Uusimmat
Suosituimmat

Pookin Rasvamonttu-Ari ja Ilmailukerho valloittivat taivaan Pyhäsalmella

05.09.2019 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu maalla, merellä ja ilmassa. Ohjelma leijailee tällä kertaa Pyhäsalmen Ilmailukerholla. Kettukankaan Ari liftasi paikallisella lentokentällä ja Prättälän Martti (kesk.) laskeutui poimimaan miehen kyytiin. Samalla kun toimittajan pää laitettiin pyörälle, tutustuttiin myös kerhon kalustoon ja toimintaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kokeneet lentäjät ja kerholaiset Martti Prättälä (kesk.), Eino Ylitalo (vas.) ja Rauno Pietikäinen. Lentäjät kutsuvat vähän piilossa olevaa Pyhäsalmen kenttää leikillään määrittämättömäksi alueeksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Martti ja 50 vuotta vanha Cessna 177. Molemmilla on yhtä pitkä kokemus lentämisestä. Parivaljakko auttaa mm. maastopaloissa ja kadonneiden henkilöiden etsinnässä. Kapu ehdotti jutun alkuun pientä lentokierrosta ja allekirjoittanutta ei tarvinnut kahdesti suostutella. Stig ombord!

(kuva: Ari Kettukangas)

Lentoon! Kuvassa kapteeni Prättälä ja perämies Kettukangas. Nousuun tehtiin tarkat valmistelut ja se onnistui loistavasti, vaikkakin lisälasti oli tällä kertaa huomattavan painava :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Sitten alkoi maisema vaihtua ja laajeta! Korkeutta tuli hiljalleen 700-800 metriä ja alettiin olemaan palolentokorkeudessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä suomalainen maalaismaisema näyttää ilmasta käsin kauniilta. Ei kai tuo ole vaan pienoismalli?

(kuva: Ari Kettukangas)

Sitten noustiin kilometriin. Onko joku mummo pudottanut lankakerän, vai mikä se tuolla alhaalla kiemurtelee? Se on nelostie!

(kuva: Ari Kettukangas)

Martti kertoi tarkasti lennon joka vaiheesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Martin koneessa on enemmän mittareita, kuin minun autossa. Tosin minäkin opin noista sen, että niihin ei saa koskea.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuolla laitteella se Martti pelasi reittipisteiden kanssa. Minä ehdotin kahvitauoksi Pyhäsalmen ABC:tä :)

(kuva: Eino Ylitalo)

Sitten asiaan. Kuvassa viime kesäinen maastopalo Kärsämäellä. Näin hyvin palo näkyy tarkkailukoneeseen. Kone opastaa sammutuskaluston perille lähintä reittiä ja tutkii valmiiksi myös hyvät vedenottopaikat. Ja tärkeimpänä tietenkin paloja ennakoivat tarkkailulennot.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yhdessä vaiheessa Martti käänsi koneen jyrkkään kaarteeseen ja g-voimien ansiosta toimittajan pääkopassa syntyi smoothie!

(kuva: Ari Kettukangas)

Lento kesti reilu puolituntia ja huolellisten valmistelujen jälkeen aloitettiin laskeutuminen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jos kädessä olisi ollut täysi kahvikuppi, siitä ei olisi loiskahtanut pisaraakaan Martin täydellisessä laskussa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lennon jälkeen rauhoituttiin hetkeksi ja alettiin sitten tutustumaan muuhun kalustoon. Ylitalon Einon Gyrokopteri Xenon. Koneen lapa ottaa vain omat alkupyöritykset ja ilmavirta hoitaa loput. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Gyrokopterissa on kaksi istumapaikkaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Juha Kivelä ja Ultra Zephyr 2000.

(kuva: Ari Kettukangas)

Juha taitaa olla sitä ihmistyyppiä, ettei se pysy hetkeäkään maassa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Videokuvasta kuvakaapatut vähän heikompi laatuiset stil-kuvat Juhan ja Ultran noususta. Paikoillenne, valmiit...

(kuva: Ari Kettukangas)

...hep!

(kuva: Ari Kettukangas)

Sinne lähti tasaisesti ja varmasti!

(kuva: Ari Kettukangas)

Nousu ja lasku tehdään aina vastatuuleen.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Ilmojen halki käy Kivelän tie, ylitse maan ja veen..."

(kuva: Ari Kettukangas)

Lopuksi kuvassa Pyhäsalmen kentän lennonjohtotorni. Täällä pidetään myös taukoa ja huolletaan koneita. Milloin teillä lähtikään se seuraava kone?

Lue myös: Onpa melkoisia koneäijiä Haapavedellä - nimittäin Kopsan Äijiä!

Uusimmat
Suosituimmat