Uusimmat
Suosituimmat

Kurkelan Timon lukuisat Corvettet pienoismalleineen ja 7 metrin limusiini säväyttävät Oulun Ruskossa!

05.11.2020 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu revittelee tällä kertaa Oulun Ruskoon. Asuinalueen eräässä pihassa on ihan Amerikan meininki! Eikä ihme, sieltä nimittäin löytyy Kurkelan Timon Corvette kokoelma. Pihalla komeilee kyseistä merkkiä lukuisassa mallissa ja pirtissä puolestaan hämmästyttää tuhansia jenkkiautoja käsittävä tuote- ja pienoismalliarsenaali. Tässä jälleen loistava kohde ohjelmaan, nimittäin mestari ei ole aiemmin esitellyt missään 40 vuoden aikana kertyneitä aarteitaan. Kierroksen jälkeen jokainen myöntää Timon olevan esittelemänsä Amerikan autoilija!

(kuva: Ari Kettukangas)

Kurkelan Timo. Ruskon Elvis, Amerikan autoilja, Corvette fani ja ennen kaikkea SUURI KERÄILIJÄ! Reservissä on parikymmentä Corvettea ja pitkälle toistatuhatta jenkkiauton pienoismallia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Elvis left the building ja hän ryhtyi heti esittelemään piha-alueen aarteita!

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinähän niitä on. Tontilta löytyy parikymmentä Amerikan autoa ja niistä oli nauhoitus hetkellä käynnistettävissä neljä. Tosin hirmuista oli otettu talveksi imut pois, joten nähtäväksi jäi moniko niistä hönkäisi. Miehen omien sanojen mukaan vastaavia autoja löytyy muiltakin, mutta harvalta varmaan näin paljon. Timon Corvette kokoelma liikkuu vuosimallien 1968-1984 välillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä tehokkaampi pikkulohko L82 vuosimallia 1981.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä täysiverinen urheiluauto ja projektivaiheessa. 5,7 kuutiolla se tuottaa kohtalaisesti 200 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä Timon itsensä kasaama aito kopio hänen ensimmäisestä omasta 80-luvun Corvettesta vuosimalliltaan 1969. Konepelti kuulemma soveltuu kesäisin lintujen kylpyaltaaksi :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä on monia muita arvokkaampi malli ja siihen vaikuttaa myös kromipuskuri. Auto on rekisterissä ja ollut käytössä tänäkin kesänä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla jyrisee 7 litran isolohko.

(kuva: Ari Kettukangas)

Timoa kiinnostaa Corvetteissa muotoilu ja V8 äänet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä mallissa on manuaali vaihteet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevrolet Corvette on yhdysvaltalaisen General Motorsin vuodesta 1953 lähtien valmistama sporttinen urheiluauto. Nykyinen tuotantosukupolvi on järjestyksessään seitsemäs. Euroopassa Corvette on myynnissä omana merkkinään, mutta virallisesti se on edelleen Chevrolet Corvette. Uusin malli 2020 on myös nähnyt päivänvalon. Merkin keräily vaatii loppujen lopuksi melkoisesti pätäkkää.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pikkulohko 5,7l vuosimallia 1977.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oikea Elvis Presley muuten lähti taivaan laulukuoroon tämän auton syntymä vuonna!

(kuva: Ari Kettukangas)

Elviksen testamentti rekisterin mukaan: Jäi Kurkelalle :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikä jo alussa todettiin - Amerikan autoilija!

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä kärry on varustettu automaatti laatikolla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä Timon tuorein hankinta ja projekti avo vuosimallia 1968. Tallessa erillään myös kromipuskuri.

(kuva: Ari Kettukangas)

Suhteellisen tuore hankinta tämäkin, avo vuosimallia 1969. Tämä kulkeutui talliin huhupuheiden perusteella ja projekti vaatii vielä vähän loppunuoluja :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Punainen vaunu vuosimallia 1979. Tässä erikoisuutena 70-luvun aidot vanteet. Autosta on otettu osia ja se huutokaupattiin Suomessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinä 1980 mallin ohjaamo. Timon planttaasi Ruskossa on rakennettu suonpäälle. Tämän kesän Corvette sadosta tuli kuulemma kohtalainen :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuosta pitäisi löytää edellisen kuvan ohjaamoon loput tykötarpeet...

(kuva: Ari Kettukangas)

Erikoinen Kekäläinen Coupe. Vanhan Mobilistilehden artikkelin mukaan lasikuitumies teki  Suomessa 70-luvulla korin tarkat muotit oikeasta C2 korimallin Corvettesta. Tekijä siirtyi kuitenkin kesken kaiken yläkertaan, joku otti autosta rungon ja tekniikan ja lopuksi kori päätyi Timolle Lohjalta. Teoksesta ei ole papereita. Mikäli tuon laittaisi Corvetten rungolle, siitä saisi oivan kilpa-auton historic-luokkaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vuosimalli 1972 kromipuskurilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kumppanit viivalla. Vasemmalla iso takalasi Coupe vuosimallia 1978 ja oikealla Coupe kromipuskurilla vuosimallia 1968. Molemmat odottavat fixaamista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevy Van G30 Saksasta. Tämä oli aiemmin rekisteröity kuorma-autoksi, mutta Timo kasasi sen täydellisesti uusiksi ja yövyttäväksi matka-autoksi 80-luvulla. Pellin alla 305 ruiskukone 700 ylivaihdelaatikolla. Auto on ollut taas jonkun aikaa rekisterissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oho!!! Timo vaikutti Corvette miehelle, mutta pidemmän päälle se taitaa tykätä myös 2000 vuosimallin Lincolnista :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Stig ombord! Kaaran pituus 7,3 metriä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Sunnuntaisin Ruskon Elvis on myös kylän ministeri! Autossa on tilaa kahdeksalle henkilölle. Tunnelmaa tosin himmentää, kun joutuu olemaan itse kuskina :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on jatkettu Amerikassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kylkeä koristaa oopperavalot.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyyti on ilmajousituksen johdosta hiljaista ja pehmeää. Mittarissa 104 000 mailia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Ford Lincoln Dakar testisarjan auto. Konehuoneessa 4,6 litran ruisku, bensiini ja V8.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on peräisin Lapista ja päätyi Timolle Keminmaasta. Hääkeikkaakin on pukannut.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lincoln on yhdysvaltalaisen Ford Motor Companyn loistoautomerkki. Lincoln on ollut Yhdysvaltain presidentin virallinen automerkki 1940-luvun vaihteesta 1970-luvun lopulle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onpa Timo perkannut ison hauen! Jaa, siitä tuleekin kuulemma Corvette. Tähtäimessä olisi aluksi -81 malli ja pihalla olisi siihen sopiva koripätkäkin. Jos jää virtaa ja aikaa, pellin alle voisi tyrkätä vielä neljä sähkömoottoriakin.

(kuva: Ari Kettukangas)

V8 isolohko valmiina aihioon.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toinenkin V8 isolohko.

(kuva: Ari Kettukangas)

Etumaskin muottia tekemässä. Timo se on ottanut heti tuon maski suosituksen tosissaan :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Itsetehty grilli Chevy pikkulohkosta!

(kuva: Ari Kettukangas)

Corvettet sen kun lisääntyy. Tämän perheen pienemmille tarkoitetun sähköauton laskettuaika on ensi kesälle :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Polttomoottorikäyttöinen lokariauto n. 5 vuotiaille.

(kuva: Ari Kettukangas)

C5 Corvette sähköauto. Timon 3-vuotias lapsenlapsi ajeli autolla viime kesänä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autot pienenee kun mennään pirttiä kohti...

(kuva: Ari Kettukangas)

Corvette polkuauto on ollut käytössä puolen vuoden ikäisellä lapsella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sitten! Lupaan teidän näkevän kohta muutamia pienoismalleja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Monikohan litrainen ja kuutioinen vehje se on tuossa vasemmalla :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Timo on tainnut palkata Corvetten oman sisustussuunnittelijan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ylhäällä taulussa mestarin ensimmäinen Corvette vuosimallia 1969. Auto löytyi vuonna -84 ja harvinaisena candy punaisena se niitti menestystä näyttelyissä. Se oli isolohko manuaali ja meni kuitenkin lopulta myyntiin. 30 vuoden jälkeen auto on kuulemma jälleen ilmestynyt Ouluun ja hinta on edelleen pysynyt samassa 25 000 eurossa. Alkuperäisessä oli eri värinen sisusta kuin pihalla olevassa kopiossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinä on pienoisnäyttely kaikista Timon jenkkiautoista. Hyllynä -58 Corvetten maski.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nämä pienoismallit on oikeita täytettyjä viskipulloja! Jos otat, et aja...siis enää ilman bensaa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Corvette partavesi, miehille, jotka ajavat omia jenkkiautojaan...

(kuva: Ari Kettukangas)

Oikealla olevaan -75 pystytakalasiin ei ole tehty pienoismallia, joten timo muokkasi siitä itse tarkan kopion.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pienoismallit uusimmasta 2020 versiosta. Stingray keskimoottori vehkeissä kone on lopultakin kuskin selän takana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä vielä pieni maistiainen ennen kuin siirrytään varsinaiseen pienoismalli huoneeseen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Timo on kerännyt jenkkiautojen pienoismalleja ja oheistuotteita jo 40 vuoden ajan. Kokoelmassa on ainakin 1200 erilaista pienoismallia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä aluksi Corvetten juhlamalleja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koottavat odottavat kasaamista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mukana kaikki amerikkalaiset baseball joukkueet vuodelta 1992.

(kuva: Ari Kettukangas)

Takakulmassa aika paljon C2:sia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä koottavia, joista pari on peräisin 70-luvulta. Mukana myös muitten kuin GM:n tekemiä Corvetteja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Cadillac Corvorado vuoden 1973 James Bond elokuvasta Live and Let Die - Elä ja anna toisten kuolla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kokoelmassa on mukana myös monenlaisia merkin oheistuotteita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vasemmalla ylähyllyllä kaikki Corvetten keulamallit ja hyllyissä paljon C5:sia. Oikealla Corvetten prototyyppejä ja kilpa-autoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Uudempia Corvetteja mm. C6:sia, C4:sia ja C7:sia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vau!!! Ihan niin kuin tämän auton olisi nähnyt joskus aiemminkin! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tarkka kopio pihalla olevasta limusiinista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kasetin kelaaja vhs-kaseteille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan tässä kaikki vauhdissa pudonneet tuotteet :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Timo teki pienoismallin kaverin -75 avo Corvettesta. Tämä muokkautui rikkinäisestä Coupesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Corvette on saanut nimensä Korvetti sotalaivan tyyppiluokasta. Stingray malli puolestaan tulee pistorauskusta ja Mako shark haista. 68 ja -69 mallien prototyyppien väritys on otettu suoraan hain kyljestä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sotalaiva Korvetti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Kurkelan Timolla tulee riittämään monenlaista askaretta jenkkiautojen parissa myös tulevaisuudessa. Uudetkin autot ovat edelleen tervetulleita valikoimaan. Sitkeän puurtamisen ansiosta kokoelma on alan harrastajien keskuudessa varmasti merkittävä. Tuosta sitkeydestä ja myös Corvetten yllättävästä väsymättömyydestä matka-autona todistaa, kun 80-luvulla mestari ajoi samaisen merkin muuttoautona Syyriasta Ouluun. Matkaa kertyi yhteensä 5500 kilometriä.

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Lue myös: Kalevi Honka entisöi isänsä 40-luvulla kuljettaman "hiipijä" häkäpönttöauton Temmeksellä

Uusimmat
Suosituimmat