Uusimmat
Suosituimmat

Mäkikankaan Jarmo on kerännyt kattavan kokoelman harvinaisia P6-mallin Taunuksia Nivalassa

03.02.2022 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa on tällä kertaa Ford Taunus valttia Nivalan Haapaperällä. Mäkikankaan Jarmon kotitallista löytyy täydellinen kokoelma Taunuksien P6-malleja 1960-luvulta. Valikoima sisältää valmiita museopelejä ja projekteja. Rajallinen hallitila on pitänyt keräilyn tarkkaan harkittuna ja valikoituna. Taunuksilla ajellaan Mäkikankaan suvussa jo toisessa polvessa ja Eero isä osti ja kunnosti huolella pihalta löytyvän 15M RS Coupen jo 70-luvun lopulla. Kyseiset menopelit ovat tänä päivänä haluttuja, mutta niiden löytäminen onkin jo lujassa. Seuraavaksi kurkataan minkälaisia aihioitakin on löytynyt maailmalta ja kuinka suuria kunnostustöitä nekin tulevat vaatimaan tulevaisuudessa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Mäkikankaan Jarmo. Leppoisa Taunusharrastaja, autorassaaja, keräilijä ja päivätyönään Oulun Yliopiston projektitutkija. Ei siis ihme, vaikka tallistakin löytyy monta autoprojektia :) Mutta tarkkaan mestari on tutkinut myös Taunuksien P6-korimallit 1960-luvulta. Ne kaikki variaatioineen ja kolme coupea löytyy omasta pikku kotitallista. Kyseistä sarjaa on valmistettu vuosien 1966-1970 välillä ja kaikki menopelit ovat etuvetoisia 12M ja 15M versioita. Merkkikiinnostus ja koneiden rappaaminen on periytynyt Eero isältä, joka osti ja kunnosti viimeisen tapin takaa 15M RS Coupen jo 70-luvun lopulla. Omaa kättentaitoa on lisännyt myös käyttöautojen jatkuva kunnostelu. Vanhat Taunukset ovat haluttuja ja niiden aihioidenkin löytäminen voi olla tosi lujassa. Eräänkin coupe 12 tai 15 korimallin sinnikäs hakeminen vei aikanaan Jarmolla aikaa 6 vuotta. Hänellä on tarkoitus kasata heikompikuntoisista projekteista pelkästään käyttöautoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Taunus P6 on Saksan Fordin vuosina 1966–1970 valmistama etuvetoinen keskiluokkainen auto. Peli perustui Yhdysvaltain Fordin korimalliin. Autosta on 2- ja 4-ovinen korimalli sekä coupe ja farmari. Mallinimiä ovat Taunus 12M ja Taunus 15M. Kirjain M tulee mestariteosta tarkoittavasta sanasta Meisterstück tai Masterpiece. Taunus nimi taas tulee Taunus nimisestä vuorijonosta Saksassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Taunus 15M RS Coupe vuosimallia 1969. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Eero isä osti harvinaisen ja alkuperäisessä maalissa olevan auton 1970-80-lukujen vaihteessa Haukiputaalta. Pelille tehtiin täydellinen kunnostus ja se toimi 90-luvulle saakka käyttöautona. Siisti yksilö on museorekisterissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Suomesta ei löydy monta vastaavaa mallia ja se on tullut Ruotsista muuttoautona. Kotimaasta kyseistä peliä ei tiettävästi ole edes saanut uutena. Jarmo säilyttää autoa ja ottaa sen vastineeksi joskus käyttöönsä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei näy pahemmin ruostetta!

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto starttasi ja hyrskytteli nätisti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitäs löytyy pellin alta?

(kuva: Ari Kettukangas)

Tähän RS malliin on laitettu isompi 1.7 litran V4-moottori. Kone on täydellisesti kunnostettu, porattu ja siihen on vaihdettu uudet männät ja laakerit. Tehoja irtoaa vajaat 80 hevosvoimaa ja sama moottori löytyy myös Saab 96:sta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Metallin sävyinen maali on alkuperäinen ja musta raita kyljessä on RS:än tunnusmerkki. Auto on ruostesuojattu. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Coupe tarkoittaa Taunuksessa kahta ovea.

(kuva: Ari Kettukangas)

M tarkoittaa mallisarjaa, joista 15M on toiseksi suurin 1.5 moottorilla ja 12M pienin malli. Jarmo halusi kokoelmaansa ehdottomasti 2- ja 4-ovisen Sedanin, coupe- ja farmarimallit ja nyt kaikki aarteet on visusti omassa tallissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmistajan leima.

(kuva: Ari Kettukangas)

Taitaa olla alkuperäiset roiskeläpätkin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kromia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Miten se nyt menikään, kun matkalla yhden rekan perässä oli 30m? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Taunus 12M Coupe projekti vuosimallia 1968.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on Jarmon lahokuntoisin auto, jonka hän kuitenkin mallin harvinaisuuden vuoksi pelasti toissa kesänä Kokkolasta. Autossa oli tallessa myös pisteosat. Tilalle on jo heitetty nokkapelti eri autosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on ilmeisesti vedetty yli kattopeltimaalilla, koska sen pinta halkeilee. Auton alkuperäinen väri on ollut hopean harmaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikäs se tuolla on?

(kuva: Ari Kettukangas)

No Haapaperän palstaahan se tuo on! Pihalle on ajettu sepeliä, mutta maaperä on mitä parhain Taunuskokoelman kasvattamiseen :)

(kuva: Jarmo Mäkikangas)

Auto oli ehtinyt seistä todella pitkään taivasalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alta puuttui moottori ja tässä hommattuna pienempi 1.3 litran V4-aihio. Koneen sisällä on korroosioaineet herättelemässä myllyä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Taunus 15M RS Coupe vuosimallia 1968. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Joku on maalaillut autoa ja raita puuttuu kyljestä. Alkuperäinen väri on kuitenkin ollut punainen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelistä puuttui kone ja nyt 1.7 litran V4-aihio odottaa osina tallissa. Tämä on vuotta vanhempi malli kuin alussa nähty metallinen värinen museorekisteriauto ja tässä onkin hieman erilainen kojelauta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harvinaisen rs-mallin tunnistaa aina etulisävaloista.

(kuva: Jarmo Mäkikangas)

Jarmo haki tämän yksilön velipojan kanssa Humppilasta vuonna 2018. Tässä ollaan lähdössä sieltä Nivalan suuntaan. Latolöytö oli seissyt suojassa 30 vuotta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Taunus 15M 4D Sedan projekti vuosimallia 1968.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harvinainen 4-ovinen malli päätyi kokoelmaan Lahdesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Taivaansininen väri ollut yleinen tässä mallissa.

(kuva: Jarmo Mäkikangas)

No nyt tuli jo tummemmat pilvet :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Eero isä on tehnyt tähän yksilöön vaatimattomalta näyttävän, mutta nappikunnossa olevan 1.5 litran V4-moottorin. Se on hoonattu ja siitä löytyy uudet männärenkaat ja laakerit. Myös kannet on koneistettu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tutunnäköinen logo.

(kuva: Ari Kettukangas)

Neliovikseksi muokkaaminen on joskus tapahtunut vähän väkinäisesti...

(kuva: Ari Kettukangas)

...nimittäin etuovet ovat lyhyemmät kuin takana. Tuosta välistä ei mahdu kovin iso mies ainakaan paksun lompakon kanssa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Taunus 12M 2D 2-ovinen Sedan porrasperä vuosimallia 1967.

(kuva: Jarmo Mäkikangas)

Tämä on ollut P6 korien yleisin malli. Kyseinen yksilö on peräisin Oulaisten suunnasta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alta löytyy käyntikuntoinen 1.3 litran V4-moottori. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tästäkin pelistä löytyy reilusti ruostevikaa ja mm. suojankaaret ja helmat alkavat olla tiensä päässä. Tietyt korimallit tahtovat lahota juuri samoista kohdista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuolla nimellä kyllä löytyi vain ylinopeus uutisia historiasta :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Taunus 12M pakettiauto/ farmari vuosimallia 1967.

(kuva: Ari Kettukangas)

Museorekisterissä oleva malli on aikanaan rekisteröity 2 hengen pakettiautoksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Umpikylkiseen perään on puhkottu myöhemmin kahdet ikkunat molemmille puolille. Ajanhengen mukainen menetelmä sallittiin aikanaan vasta 3 vuotta vanhaan autoon. Museorekisterikin on hyväksynyt kyseisen muutoksen. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Jarmo osti tämän harvinaisuuden vuonna 2004 Vaasan Maalahdesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aikanaan mallisarjan halvin menopeli on siisti myös sisältä.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Huokean veronkin vuoksi se oli suosittu pakettiauto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Edullisuuden vuoksi kaikessa on tingitty. Autosta mm. puuttuu kattoverhoilu ja aurinkoläppä vänkärin puolelta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Väri on sama kuin 4-ovisessa Sedanissa. Monen vuoden seisonnan jälkeen autossa oli pientä peruskunnostusta mm. iskareissa, jarruissa ja peltitöissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla 1.5 litran V4-moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Olikos tämä nyt se mallin huokea veroprosentti? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Made in Germany.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei sähköikkuna ole noin persoonallinen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Taunuksien polttoaineen kulutus on keskimäärin 8–11 litraa 100 kilometrille.

(kuva: Ari Kettukangas)

V4-moottori on merkattu myös vanteisiin.

(kuva: Jarmo Mäkikangas)

Tässä meneillään pakoputkiremontti.

(kuva: Jarmo Mäkikangas)

Varamoottoreita: 1.7l, 1.5l ja 1.3l V4.

(kuva: Ari Kettukangas)

Taunuksen aapisia kaksin kappalein. Jarmolla on tallessa osia purkuautoista ja tilaamalla niitä löytyy myös Saksasta. Myös käytetyt osat ja romut kiinnostaa mestaria. Tosin reilun 38 neliön lämmintalli rajoittaa keräilyä ja sinne mahtuu kerrallaan kaksi autoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Otetaanpa vielä näytille myös modifioitu, ei alkuperäiskuntoinen Ford Taunus 15M 2-ovinen Sedan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on rekisterissä ja siitä löytyy 1.7 litran kone.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Siisti sisältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanteet on vuoden 2017 GTI Golfista ja ne sopivat paikalleen kuin nakutettu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaksipyöräisistä mainittakoon Joel-pojan pikku-Tunturi Break.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörässä on 4-vaihteinen Puchin moottori ja se on muuten vakio, mutta tilalle on vaihdettu vähän parempi pakoputki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Juuri koulusta kotiutunut 8-vuotias konemies Joel ei empinyt hetkeäkään, kun häntä pyydettiin pitkän opiskelupäivän jälkeen esittelemään pyörää. Nappularenkaat kuulemma pitävät hyvin maastossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Jarmon tavoitteeksi asettama Taunus P6-kokoelma on siis kattava. Seuraava haaste olisikin niistä kymmenet varustelutasoltaan erilaiset mallit, mutta rajallinen hallitila pitää keräilyn aisoissa ja harkittuna. Yliopiston päivätyö vie myös oman aikansa harrastelulta ja voihan mestari käyttää sujuvasti ammattinimikettään myös kyseisten autojen rappaamisessa - projektitutkija! :)

Lue myös: Niirasen Sauli kunnostaa koneita ja opettaa jaloa taitoa myös nuorille mopokerhossa Vihannissa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat