta la vista!! Marko teetti Terminaattorin konekivääri pakoputket moottorin koon ja maksimi kierrosluvun perusteella mittatilaustyönä amerikkalaisella pajalla. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Vastaavia putkia on tehty enemmän harrikoihin ja laakeroituna se pyörii ja luonnollisesti myös savuaa. Olisikohan edellisen kuvan huudahdus tarkoitettu vauhdissa jälkeen jäävälle autoilijalle?

(kuva: Ari Kettukangas)

Lisävarusteena vetokoukku.

(kuva: Ari Kettukangas)

Marko teki muutaman sekunnin käden liikkeet... 

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja lukot avattuna ohjaamon päälle kaatui rättikatto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Katto pitää hyvin vettä myös rankkasateessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

I'll be back!

(kuva: Marko Junttila)

Päivää paistattelemassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz CLS 63 AMG vuosimallia 2006.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuparin ruskeaa ratsua on kutiteltu ja siitä löytyy todella kimakka ja Ferrarin kuuloinen saundi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vastaavia pelejä näillä herkuilla ja parannuksilla ei löydy paljon Suomesta ja tämä yksilö päätyi Markon talliin Ruotsista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Suljetun radan testissä luistonesto lopetti välkkymisen 170 kilometrin tuntinopeudessa, joten selkänoja on tarpeellinen tässä vehkeessä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Viilennys on tarpeellinen ärhäkässä pelissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä se on mersu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Konehuoneessa takoo lyhyt-iskuinen V8.

(kuva: Marko Junttila)

Ferrarin saundi sopii hyvin Revonlahden "F1-tallille".

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercury Custom "Cobra" vuosimallia 1950.

(kuva: Ari Kettukangas)

Marko hankki auton viime vuonna jenkeistä. Korissa on laminoidut kiinteät puskurit ja flippikeula.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on väriltään viininpunainen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on tällä hetkellä myös projekti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Talvella otettiin sisusta pois ja se on nyt oululaisessa verhoomossa. Tilalle tulee nahka alcantara sisusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitäs se Cobran kalusto on syönyt?

(kuva: Marko Junttila)

Moottorina Chevyn pikkulohko, Holleyn Efi-ruiskut, suorasytytys ja moottorinohjausjärjestelmä.

Video: Cobra elokuvan traileri vuodelta 1986.

(kuva: Ari Kettukangas)

Teemaan liittyvää sisustusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maaliin on kuvioitu straipeilla vanhan tyylin mukaisia liekkejä.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Fixauksen jälkeen ovet ja takaluukku aukeavat nyt napista sähköllä. Konepelti avautuu myös hydraulisesti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohdat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörivät hakuvalot kuin vanhan ajan agenttileffoissa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä ei siis ole vianhaku-, vaan henkilönhakuvalo :)

(kuva: Ari Kettukangas)

On siinä vanteella syvyyttä...

(kuva: Ari Kettukangas)

...vaan on takarenkaillakin leveyttä. Puolimetriset 485 rinkulat jättää asfaltille miehekkään raidan.

(kuva: Marko Junttila)

Auto mitä luultavimmin kiinnittää ohikulkevan huomion.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harley Davidson Police Bagger 1340cc vuosimallia 1998.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on ollut poliisipyöränä jenkeissä ja siihen on tehnyt taidokkaat Suomen itsenäisyyden historia maalaukset oululainen taiteilija Kalevi Ohenoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kauttaaltaan pyörästä löytyviin Suomen sodat -maalauksiin kului taitelijalta aikaa yhteensä 1,5 vuotta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörälle tuli juuri edellisenä päivänä tuore pysti kovatasoisesta näyttelystä Kokkolasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kurkataanpa pyörästä ensin hienoja maalauksia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kovennetun seisominen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lapinsota.

(kuva: Ari Kettukangas)

Raatteentie.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rokka. "Mis sie tarviit oikeen hyvvää maalaria, tässä siul on semmone!".

(kuva: Ari Kettukangas)

Juoksuhauta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Itsenäisyys.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lapinsota.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onko tämä nyt se kylmäsota?

(kuva: Ari Kettukangas)

Kurkataanpa tekniikkaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaikkea löytyy soittimista ja kuulokkeista lähtien.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Poliisipyörän moottorissa on ruisku ja tavallisilla ajajilla on olleet kaasarivehkeet, joten rosvo on varmasti jäänyt kiinni.

(kuva: Ari Kettukangas)

Poliisin leima.

(kuva: Marko Junttila)

Itsenäisen vapaa tunne on varmasti tuolla ajaessakin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sotilas.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jalallinen Reblica konekivääri saksasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tähän väliin kuuntelemme Cheekkiä kappaleella Sokka irti :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäinen armeijan käytössä ollut sotilaan teräskypärä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäinen sodissa ollut ja Suomen vaakunalla varustettu hihamerkki. Marko osti rekvisiitat eräältä militaria kerääjältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Naamioverkkoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

BMW 745e Hybrid vuosimallia 2021.

(kuva: Ari Kettukangas)

Bemari oli pihalla Teslan laturissa ja vänkärin puolelta löytyy luukku 95:selle.

(kuva: Marko Junttila)

Marko hankki auton viime syksynä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaa, se on siis ETU ajaa bemarilla :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Hybridistä löytyy 3 litran suorakuutonen bensakone ja akku.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tietotekniikkaa. Edessä ja takana myös hierovat istuimet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Montakohan tolppaa oli jo ladattuna ja voiko tulla yli? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tesla Inc on yhdysvaltalainen yritys, joka valmistaa sähköautoja ja kestävän energian ratkaisuja kuten aurinkopaneeleita. Tesla oli myynyt yli 890 000 sähköautoa vuoden 2019 loppuun mennessä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Näillä valoilla ei kuulemma tarvi hapuilla pimeässä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz Sprinter "lauluauto" vuosimallia 2018.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla V6-automaatti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto kaikilla herkuilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Merkin grafiikkaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Minibaari. Nyt se selvisi, mistä tulee lempinimi lauluauto :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyyliä.

(kuva: Marko Junttila)

Maantiellä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fiat 600 Abarth vuosimallia 1965.

(kuva: Ari Kettukangas)

Markon oli pakko ostaa auto, kun se on niin nätti kuin sika pienenä. Rasvamontussa ollaan nähty viimeksi Abartheja malliin erikoistuneella Matkanivan konepajalla. Terveisiä sinne pojille!

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaan eipä anneta Abarthin pienen korin hämätä...

(kuva: Ari Kettukangas)

...nimittäin takaboxissa moottorina ärhäkkä 1050cc isolohko. Myllylle on mitattu 75 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ärhäkälle myös kuulosti! 

(kuva: Ari Kettukangas)

Minkähän kokoinen mies mahtuu tämän kirpun ohjaimiin...

(kuva: Ari Kettukangas)

...Marko demonstroi asiaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässäkin autossa tulee kuulemma miehekäs olo, kun tuntee olevansa niin iso mies:)

(kuva: Marko Junttila)

Abartheilla ajetaan myös kilpaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Shakkimatti!

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhoja Shellin ja Championin tulppamainoksia odottaa liimaamista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Markolla on kirja, missä on vanhoja kilpa-autoja eri vuosilta ja niissä on ollut vastaavia tarroja. Teippi on mallaamassa lopullista liimausta. Mestari naurahtaakin näiden olevan nyt oman auton sponsoreita :) Mies itsekkin on ollut seuraamassa kiihdytyskilpailuja ja sponsoroimassa lajin nopeimpia sarjoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Projektihalli, eli "karvalakki ja sikapuoli". Täällä rälläköidään, riehutaan ja rakennellaan. 80 neliön tilasta löytyy myös hitsauskoneet ja nosturit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Keväällä rakennettu oma ja oletettavasti Raahen aluen kattavin pulttihylly. Tuumaisetkin koot löytyvät ja Raahessa ramppaaminen yhden nippelin takia loppui tähän melkein 8000 euroa maksaneeseen valikoimaan. Paketti tuli pulttiliikeestä hyllyineen kahdella isolla vaihtolavalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimittaja kysyi leikillään, löytyykö M68 pulttia ja heti löytyi :)

(kuva: Marko Junttila)

Pontiac Trans Am vuosimallia 1984. Tästä on tulossa lähes aito K.I.T.T-auto.

(kuva: Marko Junttila)

Mercury Montclair vuosimallia 1967.

(kuva: Marko Junttila)

Mercury on Ford Motor Companyn automerkki, joka perustettiin vuonna 1939. Mercury Montclair mallia valmistettiin vuosina 1966-1967. Mercury nimi tulee Merkurius planeetasta.

(kuva: Marko Junttila)

Siisti peli.

(kuva: Marko Junttila)

Moottorina Ford Modular 32v Kennebell, 3.2 litran ahtimella ja Holleyn moottorinohjauksella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hallista löytyy myös tunnelmavalot ja katossa oleva vapaa tila houkuttaa mestaria pohtimaan hiljalleen myös nostohyllyjenkin hankintaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ralli Subarun sininen vaahtosammutin ilokaasu tarralla :) Marko tilasi NOS:in tarrat Amazonista ja kaveri hioi ja maalasi normaalisti vaahdolla täytetyn sammuttimen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercury Montclairista ylimääräiseksi jäänestä penkistä tuli sohva. Autoon tulee tilalle tukevammat penkit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottorin pienoismalli. Koneesta löytyy sähköllä toimivat männät, kampiakselit, kiertokanget, nokka-akseli, venttiilit, venttiilin jouset ja jakopäät. Eli se toimii ihan kuin oikeassa autossa. Tällähän on kätevä havainnollistaa vika!

(kuva: Ari Kettukangas)

Harley Davidson flipperi vuosimallia 1998.

(kuva: Ari Kettukangas)

Marko osti hienoja yksityiskohtia sisältävän pelin Mikkelistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nyt osui keskelle ja voittona tuli harrikka! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Pajatso. Tässä pelissä sitä pitää oikeasti osua keskelle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestari hankki omiin pajatsoihin ja pokereihin kottikärryllisen euron pelimerkkejä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Kyllä kelpasi juoda pullakahvit Juma Garagen lasitetussa näköalakahviossa ja ihailla samalla upeita autoja. Paljon voi siis yksi mies saada aikaan, kun tosissaan ryhtyy puuhaamaan ja sijoittamaan. Toimittajan lähtiessä "F1-tallilta, hän kurkkasi varalta Siikajoen kunnan rajalla olevaan opasteviittaan ja kyllä siinä luki Revonlahti eikä Monaco :)

Lue myös: Isokosken Jussi sijoittaa rahaa vain tähdellisiin asioihin - mersukokoelmassa mm. harvinaisen vähän ajettu SLC 1977 Saudi-Arabia -malli Raahessa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat