Uusimmat
Suosituimmat

Pihlajamaan Timo palautti presidentti Kyösti Kallion Buickin maailmalta takaisin kotipitäjään ja sukuun Nivalassa

07.04.2022 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu vie käden lippaan tällä kertaa Nivalan Mehtäperällä. Pihlajamaan Timo on tehnyt kulttuuriteon, hankkimalla takaisin omalle kylälle presidentti Kyösti Kallion käytössä olleen Buick Special Eightin Italiasta. Päätyipä peli myös jälleen omaan sukuunkin, nimittäin Timon isoäiti oli kyseisen valtion päämiehen tytär. Auto pääsi hyvään kotiin ja on priima kunnossa. Löytyypä mestarin tallista muitakin silmäteriä ja autoalan opettajana myös entisöinti- ja korjaustyökalut pysyvät hänellä kädessä. Seuraavana kurkataan mitä härveleitä mestarilta löytyy säilytyshallin ja projektiverstaan puolelta!

(kuva: Ari Kettukangas)

Pihlajamaan Timo. Leppoisa koneharrastaja, entisöijä ja autoalan opettaja. Harrastelussa omaksi vahvuudekseen mestari nauraa osaavansa kaikkia hommia puolivillaisesti. Moottorit ovat toki läpeensä tuttuja sen jälkeen sitä kuulemma osaa loputkin hommat. Entisöintitaidoista todistaa mm. omaa kätten jälkeä olevat 70-luvun Citikka ja kupla. Kaikki pelit ovat myös kilvissä ja Timon sydäntä lähellä ovat juuri kyseisen vuosikymmenen autot, koska hän sai ajokortin 80-luvulla. Velipojat harrastavat myös innokkaasti koneita. Konetilaa löytyy siis pihan molemmista rakennuksista ja niissä on tarkasti säädettynä 10 asteen lämpötila. Liian lämpimässä hallissa voisi syntyä kondensiota ja kosteutta, jolloin seurauksena olisi muhimaan alkava korroosio. Ja kun tarkkaan katsoi, niin ahkerassa käytössä olevan verstaan työkaluissakaan ei ollut hämähäkin verkkoja eikä ruostetta :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Presidentti Kyösti Kallion Buick Special Eight vuosimallia 1938.

(kuva: AOP)

Kyösti Kallio toimi Suomen tasavallan neljäntenä presidenttinä vuosina 1937–1940. Hän syntyi vuonna 1873 Ylivieskassa. Tätä ennen hän toimi kuudesti eduskunnan puhemiehenä ja neljästi pääministerinä. Ennen valtakunnallista uraansa Kallio oli suurtilallinen ja paikallisvaikuttaja kotipaikkakunnallaan Nivalassa. Kyösti Kallio on ainoa Suomen presidenteistä, jolla ei ole akateemista tai vastaavaa oppiarvoa, vaan pelkästään silloisen keskikoulun päästötodistus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on Kallion kakkosauto ja suoralla kasilla varustettu 6 hengen hoppa. Varsinaisena virka-autona Kalliolla toimi Cadillac. Tästäkin pelistä löytyy vääntöä ja liikkeelle voi lähteä vaikka suurimmalla vaihteella. Koneen ominaisuutena on myös hiljainen ja tasainen käyntiääni.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto löytyi lehtijuttujen perusteella Italiasta. Peli oli ehtinyt olla sitä ennen konkurssiin menneessä helsinkiläisessä automuseossa. Timo hankki sen velipoikansa kanssa takaisin Suomeen ja vei heti katsastuskonttorille. Auto on luonnollisestikkin museorekisterissä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Buick käynnistyi heti hallissa ja savuttikin aika mukavasti. Polttoaineen kulutus ei ole ollut siihen aikaan mitään pientä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sisustan punainen nahkaverhoilu on tehty uusiksi Italiassa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on käytössä hyvillä ilmoilla ja kylän raitilla ajaessa tien reunalta nostetaan vähän väliä peukkua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ulkoneva vilkku on erikoisuus vanhoissa hoppa-autoissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Stig ombord Kustu! Presidentti tunnettiin myös Kustaa lempinimellä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valtion päämies istui takana ja hänellä ei ollut ajokorttia. Ketähän kaikkia muita arvovaltaisia suuruuksia onkaan matkustanut mukana 6 hengen autossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Astinlaudalta on kätevä nousta rattaille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Seuraavana vuorossa koneen paljastustilaisuus!

(kuva: Ari Kettukangas)

Timo rupesi aukaisemaan luukkuja kuin ennen vanhaan Tarvajärvi konsanaan...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja peltiä tuntui nousevan molemmilta puolilta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Niinhän se aukesi kuin flyygelin kansi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Buick Dynaflash 8 - eli suorakasi. Kone tuottaa 107 hevosvoimaa ja niitä asennettiin viimeisiin malleihin vielä 50-luvulla. Tällä on viety isot ja isokokoiset herrat myös ylämäkeen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Buick on General Motorsin omistama yhdysvaltalainen automerkki. Buickeja, kuten muitakin yrityksen valmistamia autoja alkoi näkyä Suomen maanteillä 1920-luvun aikana. Buickeja rakennetaan nykyisin Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Kiinassa. Buick ja Cadillac ovat nykyisin GM:n Yhdysvalloissa toimivia ylellisiä autoja valmistavia merkkejä Oldsmobilen valmistuksen lopettamisen jälkeen. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyyliä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyylitelty vararengassuoja löytyy auton molemmilta puolilta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuskin ovessa on tarvikekahva. Timoa kiinnostaisi löytää siihen avaimella varustettu lukkopesällinen kahva. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyylikäs kiireestä kantapäähän.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Taakse vuosien.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Kyllä tämä erottuisi Prisman parkkipaikalta :)

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Olisikohan peli ollut vaikka presidentin loma-auto?

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Ihaillaanpa vielä joka kantilta.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

On se herkku.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Timon ottama kuva valtiopäiviltä Mehtäperältä? :)

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Viime kesänä edustettiin valtakunnallisilla Weteraanikonepäivillä Oulaisissa. Peli vietiin sinne arvokkaasti ajamalla!

VIDEO: Weteraanikonepäivillä Oulaisissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Citroen D-super vuosimallia 1971.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä velipojan ID mallin Citikka. Tämä vanhan harmaan värinen yksilö päätyi aikanaan myös Snellman lihajalostajan tv-mainokseen. Video mainoksesta alenpana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vastaavanlainen peli on tullut ohjelmassa aiemmin vastaan vain Oulaisissa. Pelin erikoisuuksia on pohjan maanvaraa säätelevä kaasujousitus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mittari näytti punaista kun kaasujousitus oli vielä matalalla. Tässä mallissa voi nauttia myös erittäin pehmeästä kyydistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sivupeilien sijoittelu poikkeaa normaali kohdasta.

VIDEO: Timon velipojan Pekan Citroen lainassa Snellmanin Superior kinkkumainoksessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volkswagen "kupla" vuosimallia 1970.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Timon valmiiksi entisöimä menopeli vuodelta 2018. Kaara oli sitä ennen todella surkeassa kunnossa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuplan äänen tunnistaa vaikka silmät kiinni.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on kesäisin liikenteessä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Silmä ei sairasta missään kohdassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sisustuksen kruunaa punaiset kangaspenkit. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tutkitaanpa muistin virkistämiseksi kuplan historiaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volkswagen "kupla" on Volkswagenin ensimmäinen ja alunperin saksalainen automalli. Mallia valmistettiin kaikkiaan noin 21,5 miljoonaa kappaletta vuosina 1938–2003. Vuonna 1965 1200 kuutiosenttimetrisen moottorin rinnalle tulivat 1300 ja 1500 moottorit. Volkswagen 1300:sta tuli Kuplan päämalli ja 1200:sta varustetasoltaan pelkistetty perusmalli. Ilmajäähdytteinen, nelisylinterinen ja nelitahtinen bokseri- eli vastaiskumoottori sijaitsee korin takaosassa. Vuoden 1999 lopussa Suomen ajoneuvorekisterissä oli vajaa 12 500 Kuplaa.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Timon kupla alkutekijöissään.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Aluksi hommasta oli vähän pohja poissa.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Ensin kerättiin omenat samaan koriin :)

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Pohjan tervausta.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Kuplassa on melko tyhjän näköinen etupellin alusta.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Hei, siitähän syntyy auto!

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Pohjaväri alle...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja lopuksi oikea maali pintaan.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Citroen GS Club vuosimallia 1978.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Tämäkin oli Timon entisöimä peli.  

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Auto meni myyntiin vuosi sitten.

(kuva: Ari Kettukangas)

Honda Prelude vuosimallia 1989.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto tuli halliin naapurista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hondaksi melko kantikasta muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siisti myös sisältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Painetaanpa tuota nappia tuolta...

(kuva: Ari Kettukangas)

...Oho! Mitä nyt tapahtuu!

(kuva: Ari Kettukangas)

Nousevat valoumpiot niin kuin ritari ässän autossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Prelude on japanilaisen Hondan urheilullinen coupé-malli, jota valmistettiin viitenä eri sukupolvena vuosina 1978–2001.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo 740 vuosimallia 1989.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä työkaverin kantikas ja luja kärry, jolla on ajettu vasta alle 100 000 kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nykyisin löytyy yhtä tiukat kulmat ja prässit vain puvunhousuista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Uudenkarhea peli myös sisältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ikuinen kampe.

(kuva: Ari Kettukangas)

GMC Vandura 2500 matkailuauto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on pojan omistuksessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Gasolinea Menee Centillä?

(kuva: Ari Kettukangas)

Oliver Rov Crop vuosimallia 1950.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Timon kotitilan ensimmäinen traktori. Tämän merkin määristä Suomessa ei ole tarkkaa tietoa, mutta yksi toinenkin vastaava peli oli weteraanikonepäivillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäinen väri kuultaa amerikkalaisesta pellistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lambretta skootteri 1960-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä 200 kuutioinen peli ja näitä isompi moottorisia malleja ei tuotu siihen aikaan Suomeen verotuksellisista syistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kone odottaa käynnistyäkseen vähän isompaa huoltoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Eikö tällä vehkeellä liikkuessa erottuisi nykyisinkin muodissa olevien skoottereiden joukosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lambretta on kaksitahtinen ja käsivaihteinen skootteri, jota valmisti milanolainen Innocenti Italiassa vuosina 1947–1972. Lambretta-nimi tulee Lambrosta, joka on Pon sivujoki.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Nuffield 460 vuosimallia 1963.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Peli on omassa omistuksessa.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Solifer SM vuosimallia 1979.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Myös Solikka on omassa omistuksessa.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Suzuki PV vuosimallia 1982.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Kyseessä velipojan mopo.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Edellisessä Rasvamonttu jaksossa oli Suzuki PV entisöitynä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rassaus hallin meneillään oleva rättäriprojekti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Timo on luvannut tyttärelleen ajokorttilahjaksi kunnostetun rätti-Citikan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Seuraava vaihe työssä on korin pohjamaalaus, sitten pintavärin vetäminen ja lopuksi armoton kasaaminen. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Mallin muodoista ei voi erehtyä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto tulee käytyä viimeisen päälle läpi ja moottoria ei tarvi avata. Kaikki osat ovat jo jemelissä ja niitä löytyy maailmaltakin vielä helposti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Punainen on tämän yksilön alkuperäisväri.   

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseisen mallin arvo on noussut viime vuosina ja sitä löytyy vielä harrastepiireistä. Timo ei olisi uskonut nuorena miehenä entisöivänsä joskus rätti-Citikkaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottori pärähti jo käyntiin ja kävi nätisti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Käyntiääni oli jopa ihmeen rauhallinen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Enimmät pellit ja suojat olivat parhaillaan ammattikoululla.

(kuva: Timo Pihlajamaa)

Loppuyhteenveto: Buick on päässyt hyvään kotiin. Timo on myös kertonut sen nyt pysyvän omassa pitäjässä, niin kauan kuin hän voi asiaan itse vaikuttaa. Kyseessähän on suuri kulttuuriteko ja arvokas taltioiminen Suomen historiaa. Liekköhän muuten sattumaa, että auton konehuoneesta löytyy suorakasi ja pelin vuosimalli on 1938?

Lue myös: Top Katsastuksen pojat ovat saaneet leiman näyttävien Corvettejen ja harraste driftingkalustojen kasaajana Oulussa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat