Uusimmat
Suosituimmat

Rasvamontun kiskot johtavat rautatieharrastajien veturitalleille Ouluun

12.09.2019 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu puksuttaa tällä kertaa Pohjois-Suomen Rautatieharrastajien talliin Oulun Nokelaan. Ohjelmassa hypätään myös kiskoille ja tutustutaan kerhon kalustoon. Taustalla lättähattu valmiina koeajolle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuvassa kerholaisia, joista jututettavana mm. asiantuntija ja tarvikehankkija Tauno Papunen (toinen oik.) ja ajojärjestelijä, muonittaja sekä rahastaja Antti Jylhä (oik.).

(kuva: Ari Kettukangas)

PoRha on rautatieliikennekerho, jossa mm. kyyditetään lättähatuilla nostalgian nälkäistä kansaa ja kunnostetaan vanhoja junia. Aktiivisia kerholaisia on n. 30 ja kaiken kaikkiaan jäseniä erilaisissa harrastusmuodoissa parisen sataa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuljettaja ja aikataulusuunnittelija Paavo Järvelä. Lättähatun lähtöaika oli klo 10.30 ja mies oli visusti ajoissa starttaamassa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Lättähatussa on ohjaamo molemmissa päissä. Tämä on hiljaisempi pääty, nimittäin toisessa sijaitsee moottori ohjaamon alla. Tämä lättis on DM7 vuosimallia 1962 ja sen maksiminopeus on 95 kilometriä tunnissa. Sallittu aikataulu nopeus on 80.

(kuva: Ari Kettukangas)

Paavo tähyää kohti kiskoja ja samalla ajatukset suuntaavat myös taakse päin, mies nimittäin ajoi aikanaan VR:n junia 36 vuotta. PoRhan toiminnassa hän on ollut mukana 9 vuotta.

(kuva: Fotolia)

"Kiskot taakse jää ja juna jyskyttää...Monesti on tullut pohdittua, miten junan ratas haistaa seuraavan kiskon vaihdetta siirrettäessä. Junan pyörässä oleva laippa kuulemma varmistaa sen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinä on rakentumassa kerhon neljäs lättähattu DM7. Valmistumisaikataulu on asetettu vuodelle 2025, mutta näin aktiivisessa toiminnassa se valmistuu väkiselläkin aiemmin. Suomessa ajokuntoisia lättähattuja on luettelon mukaan 28 kappaletta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Junan lattia on uusittu ja seuraavaksi on vuorossa ikkunat ja istuimet. Vanha istuinkangas oli kerniä ja sitä saadaan tilattua aitona tavarana Lybeckerin käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksesta Raahesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Varaosa juniakin pitää olla. Onkohan tässä se klassinen ongelma, että juuri tarvittava osa puuttuu tästäkin värkistä. Tarvikkeita on vaikea löytää ja alkuperäisenä niitä saa vain vanhoista junista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Antin ja Taunon resiinaralli. Tuommoista laitetta olisi mukava päästä testaamaan. Vaihdemiehet käyttivät näitä aikanaan, siirtyäkseen ratapihan nopeasti päästä päähän.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä resiina oli aiemmin ihan pieninä palasina. Siihen hankittiin puu- ja rautaosat ja se on nyt liikennekunnossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Raidetraktori eli "kisko kalle". Tämä oli kapeutensa ansiosta verraton kone siirtämään vaunuja lyhyillä raiteilla. Sen on valmistanut Tampella vuonna 1958 ja sen nopeus on 25 kilometriä tunnissa. Laite on peruskorjattu ja siinä on sama kytkin kuin lättähatuissa, eli niidenkin siirto onnistuu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kontino eli Move on valmistettu saman nimisessä tehtaassa Tikkurilassa 60-luvun alussa. Tässä on erilainen nopeuden säätö, kaksisuuntainen ohjaus ja maksimi nopeus 35 kilometriä tunnissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottoriresiina Tre. Nämä korvasivat aikanaan perinteiset resiinat ja niissä on alhaalla tunkki, jolla se kääntää itsensä vastakkaiseen suuntaan. Pellin alla on volkkarin paikallismoottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sisun valmistama kaksikeulainen Rau rata-auto Rto 20 vuosimallia 1962.  Koneena Fordin moottori ja maksiminopeus n. 85 kilometriä tunnissa. Toisella puolella on paremmat toppatuolit herrojen takamusta varten. Allekirjoittanut ei huomannut katsoa, kumpiako tuoleja varikon pojat hänelle tarjosi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rataosaston asuntovaunu. Tämä on myös tarkoitus kunnostaa, mutta missä päin se on se rautatieläisten leirintäalue? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tka 7 ratakuorma-auto numero 231. Valmistaja Kuopion konepaja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rau ratahenkilöauto projekti vuosimallia 1955. Tähtäimessä on jo ensi kevään näyttely.

(kuva: Ari Kettukangas)

VR nimi tulee valtionrautateistä, joka oli Suomen valtiollinen rautatielaitos vuosina 1862–1995.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rautatieharrastajat tarjosivat alkaneen syystoiminnan ja Rasvamonttu -ohjelman vierailun kunniaksi kakkukahvit. Ensi vuonna juhlitaan myös kerhon toiminnan 20-vuotisjuhlaa ja kahvipöydässä suunniteltiinkin jo hienoa lättähattu juhlaretkeä.

Lue myös: Pookin Rasvamonttu-Ari ja Ilmailukerho valloittivat taivaan Pyhäsalmella